Erg hoog gasverbruik, vooral om 6.00 ineens naar 1,20 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-10 19:13
Mijn vraag
Erg hoog gasverbruik, vooral om 6.00 tot 7.00 ineens naar 1,20 euro

De verwarming overdag staat op 17,5 graden overdag en in de nacht op 16 graden (heb hem zojuist op 17 graden overdag gezet om te zien of dat invloed heeft).

Elke ochtend om 6 uur schiet het verbruik om hoog, ik neem aan omdat hij de cv ketel wilt verwarmen?
Heb een Isense slimme thermostaat en vanaf 7.00 gaat de verwarming automatisch op 17,5 graden en vanaf 23.00 op 16 graden.

Vind overigens de kosten voor de rest van de dag ook bizar hoog, gemiddeld is de temperatuur hier 17 graden dus hij springt wel vaak aan om het naar 17,5 graden te krijgen maar we hebben het over 0,5 graden warmer.

Wil hem best lager zetten gezien het gemiddeld 17 graden blijft overdag zonder verwarming maar luchtvochtigheid schiet dan relatief snel omhoog (dat is weer een ander probleem waar ik mee bezig ben).

Hoe zorg ik dat het verbruik niet ineens zo belachelijk hoog is? Want bijna 4 euro op een dag is toch te gek voor woorden?

Appartement: 70m2
Geen vloerverwarming
Verbruik gisteren: 2,74m3
cv ketel
nee ik douche niet om 6.00 al
temp moet van 16.0 a 16.5 graden verwarmen naar 17.5 graden om 7.00
Verwarming: Woonkamer en slaapkamer staat aan, hal en 2e kleine slaapkamer staat uit.
Isolatie: is zeer goed hier
Contract: eneco vast 1 jaar
Mijn kennis over dit onderwerp: zeer laag

Het zal al enorm helpen als ik weet waarom elke ochtend om 6.00 het verbruik zo belachelijk hoog is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmipbsten0anfbfejyCMS1YKEoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vh7tH253zRNgxMoppwoZsl6f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mugenmarco op 29-10-2025 10:14 ]

Beste antwoord (via mugenmarco op 29-10-2025 09:29)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:38

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

€ 1,20 is geen zeer hoog verbruik, dat is minder dan een kubieke meter. En je hebt een slimme thermostaat die om 7:00 uur de temperatuur op 17,5 wil hebben, die zet voor 7 uur de verwamring aan en die moet dan opwarmen van 16 naar 17,5.

Ik zie niets vreemds. Als je een domme thermostaat had gehad dan ging de ketel om 7 uur aan en had je dat verbruik een uur later. Waarom heb je het verbruik nu? Omdat het buiten kouder is en je huis afkoelt.

Sta eens om 6 uur op en ga kijken wanneer die thermostaat de ketel aanzet.

Signatures zijn voor boomers.

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:15

dragonhaertt

@_'.'

In plaats van in euros is het misschien makkelijker voor ons om alles in m3 weer te geven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je vier euro per m3 betaalt valt het wel mee met dat verbruik.
Je staat om zes uur onder de douche?

[ Voor 22% gewijzigd door jadjong op 29-10-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:50

Agent47

I always close my contracts.

Dat is inderdaad je ketel die opstart. Ik vind het in euro's nog steeds duur voor " maar" 17,5 graden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:16
om 6 uur is je huis afgekoeld en slaat de ketel aan om te gaan verwarmen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42
Dat hij om 6 uur begint is te begrijpen als je om 7 uur een bepaalde temp wil bereiken. Want als je zegt op de isense om 7:00 x aantal graden dan zorgt hij er voor dat het om 7:00 die temp is. (Dit leert hij in de loop van de tijd)

Vraag is hoeveel koelt het ‘s nachts af. Daarnaast kan je op de isense instellen hoe snel of hoe langzaam je de opwarming wil doen. Is met bijvoorbeeld vloerverwarming anders dan met radiatoren. (Radiatoren zijn veel sneller warm bijvoorbeeld)

[ Voor 17% gewijzigd door Dracula op 29-10-2025 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
In gok effe dat de comfort mode op je ketel aanstaat.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:14
Voor alle duidelijkheid, je hebt het hier ook over een ketel die sanitair warmwater voorziet?
Heb je een buffervat hangen dat de ketel opwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
Ik vind het ook vrij hoog.

Hoe verwarm je je woning? CV Ketel gok ik, wat is het merk, installatiejaar en type?

En ook wel handig: check of de gasmeterstanden kloppen met wat Eneco aangeeft. Je kan een paar dagen handmatig bijhouden (op een vast moment) wat je meterstanden zijn op de gasmeter en controleren of dat klopt met wat Eneco doorkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:18
Je geeft echt veel te weinig informatie. Heb je vloerverwarming of radiatoren? Wat is het type en bouwjaar van je woning? Merk en type cv-ketel? Wordt de ketel ook gebruikt voor warm water of is daar een andere voorziening voor? Op welke temperatuur staat je verwarming 's nachts? Lees je het verbruik zelf af op je meter of haal je dit op bij je leverancier?

Ik vermoed op basis van de summiere informatie, dat je nachtverlaging heel laag staat ('s nachts op 12 graden oid) en dat je isolatie toch niet zo goed is als je denkt, waardoor het 's nachts flink afkoelt. Als je op je zelflerende thermostaat hebt ingesteld dat je het om 7 uur warm wilt hebben, dan zal deze inderdaad rond 6 uur beginnen met stoken.

