externe GPU op laptop voor tijdens vakantie

Pagina: 1
Acties:

• mikenll
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 29-10 10:01
Beste tweakers companen,

Ik zou graag jullie advies willen mbt het gebruik van een externe GPU op een laptop. Situatie is als volgt, ik heb de ASUS Vivobook Pro 15 OLED N6506MV-MA043W - Laptop15.6" - 3k - Intel Core Ultra 9 185H laptop met een nvidia 4060 kaart. RAM heb ik ge-upgrade naar 40GB in totaal. Nu speel ik het spel Rust en ging ik ervanuit dat met deze specs ik gemakkelijk prima frames kon halen (men zegt dat voor de game Rust een goede CPU + RAM beter is dan GPU). Echter haal ik momenteel met moeite 60 FPS (met alle settings op laag/ zeer pixelig). Ik overweeg een externe GPU te gebruiken, mijn laptop heeft 1x thunderbolt 4 poort. Heeft dit echter meerwaarde of kan ik beter de laptop verkopen en een veel duurdere laptop kopen? Ik gebruik deze laptop ongeveer 4x per jaar zodat ik op vakantie kan gamen (thuis heb ik een goede gaming desktop).

Mochten jullie een e-GPU aanraden kunnen jullie mij dan linken naar wat hardware? Ik wil niet te dure E-GPU (gewoon 1 waarmee ik het spel op minimaal medium settings met 60-90 FPS kan draaien).

Alvast hartelijk dank!

Mvg,
Michiel

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-10 16:25
Als je toch al een eGPU overweegt, probeer dan eerst eens een eGPU docking station die TB4 ondersteunt. Deze kun je tussen de 100-200 EUR vinden. Sommige, zoals de GTbox g-dock hebben zelfs een voeding ingebouwd. Dan ben je met je bestaande voeding/GPU een stuk goedkoper uit. Wel even sleutelen als je 4x per jaar weg bent maar dat is dan wel weer Tweakers waardig.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:34

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb een eGPU gehad en het voordeel is dat je eindelijk "normale" performance krijgt (een 4060 mobile is bij lange na niet zo sterk als een desktop 4060).

Maar waarom zou je niet eens een maandje GeForce Now proberen? Dat klinkt veel nuttiger in dit geval omdat je die laptop ook maar zo weinig gebruikt voor gaming. Ga je op vakantie, dan neem je een maandje voor €10,99 een abonnement en daarna zet je hem weer uit. Heb je voor enkele tientjes per jaar RTX 4080 performance om op 1440P je games te doen op de camping, en het voordeel van geen gesleep/gezeur, én veel minder energieverbruik/hitte.

De kwaliteit is echt goed, de gratis versie heeft lange wachttijden en slechts 1090P resolutie, dus even een abonnementje voor €11 om op volledige kracht te proberen zou ik je zeker aanraden.

youtube.com/@hisrep

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Je zou ook nog je iGPU kunnen inzetten i.c.m. lossless scaling

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:46
Je gebruikt niet perongeluk de iGPU ipv de dGPU? En heb je al geprobeerd de resolutie naar 1080p te zetten in-game ipv native. Want amper 60 fps met alles op minimum voor een laptop 4060 in rust klinkt niet normaal eigenlijk.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Miyazono goed punt, ja het lijkt toch alsof dat in ieder geval een stuk beter zou moeten kunnen gaan.
YouTube: Rust Battle Royale - Ultra Settings Test | RTX 4060 Laptop 8GB | i9...

youtube.com/@hisrep

• Dieks77
  • Laatst online: 15:00
Nou heb ik niet direcht handson ervaring met Rust, maar kijk nog wel eens naar server-moderator en soortgelijke youtubes en weet daaruit dat voor Rust de fps ook héél erg kan afhangen van de server en eventuele mods die er gedraaid worden.

