1e thuisserver +/- €1000, compact & toekomstbestendig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn eerste thuisserver bouwen, eentje waar ik de komende jaren mee vooruit kan. De server wil ik gebruiken voor:
  • Proxmox als hypervisor
  • Plex (misschien ooit een overstap naar Jellyfin)
  • Immich
  • VPN
  • Home Assistant
  • Minecraft-server
  • NAS-functionaliteit
  • Nextcloud lijkt me interessant
  • Paperless-ngx
  • Containers voor hobbyprojecten en databases
Daarnaast bewerk ik af en toe wat foto's en video’s. Het zou mooi zijn als het systeem snel genoeg is om videobestanden soepel te importeren in bijvoorbeeld Adobe Premiere.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op een budget van rond de €1000,- (excl. verzendkosten). Minder is uiteraard welkom. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een ongebruikte Corsair 1000W PSU liggen, die wil ik graag hergebruiken, mits dat verstandig is. Daarnaast heb ik een aantal 2TB enterprise SSD’s die ik eventueel in het systeem kan plaatsen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande lijst heb ik (mede met hulp van de BBG) samengesteld:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorIntel Core Ultra 5 225 Boxed€ 177,99€ 177,99
1MoederbordASUS Prime H810M-A-CSM€ 125,46€ 125,46
2Interne harde schijvenWD Red Plus (512MB cache), 12TB€ 268,-€ 536,-
1BehuizingChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 50,60€ 50,60
1VentilatorArctic P14 Max, Zwart, 140mm€ 12,90€ 12,90
1GeheugenKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-16 (16GB)€ 71,-€ 71,-
1SSDLexar NM620 1TB€ 63,90€ 63,90
Totaal€ 1.037,85
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke merkvoorkeuren, zolang de onderdelen betrouwbaar en goed ondersteund zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een compact en toekomstbestendig systeem dat energiezuinig is aangezien hij 24/7 zal pruttelen. Energieverbruik is niet de hoogste prioriteit, maar efficiëntie is wel mooi meegenomen. Qua opslag heb ik op dit moment minimaal 8TB nodig, uiteraard is dit groeiende.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Het wordt mijn eerste thuisserver, dus ik weet nog niet precies waar ik op moet letten om het systeem compact, energiezuinig en toekomstbestendig te houden. Ook word het een leerproces om alles up en running te krijgen. Op mijn huidige desktop draai ik al enkele van de bovenstaande software, maar die staan alleen aan wanneer ik ze gebruik. Dus ik doe niet compleet een duik in het diepe ;)

Ik hoor graag tips of verbeteringen op mijn build en keuzes.

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
Keurig denk ik.
Heb je voldoende aan 2x 12TB drives? Ook qua redundancy?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 31-10 16:05
ik zou ook even kijken of je niet gewoon 32gb kan pakken? Ram is momenteel wel redelijk duur, maar komt opzich goed van pas bij meerdere services tegelijk

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De WD Red Plus lijken me wat overkill, kunnen mogelijk ook goedkoper vanuit het buitenland. Je zou dat eventueel kunnen checken met https://diskprices.com/.

@LostInNight Kun je aangeven om welke voeding het exact gaat? Corsair maakt er wel meer dan 1. Weet je ook hoe oud deze voeding is? Als we dat weten van de voeding, kunnen we beter aangeven of je deze betrouwbaar kunt gebruiken.

Hoe ziet 'toekomstbestendig' eruit voor jou? Makkelijk uit te breiden met meer opslag, of makkelijk te upgraden qua CPU en/of RAM? Of wil je juist lang met deze machine kunnen doen voordat je moet upgraden?

Overigens lees ik ook veel over OpenCloud. Is een fork van OwnCloud Infinite geloof ik, wint ook veel aan populariteit de laatste tijd. Nextcloud voelt wat traag aan voor mij, komt mogelijk omdat het op de achtergrond veel gebruik maakt van PHP (wat voor veel taken niet echt super geschikt is).

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 29-10-2025 13:26 ]

• Dekar
@doebbalapoent11 Ja, dat lijkt me wel verstandig inderdaad. 32GB kan goedkoper als je tweedehands een kitje scoort. Vaak komt dat toch met levenslange garantie.

Wat ook nog kan is 14th gen Intel met DDR4:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14400T Tray€ 180,45€ 180,45
1MoederbordenASRock H610M-H2/M.2€ 57,86€ 57,86
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16€ 82,-€ 82,-
Totaal€ 320,31

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien wat @LostInNight wilt gaan draaien, lijkt 32GB me wat aan de krappe kant. Ik heb eerder dit jaar mijn homelab van 32GB een upgrade gegeven naar 64GB (omdat ik voornamelijk Docker containers draai - waaronder Plex en diverse Arrs - binnen een Debian host) en deze vond het extra geheugen toch echt wel ontzettend fijn om te hebben. Momenteel heb ik ook iets van maar 20GB of zo ervan vrij. Met af en toe een Dockerized Satisfactory server aan die ook wat RAM lust, komt het dus goed uit dat er 20GB aan RAM vrij is, zelfde zal voor Minecraft gelden.

Als je dan ook nog eens eea op basis van Proxmox gaat doen, lijkt het me dat je ook de resources gaat verdelen onder VMs. Dan is een sloot aan RAM geheugen sowieso wel aan te raden om te hebben, met de prijzen vandaag de dag, sowieso geen verkeerde investering, imo.

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 29-10-2025 14:07 ]

• Dekar
@CH4OS ik schat dat LXC containers vrij weinig RAM zullen gebruiken. En het is ook maar de vraag of alles altijd actied zal zijn. Daarnaast is later upgraden niet zo lastig.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Klopt, later upgraden van RAM is ook zeker niet lastig, aan de andere kant kost RAM vandaag de dag ook niet heel veel. Ik zou dus qua RAM lekker ruim gaan zitten, dan heb je zeker voor de komende jaren genoeg en hoef je later niet nog eens extra RAM bij te prikken, dat doe je dan dus alleen wanneer het daadwerkelijk nodig is en je dus meer dan 64GB RAM nodig hebt. :) Al zie ik dat voor een homelab / thuisserver niet heel snel toenemen de komende jaren. Dat je binnen de kortste keren over 32GB RAM gaat wel, want dat heb ik dus zelf gehad. ;)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:27
Voor de schijven is dit wellicht beter:
uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:58
Welke enterprise SSD's gaat het om? En hoeveel heb je er? Bijvoorbeeld Samsung PM1743, 2,5" 1,92TB's hebben een PCIe5 x4 slot nodig en hebben daar baat bij als je daar het maximale uit wilt halen. Je moederbord voorziet daar niet in, en moederborden die daar wel voor meedere van deze disks in voorzien zijn prijzig.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

16GB is krap voor een server dat veel doet, liefst 32 of zelfs 64 of meer :) Het moet niet het snelste geheugen zijn maar gewoon kitjes dat je kunt vast krijgen tegen een goede prijs.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1