Wellicht heb je ergens een sensor die de temperatuur logt, zodat je kunt zien hoever het 's nachts afkoelt. Dan weet je beter waar je aan toe bent. Of ga je elke ochtend om 6 uur douchen? In een goed geisoleerde woning kost douchen vaak nog meer gas dan verwarmen. Ik heb een vrij goed geisoleerde woning uit 1990 en woon daar met 2 personen. Er wordt over een jaar gezien ongeveer net zoveel gas verbruikt voor douchen als voor verwarmen. Maar wij douchen vaak wel lang.

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipsFan op 29-10-2025 09:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +19 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

€ 1,20 is geen zeer hoog verbruik, dat is minder dan een kubieke meter. En je hebt een slimme thermostaat die om 7:00 uur de temperatuur op 17,5 wil hebben, die zet voor 7 uur de verwamring aan en die moet dan opwarmen van 16 naar 17,5.

Ik zie niets vreemds. Als je een domme thermostaat had gehad dan ging de ketel om 7 uur aan en had je dat verbruik een uur later. Waarom heb je het verbruik nu? Omdat het buiten kouder is en je huis afkoelt.

Sta eens om 6 uur op en ga kijken wanneer die thermostaat de ketel aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:58
Erg basale info dit. Je zegt dat je hem overdag ook wel lager kan zetten. Maar wat wíl je? Ben je 's morgen snel de deur uit en de rest van de dag niet thuis? dan kan die sowieso weer terug naar 16 overdag. Wat wil je zelf voor temperatuur als je thuis bent? 17 graden is best fris als je op de bank zit. Of zit je met je jas aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:40
Dat is inderdaad 'gewoon' de opwarmpiek.
Vanmorgen zat ik ook op 1 m³ nog voordat ik beneden kwam.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Waarom dan zo koud stoken?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Heb je dan ramen open staan ofzo? Met de ventilatie op max de hele dag komt het hier nog niet onder de 19 graden.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
heeft het zin om de verwarming in de nacht dan iets hoger te zetten zodat het niet al te erg gaat af koelen?
Brent schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

omdat ik gas wil besparen gezien het allemaal zo duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Brent schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

dat is een lekkere nieuwe, 'koud stoken'? is dat niet koelen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
mugenmarco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:36:

[...]

omdat ik gas wil besparen gezien het allemaal zo duur is.
Als het goed geisoleerd is, kost het nauwelijks meer.
offtopic:
Denk aan je gezondheid, beneden de 20 graden neemt je risico op longproblemen (en dus zorgkosten) toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:20
Brent schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:41:
[...]
offtopic:
Denk aan je gezondheid, beneden de 20 graden neemt je risico op longproblemen (en dus zorgkosten) toe.
Ook offtopic maar heb je hier een bron voor? Ik stook zelf tot 19 graden maar als het waar is wat je stelt gaat dat snel naar boven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Pendora schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Ook offtopic maar heb je hier een bron voor? Ik stook zelf tot 19 graden maar als het waar is wat je stelt gaat dat snel naar boven.
offtopic:
WHO guidelines zijn: 20-25: ideaal. 18-20: acceptabel. 19 is dus OK. Met name het verband met luchtvochtigheid is er: hoe luchtvochtiger, hoe zwaarder op de longen, en hoe beter schimmels ed welig tieren. Te koud en het duurt te lang voor het vocht verdampt en verdwijnt door ventilatie.

De wetenschap: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK535294/

[ Voor 22% gewijzigd door Brent op 29-10-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013

m-vw

Dus?

mugenmarco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:36:
heeft het zin om de verwarming in de nacht dan iets hoger te zetten zodat het niet al te erg gaat af koelen?
[...]
Dan verbruik je het gas dan.
Verwarmen kost gas. Of het nu om 6:00u is of om 3:23u.

En verder vind ik 17,5 echt heel laag.

Natuurlijk heb je bij een hoger verschil tussen binnen en buiten een snellere afkoeling, maar als je huis echt zo goed geïsoleerd is zal dat toch niet zo'n vaart lopen. Zeker nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
m-vw schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

Dan verbruik je het gas dan.
Verwarmen kost gas. Of het nu om 6:00u is of om 3:23u.

En verder vind ik 17,5 echt heel laag.

Natuurlijk heb je bij een hoger verschil tussen binnen en buiten een snellere afkoeling, maar als je huis echt zo goed geïsoleerd is zal dat toch niet zo'n vaart lopen. Zeker nu nog niet.
voor mijn gevoel hangt er een redelijk koude lucht ondanks dat de temperatuur 17,5 graden aan geeft (lijkt mij hoog genoeg).

laminaat voelt ook redelijk koud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat 17,5 als laag wordt gezien. Meestal hebben mensen de thermostaat op 19 of 20 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
mugenmarco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

voor mijn gevoel hangt er een redelijk koude lucht ondanks dat de temperatuur 17,5 graden aan geeft (lijkt mij hoog genoeg).

17,5 graad is gewoon koud. Niet hoog genoeg. Zeker als je het huis ook nog eens potdicht aan het houden bent en dus niet ventileert, blijft al die menselijk vochtuitstoot (zweet, adem), lekker hangen en de oplopende luchtvochtigheid maakt dat alles steeds kouder aanvoelt bij gelijke temperatuur. En laat de schimmels en andere vectoren die lekker kunnen ronddwarrelen in deze omstandigheden het niet horen, die vinden het heerlijk om bij jou te komen wonen ;) Dit is precies het juiste recept voor een winter vol verkoudheid :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

mugenmarco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

Laat ik de vraag eens zo stellen. Loop je als het 17,5C is comfortabel zonder jas buiten?

