Hallo,
recentelijk heb ik een lokale partij over de vloer gehad en zij hebben een offerte uitgebracht die me in eerste instantie qua prijs nogal tegenviel. Ik zou hun oplossing en offerte graag met jullie willen delen, teneinde mij van advies te voorzien om hiermee door te gaan of niet.
Ik ben namelijk redelijk terughoudend wat betreft dit bedrag uitgeven aan een warmtepomp. Alhoewel ik duurzaamheid een groot hart toedraag merken we ook dat veel zaken steeds duurder worden en wil ik de factor terugverdientijd wat zwaarder mee laten wegen. Maar zoals gezegd ben ik niet alwetend en brengen jullie posts me meer inzicht
Hoe dan ook, alvast bedankt voor het doornemen van deze tekst.
Voor de duidelijkheid heb ik het sjabloon hieronder, voor zo ver mogelijk bekend, ingevuld zodat de thuissituatie zo goed mogelijk geschetst wordt.
Historisch gasverbruik: 575 a 650 m³/jaar. SWW 10 m³ per maand.
- 3 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW is onbekend, waterinhoud in totaal Z liter. Deze zijn de bijverwarming en staan maar een beetje open.
- X liter nodig; 300 liter volgens offerte
- DWTW aanwezig; Ja. Niet CO2 gestuurd.
Overig:
Huis is uit 2007 en courant. Installatie is dus betrekkelijk eenvoudig.
Aparte installatieautomaat in groepenkast is al aanwezig.
Netaansluiting is 3 x 25 A.
Laadpaal EV met load-balancing is aanwezig.
Zonnepanelen aanwezig, echter na laden EV geen overproductie meer.
Hieronder een afbeelding van de gemaakte offerte;
:strip_exif()/f/image/0vgR56Q1Gxjm7kA4yKh6i5Fm.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen die ik ook ga stellen aan de leverancier, maar die ik graag ook vanuit jullie neutrale blik zou willen hebben;
- Weheat ziet er uit als een mooi apparaat, Nederlands merk is ook een plus. Echter, minimaal vermogen is 6KW. Als ik de koevlaasberekening volg kom ik uit op iets meer dan 3KW. Is dit ding een overkill en gaat ie regelmatig pendelen?
- Waarom een nieuwe thermostaat?
- Waarom 2 aardlekautomaten?
- Prijs. Volgens mij gaat er nog €2.575 subsidie van af, kom ik uit op ~€13.500. Gevoelsmatig komt dit in de knel met de terugverdientijd. Ik moet dit nog even specifieker berekenen, zo zou het aangaan van een lening en de rente de belastingdruk op inkomstenbelasting verder kunnen reduceren, maar ik schat dat de totale prijs van een WP rond de €10.000 moet komen te liggen om het financieel ook te kunnen verantwoorden (maar nogmaals, wellicht doet dit topic me andere inzichten op).
Een grote lap tekst met redelijk wat vragen, maar ik ben iedereen dankbaar die dit leest en mij van antwoorden wilt voorzien
recentelijk heb ik een lokale partij over de vloer gehad en zij hebben een offerte uitgebracht die me in eerste instantie qua prijs nogal tegenviel. Ik zou hun oplossing en offerte graag met jullie willen delen, teneinde mij van advies te voorzien om hiermee door te gaan of niet.
Ik ben namelijk redelijk terughoudend wat betreft dit bedrag uitgeven aan een warmtepomp. Alhoewel ik duurzaamheid een groot hart toedraag merken we ook dat veel zaken steeds duurder worden en wil ik de factor terugverdientijd wat zwaarder mee laten wegen. Maar zoals gezegd ben ik niet alwetend en brengen jullie posts me meer inzicht
Voor de duidelijkheid heb ik het sjabloon hieronder, voor zo ver mogelijk bekend, ingevuld zodat de thuissituatie zo goed mogelijk geschetst wordt.
Historisch gasverbruik: 575 a 650 m³/jaar. SWW 10 m³ per maand.
Afgiftesysteem:
- ~75 m² vloerverwarming, HoH onbekend , 8 groepen, 8 daarvan staan altijd open. Ondanks dat vloerverwarming vanuit de bouw als secundair systeem geadverteerd is, verwarmt het onze woning meer dan prima en erg efficiënt (woonoppervlakte is 148 m²). Systeem heeft ook een bypass midels een radiator & vloerverwarming in de badkamer (~20 m²), welke niet los te regelen is. De CV ketel levert water aan op 43 graden, delta T is 20 graden. Dit verklaart dus grotendeels het relatief lage gasverbruik, daarnaast stoken we ook niet vaak hoger dan 19 graden. Huis is volledig geisoleerd.- 3 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW is onbekend, waterinhoud in totaal Z liter. Deze zijn de bijverwarming en staan maar een beetje open.
SWW:
- plek voor boiler; Ja- X liter nodig; 300 liter volgens offerte
- DWTW aanwezig; Ja. Niet CO2 gestuurd.
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: zuinig, milieuvriendelijk (gebruik van koelmiddel?), stil, goedkoop. Eventuele domotica-integratie voor toekomstige sturing na wegvallen salderen?Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteedOverig:
Huis is uit 2007 en courant. Installatie is dus betrekkelijk eenvoudig.
Aparte installatieautomaat in groepenkast is al aanwezig.
Netaansluiting is 3 x 25 A.
Laadpaal EV met load-balancing is aanwezig.
Zonnepanelen aanwezig, echter na laden EV geen overproductie meer.
Hieronder een afbeelding van de gemaakte offerte;
:strip_exif()/f/image/0vgR56Q1Gxjm7kA4yKh6i5Fm.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen die ik ook ga stellen aan de leverancier, maar die ik graag ook vanuit jullie neutrale blik zou willen hebben;
- Weheat ziet er uit als een mooi apparaat, Nederlands merk is ook een plus. Echter, minimaal vermogen is 6KW. Als ik de koevlaasberekening volg kom ik uit op iets meer dan 3KW. Is dit ding een overkill en gaat ie regelmatig pendelen?
- Waarom een nieuwe thermostaat?
- Waarom 2 aardlekautomaten?
- Prijs. Volgens mij gaat er nog €2.575 subsidie van af, kom ik uit op ~€13.500. Gevoelsmatig komt dit in de knel met de terugverdientijd. Ik moet dit nog even specifieker berekenen, zo zou het aangaan van een lening en de rente de belastingdruk op inkomstenbelasting verder kunnen reduceren, maar ik schat dat de totale prijs van een WP rond de €10.000 moet komen te liggen om het financieel ook te kunnen verantwoorden (maar nogmaals, wellicht doet dit topic me andere inzichten op).
Een grote lap tekst met redelijk wat vragen, maar ik ben iedereen dankbaar die dit leest en mij van antwoorden wilt voorzien