Garantie: recht op vergoeding verzendkosten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-10 14:30
Ik heb bij een grote Duitse webwinkel in 2019 een geheugenkaartje van meer dan 250 euro gekocht. Volgens de productpagina van de webwinkel heeft het kaartje 10 jaar garantie. Ik heb contact opgenomen met die webwinkel en die blijven volhouden dat dat 2 jaar bij hun is en de rest bij de fabrikant. Ze weigeren iets te doen, ook na escalatie naar een supervisor.

De fabrikant wil nu dat ik het kaartje verzekerd opstuur naar Tsechië en de verzendkosten zelf draag:
We sincerely apologize for any inconvenience this may cause. Unfortunately, as per Manufacturer's policy, shipping costs for returning products to our facility are the responsibility of the customer. We truly understand that this can be frustrating, and we regret that we cannot offer a refund for the shipping expenses.
Mag dit wel? En zo ja, hoe kan ik mijn recht krijgen? Ik heb als consument tot recht op kosteloze garantie?

Uit Duitse wetboek:
§ 439 BGB – Nacherfüllung
(2) Der Verkäufer hat die zum Zwecke der Nacherfüllung erforderlichen Aufwendungen, insbesondere Transport-, Wege-, Arbeits- und Materialkosten zu tragen.

Alle reacties

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-10 16:00
In NL: Ja dat mag, de winkel mag zeggen dat de verzendkosten voor jou zijn (net als dat je zelf de verzendkosten betaald bij het plaatsen van de bestelling).

Lijkt me dat het in DE ook zo zal zijn.

Geen idee wat voor wet je citeerd.

[ Voor 20% gewijzigd door Duke of Savage op 28-10-2025 11:35 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50
Even voor mijn beeld: Over welk bedrag praat je? En ik snap dat het een principiele kwestie kan zijn, maar er is natuurlijk een kantelpunt.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:18
Is het niet zo dat je 512GB geheugenkaartje van EUR 250 uit 2019 vandaag de dag nog maar 4 tientjes kost?
(even wat aannames gedaan)
Wellicht is 6 jaar ook niet slecht en kan je nu alweer groter krijgen tegen minder geld?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

nielsgeode schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:21:
Ik heb bij een grote Duitse webwinkel in 2019 een geheugenkaartje van meer dan 250 euro gekocht.
En, ter verduidelijking: heb je het geheugenkaartje bij of van die webtoko gekocht?
M.a.w. was verkoper diezelfde winkel?

En/of moest je wellicht het geheugenkaartje registreren bij de fabrikant i.v.m. die langere garantie?
Heb je trouwens het al geprobeerd bij die fabrikant?

Mooie Plaatjes   

• nielsgeode
Duke of Savage schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:34:
In NL: Ja dat mag, de winkel mag zeggen dat de verzendkosten voor jou zijn (net als dat je zelf de verzendkosten betaald bij het plaatsen van de bestelling).

Ik citeer de Duitse wet voor consumentenrecht. In NL hebben we ook zo'n wet die expliciet aangeeft dat de kosten voor garantie niet ten laste van de koper mogen komen.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:07

In NL mag dit dus juist niet. Kostenloze reparatie is verplicht zolang er garantie is.
Hoe dat in DE geregeld is weet ik niet.

Overigens heb ik ooit een vergelijkbare situatie gehad met de grote Duitse webwinkel die mij doorstuurde naar de WD service voor een externe schijf (overigens binnen de 2 jaar) en daar heb ik na lang zeuren wel een verzendlabel gekregen zonder zelf te betalen.

• nielsgeode
GarBaGe schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:42:
Is het niet zo dat je 512GB geheugenkaartje van EUR 250 uit 2019 vandaag de dag nog maar 4 tientjes kost?
(even wat aannames gedaan)
Wellicht is 6 jaar ook niet slecht en kan je nu alweer groter krijgen tegen minder geld?
Nee, het is 1 TB en deze kaartjes zijn niet meer te krijgen. Wel de opvolger van hetzelfde merk en die is €289.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 18:21

DataGhost

iPL dev

Waar haal je dat vandaan? De ACM zegt iets anders:
Aankopen die niet goed blijken bij normaal gebruik, moet u repareren of vervangen. [..]
Dit moet:
binnen redelijke tijd
gratis (dus zonder ’bijbetaling voor reparatie’, verzendkosten, voorrijkosten of verwijderingskosten)
[..]
Er is geen vaste garantietermijn voor wettelijke garantie. Dit hangt af van bijvoorbeeld beloftes, [..]
Een belofte van "10 jaar garantie" lijkt me daar onder vallen.