Verder is de opstookperiode zo kort dat de lucht wel verwarmd wordt, maar de rest (meubels, vloer, muren) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Gasverbruik meet je in m3 (of, in Belgie, in kWh). Euro's zijn geen eenheid van gasverbruik. Dit maakt het topic verder koffie-dik kijken, dus weinig zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Maasluip schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:05:
Ik denk dat 17,5 als laag wordt gezien. Meestal hebben mensen de thermostaat op 19 of 20 staan.
19 a 20 graden?!?!?! maar dan betalen zij toch belachelijk hoge gaskosten?

Als mijn verbruik op 17,5 graden al bijna 4!? euro is, wat verbruiken zij dan wel niet?
Wilke schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:13:
Gasverbruik meet je in m3 (of, in Belgie, in kWh). Euro's zijn geen eenheid van gasverbruik. Dit maakt het topic verder koffie-dik kijken, dus weinig zinvol.
Was gisteren 2,74m3

[ Voor 28% gewijzigd door mugenmarco op 29-10-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Wilke schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:13:
Ik begrijp je insteek, maar wellicht kunnen we TS de materie beter laten begrijpen. Zoals hij in zijn eerste post al aangeeft is zijn kennis van het onderwerp zeer laag.
mugenmarco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:13:
[...]

Als mijn verbruik op 17,5 graden al bijna 4!? euro is, wat verbruiken zij dan wel niet?

[...]
Zo kan je niet denken. Dat wordt voor een groot deel bepaald door hoe goed een huis geïsoleerd is. En natuurlijk de m3 prijs.

[ Voor 32% gewijzigd door m-vw op 29-10-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 16:35
[...]

Volgens mij is je huis juist heel slecht geisoleerd. Als het zonnetje binnenkomt en je isolatie is op orde dan gaat de temp meestal vanzelf al naar boven de 18C als je een paar fatsoenlijke ramen hebt...

En als je huis eenmaal op temperatuur is (waarbij ik je minimaal 19,5C zou adviseren voor een normaal woonklimaat) dan kost het ook niet heel veel om de boel op temperatuur te houden. Juist dat elke keer opstoken is duur qua energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
olafmol schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:16:
[...]

Volgens mij is je huis juist heel slecht geisoleerd. Als het zonnetje binnenkomt en je isolatie is op orde dan gaat de temp meestal vanzelf al naar boven de 18C als je een paar fatsoenlijke ramen hebt...

En als je huis eenmaal op temperatuur is (waarbij ik je minimaal 19,5C zou adviseren voor een normaal woonklimaat) dan kost het ook niet heel veel om de boel op temperatuur te houden. Juist dat elke keer opstoken is duur qua energie.
welke zon? de bomen hier rondom blokkeren de zon voornamelijk dus daar heb ik helaas niet veel aan.
ik vrees dat als de gas kosten nu al zo hoog zijn dat die kosten nog hoger worden als ik de verwarming op bv 18 of 18,5 graden zet (en s'nachts op 16? graden)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
[...]

Nee, want daar heb je een goed geisoleerde woning voor. Je schreef dat je kennis over dit onderwerp zeer laag is: dat blijkt.

En wacht maar eens als ik je vertel dat ik mensen ken die in slecht geisoleerde woningen op 24 graden stoken en denken dat meer dan 1000 euro per maand aan gas stoken normaal is ;)

Feit is: 17,5 _is_ koud, en ongezond, zeker icm slechte ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sommige huizen zijn gewoon dusdanog goed geisoleerd dat het nooit echt koud wordt in huis. Wel als nadeel dat je in de zomer dan moet koelen aangezien de warmte dan ook niet je huis uit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik stookte (niet 24 uur per dag) op 19-20 graden rond de 1.000 m3. Dus makkelijker € 1.500 per jaar. Als je een stookseizoen van oktober t/m april neemt is dat 7 euro per dag gemiddeld. Met uitschieters van het dubbele als het echt koud is.

Het is maar net wat je referentiekader is. Het is wat het is. Vroeger kostte gas maar de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Scheelt ook of je in een appartement zit of in een vrijstaand huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
[...]
[...]

Was gisteren 2,74m3
Twee-onder-1-kap uit 1911, hele dag thermostaat op 21.5'C en afgelopen zaterdag 3.38m3 verbruikt. Inclusief vriendin die probleemloos een half uur onder de douche staat op haar vrije dagen. Gasprijs was €1.15, dus nog geen 4 euro stookkosten.

Dus ja, je hebt vermoedelijk vrij beroerde isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:39
[...]
Tja... je hebt mogelijk een ander referentiekader :) Ligt aan je woning en dan aan type, grootte, ligging e.d. maar ook aan hoe je verwarmd met welk type ketel e.d. 19 tot 20 graden is niet echt gek. Echt lager zou ik niet gaan.

Denk dat je appartement toch niet zo goed geïsoleerd is als wat je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

RonnieKo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:52:
[...]

Tja... je hebt mogelijk een ander referentiekader :)

[...]
Precies wat ik ook wilde schrijven.

Ben je op de hoogte van historische prijzen, dan zie je dat je nu meer betaald.
Ben je verhuisd en betaalde je vroeger meer of minder.
...

Maar een niet te onderschatten variabele is het eigen inkomen. Los van deze casus vindt de ene persoon een euro veel geld en de ander zou het niet oprapen van de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
m-vw schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:56:
[...]

