Mag je een kookgroep afwerken op 2 WCD's?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-10 17:35
We krijgen een nieuwe keuken, en zover ik kon vinden mogen 2 groepen in 1 leiding middels een kookgroep of zeg een gekoppelde groep die tegelijk afschakeld (NPR5310 artikel 536.2.1.3).

Echter vroeg ik me af, of aan de andere kant van die leiding die twee groepen dan afgewerkt mogen worden op een dubbele WCD (dus 2 naast elkaar). Het idee is om zo twee ovens op hun eigen groepen aan te kunnen sluiten (1 oven is lager vermogen, daar kan dan ook de daar staande koelkast bij). Ik kom namelijk de kruipruimte niet in, en anders moet ik langs vloerverwarming gaan frezen over +- 10 meter of de vloer gaan open breken om in de kruipruimte te komen. Terwijl al een leiding die kant op loopt.

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI[

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 28-10-2025 20:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-10 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Geen antwoord op je vraag, maar wat voor "kookgroep" hebben we het over?

Is het een enkelfasige "kookgroep", dus met twee nulleiders, of een twee-fase "kookgroep" met één nulleider?

Wat voor hoofdaansluiting heb je? Als je 3-fase hebt (3x25), en je gebruikt al 2x 16A voluit uit één fase, dan gaan er al dingen niet goed.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan heb je van 1 eindpunt (perilex) er 2 gemaakt. Dan heb je 2 groepen door 1 buis, en misschien 5 groepen achter de aardlekschakelaar, en dat is eigenlijk een no-go.

Ik heb m'n perilex intact gelaten, en na de WCD gesplitst (2x16a achter een 1x35a huisaansluiting). Tijdelijke oplossing, want het is verwijderbaar ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/8qpCyYghz9VL8mn3Z44ABMc7.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 28-10-2025 15:13 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Question Mark schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:11:
Geen antwoord op je vraag, maar wat voor "kookgroep" hebben we het over?

Is het een enkelfasige "kookgroep", dus met twee nulleiders, of een twee-fase "kookgroep" met één nulleider?

Wat voor hoofdaansluiting heb je? Als je 3-fase hebt (3x25), en je gebruikt al 2x 16A voluit uit één fase, dan gaan er al dingen niet goed.
3x25 klopt. Het is nog niet gerealiseerd hoor. Maar het zou dan over 2 fases zijn inderdaad. Dus enkele N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
RaZ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:12:
Dan heb je van 1 eindpunt (perilex) er 2 gemaakt. Dan heb je 2 groepen door 1 buis, en misschien 5 groepen achter de aardlekschakelaar, en dat is eigenlijk een no-go.

Ik heb m'n perilex intact gelaten, en na de WCD gesplitst (2x16a achter een 1x35a huisaansluiting). Tijdelijke oplossing, want het is verwijderbaar ;)

[Afbeelding]
Heb je die verloopstekker zo zelf gemaakt? Als dit mag dan zou ik die oplossing permanent zo kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

IKON schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Heb je die verloopstekker zo zelf gemaakt? Als dit mag dan zou ik die oplossing permanent zo kunnen maken.
Ja, zelf gemaakt :P

Sociale huurwoning, dus dit vond ik een beter plan. Wat ik niet aanpas hoef ik ook niet te herstellen ;)
En tijdelijk is eigenlijk gewoon permanent. :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-10 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

IKON schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:17:
[...]
Maar het zou dan over 2 fases zijn inderdaad. Dus enkele N.
Dan is het maar de vraag of je uitkomt met je enkele nul qua belasting.

Bij een symetrische belasting volstaat dankzij de faseverschuiving van 120 graden één nulgeleider. Bij een niet-symetrische belasting, zoals jij wilt toepassen, bestaat er een kans dat je de nulgeleider gaat overbelasten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Question Mark schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

Dan is het maar de vraag of je uitkomt met je enkele nul qua belasting.

