Losliggende elektriciteit & sanitair buizen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:53
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel een woning aan het overwegen en wil graag jullie mening horen over de staat van de technieken (elektriciteit en sanitair).

Er zijn veel losliggende elektrische kabels (met geluk een spanbandje) en sanitaire leidingen die niet lijken ingebouwd of afgewerkt.

Ik heb een aantal foto's toegevoegd van enkele ruimtes waar dit het duidelijkst zichtbaar is.

Mijn vragen:
  1. Hoe problematisch is dit op het eerste zicht, vooral qua veiligheid en conformiteit (AREI), naar lekken toe etc. ?
  2. Wat is jullie inschatting van de omvang van de werken om dit goed aan te pakken?
  3. Zijn dit dingen die dringend moeten aangepakt worden of kan dit er best wel nog even zo bij blijven liggen zonder problemen?
Alle feedback is welkom, elk inzicht helpt om te bepalen of dit project haalbaar is. Alvast bedankt voor het meekijken en jullie tijd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jma76A46DRE19nKBfNVy30l-C6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49JBWQPG5INbMCDuoXCiF9YE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqbzX04aG9llm92A_YHDCTcUQ9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqmjR4v3vjZx8jIwmfuCs8Sq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_XIpXCnk9L_OqZkWbNZBQRG_lQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htMUrRQnRlnCAGBV7tp6AWWk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOy_J1JNgjkS2dRdiFt4f3GpKrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDOwHbb3TCDD71PySkYHEi1V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CTLJVn3nkLY6VD_xF8EOoZr4MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QubFMHkNAn2FCjs7IJMY96Wl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JptyMiNV_MkpxCQyyUpCZulens=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2T9zeTxqLa0sQyEHNP0pgf8.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:16
1. Ik ken de wetgeving in België niet maar hier lijkt me niets spannends aan de hand. Als je het liever vastzet na de aankoop dan doe je dat toch? klem eromheen en klaar.
2. een uurtje naar de doe het zelf zaak end an een ochtend werk.
3. In Nederland zijn de voorschriften dat er om de zoveel cm een beugel zit bij aan en afvoeren. Als dat in België ook zo is, dan zoek je dat op en pas je dat toe op de aanvoer, afvoeren en leidingen die je wilt. Ik zie niets wat zomaar ineen problemen zou geven.

[ Voor 13% gewijzigd door No Hands op 29-10-2025 06:47 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:32

Theo

moederbord

Ik zie niet iets dat onveilig zou zijn. Wel veel zaken die gedateerd zijn, en die men nu niet meer zou toepassen. (leidingen worden nu veelal in de muur geplaatst ipv debuizen op de muur).
Dit kom je ook tegen bij de meeste huizen in Nederland waar men al lang woont en waar niet veel aan verbouwd is. Het is oud, maar het is niet slecht :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wat zijn dit voor heldere cilinders? Waterfilters?

[Afbeelding]

[ Voor 35% gewijzigd door bombadil op 29-10-2025 07:01 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:14
Lijkt een oudere woning waar er al een soort van renovatie gebeurd is met deels recentere technieken, maar dan alles in een soort van opbouw?

Vraag is of je dat zo wil laten (met beugels, deftig afgewerkt), of je het echt goed wil oplossen met ook Inbouw.

Naar veiligheid toe zal het nu wel meevallen lijkt het. Netjes is het niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
bombadil schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 06:53:
Wat zijn dit voor heldere cilinders? Waterfilters?

[Afbeelding]
Volgens mij is dat om water te zuiveren inderdaad.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ik zie inderdaad een hoop elektra die niet lekker vast zit. Op zich is dat vrij eenvoudig allemaal aan te passen met een dagje werk, wat buis, kabel en clips.

Die waterleidingen zijn inderdaad wel bijzonder. Het ziet eruit alsof er hemelwater/grondwater wordt gebruikt om tappunten te voorzien van drinkbaar water (vandaar de filters en de leiding naar het opslagvat/boiler). Misschien is dat vrij eenvoudig allemaal van de muur te trekken om zo het orginele systeem weer in gebruik te nemen. Ik denk dat je beter even in overleg kan met de huidige eigenaar van het pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:00
Ik krijg erg de kriebels als ik dit zo zie, maar dat wil niet zeggen dat het onveilig is.

Om dit netjes te krijgen ben je wel even zoet in tijd en kosten. Levert dat iets op? Qua functionaliteit in ieder geval niet, qua veiligheid marginaal. Zelf zou ik het wel (gefaseerd) aanpakken, niet omdat het noodzakelijk is, maar omdat het mij een beter gevoel zou geven en rust in het hoofd. Daarnaast is het visueel aantrekkelijker, en dat vindt moeder de vrouw dan weer belangrijk. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:57
Als ik dat zo zie dan krijg ik het gevoel dat de bewoner er weinig om geeft hoe iets er uit ziet/gedaan is. En dan vraag ik me automatisch ook af hoe de rest van het onderhoud gedaan is... Dit kan uiteraard wel prima gedaan zijn.

Onveilig is dit niet, en makkelijk zelf aan te passen, maar ik zou wel goed naar de rest gaan kijken zoals de meterkast, lekkages, het schilderwerk, kitrandjes, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:01
EJlol schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:02:
Als ik dat zo zie dan krijg ik het gevoel dat de bewoner er weinig om geeft hoe iets er uit ziet/gedaan is. En dan vraag ik me automatisch ook af hoe de rest van het onderhoud gedaan is... Dit kan uiteraard wel prima gedaan zijn.