Maar een niet te onderschatten variabele is het eigen inkomen. Los van deze casus vindt de ene persoon een euro veel geld en de ander zou het niet oprapen van de straat.
Punt is: goedkoop is duurkoop in dit geval. Van 20 naar 19 is 1 ding, maar 16-17,5 is echt in probleemgebied. Dan is 1 euro/dag voor die 100 koude dagen per jaar een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26

Vliegvlug

Flight Simple

Mijn thermostaat staat op 19,5°C.
Moet nog wel een beetje comfortabel en gezond qua binnenklimaat blijven.

(Voor de oorlog in Oekraine en het enorm stijgen van de energiekosten stond hij op 21°C trouwens)
maar dan betalen zij toch belachelijk hoge gaskosten?
Ik vind het ook duur ja maar gezondheid en comfort zit nu eenmaal een prijskaartje aan.

Mijn isolatie is ook niet echt goed en mijn ouderwetse dubbelglas ramen op de bovenverdieping moeten echt vervangen worden maar dat kost ook geld.
En een VR ipv HR ketel helpt ook niet mee. :X
Even gekeken en de hele vorige week 33,6m3 gas verbruikt.
[...]

Was gisteren 2,74m3
Bij mij 2,3m3

Dan moet jij echt een tochtig huis hebben als het met mijn VR ketel en 19,5°C gisteren lager was.
Of het was bij jou veel kouder, weet niet waar je zit. Ik in regio Leiden.

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 29-10-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

[...]

Was gisteren 2,74m3
Wat is het bouwjaar van je woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
No Hands schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Wat is het bouwjaar van je woning?
jaar 2000, flink dikke betonnen muren en dubbelglas. Woonkamer heeft 3 horizontale ventilatieroosters die je open/dicht kan doen. Slaapkamer heeft er ook 2, 2e slaapkamer heeft er 1.
RonnieKo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:52:
[...]

Tja... je hebt mogelijk een ander referentiekader :) Ligt aan je woning en dan aan type, grootte, ligging e.d. maar ook aan hoe je verwarmd met welk type ketel e.d. 19 tot 20 graden is niet echt gek. Echt lager zou ik niet gaan.

Denk dat je appartement toch niet zo goed geïsoleerd is als wat je denkt.
zelfs als de thermostaat 18,5 graden aan geeft vind ik dat er gewoon een relatief koude lucht hangt, maar luchtvochtigheid schommelt hier wel snel rond de 55% (soms zelfs 60 ondanks goed ventileren dagelijks).

laminaat is wel erg beroerd gelegd en moet helemaal opnieuw gedaan worden (is op plekken bol komen te staan), maar daar kan het niet aan liggen lijkt mij.

ik woon op begane grond overigens.

Maar wat ik van jullie begrijp is dat ik moet accepteren dat gas kosten nou eenmaal zo hoog is?

[ Voor 4% gewijzigd door mugenmarco op 29-10-2025 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
mugenmarco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

jaar 2000, flink dikke betonnen muren en dubbelglas. Woonkamer heeft 3 horizontale ventilatieroosters die je open/dicht kan doen. Slaapkamer heeft er ook 2, 2e slaapkamer heeft er 1.

[...]

zelfs als de thermostaat 18,5 graden aan geeft vind ik dat er gewoon een relatief koude lucht hangt, maar luchtvochtigheid schommelt hier wel snel rond de 55% (soms zelfs 60 ondanks goed ventileren dagelijks).

laminaat is wel erg beroerd gelegd en moet helemaal opnieuw gedaan worden (is op plekken bol komen te staan), maar daar kan het niet aan liggen lijkt mij.

ik woon op begane grond overigens.

Maar wat ik van jullie begrijp is dat ik moet accepteren dat gas kosten nou eenmaal zo hoog is?
Te laag stoken = meer vocht in huis en als resultaat kan je laminaat daar best bol van komen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:01
[...]

[...]

Was gisteren 2,74m3
Ter referentie: ik woon in een appartement van 87m2, energielabel C. We hebben de thermostaat 's nachts op 17,5 en overdag op 20. Als het fris aanvoelt soms ook nog wel een graadje hoger. 's Nachts springt de verwarming normaal gesproken alleen op de echt koude dagen aan om op of boven die 17,5 te blijven, deze tijd van het jaar nog niet.

De afgelopen week stookten we 3 tot 4 kuub per dag. Dat is inclusief koken en douche/bad. Dat kost een euro of 5 per dag. In de koudste maanden is het gemiddeld een euro of 8 of 9 per dag; als het een keer echt stevig gaat vriezen waarschijnlijk nog wel een stuk meer. Maar in de warmere maanden is het natuurlijk vrijwel niks. Ik vind dit persoonlijk niet heel veel. We betalen een maandbedrag aan de energiemaatschappij van 160 euro en krijgen daar waarschijnlijk aan het eind van het jaar nog wat van terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Lapa op 29-10-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Lapa schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Ter referentie: ik woon in een appartement van 87m2, energielabel C. We hebben de thermostaat 's nachts op 17,5 en overdag op 20. Als het fris aanvoelt soms ook nog wel een graadje hoger. 's Nachts springt de verwarming normaal gesproken alleen op de echt koude dagen aan om op of boven die 17,5 te blijven, deze tijd van het jaar nog niet.

