Brievenbus in deur dichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:26
Ik heb liever geen brievenbus in de deur en ga een brievenbus ophangen, dus die in de deur wil ik graag dichten, maar vraag me af hoe ik het beste kan aanpakken.

Optie 1: blok hout op maat zaken, lijm aan de zijkant, en erin door duwen. Naadjes op vullen en schuren. En dan lakken. Er zit een dak boven de deur, dus nat wordt het niet. Vraag me alleen af of ik het mooi kan afwerken dat je de brievenbus vorm niet ziet.

Optie 2: Gewoon twee vierkante platen aan elk kant en dan lakken. Je ziet het natuurlijk wel, maar ziet er minder raar uit dan een brievenbussillhouette.

In principe kan ik voor optie 1 gaan, en als het er niet uitziet, voor optie 2.

Heeft iemand hier ervaring mee? Als er ook nog andere leuke ideëen zijn, dan hoor ik het graag! Alvast bedankt voor het lezen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:53
Optie 1 kan maar dat ga je inderdaad zien, hoe goed je ook plamuurt en schuurt. Wat je nog wel kan doen is de brievenbus voor het dichtgemaakte gat ophangen, of dat mooi oogt is ook maar de vraag.
optie 4 is de duurste en dat is een nieuwe deur, en zorg dan dat de leverancier niet toch per ongeluk een brievenbus er in maakt (die bestaan helaas)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hebben we het over een dekkende of een transparante afwerklaag? als het een dekkende afwerklaag krijgt (verf) dan is het prima te plamuren +schuren om onzichtbaar te zijn. bij transparant moet je de tekening van het hout matchen en dat is zo goed als onmogelijk om onzichtbaar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Inderdaad optie 1 en het liefst dezelfde houtsoort gebruiken. Resterende kieren/naden dichtsmeren met 2K/epoxy. Als je een mooi breed plamuurmes gebruikt dan kun je het in 1x mooi vlak strijken. Wat er niet zit hoef je niet weg te schuren ;)

Na een dag drogen met de schuurmachine het gerepareerde deel vlak schuren om schilderklaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:14
twain4me schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:44:
Bij transparant moet je de tekening van het hout matchen en dat is onmogelijk om onzichtbaar te doen.
2 mm diep over de volle breedte van de deur (de plank waar de brievenbus in zit) uitfrezen en dan een brede strip fineer er in lijmen. Niets is onmogelijk, met wat tijd (en geld) is dat ook zo te doen dat je het niet meer ziet.
Moet je misschien wel een (goede) meubelmaker inschakelen, maar het kan wel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Yaksa schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:51:
[...]

2 mm diep over de volle breedte van de deur (de plank waar de brievenbus in zit) uitfrezen en dan een brede strip fineer er in lijmen. Niets is onmogelijk, met wat tijd (en geld) is dat ook zo te doen dat je het niet meer ziet.
Moet je misschien wel een (goede) meubelmaker inschakelen, maar het kan wel.
Ah, telaat met snipen, ik had mijn post al aangepast. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:24
Ik heb optie 1 gedaan. Hardhouten balk op maat gemaakt en er in gelijmd. vullen, schuren en lakken. Al jarenlang onzichtbaar. Dit is wel bij een deur die in een kleur gelakt is.

[ Voor 17% gewijzigd door achterhoeker op 28-10-2025 22:03 ]

Pagina: 1