Brievenbus in deur dichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TonyW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 25-08 01:33
Ik heb liever geen brievenbus in de deur en ga een brievenbus ophangen, dus die in de deur wil ik graag dichten, maar vraag me af hoe ik het beste kan aanpakken.

Optie 1: blok hout op maat zaken, lijm aan de zijkant, en erin door duwen. Naadjes op vullen en schuren. En dan lakken. Er zit een dak boven de deur, dus nat wordt het niet. Vraag me alleen af of ik het mooi kan afwerken dat je de brievenbus vorm niet ziet.

Optie 2: Gewoon twee vierkante platen aan elk kant en dan lakken. Je ziet het natuurlijk wel, maar ziet er minder raar uit dan een brievenbussillhouette.

In principe kan ik voor optie 1 gaan, en als het er niet uitziet, voor optie 2.

Heeft iemand hier ervaring mee? Als er ook nog andere leuke ideëen zijn, dan hoor ik het graag! Alvast bedankt voor het lezen!

Alle reacties

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:15
Optie 1 kan maar dat ga je inderdaad zien, hoe goed je ook plamuurt en schuurt. Wat je nog wel kan doen is de brievenbus voor het dichtgemaakte gat ophangen, of dat mooi oogt is ook maar de vraag.
optie 4 is de duurste en dat is een nieuwe deur, en zorg dan dat de leverancier niet toch per ongeluk een brievenbus er in maakt (die bestaan helaas)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hebben we het over een dekkende of een transparante afwerklaag? als het een dekkende afwerklaag krijgt (verf) dan is het prima te plamuren +schuren om onzichtbaar te zijn. bij transparant moet je de tekening van het hout matchen en dat is zo goed als onmogelijk om onzichtbaar te doen.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Inderdaad optie 1 en het liefst dezelfde houtsoort gebruiken. Resterende kieren/naden dichtsmeren met 2K/epoxy. Als je een mooi breed plamuurmes gebruikt dan kun je het in 1x mooi vlak strijken. Wat er niet zit hoef je niet weg te schuren ;)

Na een dag drogen met de schuurmachine het gerepareerde deel vlak schuren om schilderklaar te maken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
twain4me schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:44:
Bij transparant moet je de tekening van het hout matchen en dat is onmogelijk om onzichtbaar te doen.
2 mm diep over de volle breedte van de deur (de plank waar de brievenbus in zit) uitfrezen en dan een brede strip fineer er in lijmen. Niets is onmogelijk, met wat tijd (en geld) is dat ook zo te doen dat je het niet meer ziet.
Moet je misschien wel een (goede) meubelmaker inschakelen, maar het kan wel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Yaksa schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:51:
[...]

2 mm diep over de volle breedte van de deur (de plank waar de brievenbus in zit) uitfrezen en dan een brede strip fineer er in lijmen. Niets is onmogelijk, met wat tijd (en geld) is dat ook zo te doen dat je het niet meer ziet.
Moet je misschien wel een (goede) meubelmaker inschakelen, maar het kan wel.
Ah, telaat met snipen, ik had mijn post al aangepast. :9

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:32
Ik heb optie 1 gedaan. Hardhouten balk op maat gemaakt en er in gelijmd. vullen, schuren en lakken. Al jarenlang onzichtbaar. Dit is wel bij een deur die in een kleur gelakt is.

[ Voor 17% gewijzigd door achterhoeker op 28-10-2025 22:03 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
achterhoeker schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:03:
Ik heb optie 1 gedaan. Hardhouten balk op maat gemaakt en er in gelijmd. vullen, schuren en lakken. Al jarenlang onzichtbaar. Dit is wel bij een deur die in een kleur gelakt is.
Ik heb minder succes. Het gat gevuld met waterbestendig multiplex en de (onvermijdelijke) naden gevuld met 2 componenten houtrotvuller en de fijne details achteraf met houtplamuur.

Superstrak, maar na 3 jaar toch weer zichtbaar dat er een brievenbus zat en barsten in de verf op de randen.

Kan ik beter een flexibeler vulmiddel gebruiken en zoja, welke dan? Deur staat wel op de namiddag/avondzon.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
of expres de brievenbus wel vullen maar dat iets verdiept houden. misschien net iets minder strak maar wel minder gevoelig voor gebarsten verf en aanverwante ellende

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57
Een gelijke afwerking lukt vrijwel niet. Gaat altijd scheuren. Een grotere laag er overheen kan wel, een profiel over bijvoorbeeld 90% van de breedte van de deur. Of een andere afwerking die er overheen kan. Ligt een beetje aan de stijl van de deur.

Als het zo strak mogelijk moet is verdiepen inderdaad een goede optie.

• TonyW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 25-08 01:33
TS hier. Het is weer een tijdje geleden maar uiteindelijk voor optie 1 gegaan.

Probleem was dat de opening niet vierkant was en ook beetje slordig was uitgezaagd én het had ook een andere vorm aan de binnen en buitenkant.

Dus uiteindelijk had ik twee stukken hout moeten gebruiken. Aan de binnenkant was het wel mooi afgewerkt, maar aan de buitenkant zie je de vorm wel een beetje van dichtbij. Uiteindelijk toch wel tevreden voor een DIY job dat me niks had gekost. Ook gelukking dat er overkapping boven de deur is, dus geen slijtage door regen/zon.

Mischien dat ik in de toekomst een kader+sierrooster erover heen plaats voor een beetje Victoriaanse straling.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Prima keuze voor optie 1. Wij hebben ook afscheid genomen van het enorme tochtgat. Wel hebben we het beslag(de klep) in mooi koper lekker laten hangen. Past mooi bij de rest van de deur. Knappe bezorgend die daar nog een brief in krijgt :)
Pagina: 1