De afgelopen week stookten we 3 tot 4 kuub per dag. Dat is inclusief koken en douche/bad. Dat kost een euro of 5 per dag. In de koudste maanden is het gemiddeld een euro of 8 of 9 per dag; als het een keer echt stevig gaat vriezen waarschijnlijk nog wel een stuk meer. Maar in de warmere maanden is het natuurlijk vrijwel niks. Ik vind dit persoonlijk niet heel veel. We betalen een maandbedrag aan de energiemaatschappij van 160 euro en krijgen daar waarschijnlijk aan het eind van het jaar nog wat van terug.
holy sh*t. 8 a 9 euro per dag voor 87m2. Ik schrik wel van hoe hoog de gas kosten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
mugenmarco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

holy sh*t. 8 a 9 euro per dag voor 87m2. Ik schrik wel van hoe hoog de gas kosten zijn.
Hij heeft het over de koudste dagen. Dat is niets geks hoor. Dan zijn 2 weken per jaar.

Energievraag is niet gelijk verdeeld door het jaar heen. De helft van het jaar verbruik je niets, en de 4 koudste weken de helft van je jaarverbruik. Zo zit fysica nu eenmaal in elkaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
4 a 5 m3 per dag voor de huidige winderige vochtige dagen is niet abnormaal voor een gezinswoning waar ook gedouched wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 29-10-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
[...]

Je hebt een vast contract. Dus je betaald een vast bedrag per maand. In de zomer maanden betaal je flink teveel ten opzichte van je daadwerkelijke kosten zodat je in de winter minder betaald ten opzichte van je daadwerkelijke kosten. Tenzij je natuurlijk de zomermaanden als gemiddelde hebt genomen. Dan krijg je nog een flinke naheffing.

Dit is bij mij van vorig jaar, hoekhuis 19 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ3BO2G36169VOOlcrF0gqvl-V8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LwZTzwcqgFz6ExxO5Y0DvUXX.png?f=fotoalbum_large

Verwacht dus in december/januari nog veel duurdere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:29
Voor een appartement uit 2000 lijkt het mij ook wel wat stevig...maar @mugenmarco sta je niet gewoon een half uur onder de douche 's morgens?

Wat voor ketel en thermostaat heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:26

FreakNL

Well do ya punk?

olafmol schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:16:
[...]

Hier zit alles nog boven de 19 graden. Heb sinds maart nog niet gestookt. Jaarlijks gasverbruik rond de 300m3

Lijkt er inderdaad op dat het huis van de TS dus helemaal niet zo goed geisoleerd is. Of totaal niet opwarmt als er dan wel een keer een zonnetje is.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 29-10-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
nooberke schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:37:
Voor een appartement uit 2000 lijkt het mij ook wel wat stevig...maar @mugenmarco sta je niet gewoon een half uur onder de douche 's morgens?

Wat voor ketel en thermostaat heb je?
Ik douche gemiddeld 8 minuten (ja, ik heb het bij gehouden lol)

isense thermostaat. ketel is Remeha tzerra.
FreakNL schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Hier zit alles nog boven de 19 graden. Heb sinds maart nog niet gestookt. Jaarlijks gasverbruik rond de 300m3

Lijkt er inderdaad op dat het huis van de TS dus helemaal niet zo goed geisoleerd is. Of totaal niet opwarmt als er dan wel een keer een zonnetje is.
zon komt hier niet echt goed binnen vanwege alle bomen, voordeel is wel dat het in de zomer niet zo bloedheet is.

maar wat ik zei: zelfs als het 18 a 18,5 graden is binnen vind ik het gewoon fris.

heb voorheen jaren ergens gewoond waar gas/stroom inclusief was dus de elektrische verwarming (geen gas) stond vaak vrij hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door mugenmarco op 29-10-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:18

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen een paar centen willen besparen, en daar voor in de kou willen zitten.

16 graden is best wel koud. En ja, hoe kouder het is in huis, hoe harder jouw ketel moet gaan stoken om het warm te krijgen in huis. En dan lopen de kosten snel op. Stoken van 16 naar 17,5 graad is best wel veel.

Houd er ook rekening mee dat weinig stoken vochtproblemen kan geven in je woning, en dat is echt niet gezond.

Even ter vergelijking: Mijn woning, ongeveer 100m2 over twee woonlagen, bouwjaar 1980. Één grote radiator in de woonkamer, kleinere in de keuken, kleinere in de hal en een kleintje bij de trap. Twee radiatoren boven die ook aan staan.
Ik heb de absolute bodemtemperatuur op 17 graden staan. In de ochtend gaat mijn ketel een half uurtje verwarmen; wel zo fijn bij het opstaan. In de avond en weekend is het 20 graden bij mij.

Totale energiekosten per maand (en zonnepanelen): Ongeveer 100 euro. Wat betaal jij nu?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
mugenmarco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Ik douche gemiddeld 8 minuten (ja, ik heb het bij gehouden lol)
Kijk, dat vind ik dan weer lang en duur :P
maar wat ik zei: zelfs als het 18 a 18,5 graden is binnen vind ik het gewoon fris.
18-18,5 graden is ook fris ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

@mugenmarco Gewoon een hele lullige vraag: Klopt het dat dit de eerste woning is waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor dit soort kosten?

Je, naar mijn mening, extreme reacties op gewone kosten en de schijnbare onbekendheid met basale zaken zoals een vast termijnbedrag doen mijn vermoeden dat je niet echt op de hoogte bent van hoe dit soort zaken werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:26
Nyarlathotep schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:44:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen een paar centen willen besparen, en daar voor in de kou willen zitten.
Ik zal het nooit snappen. Hier is het niet onder de 21 graden in huis. We werken beiden hard, ik weiger om in de kou te gaan zitten bibberen om een paar rotcenten te besparen. Alles is duur tegenwoordig, 2 biertjes in een gemiddelde kroeg is duurder dan een dag mijn huis verwarmen. Ik weet wel waar ik voor kies.