De geciteerde wet zegt min of meer hetzelfde maar dan in het Duits.

• nielsgeode
ehtweak schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

En, ter verduidelijking: heb je het geheugenkaartje bij of van die webtoko gekocht?
M.a.w. was verkoper diezelfde winkel?

En/of moest je wellicht het geheugenkaartje registreren bij de fabrikant i.v.m. die langere garantie?
Heb je trouwens het al geprobeerd bij die fabrikant?
Ik ben naar webwinkel.de gegaan en heb daar een nieuw kaartje van merk X gekocht.

En X zegt dus: verzendkosten vergoeden wij niet. Daar heb ik al over gemaild.

• nielsgeode
DataGhost schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

[...]

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. En het gaat hier over 25 euro verzendkosten. Dat vind ik veel voor een geheugenkaartje waar ik gewoon wettelijk recht op gratis vervanging. Bovendien hoef je niet te verwachten dat je het ding naar Tsechië moet sturen als je het als NL'er in DE koopt.

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-10 16:00
DataGhost schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

[...]

In de bronnen kan ik niets terug vinden van het kostenloos stellen van verzendkosten, wel verwijzingen naar koopovereenkomst.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/#Boek7_Titeldeel1
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/#Boek7_Titeldeel1aa

In standaard overeenkosmten die, bijvoorbeeld, webshops vaak genoeg gebruiken is standaard opgenomen dat bij retours de verzendkosten voor de consument zijn.

• nielsgeode
Duke of Savage schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

In standaard overeenkosmten die, bijvoorbeeld, webshops vaak genoeg gebruiken is standaard opgenomen dat bij retours de verzendkosten voor de consument zijn.
Dat gaat over de wettelijke bedenktijd en de wet koop op afstand. Dat is iets héél anders.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:45
Hoe stond de garantie beschreven op de productpagina? (Tip, wayback machine)
Als er namelijk 10 jaar garantie beloofd wordt, zal je het met winkel uit moeten vechten. Als er 10 jaar fabrieksgarantie beloofd wordt is het moeilijker... Want fabrieksgarantie is raar, dan moet je vooraf uitzoeken waar adres van (representative van) fabriek zit.

• nielsgeode
99ruud99 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:04:
Hoe stond de garantie beschreven op de productpagina? (Tip, wayback machine)
Als er namelijk 10 jaar garantie beloofd wordt, zal je het met winkel uit moeten vechten. Als er 10 jaar fabrieksgarantie beloofd wordt is het moeilijker... Want fabrieksgarantie is raar, dan moet je vooraf uitzoeken waar adres van (representative van) fabriek zit.
Er staat dit:
Product Warranty 10 year limited warranty
De vraag is hóe. De webwinkel houdt z'n poot stijf en weigert elke vorm van medewerking.

[ Voor 7% gewijzigd door nielsgeode op 28-10-2025 12:07 ]

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-10 13:56
nielsgeode schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Er staat dit:

[...]

De vraag is hóe. De webwinkel houdt z'n poot stijf en weigert elke vorm van medewerking.
Het hangt er een beetje vanaf hoe die warranty aangegeven stond. Als het van de fabrikant was, dan mag die fabrikant daar prima voorwaarden aan hangen. Werd het echter voorgesteld/aangegeven als garantie bij de verkoper, dan is dat een ander verhaal, want daar trekken ze nu de keutel in.

Ik had het wel geweten in ieder geval, betaal die paar eurie verzendkosten naar Tsjechie want je gelijk halen bij "webshop.de" gaat je in irritatie meer kosten dan het ooit zal opleveren. Daar zijn de bedrijfsprocessen op ingericht.

