Plafond opvullen tbv geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-10 08:42
Beste allemaal,

Wij zijn bezig met de verbouwing aan ons huis, waarbij we bezig zijn aan een aanbouw. In deze aanbouw (die vastzit aan de woonkamer) gaan wij de keuken realiseren. Bovenop de aanbouw maken wij nog een extra verdieping, waar we een extra slaapkamer gaan realiseren. De tussenvloer is van hout (houten balken met underlayment er op).

Hieronder twee foto's van de onderkant van de tussenvloer. Hier zie je de balken en de underlayment. Nu kan ik me voorstellen dat een houten tussenvloer op den duur best veel geluid gaat maken. Bovenop de underlayment platen zal er iets van een geluiddempende ondervloer komen, maar ik vroeg me af of wij aan de onderkant van de platen (tussen de balken) ook nog iets moeten doen.

Ik heb er niet super veel verstand van, maar volgens mij komt het verlaagd plafond onder de houten balken (gips/stucplaten), waardoor we nog best wel veel ruimte/lucht overhouden.

Ik denk dat het met name zinvol is om het op te vullen tbv het geluid (en niet bijvoorbeeld voor warmte), maar wellicht dat ik nog wat dingen over het hoofd zie?

Dus eigenlijk twee vragen:
- Hoe kunnen we zo goed mogelijk isoleren om geen gehorige situaties te creëren;
- Moeten we nog ergens anders aan denken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6picPA18n6-r1JPvj8QV6hoguA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUm1ZdabXETc0waqgOF5EBRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ksq2hL_yWIjKiJ1br_A2B-txsU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6Vc1AZ9rn8dAktEy5y0oMec.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:02
Vul de ruimte tussen te balken op met minerale wol (glaswol of steenwol), dat isoleert goed tegen het geluid. Als je dan de gipsplaten monteert met verende regels werkt het nóg beter, vooral tegen contactgeluid (het lopen over de vloer).

[ Voor 12% gewijzigd door JaVaWa op 28-10-2025 15:55 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Contactgeluid (lopen en het kraken van hout) is moeilijk tegen te gaan. Dan moet je zoals hierboven schrijft, het plafond ontkoppelen van het geheel. Dat kun je best prima voor elkaar krijgen met metalstud.

Verder de holle ruimte zoveel mogelijk (losjes) vullen met een minerale wol. Dit houd wat luchtbeweging tegen en daarmee ook geluid maar ook wat warmteverschil en eventuele tocht.

Als je aan de bovenzijde van dit plafond nog ruimte hebt kun je het daar het beste ook iets ontkoppelen. Je zou bijvoorbeeld de vloer iets kunnen ophogen met fermacell 2e32 oid. Dan hoor je nauwelijks iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10 17:20
Wij hebben bij het opknappen van een slaapkamer boven de woonkamer laatst inderdaad steenwol (dikke deken op rol) tussen de balken gefrutseld. We merken dat verschil hier wel in hoeveel geluid tussen boven en beneden doorkomt. Het is niet een 100% demping, maar voor 150 euro aan steenwol had ik dat ook niet verwacht. Vooral voor hogere tonen is het heel effectief, hier, als ikzelf sta te bellen, komt mijn brom nog een beetje door, al ben ik niet meer te verstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
BlueKeenan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:24:
Dan moet je zoals hierboven schrijft, het plafond ontkoppelen van het geheel. Dat kun je best prima voor elkaar krijgen met metalstud.
Inderdaad, het plafond mag niet aan de balken worden bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:20
BlueKeenan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:24:

Als je aan de bovenzijde van dit plafond nog ruimte hebt kun je het daar het beste ook iets ontkoppelen. Je zou bijvoorbeeld de vloer iets kunnen ophogen met fermacell 2e32 oid. Dan hoor je nauwelijks iets meer.
+1 voor dit advies, fermacell op de vloer gaat veel verschil maken voor het geluid. Dat samen met een minerale wol doet echt al veel!

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Easycell erin blazen in plaats van een minerale wol, veel minder gekriebel en ook sneller klaar.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10 21:58
@Leondekort
Ben nu bezig met een verbouwing in een woning met houten verdiepingsvloeren.
We hebben gekozen voor een goede ondervloer van 8mm rubber/kurk. Enorme goede ondervloer voor onder je laminaat/pvc etc. Dempt wel iets van 30 db(a), in appartementen is vaak 10 db(a) het minimum, dus dat geeft wel aan hoeveel het dempt.
Dus een ondervloer in combinatie met steenwol eronder tussen de balken is een prima oplossing. En als je toch bezig bent, breng dan 2 lagen gipsplaten aan. Eerste laag vastschroeven en de tweede laag aanbrengen met flexibele kit en dan minimaal aantal schroeven. Direct een stukje ontkoppeling en extra massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 11:50

Ac0

Rocksono er in knallen. Akoestische steenwol werkt daar prima voor. Als je zonder heel veel poespas klaar wilt zijn plaats je tegen je balken twee lagen gipsplaat. Dat is dan niet ontkoppeld maar dempt wel een bak geluid en is een heleboel goedkoper dan akoestische gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:41
Boven het plafond is ook van jezelf. Hoe vaak loopt daar iemand rond terwijl je zelf beneden bent? Of andersom, hoe vaak loop je al in de keuken terwijl de ander nog op bed ligt?

Edit: de mensen hieronder hebben natuurlijk gelijk. Beter nu goed doen. Ik keek even naar m'n eigen situatie en zou het onzin vinden. Waarschijnlijk omdat zowel ik als mijn partner niet van die lawaaimakers zijn en de kinderen allang de deur uit :)

[ Voor 41% gewijzigd door Pat911 op 29-10-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pat911 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:16:
Boven het plafond is ook van jezelf. Hoe vaak loopt daar iemand rond terwijl je zelf beneden bent? Of andersom, hoe vaak loop je al in de keuken terwijl de ander nog op bed ligt?
Zou wel even goed over de toekomst nadenken. Nu misschien niet maar wat als kinderen groot zijn (wonen al langer thuis), het opleggen van het eigen ritme is natuurlijk een manier, echter niet enkel de vraag of je dat wilt maar ook of het überhaupt kan. Sommige mensen hebben nu eenmaal veel slaap nodig, andere mensen weinig.

Het nu goed doen kost je een paar 100 euro extra wat vrijwel weg valt op zn verbouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Pat911 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:16:
Hoe vaak wil je daar de komende 20 jaar over nadenken? Nooit. Dus gewoon in één keer goed doen en de juiste akoestische maatregelen nemen. Er staan al veel mooie adviezen.
Pagina: 1