Ontopic, ik doe zo'n 300m3 gas per jaar in een hoekwoning. Grootste deel van het jaar verwarm/koel ik met airco's. Dat is met de huidige saldering en geen terugleverkosten bijzonder voordelig voor mij. Dat zal helaas in 2027 wel veranderen zoals het er nu uit ziet, maar dat is van latere zorg.

Toen ik nog volledig met de CV stookte en nog geen fatsoenlijke isolatie had deed ik zo'n 1000m3 in een jaar. In de winter gerust dagen met 12-15m3. Het zij zo, ik had het wel lekker warm.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
m-vw schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:50:
@mugenmarco Gewoon een hele lullige vraag: Klopt het dat dit de eerste woning is waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor dit soort kosten?

Je, naar mijn mening, extreme reacties op gewone kosten en de schijnbare onbekendheid met basale zaken zoals een vast termijnbedrag doen mijn vermoeden dat je niet echt op de hoogte bent van hoe dit soort zaken werken.
jep.

voorheen was alles inclusief en hoefde ik mij daar niet druk over te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Inclusief betekent gewoon dat je het via je huur betaald, niet dat het je niets kost. Broekzak, vestzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
Brent schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:54:
Inclusief betekent gewoon dat je het via je huur betaald, niet dat het je niets kost. Broekzak, vestzak.
klopt maar het houd wel in dat ik geen inzicht kreeg in wat ik nou betaalde aan zoiets en dat ik nu rekening moet houden met de gasprijs en stookkosten, iets wat ik voorheen niet hoefde te doen.

vandaar dat jullie al mijn noob vragen zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Het is je dan hopelijk nu duidelijk dat een euro gas per dag peanuts is en geen enkele reden is om iets te doen of laten. En dat onder de 19 ook gewoon koud _is_, en niet al te gezond. Wil je besparen, zoek naar andere opties.

Voor inzicht in wat ongeveer typisch is qua uitgaven/verbruik: altijd even bij het NIBUD buurten: https://www.nibud.nl/onde...ven/kosten-energie-water/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:36
Misschien is dit ook een interessant topic voor je? Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
@mugenmarco als het koud aanvoelt in de woning is dat vaak vochtigheid en/of tocht. Als je naar 19C stookt, voelt het dan nog steeds koud aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:09
De thermostaat 1 graad hoger of lager zetten scheelt ongeveer 7% op de gasrekening. Ik zou de thermostaat 2 graden hoger zetten. Niet alleen omdat het aangenamer is, maar je voorkomt ook vochtproblemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:22

RvL

Vliegvlug schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Even gekeken en de hele vorige week 33,6m3 gas verbruikt.

[...]

Bij mij 2,3m3

Dan moet jij echt een tochtig huis hebben als het met mijn VR ketel en 19,5°C gisteren lager was.
Of het was bij jou veel kouder, weet niet waar je zit. Ik in regio Leiden.
Zomaar verbruik vergelijken zegt vrij weinig. Wat voor een woning? Ligging? Glasoppervlak? Isolatie?

Ter vergelijking: ik heb gisteren 3,13m3 gas verbruikt. Volgens jouw 'maatstaf' woon ik dus in een erg tochtig huis.

Toch heb ik de hele vorige week maar iets meer dan de helft van jouw verbruik verstookt: 17,40m3.

Het huis en de locatie kunnen echt veel uitmaken. Bij ons helpt het niet mee dat er een aluminium serre op het NNO ligt binnen de verwarmingsschil. Wel met HR++ glas, maar zo'n oppervlakte glas laat het snel afkoelen. Zeker als het ook nog eens lekker waait. Aan de andere kant warmt het met een beetje zon makkelijker op.

Daarnaast woon ik in het oosten van Noord Brabant. Dat kan zomaar een paar graden verschil maken. Of zoals afgelopen zondag: thuis heeft het de hele dag geregend, ik was echter in Rotterdam waar het in ieder geval 's middags droog was met af en toe zon.

@mugenmarco
Ik zou je gasverbruik niet 'meten' in euros, maar in kubieke meters. Of nog beter, met behulp van graaddagen. Het idee van graaddagen is dat je je verbruik afzet tegen de gemiddelde buitentemperatuur per etmaal. Je kan er onder andere hier meer over lezen.

Je kan het verbruik tussen verschillende dagen ook in m3 namelijk niet goed vergelijken. Variaties in temperatuur, zon, wind en dergelijke zijn hier schuldig aan. In een jaar met een strenge winter zal je gasverbruik hoger zijn dan een jaar met een milde winter. Door het af te zetten tegen het aantal graaddagen krijg je de m3/graaddag en dan kan je het wel vergelijken.

Dit is vooral handig als je wil kijken of de maatregelen die je neemt wel effect hebben.

Voor wat betreft het verbruik 's morgens. Zoals anderen dat al hebben aangegeven is dat niet zo gek. Je laat je huis 's nachts afkoelen, dus dat moet ook weer opgewarmd worden.