• nielsgeode
XelaRetak schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Het hangt er een beetje vanaf hoe die warranty aangegeven stond. Als het van de fabrikant was, dan mag die fabrikant daar prima voorwaarden aan hangen. Werd het echter voorgesteld/aangegeven als garantie bij de verkoper, dan is dat een ander verhaal, want daar trekken ze nu de keutel in.

Ik had het wel geweten in ieder geval, betaal die paar eurie verzendkosten naar Tsjechie want je gelijk halen bij "webshop.de" gaat je in irritatie meer kosten dan het ooit zal opleveren. Daar zijn de bedrijfsprocessen op ingericht.
25 euro noem ik niet een paar euro....

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 18:21

DataGhost

iPL dev

Duke of Savage schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

In de bronnen kan ik niets terug vinden van het kostenloos stellen van verzendkosten, wel verwijzingen naar koopovereenkomst.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/#Boek7_Titeldeel1
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/#Boek7_Titeldeel1aa

Je kan bijvoorbeeld beginnen bij
Artikel 6a

2 Indien de producent de koper een commerciële garantie van duurzaamheid voor bepaalde zaken gedurende een bepaalde periode biedt, is de producent tijdens de duur van de garantie aansprakelijk jegens de koper voor herstel of vervanging van de zaak of zaken overeenkomstig artikel 21.
En in dat genoemde artikel 21 staat dan weer
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Dit is echt al heel erg lang zo, dus ik snap echt niet waar je het vandaan haalt? Je laatste opmerking slaat overigens inderdaad op "retouren", als in "het product is prima maar ik wil 'm niet". Quote anders eens zo'n set voorwaarden waarin ook in geval van garantie wordt gesteld dat de klant de verzendkosten hoort te dragen? De eerste die ik heb bekeken stelt het weliswaar niet in de algemene voorwaarden, maar meldt op een aparte pagina over garantie "Bij een garantieaanvraag zijn de retourkosten voor ons". Dus tsja.

Dan is het handiger als het nu weer verder gaat over de daadwerkelijke vraag van TS. Ik zou persoonlijk de webwinkel met wat wetsartikelen om de oren blijven slaan totdat ze toegeven. Alleen de kans is dat ze dat niet doen omdat zij ook de kans klein achten dat je er een zaak van maakt, zeker internationaal. En dat als je het aan een eventuele rechtsbijstandsverzekering uit handen geeft, die waarschijnlijk de bedragen voor jou vergoeden in plaats van er moeite in te steken, want dat is sowieso duurder.

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 28-10-2025 12:24 ]

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-10 13:56
nielsgeode schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

25 euro noem ik niet een paar euro....
21,50 bij DHL, overigens is "verzekerd" verzenden natuurlijk een keuze en geen vereiste van de ontvanger. Je bent 'm alleen kwijt als 'ie verloren gaat in de post. In dat geval, 10,95 bij PostNL.

Je kan natuurlijk voor 21,50 een paar weken in de pen klimmen en "webshop" spammen met al je wetteksten, maar totdat je ze dagvaard zal er geen sikkepit veranderen. En zelfs dan is het nog de vraag of ze meebewegen.

Ik weet niet wat jou principes waard zijn, maar als het de "webshop.de" is die ik in gedachte heb, had ik eieren voor m'n geld gekozen en de volgende keer elders besteld.

Waar nog bij komt dat ze binnen de 2 jaar prima meewerken, dus als dit nu echt als extended manufacturer warranty oid ergens staat aangegeven, je alsnog aan de voorwaarden van die fabrikant overgeleverd bent.

[ Voor 12% gewijzigd door XelaRetak op 28-10-2025 12:24 ]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

nielsgeode schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:46:
[...]
Ik ben naar webwinkel.de gegaan en heb daar een nieuw kaartje van merk X gekocht.
Wellicht was mijn vraag niet duidelijk. ;)
Maar was die webwinkel zowel de verkoper alsmede de verzender, of alleen de verzender?

Want als het om die grote eerste letter van het alfabet gaat, dan maakt dat wel verschil ja...

Mooie Plaatjes   

• nielsgeode
ehtweak schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:37:
[...]