Bij een symetrische belasting volstaat dankzij de faseverschuiving van 120 graden één nulgeleider. Bij een niet-symetrische belasting, zoals jij wilt toepassen, bestaat er een kans dat je de nulgeleider gaat overbelasten.
Dat maakt geen fluit uit ;)

3 fase met 1 nul is de nul gewoon gedeeld, en kan gewoon prima ;) Kookplaten/fornuizen zijn ook niet symetrisch kwa belasting ;)

3P+N ziet er dan eigenlijk gewoon zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3yggEw7.png

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:39
Voor zover ik weet mag een kookgroep geen twee verschillende apparaten schakelen. Ik heb echter geen toegang tot de normen dus als iemand met wel toegang dat kan opzoeken zou het fijn zijn.

Ik heb dat ooit eens nagevraagd bij een inspecteur van installaties omdat het hier ook zo is aangelegd door een monteur van de verhuurder. Conclusie van de inspecteur was: het mag niet. Hier komt die 2-fase kookgroep niet uit in een Perilex maar zijn de aderparen simpelweg gesplitst naar twee stopcontacten. Effect is hetzelfde: twee apparaten schakelen met 1 kookgroep. Hier de oven en de vaatwasser.

* Korvaag moet nog steeds een keer achter de verhuurder aan...

[ Voor 18% gewijzigd door Korvaag op 28-10-2025 16:01 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Korvaag schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:59:
Voor zover ik weet mag een kookgroep geen twee verschillende apparaten schakelen. Ik heb echter geen toegang tot de normen dus als iemand met wel toegang dat kan opzoeken zou het fijn zijn.

Ik heb dat ooit eens nagevraagd bij een inspecteur van installaties omdat het hier ook zo is aangelegd door een monteur van de verhuurder. Conclusie van de inspecteur was: het mag niet. Hier komt die 2-fase kookgroep niet uit in een Perilex maar zijn de aderparen simpelweg gesplitst naar twee stopcontacten. Effect is hetzelfde: twee apparaten schakelen met 1 kookgroep.

Ik zou het dan zelf doen ;) Is goedkoper, want dan hoef je niet thuis te blijven, en met een uurtje ben je gewoon klaar.

Andere optie is gewoon dit gebruiken, misschien wel meest makkelijke: https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
RaZ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Ik zou het dan zelf doen ;) Is goedkoper, want dan hoef je niet thuis te blijven, en met een uurtje ben je gewoon klaar.

Andere optie is gewoon dit gebruiken, misschien wel meest makkelijke: https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html
Wat precies doen? Ik kan niet even een extra leiding trekken voor die tweede fase. Ook ga ik niet zelf een sub-groepenkast betalen. Dat is namelijk de manier waarop het wel zou mogen. Twee fases door 1 leiding -> apart groepenkastje en daarin die oven en vaatwasser weer apart afgezekerd (zo begreep ik van die inspecteur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-10 17:00
IKON schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:06:
We krijgen een nieuwe keuken, en zover ik kon vinden mogen 2 groepen in 1 leiding middels een kookgroep of zeg een gekoppelde groep die tegelijk afschakeld (NPR5310 artikel 536.2.1.3).

Echter vroeg ik me af, of aan de andere kant van die leiding die twee groepen dan afgewerkt mogen worden op een dubbele WCD (dus 2 naast elkaar). Het idee is om zo twee ovens op hun eigen groepen aan te kunnen sluiten (1 oven is lager vermogen, daar kan dan ook de daar staande koelkast bij). Ik kom namelijk de kruipruimte niet in, en anders moet ik langs vloerverwarming gaan frezen over +- 10 meter of de vloer gaan open breken om in de kruipruimte te komen. Terwijl al een leiding die kant op loopt.
En dan wil je later elektrisch gaan koken en dan heb je geen aansluiting meer... Misschien een verdeler in de keuken toepassen? Kan je later alle kanten nog op... Moet je alleen de automaat in de hoofdkast even vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Dat maakt geen fluit uit ;)

3 fase met 1 nul is de nul gewoon gedeeld, en kan gewoon prima ;) Kookplaten/fornuizen zijn ook niet symetrisch kwa belasting ;)