Ik weet niet wat je prijs per m3 is, maar laat ik eens stellen dat je dus tussen 6:00 en 7:00 1m3 hebt gebruikt. Dat is niet uitzonderlijk hoog maar ook niet echt laag. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
  • Isolatie van de woning. Misschien toch niet zo goed als je denkt?
  • Ligging. Ik lees dat er maar weinig zon binnen schijnt
  • Ketel. Een Remeha Tzerra geeft aan dat het in ieder geval een HR ketel is
  • Manier van stoken door de ketel: een hoge aanvoertemperatuur zal voor een lager rendement van de ketel zorgen omdat hij niet in zijn HR rendement zone komt. Een hogere aanvoertemperatuur betekent ook een hogere retourtemperatuur en deze wil je juist onder de 58 graden hebben. Dan is je ketel het efficientst. Vaak staan ketels af-fabriek op 75 graden en vroeger zelfs nog hoger. Hierdoor is de retourtemperatuur dus ook eigenlijk altijd te hoog
Het grafiekje wat @Pendora aanhaalt is ook goed om in het achterhoofd te houden. Ja, in de herfst en winter verbruik je veel meer gas, maar daar staat tegenover dat je de (late) lente en zomer veel minder gas verbruikt.

Wil je toch kijken of je je gasverbruik kan verlagen? Begin dan eerst met het opdoen van kennis van veschillende zaken. Begin eens hier: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Zonder kennis dingen gaan veranderen is als aan een willekeurige knop draaien en afwachten wat er gaat gebeuren. Daarna zou je kunnen gaan kijken wat je kan verbeteren.

Te 'koud' stoken zoals je nu doet is ook niet goed zoals zovelen al aangeven. De massa van je huis (muren, vloer, meubels) warmt niet of nauwelijks op, vochtigheid blijft hoog en je hebt het koud. Niet goed voor jezelf maar ook niet voor (vochtproblemen in) je huis. Ik stook hier overdag naar 19 graden en als we 's avonds stil zitten en het fris krijgen gaat hij naar 20 graden.

Misschien een tip om je meer inzicht te geven in je verbruik: houd je verbruik eens bij op mindergas.nl. Voer met enige regelmaat je gasmeterstand in op de site en je krijgt prima te zien wat je verbruik is. Ook afgezet tegen graaddagen. En de site probeert een inschatting te maken van je verwacht gebruik op jaarbasis. Vaak (altijd?) verstuurd je energieleverancier aan het einde van een maand een verbruiksoverzicht, dit zou je daar prima voor kunnen gebruiken.

Maar op basis van de info die je nu geeft zie ik niets uitzonderlijks.

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 29-10-2025 12:26 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:01
[...]

Gemiddeld in de koudste twee maanden. Terwijl het ook 7 maanden per jaar onder de euro per dag aan gaskosten zit. Uiteindelijk gaat het om de kosten per jaar. Vind je die 160 euro per maand ook veel? (waar ik dan ook nog een beetje van terug krijg) Want daar gaat het uiteindelijk om. Die 160 euro is overigens ook nog inclusief elektriciteit.

En ja, natuurlijk is het goed om beter te isoleren zodat je minder verbruikt en dus minder kwijt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:31
Met andere ^:
- De piek 's ochtends is normaal (en gewenst, je zou een stuk meer verbruiken als je de temperatuur continue warm blijft houden). Het voelt ook net wat warmer tijdens het aanwarmen, dus als je 's ochtends je huis laat opwarmen als je in de badkamer bent is het daar aangenaam. Ook 's avonds als je in de zetel ploft is het aangenaam om ietsje warmer te gaan dan wanneer je druk bezig bent in huis overdag.
- Stook warmer, nu is het te koud en dat geeft veel risico op problemen met vocht (condens en schimmel). Ik stel 's nachts 16° in (zo koud wordt het nooit), en overdag 19,5° (en dan 20° 's avonds, maar als er iets van zon was is het warmer dan dat).
- Zijn de stookkosten te hoog, ga dan kijken hoe je dat kan aanpakken. Is de CV waterzijdig ingeregeld, zitten daar geen problemen? Is er isolatie? Kan je tocht aanpakken? Ramen geïsoleerd? Geen manuele rolluiken waar de wind zo doorblaast? Als het goed geïsoleerd is zal de temperatuur gedurende de nacht nauwelijks zakken.
- Ventilatie die niet type D is kost je wat koude en comfort. Als er grondig verbouwd wordt, is type D ideaal (97% minder warmteverlies door ventilatie), maar kost flink meer dan je in een jaar stookt. Isolerende ramen waar roosters in zitten is jammer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met een (huur?)appartement is een systeem D verre van eenvoudig.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Borromini schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:02:
Met een (huur?)appartement is een systeem D verre van eenvoudig.
offtopic:
D met wtw is sowieso een enorm gedoe om in een bestaande woning te proppen. Eigenlijk geen haalbare kaart als je geen hoge plafonds hebt of die ook graag hoog wil laten. Ik hou het bij (korte) luchtroosters en mechanische afzuiging, en een iets hogere energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:39
[...]
De luchtvochtigheid is met 55% niet hoog. Zeker niet als je nog moet gaan stoken van het winter. Voor de mens is 40 tot 60-65% heel goed. Dat is aangenaam. Een temperatuur van 19,5 - 20 graden vinden de meeste mensen lekker. Doordat het nu 17 graden in huis is zal het allemaal koud aanvoelen als je het gaat verwarmen. Heb je het langer op een wat hogere temperatuur van 19 graden dan voelt het allemaal anders aan.
[...]
Kan verschilende oorzaken hebben. Van verkeerd gelegd tot temperatuurschommelingen.
[...]
Kijk eens bij Milieucentraal: Gemiddeld energieverbruik. Daar zal je zien dat gemiddeld een nieuwbouw klein appartement 540 kuub (m3) gas verbruikt. Zonder koken en aftrek van 0,7 m3 gas per douchebeurt per dag: op 284 m3 gas voor verwarmen. Vanuit gaande dat je ongeveer 5 maanden moet verwarmen (Half nov - Half maart) dan kom je op ongeveer 56 m3 gas per maand nodig voor het verwarmen. Dan zit je voor verwarmen gemiddeld op net geen 1,8 m3 per dag.

