Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

iPhone 14 Pro – batterij loopt snel leeg bij 5G

Pagina: 1
Acties:

• Oakwood5784
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13-11 16:38
Hallo allemaal,

Sinds ik mijn iPhone 14 Pro gebruik met iOS 18 merk ik dat de batterij veel sneller leegloopt wanneer 5G aanstaat, vooral in stedelijke gebieden waar het netwerk constant schakelt tussen 4G en 5G. Bij normaal gebruik (WhatsApp, Safari, Spotify) gaat de batterij niet langer dan een dag mee, terwijl dit voorheen bij 4G langer dan anderhalve dag was.

Ik heb al:

achtergrondapps uitgeschakeld

schermhelderheid automatisch laten regelen

locatievoorzieningen beperkt

Maar het probleem blijft. Heeft iemand tips om het 5G-verbruik te reduceren zonder de snelheid volledig uit te schakelen? Of is dit een bekend issue bij iPhone 14 Pro en iOS 18?

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21
Oakwood5784 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:37:
Sinds ik mijn iPhone 14 Pro gebruik met iOS 18....
Heb je pas net de update naar iOS 18 uitgevoerd? Het lijkt door je formulering nu alsof je hier de schuldige zoekt, maar het kan ook gewoon zijn dat je batterij ouder wordt. Heb je al eens naar de conditie hiervan gekeken? Kort na een update kan het zijn dat je telefoon nog zaken aan het indexeren is, dat kan ook terugkomen als een hoger batterijverbruik. Afwachten en kijken of het beter wordt.

Zet anders eens iOS26 er op, dat is de nieuwste versie en heeft misschien wat optimalisaties die het op termijn beter kunnen laten draaien. Is geen garantie natuurlijk.
Zou niets moeten uithalen. iOS regelt zelf hoeveel 'aandacht' apps krijgen en het is een beetje een mythe aan het worden dat je niet actieve apps zelf 'uit moet zetten'. Maar afijn, je hebt het geprobeerd. 8)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:35
Kun je de telefoon niet handmatig op 4g beperken.
Op moment dat de dekking niet optimaal is schakelt de telefoon terug van 5g naar 4g, naar 3g en dan naar 2g, maar blijft steeds proberen de hoogste snelheid te halen en dus weer 5g te verbinden bij elke data vraag van een app. Is de dekking een uitdaging kost dat veel meer energie want gaat steeds het rijtje af tot er een goede verbinding is.
Door op 4g terug te schakelen en geen 5g meer te gebruiken kun je dat naar 5g zoeken voorkomen.

Alternatief kan meer wifi gebruik ook helpen, is wifi verbonden hoeft de telefoon geen mobiele data verbinding ernaast te hebben, en gaat daar ook niet naar op zoek.

Overigens dat 5g nu slecht is bij jou kan elders anders zijn, of na een netwerk upgrade door de mobiele provider veranderen, dus blijf niet voor altijd op 4g hangen.