Daarbij, ook al is een mobile 4060 niet vergelijkbaar met een desktop 4060, deze zou op lagere resoluties prima 60fps moeten kunnen halen. Dus wellicht is er wat anders aan de hand.
Dan kun je denken aan:
- powersafe settings (draait de boel terug als je op accu draait)
- brakke wifi, dit kán ook tot lagere/stotterende fps leiden zeker bij online games
- per ongeluk de igpu ipv van de 4060 geselecteerd.

• mikenll
Dank voor jullie reacties! Ik heb ingame alles op laagste setting staan. In de NVIDIA control panel staat volgens mij alles goed. zie de bijlagen. daarnaast staat in het programma ''myASUS'' de power performance mode aan (hoogste niveau) en ook in windows settings staat game mode aan en ik run alles op netvoeding geen batterij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGWLBv9f2YLqnw-VfSvvkz7gj_U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J0W4LI463k3OeyzZde4QbkpS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRCIUU-4hUsTttY2CUARueFtdhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W72yovBgZ1tqyV2oK6nmcohr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door mikenll op 28-10-2025 12:35 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:52
In steam kun je tegenwoordig kiezen voor extra informatie in de overlay. Kijk daar eens in wat je cpu en gpu verbruik doet. Je kunt daar ook zien wat de zwaarste load op 1 core is.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-10 13:56
mikenll schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:28:
Dank voor jullie reacties! Ik heb ingame alles op laagste setting staan. In de NVIDIA control panel staat volgens mij alles goed. zie de bijlagen. daarnaast staat in het programma ''myASUS'' de power performance mode aan (hoogste niveau) en ook in windows settings staat game mode aan. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is prima, maar het kan nog steeds goed dat Rust op een of andere manier je Intel iGPU gebruikt ipv de Nvidia. Dat komt wel aardig overeen met je framerate.

Overigens nog een belangrijke sidenote: als je je RAM naar 40gb hebt geupgrade, dan heb je nu dus 8+32gb en daarmee OF geen dual channel meer, of asynchroon dual-channel. In beide gevallen niet goed voor je ramsnelheid.

• mikenll
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbKts2WsdSAr8by8Vu2cH5WTjcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gWXT9zlb8eAbzQwW1BQTgoQ.jpg?f=fotoalbum_large

dit zijn mijn ingame stats. kan iemand hier zien waar het probleem ligt?

En mbt RAM opmerking^^ de laptop had eerst 24gb+8gb ram - dus het was zoeizo al 2x RAM sticks. Maar volgens mij is de RAM niet de issue als je naar ingame stats kijkt toch?

[ Voor 16% gewijzigd door mikenll op 28-10-2025 12:38 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou inderdaad eens beginnen met proberen die 8GB ram eruit te halen om te zien of dat iets met de timings doet zoals @XelaRetak en daarnaast even de nieuwste nvidia drivers + chipset drivers erop. dat kan nooit kwaad.

Het vreemde is hier dat ik geen full load CPU of GPU zie. Staat er niet per ongeluk een FPS cap op 60 in de nvidia settings of in de game settings? Als je monitor op 60Hz staat en je hebt vsync aan ga je nooit hoger komen ;)

youtube.com/@hisrep

• sdk1985
Overigens heeft je laptop een hoge resolutie; 2880x1620. Je kunt prima uit de voeten met een 4060, maar dan wel op 1920x1080.

Het zal zeker lonen om in games die dit ondersteunen je render scaling te verlagen, in plaats van je detail settings. Zeker op een 15 inch scherm zal dat allemaal wel mee vallen hoe erg dat opvalt. Voor wie dat niet weet; met render scaling gaat de resolutie van de 3d wereld achteruit maar je interface blijft native en dus scherp.

Wat betreft andere laptop:
Een mobiele 4070 is niet heel erg veel sneller. Je moet dan echt naar een 4080, 5070 Ti of 5080.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKvdy3ePxT6cb-V9NvHvJHKgl7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XHiceFhNlo7e52tb4ohJOhHb.png?f=fotoalbum_large

• sdk1985
mikenll schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:37:
[Afbeelding]

dit zijn mijn ingame stats. kan iemand hier zien waar het probleem ligt?