Doordat je van een woning komt inclusief gas, water en elektra krijg je opeens door hoeveel het verwarmen van je woning kost. Je hebt een maandbedrag bij je energieleverancier. Deze is gebaseerd op wat je gaat verbruiken in een jaar gedeeld 12. Na het jaar krijg je dan wat terug als je teveel betaald hebt of je mag bijbetalen.

De kosten voor engerie zijn de laatste jaren ontzettend omhoog gegaan. Als ik vergelijk wat ik vroeger betaalde en nu dan is dat een wereld van verschil negatief gezien. Ondanks dat het verbruik omlaag is gegaan. Vroeger had je alleen "huurkosten", "internet" en "gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen" als vaste kosten. Nu heb je er ook "gas", "licht" en "water" erbij gekregen. Wat brengt je energieleverancier je per maand in rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:26
mugenmarco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

jep.

voorheen was alles inclusief en hoefde ik mij daar niet druk over te maken.
Als voorheen alles inclusief was, dan was de kans groot dat je teveel betaalde, en eigenlijk geld moest terug krijgen met de naverrekening.

Je maand bedrag is gebasseerd op het gebruik van vorige inwoners, dus tenzij je echt veel meer gebruikt, dan zou ik me niet druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:31
[...]

Gemiddeld verbruikt men in Nederland rond de 1200 m3 gas per jaar. In appartementen ligt dat rond de 900 m3 gas per jaar.
De gemiddelde gasprijs ligt nu op de €1,37 per m3.

Dat betekent dat, gemiddeld gezien, mensen met een appartement een gasrekening hebben van (1,37 * 900) 1233 euro per jaar, oftewel 100 euro per maand.

Belangrijk om daarbij te realiseren is dat je in de zomer praktisch niks verbruikt, alleen om te douchen eigenlijk. Zelf gebruik ik van mei tot september nog geen 10 m3 gas per maand. Toch betaal ik die maanden 100 euro aan de gasrekening. De meeste mensen hebben zo al een groot voorschot opgebouwd in de zomer, wat van pas komt in de winter.

En dat helpt, want in de winter is het inderdaad gewoon duur. In januari gebruikte ik zo'n 140 m3 gas en dan zou mijn rekening dus op 200 euro uitkomen. Dat is ook richting de 8 euro per dag. Maar, ook die maand betaal ik gewoon 100 euro. De rest is al betaald uit andere voorschotten immers.

Het grafiekje wat hier eerder is gepost laat het mooi zien: Pendora in "Erg hoog gasverbruik, vooral om 6.00 ineens naar 1,20 euro"

Het is dus niet zo dat je 8 a 9 euro * 365 dagen per jaar moet doen. Dat is alleen op koude dagen, en het is niet elke dag koud.

Ons eigen jaarverbruik ligt op 700 m3, en ook ik heb gisteren tussen 6:00 en 7:00 bijna een kuub gas verbruikt, en dus op dat uur iets meer dan een euro uitgegeven. Dat is helemaal niet gek, juist normaal.

Verder zoals al aangegeven: het kan best zo zijn dat bezuinigen op je warmte, voor andere (ook kostbare) problemen kan zorgen, zoals mogelijk je vloer, maar nog belangrijker: je gezondheid.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ik vind het ook wel meevallen dat verbruik, hier staat de thermostaat 's nachts op 15 en overdag op 17,5 en als ik visite krijg zet ik hem wat hoger. Luchtvochtigheid probeer ik rond de 60% te houden. De CV staat hier nog niet aan, het is nog steeds 19,5 graden in huis. Wil je geld besparen? Investeer in een paar warme wollen sloffen, een knappe wollen trui en een dekentje om onder te liggen bij het bankhangen. Na 2 weken wen je aan de koudere temperatuur, net zoals je in de zomer aan de warmte went. Zo kun je steeds een halve graad lager acclimatiseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardHarold
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10 22:45
Koop een P1 meter van Home Wizard en vergelijk de data met die van Eneco. Daarnaast is het misschien een goed idee om te controleren of de CV in de juiste stand staat. Mijn CV bv heeft de mogelijkheid om snel heet douchewater te leveren, dat kost een stuk meer gas omdat hij de boiler warm houdt. Daarnaast is de zomer/winderstand ook belangrijk en de toevoertemperatuur van het verwarmingswater (dus geen sanitair warm water/SWW). Kijk even of je die op 55 graden max kan zetten oid. Beetje spelen. Daarnaast is de configuratie van jouw radiatoren ook belangrijk, deze moeten ingeregeld worden. Er zijn een hoop YouTube filmpjes over dat onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Het is dus helemaal niet goed geïsoleerd als je nu 's nachts al op 16 graden komt binnen. En dan "stoken" naar 17,5 heeft ook geen zin, dat is nog steeds koud.
Voorbeeld: mijn appartement is ook echt niet ideaal wat isolatie betreft, maar die was 19,1 half uur voor ik naar huis ging (21:00). Op 20,5 gezet, ding heeft een uurtje z'n best gedaan en 0,6m3 gas verstookt. Prima en de rest van de avond is het comfortabel.
Doe voor de grap eens een avondje 21, hoeveel heb je de volgende ochtend nog over?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Worden je radiatoren wel heet? Staan ze allemaal open?
Wat is je CV watertemperatuur?
Pagina: 1