Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoeriGod
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-10 09:14
Dag Tweakers,

Thuis heb ik sinds kort een media server op basis van een oude HP Proliant server die ik van een vorige werkgever over heb genomen. Een beest met een gigantische hoeveelheid RAM, maar ik had niet verder gekeken dan mijn neus lang was (ik wist immers niet beter) en heb een server met 2.5" drive bays, waardoor ik wat geknepen wordt op storage, dit is namelijk behoorlijk prijzig.

Afijn, inmiddels heb ik een mediaserver draaien waar ik met Plex en Jellyfin naar bestanden kan kijken. Heel blij mee!

Ik merk echter twee zaken waar ik vermoed dat een mediaspeler mij kan helpen, en dat zou ik graag willen bevestigen.
  1. Ik heb "maar" 10TB storage en zou deze graag efficiënt gebruiken. Ik begrijp dat ik door een wissel van x264 naar x265 bestanden beter mijn beschikbare storage kan benutten, maar dat ik hiermee meer van de hardware er omheen ga vragen. De server heeft geen GPU, en mijn bestaande LD Oled TV is naar wat ik begrijp niet geschikt om dergelijke transcoding on-the-fly te doen. Klopt mijn aanname dat ik daarmee een mediaspeler nodig heb als een NVIDIA Shield Pro (of kan het misschien ook met iets lichters)?
  2. Ik merk dat mijn LG TV de Plex app niet altijd even lief vind. De controls zijn wat sluggish, en het laden van de media library duurt een seconde of tien. Voor wat ik begrijp zou een mediaspeler me hier ook bij kunnen helpen.
Klinkt als twee vliegen in één klap, kloppen mijn aannames of mis ik misschien iets? Ik hoor graag van jullie!

Beste antwoord (via YoeriGod op 28-10-2025 11:27)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
YoeriGod schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:55:
Mijn TV is een LG OLED55C9PLA, een snelle Google leert mij dat 'ie een heel lijstje codec's ondersteund (waaronder bijvoorbeeld H.265):
  • 3GPP (3rd Generation Partnership Project, .3gp)
  • AVI (Audio Video Interleaved, .avi)
  • DivX (.avi, .divx, .mkv)
  • Flash Video (.flv, .f4v, .f4p, .f4a, .f4b)
  • H.263
  • H.264 / MPEG-4 Part 10 / AVC video
  • H.265 / MPEG-H Part 2 / HEVC
  • MKV (Matroska Multimedia Container, .mkv .mk3d .mka .mks)
  • QuickTime (.mov, .qt)
  • M2TS (Blu-ray Disc Audio-Video (BDAV) MPEG-2 Transport Stream, .m2ts, .MTS)
  • MP4 (MPEG-4 Part 14, .mp4, .m4a, .m4p, .m4b, .m4r, .m4v)
  • MPEG-4
  • TS (MPEG Transport Stream, .ts, .tsv, .tsa)
  • VC-1
  • VP9
Moet ik dat dan lezen als 'hardware transcoding is niet nodig als je maar bestanden download die deze codecs gebruiken'?
Correct en de TV ondersteund dus "gewoon" x265 content, want het heeft de h265 codec support. :)
Fair, maar ik vraag me even hardop af of ik hier het wiel opnieuw uit moet vinden als er apparaten op de markt zijn die specifiek in deze functie voorzien :').
Tja, dat is maar net wat je wilt. Een LibreElec is bijvoorbeeld ook zo geïnstalleerd op een mini PC, de ander heeft liever een Apple TV 4K en weer een ander de nVidia Shield Pro. Nu je weet wat de TV zelf native ondersteund, zou je kunnen kijken of het überhaupt gaat werken met de x265 videos (ik ga ervan uit van wel dus). Dan doe je het dus alleen voor een wat betere Plex ervaring. Dat kan natuurlijk ook prima wat waard zijn, maar maakt het ook zo heel gek veel niet meer uit wat je doet. Met een mediaspeler of een mini PC maken de codecs van de TV zelf niet meer zo gek veel uit, dergelijke apparaatjes spelen dan immers de content af voor de TV.