Wellicht was mijn vraag niet duidelijk. ;)
Maar was die webwinkel zowel de verkoper alsmede de verzender, of alleen de verzender?

Want als het om die grote eerste letter van het alfabet gaat, dan maakt dat wel verschil ja...
Het was zowel de verkoper als de verzender.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:56
Sorry dat ik zo simpel denk, maar er is geen winkel die zelf 10 jaar garantie aan gaat bieden. Alle winkels doen 't wetelijk minimum en de rest als 't er is, is fabrieksgarantie.
De fabrikant wil nu dat ik het kaartje verzekerd opstuur naar Tsechië en de verzendkosten zelf draag:
We sincerely apologize for any inconvenience this may cause. Unfortunately, as per Manufacturer's policy, shipping costs for returning products to our facility are the responsibility of the customer. We truly understand that this can be frustrating, and we regret that we cannot offer a refund for the shipping expenses.
Wat de fabrikant stelt is correct. Zij hebben geen enkele wettelijke plicht naar jou. Wat ze aanbieden is "limited warranty". Dat is garantie met beperkingen. In dit geval steld de fabrikant wel garantie, maar zelf zorgen dat 't bij hun komt.

Ik zou eieren voor m'n geld kiezen en gewoon opsturen. Grote kans dat je 't nieuwe model krijgt. Heb je voor weinig een upgrade.

• nielsgeode
PROnline schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 00:47:
Sorry dat ik zo simpel denk, maar er is geen winkel die zelf 10 jaar garantie aan gaat bieden. Alle winkels doen 't wetelijk minimum en de rest als 't er is, is fabrieksgarantie.

[...]

[...]

Wat de fabrikant stelt is correct. Zij hebben geen enkele wettelijke plicht naar jou. Wat ze aanbieden is "limited warranty". Dat is garantie met beperkingen. In dit geval steld de fabrikant wel garantie, maar zelf zorgen dat 't bij hun komt.

Ik zou eieren voor m'n geld kiezen en gewoon opsturen. Grote kans dat je 't nieuwe model krijgt. Heb je voor weinig een upgrade.
Denk je echt dat ze een V60 kaartje terugsturen als ik een V30 kaartje instuur?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:56
Ik denk dat ze een kaartje anno 2025 terug sturen. Ze houden echt geen voorraad van oude modellen. Of ze een hogere klasse sturen, dat is niet wat ik zeg, maar sluit 't ook niet uit.

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-10 20:34

-d-

Volgens mij (maar ben geen jurist) heb je twee 'lagen' garantie - de vanuit de winkel gegeven garantie, en daar boven op de extra (10, 30, lifetime, etc) garantie vanuit de fabrikant met hun voorwaarden - zoals zelf zorg dragen voor verzending. Ik kijk bijvoorbeeld bij Lexar (geen idee welk merk jij hebt), want die hebben 10 jaar limited garantie - en daar staat expliciet op hun website in de garantievoorwaarden:
“Limited lifetime warranty” means that Lexar will provide repair, replacement, or refund services free of charge if quality problems arise during the use of the product (shipping costs not included).
Nogmaals, dit staat misschien niet zo beschreven voor met merk SD kaart wat jij kocht - maar ik denk dat het toch wel redelijk is wat ze voorstellen.

Je kan overigens voor 15.00 + 1.95 verzekering tot 520 EUR verzekerd versturen met DPD naar Tsjechie, scheelt je weer een tientje ;-)

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik snap dit niet... principes ok, maar duidelijk is dat je dit niet gaat winnen. Je moet je druk maken over dingen die je kunt veranderen, dat gaat hier niet lukken. 25 euro kosten op een kaartje dat nu 6 jaar oud is, dat is 4 euro per jaar. En waarschijnlijk ga je een nieuwer kaartje terugkrijgen. (Ze gaan je kaartje niet repareren he, dat zul je begrijpen...) Hup, versturen dus, en door. Jouw tijd is toch veel te kostbaar hiervoor?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:56
Als fabrikant openlijk adverteert met 10 jaar garantie, dan is dat een produkteigenschap waarbij je als klant mag verwachten dat iets 10 jaar meegaat. En de winkel die dat produkt verkoopt kan wel 2 jaar garantie geven, maar nog steeds mag je dan als klant verwachten dat het 10 jaar meegaat - en is het best redelijk om richting winkel te stellen dat het produkt non-conform is als het binnen 10 jaar kapot gaat.