En mbt RAM opmerking^^ de laptop had eerst 24gb+8gb ram - dus het was zoeizo al 2x RAM sticks. Maar volgens mij is de RAM niet de issue als je naar ingame stats kijkt toch?
Urm dit zit eruit als vsync of een fps cap want hij blijft rond de 59 steken terwijl je gpu pas 51% is belast.

edit: Ik denk dat ik iets te snel heb gereageerd want ik zie in de details wel dat hij uitschieters heeft naar 72. Je cpu heeft het zwaar want ik zie bij nadere inspectie 64% load en 134% op single core load. Boven de 100% kan als je cpu aan het boosten is wat an sich normaal is. Maar aangezien je gpu op 51% load draait heeft een snellere gpu ip dit moment met deze instellingen geen enkele zin. Je kunt dus je settings omhoog krikken zonder fps verlies.

Wel even dubbelchecken of je een fps cap hebt. Dat kan vrij eenvoudig door je resolutie nog verder te verlagen, desnoods 640x480 en inderdaad de allerlaagste instellingen en dan naar de grond kijken :+ .

[ Voor 39% gewijzigd door sdk1985 op 28-10-2025 12:50 ]

• mikenll
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbmpj-OxCnJdGhaRRyOI8BdajJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJ7MfdRg3bBmVcVOqucsqR9a.png?f=fotoalbum_large

Zie task manager stats. Ik zal nog ff checken of ik een fps cap heb in steam/nvidia settings

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mikenll schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:06:
Zie task manager stats. Ik zal nog ff checken of ik een fps cap heb in steam/nvidia settings
Je moet hem even op per core graph zetten.

• sdk1985
mikenll schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:06:
[Afbeelding]

Duidelijk, 79 fps dus geen 60 fps cap. Opnieuw je gpu lang niet op 99% (wat wel normaal is bij een laptop). Je hebt een cpu bottleneck.

Dus de e-GPU heeft geen zin. Je settings kun je weer verhogen zonder al te veel fps verlies, je hoeft het niet zo korrelig te spelen.

Ik ben niet bekend met de performance van de Intel Core Ultra 9 185H. Dus daar zul je zelf even onderzoek naar moeten doen om te bepalen of een andere laptop een flinke stap vooruit kan zijn. Zelf heb ik voor vakantie een (betaalbare) 5600H en RTX 3050 met een 1920x1080 120 Hz scherm. Ik ben altijd gpu bottlenecked dus wellicht is er een Ryzen alternatief dat beter werkt voor Rust.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Het kan ook een power limit zijn voor CPU/GPU combinatie, in theorie kan een eGPU dan wel wat helpen maar vaak maar minimaal.

• sdk1985
DukeBox schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Het kan ook een power limit zijn voor CPU/GPU combinatie, in theorie kan een eGPU dan wel wat helpen maar vaak maar minimaal.
Dan zou die cpu niet boosten naar 3.8 Ghz toch? Zo ver ik weet vereist boosten zowel headroom in warmte als in power budget.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

sdk1985 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:18:
Dan zou die cpu niet boosten naar 3.8 Ghz toch? Zo ver ik weet vereist boosten zowel headroom in warmte als in power budget.
Jawel, en gezien de 3.8 kan de boost zelfs van alleen de e-cores zijn. Ik heb een Dell XPS 16 9640, zelde cpu met 4070 en loop ook regelmatig tegen total power limit aan.

edit: De Asus heeft een TPL van 125W (mijn Dell een TPL van 135W).

