Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn eerste thuisserver bouwen, eentje waar ik de komende jaren mee vooruit kan. De server wil ik gebruiken voor:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op een budget van rond de €1000,- (excl. verzendkosten). Minder is uiteraard welkom. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een ongebruikte Corsair 1000W PSU liggen, die wil ik graag hergebruiken, mits dat verstandig is. Daarnaast heb ik een aantal 2TB enterprise SSD’s die ik eventueel in het systeem kan plaatsen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande lijst heb ik (mede met hulp van de BBG) samengesteld:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke merkvoorkeuren, zolang de onderdelen betrouwbaar en goed ondersteund zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een compact en toekomstbestendig systeem dat energiezuinig is aangezien hij 24/7 zal pruttelen. Energieverbruik is niet de hoogste prioriteit, maar efficiëntie is wel mooi meegenomen. Qua opslag heb ik op dit moment minimaal 8TB nodig, uiteraard is dit groeiende.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Het wordt mijn eerste thuisserver, dus ik weet nog niet precies waar ik op moet letten om het systeem compact, energiezuinig en toekomstbestendig te houden. Ook word het een leerproces om alles up en running te krijgen. Op mijn huidige desktop draai ik al enkele van de bovenstaande software, maar die staan alleen aan wanneer ik ze gebruik. Dus ik doe niet compleet een duik in het diepe
Ik hoor graag tips of verbeteringen op mijn build en keuzes.
Ik wil mijn eerste thuisserver bouwen, eentje waar ik de komende jaren mee vooruit kan. De server wil ik gebruiken voor:
- Proxmox als hypervisor
- Plex (misschien ooit een overstap naar Jellyfin)
- Immich
- VPN
- Home Assistant
- Minecraft-server
- NAS-functionaliteit
- Nextcloud lijkt me interessant
- Paperless-ngx
- Containers voor hobbyprojecten en databases
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op een budget van rond de €1000,- (excl. verzendkosten). Minder is uiteraard welkom. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een ongebruikte Corsair 1000W PSU liggen, die wil ik graag hergebruiken, mits dat verstandig is. Daarnaast heb ik een aantal 2TB enterprise SSD’s die ik eventueel in het systeem kan plaatsen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande lijst heb ik (mede met hulp van de BBG) samengesteld:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processor | Intel Core Ultra 5 225 Boxed | € 177,99 | € 177,99 |
| 1 | Moederbord | ASUS Prime H810M-A-CSM | € 125,46 | € 125,46 |
| 2 | Interne harde schijven | WD Red Plus (512MB cache), 12TB | € 268,- | € 536,- |
| 1 | Behuizing | Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP | € 50,60 | € 50,60 |
| 1 | Ventilator | Arctic P14 Max, Zwart, 140mm | € 12,90 | € 12,90 |
| 1 | Geheugen | Kingston Fury Beast KF556C36BBEK2-16 (16GB) | € 71,- | € 71,- |
| 1 | SSD | Lexar NM620 1TB | € 63,90 | € 63,90 |
| Totaal | € 1.037,85 | |||
Geen specifieke merkvoorkeuren, zolang de onderdelen betrouwbaar en goed ondersteund zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een compact en toekomstbestendig systeem dat energiezuinig is aangezien hij 24/7 zal pruttelen. Energieverbruik is niet de hoogste prioriteit, maar efficiëntie is wel mooi meegenomen. Qua opslag heb ik op dit moment minimaal 8TB nodig, uiteraard is dit groeiende.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Het wordt mijn eerste thuisserver, dus ik weet nog niet precies waar ik op moet letten om het systeem compact, energiezuinig en toekomstbestendig te houden. Ook word het een leerproces om alles up en running te krijgen. Op mijn huidige desktop draai ik al enkele van de bovenstaande software, maar die staan alleen aan wanneer ik ze gebruik. Dus ik doe niet compleet een duik in het diepe
Ik hoor graag tips of verbeteringen op mijn build en keuzes.