Als je voor de nVidia Shield Pro route gaat, zou ik wel adviseren om Kodi + PM4K te installeren. de PM4K add-on speelt net wat meer content probleemloos af in vergelijking met de Plex app op Android TV.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:58
1. Je tv zal nooit transcoden, dat doet de server (indien nodig). Het is dus wenselijk dat je media in een formaat op de server staat die je client (je tv) ondersteund
2. Een mediaplayer kan zeker helpen. Ik heb zelf een tweedehands mini pc'tje als mediaplayer, die speelt alles af. Nieuw zijn die voor minder dan 400 ook wel te vinden. De shield heb ik geen ervaring mee.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoeriGod
sig69 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:20:
1. Je tv zal nooit transcoden, dat doet de server (indien nodig). Het is dus wenselijk dat je media in een formaat op de server staat die je client (je tv) ondersteund
2. Een mediaplayer kan zeker helpen. Ik heb zelf een tweedehands mini pc'tje als mediaplayer, die speelt alles af. Nieuw zijn die voor minder dan 400 ook wel te vinden. De shield heb ik geen ervaring mee.
Thanks voor de reply! Maar misschien was ik niet helemaal duidelijk:
Ik begrijp dat de media in een compatible formaat op de server moet staan, maar volgens mij is het voordeel van x265 (of ik lees ook over AV1) vs x264 files dat dezelfde mediabestanden minder ruimte in beslag nemen. Gevolg is dat de hardware dan harder moet werken om de media te tonen, maar dat zou ik dan op kunnen lossen met een mediaspeler, toch? Aangenomen dat dat nu niet goed zou gaan (dat zou ik misschien eerst eens moeten proberen..).

Minder dan 400 euro zit al wel aan ca 2x de prijs van een Shield (en 4x aan die van een 4K chromecast ongeveer), wat zou een reden zijn om daar meer aan uit te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Omdat dit richting aankoopadvies gaat, geef ik het topic even een duwtje naar de goede plek.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
YoeriGod schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:26:
Thanks voor de reply! Maar misschien was ik niet helemaal duidelijk:
Ik begrijp dat de media in een compatible formaat op de server moet staan, maar volgens mij is het voordeel van x265 (of ik lees ook over AV1) vs x264 files dat dezelfde mediabestanden minder ruimte in beslag nemen. Gevolg is dat de hardware dan harder moet werken om de media te tonen, maar dat zou ik dan op kunnen lossen met een mediaspeler, toch? Aangenomen dat dat nu niet goed zou gaan (dat zou ik misschien eerst eens moeten proberen..).
Ja, x265 content heeft een wat zwaardere compressie, daarvoor heb je dan iets zwaardere hardware nodig, al is dat ook wel relatief. Een nVidia Shield (en zeker de Pro) kan immers ook een boel native afspelen, waaronder x265 content, terwijl er niet echt krachtige hardware in zit. Welke TV heb je dan kunnen we even kijken wat er (on)mogelijk is.
Minder dan 400 euro zit al wel aan ca 2x de prijs van een Shield (en 4x aan die van een 4K chromecast ongeveer), wat zou een reden zijn om daar meer aan uit te geven?
Met een mini PC heb je natuurlijk wel meer flexibiliteit in de hardware die erin zit, maar ook de software en het OS die je installeert.

Ik zelf gebruik icm LG G5 ook "gewoon" mijn jarenoude nVidia Shield Pro met Kodi en de PM4K plugin / add-on erop en dat werkt eigenlijk best als een tierelier hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoeriGod
CH4OS schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:41:
Ja, x265 content heeft een wat zwaardere compressie, daarvoor heb je dan iets zwaardere hardware nodig, al is dat ook wel relatief. Een nVidia Shield (en zeker de Pro) kan immers ook een boel native afspelen, waaronder x265 content, terwijl er niet echt krachtige hardware in zit. Welke TV heb je dan kunnen we even kijken wat er (on)mogelijk is.
Mijn TV is een LG OLED55C9PLA, een snelle Google leert mij dat 'ie een heel lijstje codec's ondersteund (waaronder bijvoorbeeld H.265):
  • H.263
  • QuickTime (.mov, .qt)
  • MPEG-4
  • VC-1
  • VP9
Moet ik dat dan lezen als 'hardware transcoding is niet nodig als je maar bestanden download die deze codecs gebruiken'?
CH4OS schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:41:
Met een mini PC heb je natuurlijk wel meer flexibiliteit in de hardware die erin zit, maar ook de software en het OS die je installeert.

Ik zelf gebruik icm LG G5 ook "gewoon" mijn jarenoude nVidia Shield Pro met Kodi en de PM4K plugin / add-on erop en dat werkt eigenlijk best als een tierelier hier.
Fair, maar ik vraag me even hardop af of ik hier het wiel opnieuw uit moet vinden als er apparaten op de markt zijn die specifiek in deze functie voorzien :').