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 28-10-2025 13:27 ]

• mikenll
DukeBox schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Je moet hem even op per core graph zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-vP2d2mhg4Y7CrRSTi3-cTBIAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d39Bcp9J0qOYe2IlR0tSNwI0.png?f=fotoalbum_large

Excuses, zie per core. Heb nu wel betere fps (wellicht omdat ik ergens anders in de map sta ingame). Graphics verhoogd naar medium (raar genoeg maakt dat weinig/geen negatief fps verschil). Ik heb geen fps cap (gecheckt in NVIDIA Rust game applicaties staat standaard op uit) en in steam heb ik nu een command ingevuld voor geen fps cap)

[ Voor 41% gewijzigd door mikenll op 28-10-2025 13:25 ]

• sdk1985
mikenll schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

[Afbeelding]

Excuses, zie per core. Heb nu wel betere fps (wellicht omdat ik ergens anders in de map sta ingame). Graphics verhoogd naar medium (raar genoeg maakt dat weinig/geen negatief fps verschil). Ik heb geen fps cap (gecheckt in NVIDIA Rust game applicaties staat standaard op uit) en in steam heb ik nu een command ingevuld voor geen fps cap)
Duidelijk. Die twee gevulde blokjes beperken je fps.

• mikenll
sdk1985 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Duidelijk. Die twee gevulde blokjes beperken je fps.
ohh dus het is CPU bottleneck? Mijn CPU is dus de issue? Jammer ik dacht bij aanschaf dat dit een goeie CPU was (zal me er voortaan beter in verdiepen)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mikenll schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:27:
[...]

ohh dus het is CPU bottleneck? Mijn CPU is dus de issue? Jammer ik dacht bij aanschaf dat dit een goeie CPU was (zal me er voortaan beter in verdiepen)
Het op zich een prima CPU maar een laptop CPU (zeker in een compacte laptop) kan maar in beperkte mate en lengte zijn turbo vasthouden. Meestal heb je nog andere power profiles waarmee je meer vermogen (thermal modes bij Dell) aan je CPU kan toewijzen dan je GPU (en omgekeerd), ik weet niet hoe die bij Asus heten.

Wat je anders nog kan proberen is lagere resolutie i.c.m. LS wat ik eerder schreef. Dat gebruik ik vaak ook om gewoon een stillere laptop te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 28-10-2025 13:31 ]

• mikenll
Dank iedereen voor jullie reacties! Zeer gewaardeerd :)

• AlainSki
  • Laatst online: 31-10 16:25
DeNachtwacht schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:54:
Ik heb een eGPU gehad en het voordeel is dat je eindelijk "normale" performance krijgt (een 4060 mobile is bij lange na niet zo sterk als een desktop 4060).

Maar waarom zou je niet eens een maandje GeForce Now proberen? Dat klinkt veel nuttiger in dit geval omdat je die laptop ook maar zo weinig gebruikt voor gaming. Ga je op vakantie, dan neem je een maandje voor €10,99 een abonnement en daarna zet je hem weer uit. Heb je voor enkele tientjes per jaar RTX 4080 performance om op 1440P je games te doen op de camping, en het voordeel van geen gesleep/gezeur, én veel minder energieverbruik/hitte.

De kwaliteit is echt goed, de gratis versie heeft lange wachttijden en slechts 1090P resolutie, dus even een abonnementje voor €11 om op volledige kracht te proberen zou ik je zeker aanraden.
Zeker het overwegen waard. Maar volgens mij is de ondergrens qua bandbreedte voor 1080p 60fps iets van 20Mpbs met een relatief lage latency en daar schort het op de camping nog wel eens aan. Weet je zeker dat je verbinding goed is dan is dit veruit de beste oplossing.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:46
Aangezien je dus met een cpu bottleneck zit, ik weet niet op welke resolutie je de game nu hebt draaien, maar als je die eens omhoog zet. Wellicht dat dat kan helpen omdat er dan load van de cpu af gaat en naar de gpu toe gaat.

• mikenll
Miyazono schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:08:
Aangezien je dus met een cpu bottleneck zit, ik weet niet op welke resolutie je de game nu hebt draaien, maar als je die eens omhoog zet. Wellicht dat dat kan helpen omdat er dan load van de cpu af gaat en naar de gpu toe gaat.
Ingame en in windows staat hij nu op max 2880 x 1620. Als ik dat zowel ingame als in windows aanpas naar 1920x1080 p dan ziet het er niet uit en heeft geen effect op fps.
Pagina: 1