• gysman11
  • Niet online
Halen we niet iets door elkaar? 10 jaar garantie wil niet zeggen dat iets 10 jaar mee gaat.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:57
Als je het via de winkel speelt zal deze bij non-conformiteit inderdaad ook de verzendkosten moeten dragen normaliter. Als je het echter via de fabrikant gaat spelen kan dat anders zijn, die mogen immers andere voorwaarden stellen aan een fabrieksgarantie dan dat de verkoper mag binnen onze juridische kaders.

Bij voorkeur dus via de winkel spelen, als dat niet lukt via de fabrikant, maar dan kan je dus wel tegen dit soort zaken aanlopen.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:38
Hoe kom je trouwens aan €25 verzendkosten? Dat is, neem ik aan, als je het als aangetekend pakketje verstuurd.
Het is toch een SD kaartje? Die zou ik als brief versturen voor €2 en dan zien waar het schip strand.

• gysman11
  • Niet online
jan390 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:39:
Hoe kom je trouwens aan €25 verzendkosten? Dat is, neem ik aan, als je het als aangetekend pakketje verstuurd.
Het is toch een SD kaartje? Die zou ik als brief versturen voor €2 en dan zien waar het schip strand.
Dat is met de waarde van een kaartje van > 250 euro niet zo'n verstandige keuze, lijkt mij.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Limited warranty is wat anders dan full warranty zover ik weet. Die limited moet je dus uitzoeken welke limit er aan gegeven is. Uiteraard is het wettelijke deel altijd van toepassing, daarbuiten (na een aantal jaar) gaan de voorwaarden gelden van de gestelde garantie.

limited warranty covers just the parts but not the necessary labor for a repair. It may also include a stipulation that you and the manufacturer will split the cost of repairs for a given period.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:38
gysman11 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:42:
[...]

Dat is met de waarde van een kaartje van > 250 euro niet zo'n verstandige keuze, lijkt mij.
Het ligt eraan hoe je het bekijkt. Kaartje is kapot, dus waarde is op dit moment €0. €25 vindt OP teveel. Buiten dat is het dan ook nog de vraag of je uberhaupt een vervanging krijgt.
Vandaar dat ik schrijf dat ikzelf hem zou opsturen voor de €2 naar Tsjechie. Niets verloren en als het meezit krijg je een vervanging

• gysman11
  • Niet online
jan390 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Het ligt eraan hoe je het bekijkt. Kaartje is kapot, dus waarde is op dit moment €0. €25 vindt OP teveel. Buiten dat is het dan ook nog de vraag of je uberhaupt een vervanging krijgt.
Vandaar dat ik schrijf dat ikzelf hem zou opsturen voor de €2 naar Tsjechie. Niets verloren en als het meezit krijg je een vervanging
Waarde is niet 0, waarde is 250 (of 290) want nog binnen garantie en wordt dus vervangen. Maar goed, eigen keuze natuurlijk.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:57
jan390 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:39:
Hangt er ook vanaf hoe de ontvangende partij het wil ontvangen. Briefpost komt immers niet (altijd) op het zelfde punt aan als pakketjes of wordt niet door dezelfde afdelingen verwerkt. En dan zal het al snel zijn, 'Brief? Welke brief, wij hebben geen brief gezien', volgens onze instructie had je het op deze wijze moeten verzenden zodat het op correcte wijze bij ons wordt aangeboden en ook als ontvangst verwerkt.

Als je op de bonnefooi zo'n RMA verzoek dan doet zonder echte verwachting van goede afloop kan dat inderdaad wel. Maar als je juist wil dat je dure kaartje vervangen gaat worden zou ik het toch volgens instructie fabrikant terugzenden. Ook als dat wat kost.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:28
@nielsgeode
Er worden hier 2 soorten garantie door elkaar gehaald, wettelijke garantie en fabrieksgarantie. Wettelijk gezien heb je recht op een deugdelijk product, hier zit geen termijn aan, het type product bepaald wat dit is. Dus dit blijft altijd een grijs gebied. Hier zal je redelijk sterk staan, want de fabrikant geeft al 10 jaar garantie, dus de levensduur zal al snel dan langer zijn. Bedenk wel dat dit gedeelte van het consumentenrecht in NL wel beter is dan in de rest van de EU. Duitsland zou ik niet weten wat daar de regels zijn. In de EU is 2 jaar het minimum.

