Dag Tweakers,
Thuis heb ik sinds kort een media server op basis van een oude HP Proliant server die ik van een vorige werkgever over heb genomen. Een beest met een gigantische hoeveelheid RAM, maar ik had niet verder gekeken dan mijn neus lang was (ik wist immers niet beter) en heb een server met 2.5" drive bays, waardoor ik wat geknepen wordt op storage, dit is namelijk behoorlijk prijzig.
Afijn, inmiddels heb ik een mediaserver draaien waar ik met Plex en Jellyfin naar bestanden kan kijken. Heel blij mee!
Ik merk echter twee zaken waar ik vermoed dat een mediaspeler mij kan helpen, en dat zou ik graag willen bevestigen.
Thuis heb ik sinds kort een media server op basis van een oude HP Proliant server die ik van een vorige werkgever over heb genomen. Een beest met een gigantische hoeveelheid RAM, maar ik had niet verder gekeken dan mijn neus lang was (ik wist immers niet beter) en heb een server met 2.5" drive bays, waardoor ik wat geknepen wordt op storage, dit is namelijk behoorlijk prijzig.
Afijn, inmiddels heb ik een mediaserver draaien waar ik met Plex en Jellyfin naar bestanden kan kijken. Heel blij mee!
Ik merk echter twee zaken waar ik vermoed dat een mediaspeler mij kan helpen, en dat zou ik graag willen bevestigen.
- Ik heb "maar" 10TB storage en zou deze graag efficiënt gebruiken. Ik begrijp dat ik door een wissel van x264 naar x265 bestanden beter mijn beschikbare storage kan benutten, maar dat ik hiermee meer van de hardware er omheen ga vragen. De server heeft geen GPU, en mijn bestaande LD Oled TV is naar wat ik begrijp niet geschikt om dergelijke transcoding on-the-fly te doen. Klopt mijn aanname dat ik daarmee een mediaspeler nodig heb als een NVIDIA Shield Pro (of kan het misschien ook met iets lichters)?
- Ik merk dat mijn LG TV de Plex app niet altijd even lief vind. De controls zijn wat sluggish, en het laden van de media library duurt een seconde of tien. Voor wat ik begrijp zou een mediaspeler me hier ook bij kunnen helpen.