• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 15:35
Ongeveer een half jaar geleden kocht ik een APC Back-Ups 850VA en die is aan gesloten op mijn Fritzbox en mijn 4 bay Synology Nas. Vandaag wilde ik testen of deze nog goed werkte en trok de stekker uit de voeding van de UPS en vervolgens viel mijn nas uit, terwijl de Fritzbox gewoon bleef werken. Dit heb ik herhaald met hetzelfde resultaat en vermoed ik dat de ingebouwde accu van de UPS onvoldoende capaciteit heeft voor de nas. Toen de UPS nieuw was deed ik dezelfde test en bleef de nas gewoon een hele tijd werken op de accu.
Moet ik nu concluderen dat de accu defect is?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:42

kraats

Ik rol

@Rocketman Heb je je NAS wel in de juiste aansluiting van je UPS gestoken? Niet alle aansluitingen zijn aan de accu gekoppeld. Sommige hebben alleen overspanningsbeveiliging.
Mocht je je UPS ook met USB gekoppeld hebben, dan kan het ook zijn dat je NAS juist automatisch afsluit

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Rocketman
Oei, dat ga ik meteen checken. Beetje dom als dat zo is.

• Rocketman
Ja hoor, ik had hem aangesloten op "surge"... We worden een dagje ouder zeg ik maar. Bedankt!

• iiyam
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-01 16:48
Zou je je deze UPS aanraden? ik zoek een UPS voor mijn DS925+ ik zag hem hier staan https://www.alternate.nl/...-ups/html/product/1597354

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-02 18:09
iiyam schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:55:
Zou je je deze UPS aanraden? ik zoek een UPS voor mijn DS925+ ik zag hem hier staan https://www.alternate.nl/...-ups/html/product/1597354
Ik heb de iets lichtere versie.
Ik kan hem wel aanraden, omdat met de USB koppeling naar je NAS je automatisch en gecontroleerd je NAS kan laten afsluiten bij een stroomstoring.
Nu gebeurd een stroomstorig in het net niet zo vaak, maar in mijn huis heb ik wel eens problemen gehad op die groep, waardoor de aardlek er een paar keer uitvloog.

Vergeet niet dat je om de paar jaar de accu moet vernieuwen.
Accu gaat 4-6 jaar mee en de prijs kan redelijk oplopen (vaak meer dan 50 euro)
Ook... de link naar Alternate geeft aan dat het een 93Ah accu is.
Dit kan natuurlijk niet.
Het is een 12V 9Ah accu. Dus maximaal 108Wh aan vermogen.
Bij 50W verbruik is dat in 2 uur op met een goede accu.
Bij 500W is dit nog maar 10-12 minuten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Rocketman
Is het van belang om die accu af en toe te ontladen om hem fris te houden?

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Rocketman schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:43:
Absoluut niet ;) Een UPS heeft een loodaccu aan boord en deze mag je zeker niet helemaal leegtrekken. Een UPS is bedoeld om heel kort de stroomvraag te kunnen leveren. Het is bedoeld om de mogelijkheid te scheppen om de PC af te kunnen sluiten als de stroom uitvalt.

• GarBaGe
De APC doet een zelftest op de accu. Ik dacht iedere 7 dagen.
Hiermee kan de APC zelf de gezondheid van de accu in de gaten houden en eventueel een signaal geven dat de accu moet worden vervangen.
Vaak zit er ook nog een handmatige zelftest knop op.

• iiyam
bedankt voor je reactie! Heb je een lichtere versie die ook met USB zorgt voor het uitschakelen van de Synology? vind het lastige zoektocht. Ik zag dat sommige UPS de 925+ uitsloten als model
GarBaGe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:13:
[...]

Ik heb de iets lichtere versie.
Ik kan hem wel aanraden, omdat met de USB koppeling naar je NAS je automatisch en gecontroleerd je NAS kan laten afsluiten bij een stroomstoring.
Nu gebeurd een stroomstorig in het net niet zo vaak, maar in mijn huis heb ik wel eens problemen gehad op die groep, waardoor de aardlek er een paar keer uitvloog.

Vergeet niet dat je om de paar jaar de accu moet vernieuwen.
Accu gaat 4-6 jaar mee en de prijs kan redelijk oplopen (vaak meer dan 50 euro)
Ook... de link naar Alternate geeft aan dat het een 93Ah accu is.
Dit kan natuurlijk niet.
Het is een 12V 9Ah accu. Dus maximaal 108Wh aan vermogen.
Bij 50W verbruik is dat in 2 uur op met een goede accu.
Bij 500W is dit nog maar 10-12 minuten.

• iiyam
dit vond ik op internet: De APC Back‑UPS BE850G2‑GR kan via USB communiceren met een Synology NAS zoals jouw DS925 om statusinformatie (netuitval, batterijstatus, resterende tijd) uit te wisselen en daarmee veilige shutdown in te stellen. Dit gebeurt via het standaard USB UPS-communicatieprotocol (HID) dat DSM herkent.

• GarBaGe
iiyam schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:21:
bedankt voor je reactie! Heb je een lichtere versie die ook met USB zorgt voor het uitschakelen van de Synology? vind het lastige zoektocht. Ik zag dat sommige UPS de 925+ uitsloten als model

[...]
Ja, alle (modernere) APCs zijn compatible met alle Synology DSM.
Als het gaat om non-APC UPS, dan kan je wellicht andere resultaten krijgen.
Ik zou ff niet weten waarom de DS925+ zou zijn uitgesloten van een APC UPS, omdat deze communicatie standaard simpelweg door DSM wordt ondersteund.
Dus ja, je Synology moet wel een USB poort hebben, maar.... dat hebben ze toch allemaal?

• iiyam
Bedankt, het zijn bij nader inziens vooral de oudere modellen die niet compatibel zijn die op de website staan
GarBaGe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Ja, alle (modernere) APCs zijn compatible met alle Synology DSM.
Als het gaat om non-APC UPS, dan kan je wellicht andere resultaten krijgen.
Ik zou ff niet weten waarom de DS925+ zou zijn uitgesloten van een APC UPS, omdat deze communicatie standaard simpelweg door DSM wordt ondersteund.
Dus ja, je Synology moet wel een USB poort hebben, maar.... dat hebben ze toch allemaal?

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Rocketman schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:43:
Nee, de accu blijft het best als hij 100% opgeladen gehouden wordt. Dit omdat het een loodaccu is. Als de accumeter niet meer juist is kun je hem een keer leeg trekken maar daarna moet je hem wel weer meteen opladen want de accu gaat kapot als je hem lang in ontladen staat laat. Dit ontladen / kalibreren is alleen voor de meter. Voor de accu zelf is het niet nodig.

Een UPS accu gaat 3 tot 5 jaar mee in goede omstandigheden. Dat is dus dat de UPS aan staat zodat de accu geladen blijft.

[ Voor 10% gewijzigd door Tyrian op 31-01-2026 06:21 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1