Tweede is fabrieksgarantie, dan mag de fabrikant hier wel voorwaarden aan stellen. In jou geval dus dat je de verzendkosten betaald.

Persoonlijk zou ik aan de webshop vragen of ze enkel de verzendkosten willen betalen en dat jij het met de fabrikant verder wil gaan oplossen.

Bron: https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

• nielsgeode
chrisborst schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:56:
@nielsgeode
Persoonlijk zou ik aan de webshop vragen of ze enkel de verzendkosten willen betalen en dat jij het met de fabrikant verder wil gaan oplossen.
De webshop / verkoper wil precies €0 bijdragen...

• nielsgeode
-d- schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:33:
Volgens mij (maar ben geen jurist) heb je twee 'lagen' garantie - de vanuit de winkel gegeven garantie, en daar boven op de extra (10, 30, lifetime, etc) garantie vanuit de fabrikant met hun voorwaarden - zoals zelf zorg dragen voor verzending. Ik kijk bijvoorbeeld bij Lexar (geen idee welk merk jij hebt), want die hebben 10 jaar limited garantie - en daar staat expliciet op hun website in de garantievoorwaarden:
[...]

Je kan overigens voor 15.00 + 1.95 verzekering tot 520 EUR verzekerd versturen met DPD naar Tsjechie, scheelt je weer een tientje ;-)
Dat heb ik niet kunnen vinden bij DPD? Die optie lijkt me wel wat, maar ik kan geen verzekering vinden voor brievenbuspakjes. Alleen voor grotere pakketten, en dat is natuurlijk onzin voor een SD kaart...

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Pfff, mijn god, principes maken meer kapot dan je lievvv is.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

chrisborst schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:56:
@nielsgeode
Er worden hier 2 soorten garantie door elkaar gehaald, wettelijke garantie en fabrieksgarantie. Wettelijk gezien heb je recht op een deugdelijk product, hier zit geen termijn aan, het type product bepaald wat dit is. Dus dit blijft altijd een grijs gebied. Hier zal je redelijk sterk staan, want de fabrikant geeft al 10 jaar garantie, dus de levensduur zal al snel dan langer zijn. Bedenk wel dat dit gedeelte van het consumentenrecht in NL wel beter is dan in de rest van de EU. Duitsland zou ik niet weten wat daar de regels zijn. In de EU is 2 jaar het minimum.

Tweede is fabrieksgarantie, dan mag de fabrikant hier wel voorwaarden aan stellen. In jou geval dus dat je de verzendkosten betaald.

Bron: https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Wettelijke garantie in Duitsland lijkt 2 jaar te zijn, net zoals belgie, en dus restrictiever dan we in NL kennen met de meer dan 2 jaar.
https://www-evz-de.transl...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq
Maar goed alle info is Duits enzo, dus wat het echt is kan weer afwijken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:28
YakuzA schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Wettelijke garantie in Duitsland lijkt 2 jaar te zijn, net zoals belgie, en dus restrictiever dan we in NL kennen met de meer dan 2 jaar.
https://www-evz-de.transl...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq
Maar goed alle info is Duits enzo, dus wat het echt is kan weer afwijken.
Dus voor @nielsgeode is het dan simpel, de wettelijke garantie via de webshop.de is verlopen en de fabrieksgarantie blijft over incl. de voorwaarden die daarbij horen.
@nielsgeode Dus gewoon verzendkosten betalen en blij zijn dat je voor maar +- 20 euro mogelijk een nieuw kaartje krijgt en er al 6 jaar van gebruik heb kunnen maken.
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/FhBsFXiV61sAAAAe/frank-visser-frank.png

[ Voor 5% gewijzigd door chrisborst op 30-10-2025 19:55 ]

Pagina: 1