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
YoeriGod schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:55:
  • H.263
  • QuickTime (.mov, .qt)
  • MPEG-4
  • VC-1
  • VP9
Correct en de TV ondersteund dus "gewoon" x265 content, want het heeft de h265 codec support. :)
Tja, dat is maar net wat je wilt. Een LibreElec is bijvoorbeeld ook zo geïnstalleerd op een mini PC, de ander heeft liever een Apple TV 4K en weer een ander de nVidia Shield Pro. Nu je weet wat de TV zelf native ondersteund, zou je kunnen kijken of het überhaupt gaat werken met de x265 videos (ik ga ervan uit van wel dus). Dan doe je het dus alleen voor een wat betere Plex ervaring. Dat kan natuurlijk ook prima wat waard zijn, maar maakt het ook zo heel gek veel niet meer uit wat je doet. Met een mediaspeler of een mini PC maken de codecs van de TV zelf niet meer zo gek veel uit, dergelijke apparaatjes spelen dan immers de content af voor de TV.

Als je voor de nVidia Shield Pro route gaat, zou ik wel adviseren om Kodi + PM4K te installeren. de PM4K add-on speelt net wat meer content probleemloos af in vergelijking met de Plex app op Android TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoeriGod
Ik ga eens een test doen met wat H.265 bestanden om te kijken hoe dat gaat, en dan kan ik meteen een test doen met Kodi + PM4K als mediaspeler om te kijken of die wat beter handelt als Plex, dan zou ik via die route een oplossing hebben zonder extra hardware aan te schaffen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
Mocht je snel en gemakkelijk zelf bestaande videos willen omzetten naar H.265/x265, dan kun je daarvoor het beste Handbreak gebruiken. zie ook https://handbrake.fr/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-10 17:26

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

YoeriGod schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:29:
Ik ga eens een test doen met wat H.265 bestanden om te kijken hoe dat gaat, en dan kan ik meteen een test doen met Kodi + PM4K als mediaspeler om te kijken of die wat beter handelt als Plex, dan zou ik via die route een oplossing hebben zonder extra hardware aan te schaffen. Bedankt!
Misschien nog ten overvloede, maar je kan de bestanden om te testen ook even op een snelle USB stick zetten, en die in de TV stoppen en dan afspelen.

Weet je gelijk hoe goed de tv is met die codec's, en kan je van daar uit verder

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CH4OS schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:02:
[...]
[knip]
Ter algemene info; Sinds de laatste Plex app update voor Android TV is het afspelen ineens stukken beter geworden. Ik moest eigenlijk ook steeds terugvallen op de PM4K Kodi addon (of CoreElec), maar sinds die laatste update niet meer nodig, zelfs het zwaardere media gaat nu probleemloos (y)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:34:
Ter algemene info; Sinds de laatste Plex app update voor Android TV is het afspelen ineens stukken beter geworden. Ik moest eigenlijk ook steeds terugvallen op de PM4K Kodi addon (of CoreElec), maar sinds die laatste update niet meer nodig, zelfs het zwaardere media gaat nu probleemloos (y)
Ah, dat wist ik dan weer niet inderdaad. Ik merkte vooral wat issues als ik 4K content door de client (direct play) liet downscalen naar 1080p dat de Plex app dat niet zo fijn vond, Kodi met PM4K had nergens last van. Sindsdien eigenlijk dat blijven gebruiken (ook al heb ik nu een LG G5) en hoef ik dus ook dat downscalen niet meer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CH4OS schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:42:
[...]
Ah, dat wist ik dan weer niet inderdaad. Ik merkte vooral wat issues als ik 4K content door de client (direct play) liet downscalen naar 1080p dat de Plex app dat niet zo fijn vond, Kodi met PM4K had nergens last van. Sindsdien eigenlijk dat blijven gebruiken (ook al heb ik nu een LG G5) en hoef ik dus ook dat downscalen niet meer te doen.
Ah, duidelijk. Ik gebruik(te) sowieso geen server transcoding met Plex maar zelfs dan deed ie voorheen altijd moeilijk met betere kwaliteit media, tot het irritante toe. Na iedere update van de Plex app probeerde ik steeds wat ie deed, nu met die laatste gaat het zelfs met 200Mbit testmedia nog probleemloos ;)

Testing, one, two ...

Pagina: 1