3P+N ziet er dan eigenlijk gewoon zo uit:
[Afbeelding]
Het gaat toch niet om de belasting van de kookplaten an sich maar om de fase van de frequentie op de 3 verschillende fases? De 3 pieken zijn verschoven dus volstaat 1 nul zelfs bij max belasting. Dat is niet bij 2 losse groepen op 1 fase (met dezelfde frequentie) met de kans dat je dus de nuldraad te zwaar belast.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

maratropa schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Het gaat toch niet om de belasting van de kookplaten an sich maar om de fase van de frequentie op de 3 verschillende fases? De 3 pieken zijn verschoven dus volstaat 1 nul zelfs bij max belasting. Dat is niet bij 2 losse groepen op 1 fase (met dezelfde frequentie) met de kans dat je dus de nuldraad te zwaar belast.
De TS heeft het over 2 apparte fases van z'n 3-fase aansluiting ;) 2 apparte fases, niet 2 groepen achter 1 fase waar jij het over hebt ;)

2 of 3 apparte fases? Dan is de nul deelbaar.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:58
@IKON Grappig dat iedereen het blijft hebben over, mag wel/mag niet.
We hebben de nen1010 norm, maar dat blijft een norm en kent vrijheden. Contractueel kan een bouwer aan bepaalde eisen worden gehouden of middels een vergunning, maar voor een consument gelden er geen harde regels. Logisch ook, want een huis uit de jaren 60 met originele elektra voldoet ook niet meer aan de moderne standaarden, maar mag legaal nog gewoon worden gebruikt.

In jou geval moet je vooral logisch naar de situatie kijken en zorgen dat het veilig is en het in de geest is van de normen. Dus met 2 groepen door 1 buis, je wil niet 1 groep wordt uitgezet en dat de andere groep nog aan staat in dezelfde buis. Vandaar de eis/standaard dat de groepen tegelijk afschakelt kan worden.
Door een normale buis kan normaal ook een krachtgroep, dus qua warmte ontwikkeling zit je ook goed.
Een oven staat normaal ook niet maximaal vermogen te trekken, dus risico is daarmee ook beperkt.

TLDR: Je plan klinkt goed en kan gewoon veilig worden uitgevoerd. En de NEN1010-politie bestaat niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IKON

Ik heb dat ooit eens nagevraagd bij een inspecteur van installaties omdat het hier ook zo is aangelegd door een monteur van de verhuurder. Conclusie van de inspecteur was: het mag niet. Hier komt die 2-fase kookgroep niet uit in een Perilex maar zijn de aderparen simpelweg gesplitst naar twee stopcontacten. Effect is hetzelfde: twee apparaten schakelen met 1 kookgroep. Hier de oven en de vaatwasser.

Ik ben er inmiddels achter dat de NPR5310 dit wel toestaat. Er staat zelfs een voorbeeld in waarbij een wasmachine en droger zo worden aangesloten.

Dus zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IKON
Korvaag schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:06:
[...]

Wat precies doen? Ik kan niet even een extra leiding trekken voor die tweede fase. Ook ga ik niet zelf een sub-groepenkast betalen. Dat is namelijk de manier waarop het wel zou mogen. Twee fases door 1 leiding -> apart groepenkastje en daarin die oven en vaatwasser weer apart afgezekerd (zo begreep ik van die inspecteur).
Groepenkast hoeft niet. NPR5310 geeft voorbeeld van wasmachine en droger op deze manier aangesloten. Dus het mag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58
chrisborst schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:57:
@IKON Grappig dat iedereen het blijft hebben over, mag wel/mag niet.
We hebben de nen1010 norm, maar dat blijft een norm en kent vrijheden. Contractueel kan een bouwer aan bepaalde eisen worden gehouden of middels een vergunning, maar voor een consument gelden er geen harde regels. Logisch ook, want een huis uit de jaren 60 met originele elektra voldoet ook niet meer aan de moderne standaarden, maar mag legaal nog gewoon worden gebruikt.

