Vochtprobleem jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 29-10 11:27
Hi Tweakers,

Sinds kort woon ik in een jaren ’30 woning, en ik vermoed dat ik te maken heb met een vochtprobleem. De luchtvochtigheid blijft namelijk structureel hoog: rond de 75%, zowel beneden als boven in de slaapkamer.
Ik heb inmiddels twee luchtontvochtigers die 24/7 draaien. Daarmee zakt de luchtvochtigheid naar ongeveer 60%, maar lager komt het niet echt. Zodra ik ze uitzet, loopt de luchtvochtigheid vrij snel weer op.
De woonkamer is 45m2 en de luchtontvochtiger is een Eurom luchtontvochtiger 10L/24u.

Wat oorzaken (denk ik):
-De woning staat in een moerasachtig gebied.
- Er is geen bodemfolie, parels of schelpen in de kruipruimte.
- Vloerisolatie ontbreekt nog, maar dat wordt de komende weken aangepakt.
- Daarnaast worden momenteel de voegen vervangen, wat waarschijnlijk tijdelijk juist voor extra vocht zorgt (op sommige plekken zijn ze er nu zelfs helemaal uit).

Ventilatie is volledig natuurlijk, zonder mechanische afzuiging en in de woonkamer draait de airco (verwarming) de hele dag.

Mijn vragen:
- Is het verstandig de ontvochtigers voorlopig gewoon continu te laten draaien?
- Kan ik verwachten dat het vochtgehalte merkbaar daalt na het aanbrengen van bodemfolie en/of vloerisolatie?
- Wat is handig tijdens het douchen? Luchtontvochtiger sowieso aanzetten met douchedeur dicht en raam open? Er zit geen kachel in de douche. Zit te denken aan een handdoekradiator en deze ook aan te zetten tijdens het douchen.

Zijn er nog andere maatregelen die ik in deze fase kan nemen?
Alle tips of ervaringen zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoe lang heb je de luchtvochtigheid gemeten en waar meet je de luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Isolatie gaat je woning niet droger maken, wel beter op temperatuur houden. Zit er een waterkering in je muren? Kan je het vochtgehalte van je muren meten?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:29
Zijn een paar vochtige dagen geweest, hier in jaren 60 woning ook in de 70 procent. Zou me er nog niet druk om maken. Als temperatuur verder zakt, het buiten droog is, je ventileert en verwarmt en het nog steeds hoge vochtigheid blijft wellicht wel.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:53
stook je wel in huis?
het is natuurlijk ook gewoon overal vochtig.
ik heb 4 Uhoo luchtkwaliteitsmeters in huis staan, die staan op 64% 66% 68% en 73%

ervaar je overlast door de luchtvochtigheid of ben je gewoon bang dat er wat mis is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 13:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vocht is normaal in deze tijd van het jaar, zodra de stook uren omhoog gaan gaat de vochtigheid vanzelf omlaag. Oude huizen zijn (gelukkig) iets vochtiger omdat ze meer vocht doorgeven maar ook tijdelijk opslaan en dat dus langer uit de constructie komt. Ik zou alleen gaan ontvochtigen als het echt nodig is omdat er klachten zijn. op dit moment is het buiten 88 - 90% dus iets rond de 70 bij 19 graden is zo raar niet alleen als je de buitenlucht verwarmd naar 19 graden zit je al boven de 60 % en daar zit dus nog helemaal geen leefvocht bij. Je bent dus vooral het vocht in de lucht van buiten aan het omzetten naar water in het riool.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 29-10-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Wippie1234 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:31:
Hoe lang heb je de luchtvochtigheid gemeten en waar meet je de luchtvochtigheid?
Woonkamer en slaapkamer, meerdere sensors zijn onderweg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Borromini schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:38:
Isolatie gaat je woning niet droger maken, wel beter op temperatuur houden. Zit er een waterkering in je muren? Kan je het vochtgehalte van je muren meten?
Dat durf ik niet te zeggen of die in de muren zit. Vochtgehalte zal ik aan vochtmeter voor aanschaffen. Dank voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
No Hands schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:50:
stook je wel in huis?
het is natuurlijk ook gewoon overal vochtig.
ik heb 4 Uhoo luchtkwaliteitsmeters in huis staan, die staan op 64% 66% 68% en 73%

ervaar je overlast door de luchtvochtigheid of ben je gewoon bang dat er wat mis is?
Vooral dat laatste! haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

0re0 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Woonkamer en slaapkamer, meerdere sensors zijn onderweg!
meet daar dan ook direct de temperatuur bij, anders heb je er niet veel aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0re0
twain4me schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Ja het is een combinatie sensor ;) Koppel hem meteen in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0re0
twain4me schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Bijgaand inzage in de sensor van de woonkamer.
Overdag draait de airco. En sinds eergister de luchtontvochtiger 24/7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss6Uq3Qac5HVRARstThAFZbAiOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqSYowNv9FXm6T3uFOrZX9ml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWwN2Qbek6BFB1gTViDA57WPtms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6bl06QpXzuKp04HMI4AH7u5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:53
0re0 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Vooral dat laatste! haha
Nou dat zou ik lekker gaan vergeten, het is gewoon normaal nu dus je kan die energieslurpende ontvochtigers uitzetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Er is te zien dat hij gaat omlaag als je gaat ontvochtigen, maar waarom is dat je doel? angst is een slechte raadgever. kijk als het behang van de muur af komt vallen is het erg of als je er last van hebt met luchtwegen oid maar een aantal keer per jaar een RV van boven de 70 is echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hier op het gelijkvloers (onverwarmd door verbouwing) momenteel 78% op 17° C bv. Maar we zitten hier sowieso met een vochtprobleem.

Je ventileert voldoende? Koude lucht van buiten die wordt opgewarmd zorgt ook voor een lagere luchtvochtigheid.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
twain4me schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:36:
Er is te zien dat hij gaat omlaag als je gaat ontvochtigen, maar waarom is dat je doel? angst is een slechte raadgever. kijk als het behang van de muur af komt vallen is het erg of als je er last van hebt met luchtwegen oid maar een aantal keer per jaar een RV van boven de 70 is echt geen probleem.
Fair enough! Komt wellicht meer omdat ik weet dat de kruipruimte nog aangepakt moet worden met folie ;)
Ik houd het de komende tijd even in de gaten!
Merk vooral dat ik het op de slaapkamer onder de 70 procent wil houden ivm astma.
Dus dan knal ik hem enkele uren overdag maar aan om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Borromini schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:38:
Hier op het gelijkvloers (onverwarmd door verbouwing) momenteel 78% op 17° C bv. Maar we zitten hier sowieso met een vochtprobleem.

Je ventileert voldoende? Koude lucht van buiten die wordt opgewarmd zorgt ook voor een lagere luchtvochtigheid.
Ramen een half uur open zetten, dat is alles eigenlijk. Gezien lucht niet vanzelf beweegt is dit niet optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:46

Esumontere

Floep, banaan.

Het is niet zo gek dat je relatieve luchtvochtigheid stijgt als je temperatuur daalt. Lucht van een lagere temperatuur kan minder vocht vasthouden. Daar komt ook de term "relatief" vandaan. ;)
Pagina: 1