Onveilig is dit niet, en makkelijk zelf aan te passen, maar ik zou wel goed naar de rest gaan kijken zoals de meterkast, lekkages, het schilderwerk, kitrandjes, etc.
De apparatuur zelf ziet er wel allemaal in goede staat uit. Mijn indruk is dat de huidige eigenaar iemand is die veel zelf doet, wel verstand van zaken heeft en wil dat dingen goed werken, maar weinig om afwerking en uiterlijk geeft, zeker niet in de technische ruimte. Dit is uiteraard puur een indruk op basis van een paar foto's en geen feit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Het voordeel: een kans veel te leren over je huis en de apparaten/voorzieningen daarin. Alles in het zicht helpt daar enorm aan mee.
Het nadeel: als je je stoort aan het gebrek aan afwerking (ik heb daar best een hoge tolerantie voor maar vind dit ook echt te weinig afwerking) en je wil het niet zelf doen, dan zou ik even verder kijken. Als je het zelf wil doen gaan het wel even duren, en als je het laat doen gaat het wel even kosten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:26
Qua elektra vind ik het enorm slordig, maar lijkt het me niet meteen gevaarlijk. Behalve wat hier op de foto gebeurt. Dat kan ik niet goed genoeg zien.
[Afbeelding]

Qua waterleidingen die overal los hangen (zoals hieronder) en ook CV-leidingen die 'raar' lopen... ja, dat gaat op een gegeven moment waarschijnlijk na jaren en jaren ergens lekken. En dan moet je het ad-hoc gaan oplossen.
[Afbeelding]

Mijn grotere zorg zou zijn: Gezien het niveau van deze zichtbare klussen, hoe is het onderhoud gedaan aan het huis op andere (onzichtbare?) punten. Elektra en water is meestal nog wel redelijk eenvoudig op te lossen (tenzij er problemen zijn met leidingen die in de muren zijn weggewerkt!) Maar waar heeft deze klusser allemaal nog meer aan geklust?! Want dat is dan met dezelfde lage kwaliteit gedaan.

Dit huis vraagt om een bouwkundige keuring voor aankoop.

[ Voor 23% gewijzigd door FragDaddy op 29-10-2025 11:41 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:33
Als dit een huis in België is denk ik dat de kans vrij groot is dat het niet door de electriciteitskeuring voor verkoop geraakt... (als ik zo naar de badkamer kijk en die bundel flex die daar in de garage wat hangt te bungelen). Het zou echter wel relatief eenvoudig zelf op te lossen moeten zijn adhv het keuringsverslag dat je kunt vragen bij bezichtiging (of wat op de site van de makelaar te vinden moet zijn in principe).

De alpex buizen zou ik ook beugelen, al is het maar om te vermijden dat je ze per ongeluk plooit/beschadigt als je iets in de buurt doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
FragDaddy schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:37:

Dit huis vraagt om een bouwkundige keuring voor aankoop.
Dit sowieso altijd doen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:53
Dank jullie wel allemaal voor de reacties!

Ter verduidelijking: dit gaat inderdaad over een woning in België. Er is wel een keuringsattest van de elektriciteit, maar dat dateert van 2015. Sindsdien zijn er vermoedelijk aanpassingen gebeurd die niet opnieuw gekeurd zijn.

Een bouwkundige keuring is in België niet echt de gewoonte. Wordt zoiets dan meestal gekoppeld aan een opschortende voorwaarde bij het bod (bijvoorbeeld: mits geen structurele kosten boven bedrag X)?

De opmerking over het vastleggen van de leidingen lijkt inderdaad een kleine moeite die het netter en veiliger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:33
Zephan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:52:
Er is wel een keuringsattest van de elektriciteit, maar dat dateert van 2015. Sindsdien zijn er vermoedelijk aanpassingen gebeurd die niet opnieuw gekeurd zijn.
In theorie moet je na elke significante wijziging (nieuwe kringen, zonnepanelen, ...) een herkeuring laten uitvoeren.

In de praktijk zie je dat dat enkel gebeurt bij verkoop van de woning (of vlak na aankoop als de electriciteit niet conform was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:14
En een keuring is 25 jaar geldig. En de aanpassingen die men gedaan heeft ziet men niet als grote wijzigingen, waardoor er geen nieuwe keuring gaat gebeuren.

Er is ook niemand die daar een bedrag op gaat plakken dat je als opschortende voorwaarde kan gebruiken. Een losse bundel flex is aan zich ook niet super onveilig, zou het minste van m'n zorgen zijn.

Die foto waar een kabel uit het niets naar een schakelaar? op de muur lijkt te gaan, daar zou ik me eerder druk om maken. Dat kost effectief een hoop tijd om netjes weg te werken.

De sanitaire leidingen zou je wat netter kunnen leggen, is op foto moeilijk inte schatten of de oude nog in gebruik zijn (verwarming) en de nieuwe er enkel liggen voor watertoevoer.

De leidingen aan wasmachine / droogkast kan je relatief makkelijk properder wegwerken achter de machines.

De bende in de garage kan je ook wel netter krijgen.

Ik zou mijn keuze hier zeker niet van laten afhangen, als het huis voor de rest voldoet, succes met de aankoop en veel plezier bij de komende kluswerken. :-).

[ Voor 9% gewijzigd door sonina op 30-10-2025 09:17 ]

Pagina: 1