In jou geval moet je vooral logisch naar de situatie kijken en zorgen dat het veilig is en het in de geest is van de normen. Dus met 2 groepen door 1 buis, je wil niet 1 groep wordt uitgezet en dat de andere groep nog aan staat in dezelfde buis. Vandaar de eis/standaard dat de groepen tegelijk afschakelt kan worden.
Door een normale buis kan normaal ook een krachtgroep, dus qua warmte ontwikkeling zit je ook goed.
Een oven staat normaal ook niet maximaal vermogen te trekken, dus risico is daarmee ook beperkt.

TLDR: Je plan klinkt goed en kan gewoon veilig worden uitgevoerd. En de NEN1010-politie bestaat niet :+
Dit is volkomen onjuist!
Een woning dient te voldoen aan het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Deze verwijst volop naar de NEN 1010. Bij wijziging van de installatie moet het gewoon voldoen aan de op dat moment geldende norm.

Dus nee, de norm op zich is geen verplichting. Maar via het Bbl of de woningwet wordt het gewoon verplicht gesteld.
NEN-1010 politie bestaat niet nee, maar bij elektrocutie, brand of andere ongevallen zal de verzekering toch graag willen toetsen of jij het volgens de norm hebt aangelegd.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
BennieWolters schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

Dit is volkomen onjuist!
Een woning dient te voldoen aan het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Deze verwijst volop naar de NEN 1010. Bij wijziging van de installatie moet het gewoon voldoen aan de op dat moment geldende norm.

Dus nee, de norm op zich is geen verplichting. Maar via het Bbl of de woningwet wordt het gewoon verplicht gesteld.
NEN-1010 politie bestaat niet nee, maar bij elektrocutie, brand of andere ongevallen zal de verzekering toch graag willen toetsen of jij het volgens de norm hebt aangelegd.
Dat klopt. In dit geval geeft de NEN1010 echter geen uitsluitsel. De NPR5310 daarentegen geeft een praktijkvoorbeeld van een wasmachine en droger die precies zo zijn aangesloten. Dus het mag wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
IKON schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Dat klopt. In dit geval geeft de NEN1010 echter geen uitsluitsel. De NPR5310 daarentegen geeft een praktijkvoorbeeld van een wasmachine en droger die precies zo zijn aangesloten. Dus het mag wel :).
Los van het feit of deze situatie mag of niet mag. De NEN 1010 is niet een vrijblijvende richtlijn die je ook naast je neer kunt leggen zoals Chrisborst omschrijft.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zo ver ik weet mag het gewoon in elke versie van de NEN. Zo mag je ook een 3P+N gewoon splitsen naar meerdere apparaten. En nee, daar hoeven de fases ook niet tegelijk te schakelen.

En als je de kookgroep (2x P+N) wilt doen met enkele N moet dit wel verspreid over de fases, moet dit met met 4-polige aardlekschakelaar* en moet de N zowel boven als onder de automaten gebrugd zitten. Dus rijst eigenlijk de vraag, waarom niet gewoon een 3P+N krachtgroep?

En ja, installateur mag afwijken. Maar is hij zelf verantwoordelijk en mag hij niet schermen met dat de volledig installatie volgens NEN is. Maar @chrisborst, je jaren 60 huis is een drogreden voor de NEN want die hoeft alleen aan de dan geldende norm te voldoen. Alleen bij "grootschalige renovatie" hoor je dan de nieuwe norm te pakken maar is wat discussie wanneer dat is of voor wat het geldt. Maar dan geldt weer het mogen afwijken.

* Tenzij aardweerstand bekend laag is en de stopcontacten niet voor algemeen gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:35
Ja dat mag. Veel merken zoals ABB en Eaton hebben bijvoorbeeld ook keukenverdelers die dit faciliteren. Dan zou je in je meterkast de groep op 3fase afzekeren. En dan een kastje in je keuken plaatsen met een 3fase hoofdschakelaar, die verdeel je vervolgens naar max 4 aparte groepen.

Idealiter heb je enige selectiviteit (dus 16ampere in je meterkast, 10ampere in je onderverdeler) maar dat is een advies, maar geen verplichting in huis installaties.

