Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(Introductie) Workshop 3D Printen in Midden-Nederland?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:55
Hoi Allemaal,

3D-printen! Dat is misschien een leuke gedeelde hobby voor de Missus en mij!

...Maar voordat ik honderden euro's stuksla op, onder meer, een printer, filament, nozzles, AutoCad enterprise edition (met diamond-layered support) ;), wil ik natuurlijk wel weten de Missus en ik het inderdaad leuk vinden hiermee aan de slag te gaan.

Ik ben op zoek naar een leuke workshop waarin de basis van 3D printen wordt behandeld en waar deelnemers enthousiast gemaakt worden voor deze techniek (zeker omdat ik denk dat de Missus het vast wel leuk zal vinden, zij 'hikt' alleen tegen het, in haar ogen, 'nerdy' imago aan). Als ik op Google (en op de websites van de bibliotheken en Fablabs in mijn omgeving) kijk, kom ik weinig introductieworkshops tegen. Wél (dure) cursussen, in-company workshops, of workshops gericht op leerlingen uit groep 8, niet helemaal mijn doelgroep.

Dus mijn vraag aan jullie is: Wie weet een leuke introductieworkshop 3D printen voor n00bs van middelbare leeftijd, waarvan sommige deelnemers nog iets meer geënthousiasmeerd mogen worden? Ik woon op de Utrechtse Heuvelrug, dus een locatie in het gebied tussen Utrecht, Amersfoort, Arnhem en Tiel is wel heel handig, zeker als zo'n workshop in de avonduren gegeven zal worden. Kosten? Volgens mij is maximaal € 75,- per deelnemer wel redelijk (toch...?).

Alvast bedankt voor jullie gedachten en suggesties!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Alle reacties

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik weet niet of er workshops zijn, maar bij de meeste maker spaces zijn wel mensen die veel met 3D-printers van doen hebben. Die kunnen je zeker wel wegwijs maken in de wereld van 3D-printen. Ik denk dat de OP van Open Source 3D Printing - Deel 3 ook wel redelijk wat info heeft waar je wat mee kan.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:55
ocf81 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:22:
Ik weet niet of er workshops zijn, maar bij de meeste maker spaces zijn wel mensen die veel met 3D-printers van doen hebben. Die kunnen je zeker wel wegwijs maken in de wereld van 3D-printen. Ik denk dat de OP van Open Source 3D Printing - Deel 3 ook wel redelijk wat info heeft waar je wat mee kan.
Dank! Vooral voor je verwijzing naar de post!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Denk dat je voor het begin geen extra nozzles en autocad premium nodig hebt, fusion 360 is gratis te gebruiken.. scheelt een hoop geld...

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-11 19:31
Bij de meeste Fablabs en Makerspaces kun je inderdaad altijd terecht en zijn er wel mensen aanwezig die je op weg willen helpen. In Arnhem is er 1x in de 1 a 2 maanden een introductieworkshop 3D printen met de bedoeling om juist mensen enthousiast te maken voor de techniek door diverse voorbeelden te laten zien en vervolgens zelf aan de slag te gaan. Die workshop wordt gegeven door vrijwilligers en is daarom erg toegankelijk qua prijs, maar je kunt buiten de workshops ook langskomen voor meer technische vragen / ideeën. Op die manier blijft het leuk voor mensen met diverse achtergronden / expertises.

link: https://www.fablabarnhem.nl/workshops/
(Ja ik ben verbonden aan de organisatie, maar verdien er op geen enkele manier iets aan. ;) ).

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:15
Ik ben hier geweest, op zich een leuke dag (en printer mee naar huis!) ben zelf al een tijd bezig met 3D printen dus ik heb niets nieuws geleerd maar het was een prima dag, heb van de beginners in de groep begrepen dat het best leerzaam was, vooral veel hands on met de printer en Tinkercad en een erg enthousiaste leraar.

Ik vind het best een serieus bedrag(ik weet het, ver over het bedrag wat je aangeeft), weet niet of ik het in mijn geval zelf zou doen maar omdat het vanuit het A+O fonds kwam was er bij mij geen financiële drempel zeg maar :P

Wat mij net te binnen schiet; de HCC heeft ook een 3D print interessegroep, die organiseren ook bijeenkomsten en workshops, wellicht is dat meer passend bij jullie.

[ Voor 12% gewijzigd door MBgek op 02-11-2025 13:57 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die is blijkbaar alleen voor bedrijven want ze tonen enkel de prijs excl. BTW. Voor consumenten is dat niet toegestaan.
Sowieso koop je hier ook direct een 3D-printer bij. :o

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 02-11-2025 14:01 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:15
Room42 schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:58:
[...]

Die is blijkbaar alleen voor bedrijven want ze tonen enkel de prijs excl. BTW. Voor consumenten is dat niet toegestaan.
Sowieso koop je hier ook direct een 3D-printer bij. :o
Op basis van de weergave van de prijs zou ik niet de conclusie trekken dat het niet voor consumenten is, als je dit wil doen en je twijfelt zou ik gewoon even bellen. Je koopt er inderdaad een printer bij, dat lijkt mij in dit geval ook wel handig, wat heb je anders aan de cursus 8)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:20
zynex schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:46:
Bij de meeste Fablabs en Makerspaces kun je inderdaad altijd terecht en zijn er wel mensen aanwezig die je op weg willen helpen.
Dat is zeker een goede optie. Gisteren toevallig in de buurt (DRU Ulft - CIVON) waar ze een introductie deden. Mijn ega wilde het wel eens zien. Dat vond ze wel interessant om verder mee te gaan. Dus zo'n introductie is eigenlijk altijd wel goed.
Pagina: 1