Voorbeelden van zo'n verdeler kan je hier vinden, maar in jouw situatie misschien eentje zelf samenstellen naar je wens.
https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl
https://www.eaton.com/con...rdeler-br200146-nl-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Murkmans
Ja dat was precies wat mij ook is aangegeven. Met een keukenverdeler mag dit, maar dat is een heel andere situatie dan direct naar twee apparaten splitsen (even de opmerking van @IKON daargelaten). Juist door die verdeler wordt het veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
In de NEN 1010 staat dit:

510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te
voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge
aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.
OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde
(> 2 kVA) hebben, waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met
contactdozen voor algemeen gebruik nodig zijn.

Volgens mij is dit duidelijk, zo'n apparaat dient een eigen groep te hebben. Dus niet combineren over een fornhuisgroep..

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
Murkmans schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:12:
Ja dat mag. Veel merken zoals ABB en Eaton hebben bijvoorbeeld ook keukenverdelers die dit faciliteren. Dan zou je in je meterkast de groep op 3fase afzekeren. En dan een kastje in je keuken plaatsen met een 3fase hoofdschakelaar, die verdeel je vervolgens naar max 4 aparte groepen.

Idealiter heb je enige selectiviteit (dus 16ampere in je meterkast, 10ampere in je onderverdeler) maar dat is een advies, maar geen verplichting in huis installaties.

Voorbeelden van zo'n verdeler kan je hier vinden, maar in jouw situatie misschien eentje zelf samenstellen naar je wens.
https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl
https://www.eaton.com/con...rdeler-br200146-nl-nl.pdf
Maar dit is een compleet andere situatie. Hier trek je feitelijk een dikke kabel naar een nieuwe onderverdeler met eigen aardlek en meerdere 16A groepen.

Dit is ook mijns inziens de enige juiste optie in deze. Kijk of je de bestaande kabel naar de perilex aansluiting kunt hergebruiken om een onderverdeler aan te leggen ter plaatse van de keuken. Vervang de fornhuisgroep door een meer-fasen Aardlekautomaat in de meterkast.

[ Voor 11% gewijzigd door BennieWolters op 28-10-2025 20:19 ]

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:35
Ja en die kabel ligt er al gaf @IKON aan. Op deze wijze hoef je geen nieuwe te trekken en voldoet je aan de minimale eisen.
Het is veiliger om die huidige kabel als 3p1n te zien en die onder te verdelen.
Stel je zou de huidige kabel als 2p2n (dus 2-fase verschillende groepen in 1 kabel) voldoet je niet aan de NEN (behalve als het 1 apparaat is, zoals een kookplaat of warmtepomp)

Sowieso is een 2p2n kookplaat op een 3x25a hoofdaansluiting niet wenselijk omdat je dan 2x16=32ampere over een 25a fase jaagt. (Met uitzondering van fornuisgroepen die op een 3fase aardlek zijn verdeeld)

[ Voor 6% gewijzigd door Murkmans op 28-10-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

BennieWolters schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:16:
Volgens mij is dit duidelijk, zo'n apparaat dient een eigen groep te hebben. Dus niet combineren over een fornhuisgroep..
Dat is absoluut geen conclusie die ik trek uit die tekst... Alleen dat er dus rekening mee gehouden moet worden qua groepen.

Dus ik zeg, @Juerd, kom er maar in :+ (Want ik kan je post over de 3P+N splitsen ook niet meer vinden :X)

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 28-10-2025 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
Septillion schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:25:
[...]

Dat is absoluut geen conclusie die ik trek uit die tekst... Alleen dat er dus rekening mee gehouden moet worden qua groepen.

Dus ik zeg, @Juerd, kom er maar in :+ (Want ik kan je post over de 3P+N splitsen ook niet meer vinden :X)
Dat is wat mij betreft zwart-wit. Ik lees 'afzonderlijke groepen' in de bepaling.

Een fornhuisgroep is alleen bedoeld omdat één apparaat boven het vermogen uitkomt wat één groep aankan. Je wil nu die gecombineerde groep misbruiken om meerdere apparaten aan te sluiten.

Ja het zal technisch veilig zijn, maar het is en blijft gebruik maken van een component dat daar niet voor bedoeld is.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IKON
[...]

Juerd heeft al gereageerd op Reddit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpCg6J1SnOfESfpmnuZfzHxXtVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aU0m5IyPORAPBblJsGEStUXY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

BennieWolters schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Dat is wat mij betreft zwart-wit. Ik lees 'afzonderlijke groepen' in de bepaling.
Daar staat alleen dat het mogelijk moet zijn om "gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken.". Dus zware apparaten verdelen over groepen indien nodig. Er staat NIET dat er dan geen (lichte) zaken bij mogen nog dat twee zware apparaten niet op 20A mogen*. Zolang de afzekering maar voldoende is mag je dus combineren. Oven en vaatwasser verdeeld over de twee "fases"/delen van een kookgroep (2x P+N) maakt gelijktijdig gebruik prima mogelijk binnen de afzekering.
Een fornhuisgroep is alleen bedoeld omdat één apparaat boven het vermogen uitkomt wat één groep aankan. Je wil nu die gecombineerde groep misbruiken om meerdere apparaten aan te sluiten.
Dat is wel waarom het ontstaan is, alleen staat er nergens dus beschreven dat dit alleen het doel mag zijn. Het is gewoon gegeven als een mogelijk middel. Zoals hierboven bevestigd de richtlijn dit dus.
Ja het zal technisch veilig zijn, maar het is en blijft gebruik maken van een component dat daar niet voor bedoeld is.
Dat is dus 100% je eigen interpretatie.

Nogmaals, ook een 3P+N mag zonder onderverdeler gewoon naar 3 losse schuko's gaan.

* waarbij de gehele vaste installatie die 20A natuurlijk aan moet kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 28-10-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:58
Uitgangspunt in de normering is dat een wcd of een apparaat uit een enkele groep gevoed moet worden via bedrading die in een enkele buis (of kabel) zit.
Dus meerdere groepen in dezelfde buis mag normaal gesproken niet.

Vanwege het feit dat bij de opkomst van elektrische ovens en fornuizen met hoge vermogens er een probleem ontstond is er een uitzondering gemaakt in de vorm van kookgroep.
Maar dat is de uitzondering
Die mag je enkel maar op een perilex afmonteren en er maar een apparaat op aansluiten.
Kortom het is niet toegestaan!

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ben(V) schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:56:
Die mag je enkel maar op een perilex afmonteren en er maar een apparaat op aansluiten.
Dat staat dus ook absoluut nergens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Je mag echt geen meerdere groepen bedraden door een enkele buis, dat moet apart.
Dat is basic installatie techniek.

Enkel de kookgroep is een uitzondering en als je daar weer aparte apparaten op aansluit zijn het weer twee gewone groepen in een buis, wat niet mag.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ben(V) Het feit dat ze gekoppeld zijn maakt dat het een enkele groep is. Niet hoe je vervolgens de verbruikers aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt van alles erbij bedenken, maar het mag gewoon niet.
En dat vervalt niet door de koppeling van die automaten.

Die uitzondering geld alleen voor het aansluiten van een enkel apparaat via een perilex(of gelijkwaardig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ben(V) schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:27:
Die uitzondering geld alleen voor het aansluiten van een enkel apparaat via een perilex(of gelijkwaardig).
Je kan er dus van alles bij bedenken, maar dat staat dus nergens. Het is alleen de in praktijk meestgebruikte uitvoering.

Zoals hierboven aangegeven laat een voorbeeld in de NPR 5310 het dus zelfs zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee die kookgroep is gedefinieerd als een toestel groep en daar mag maar een toestel op aangesloten worden.

Maar het wordt nu een nietus/wellus verhaal dus ik laat het hierbij.

[ Voor 25% gewijzigd door Ben(V) op 28-10-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:15
Technisch gezien kan het echter het is niet erg overzichtelijk.
Ik zou niet verwachten dat er achter een kookgroep een koelkast of verlichting zit. Als je dit al gaat doen zou ik het houden bij 2 ovens en de rest achter de lichtgroep plaatsen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:03
Voor zover ik weet mag een kookgroep geen twee verschillende apparaten schakelen.
Mag wel. De term "kookgroep" of "fornuisgroep" bestaat niet in de NEN 1010, het zijn gewoon 2 eindgroepen die samengevoegd zijn alsof het dan één groep wordt, met een mechanische manier om beide tegelijkertijd te kunnen scheiden zoals verplicht vanuit 537.1.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
BennieWolters schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:54:
[...]
Of je moet kunnen uitleggen dat je oplossing equivalent is wat betreft wat de norm ermee wil bereiken (e.g. veiligheid). Daarvoor moet je de norm inhoudelijk heel goed kennen, maar je mag er dus van beargumenteerd van afwijken.

Van de norm afwijken is in dit geval volgens mij niet nodig. Wat hier wordt voorgesteld lijkt gewoon te mogen.

[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 29-10-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
IKON schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Strikt genomen is het voorbeeld in de NPR 5310 een uitvoering met een onderverdeler. Dát is pas verwarrend: nullen in een onderverdeler strikt gescheiden houden terwijl ze allebei verplicht blauw zijn...

De NEN 1010 geeft indirect uitsluitsel door het niet te verbieden, en door in 537.1.2 te spreken over "een installatie of materieel of een omhulsel". Vrijwel alles valt onder ten minste 1 van die drie opties. Ik heb in de NEN 1010 geen beperking kunnen vinden om een dubbele wandcontactdoos te gebruiken achter een kookgroep, met elk van de schuko's bedraad op een eigen automaat, of om een aansluitdoos te gebruiken met daarachter 2 wcd's, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Korvaag schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:15:
@Murkmans
Ja dat was precies wat mij ook is aangegeven. Met een keukenverdeler mag dit, maar dat is een heel andere situatie dan direct naar twee apparaten splitsen (even de opmerking van @IKON daargelaten). Juist door die verdeler wordt het veilig.
Wat voegt een keukenverdeler toe aan veiligheid, als daarin exact dezelfde beschermingen zitten die ook al stroomopwaarts zijn geplaatst? (B16 30 mA)

(Behalve natuurlijk de onverplichte redundantie.)

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 29-10-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
BennieWolters schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:16:
In de NEN 1010 staat dit:

510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te
voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge
aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.
OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde
(> 2 kVA) hebben, waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met
contactdozen voor algemeen gebruik nodig zijn.

"Waar nodig" maakt dit een loze regel. Het is pas verplicht als het nodig is. Er staat niet wanneer het nodig is. (Maar dat kun je afleiden uit de rest: het is nodig als er anders sprake zou zijn van overbelasting. En dat is hier niet aan de orde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd

De NEN 1010 opnieuw citeren is makkelijker dan een post terugvinden.

"521.8.2 (...) Eenfase-AC-eindgroepen mogen echter worden gevormd uit één faseleiding en de nulleiding van een meerfase-AC-keten met slechts één nulleiding, mits de indeling van de stroomketens herkenbaar blijft. Deze meerfasestroomketen moet worden gescheiden door een scheider volgens 537.2 die zorgt voor een scheiding van alle actieve geleiders."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Ben(V) schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:56:
Uitgangspunt in de normering is dat een wcd of een apparaat uit een enkele groep gevoed moet worden via bedrading die in een enkele buis (of kabel) zit.
Dus meerdere groepen in dezelfde buis mag normaal gesproken niet.
Dat mag interessant genoeg in dezelfde kabel wel (sinds NEN 1010:2020), maar in dezelfde buis niet. Maar het gangbare gebruik van kookgroepen dwingen ons om die constructie te zien als één groep, althans stroomketen, ook al staat dat niet zo in de NEN 1010 omschreven.
Onzin. Perilex is alleen verplicht geweest voor bepaalde specifieke situaties, en sinds NEN 1010:2007 überhaupt niet meer. Het woord Perilex komt sinds dien niet meer voor in de NEN 1010.

[ Voor 23% gewijzigd door Juerd op 29-10-2025 19:10 ]

Pagina: 1