Na 7 jaar is het weer tijd voor een nieuwe PC. De huidige gaat in principe nog aardig mee met de nieuwste games, maar alles moet wel een tandje terug.
BF6 loopt alleen niet zo lekker. CQB werkt prima maar zodra ik in de grotere maps ga met 64 players/chaos/vehicles heb ik last van haperingen. Heb je net iemand in je crosshairs.. hapert ie net een seconde en lig je.. Wellicht dat het met de komende updates nog wel verbeterd gaat worden (o.a. qua netcode enzo) maar na 7 jaar is het opzich wel tijd voor wat nieuws denk ik.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Voornamelijk gamen (nu BF6 en straks 007: Dying Light) naast huis-tuin-en-keuken gebruik / devven.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur rond 2000,-, maar aangezien ik daar nu zelf al overheen ben gedaan max 2500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige systeem uit 2017:
Alleen het toetsenbord, de muis en monitors gaan mee naar de nieuwe.
Wil op termijn de monitors waarschijnlijk ook wel gaan vervangen maar voor nu voldoen ze prima.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In grote lijnen gebaseerd op de BBG - De beste 1440p-game-pc en daar wat componenten vervangen. Eigenlijk is alleen de case, CPU Cooler, en geheugen overgebleven (maar wel kitje van 64G ipv 32g). Feitelijk een nieuwe samenstelling dus eigenlijk..
Heb tot nu toe alleen maar Intel-based PC's gehad dus de uitstap naar AMD is een "nieuwe", maar levert waarschijnlijk wel de beste prijs-kwaliteit verhouding op.
Qua case twijfel ik nog tussen deze of de NZXT H5 Flow, die is net wat cleaner maar oogt wel kleiner. De case moet niet heel veel breder worden dan mijn huidige aangezien het tussen bureau en ladenkast in moet passen.
64GB ipv 32GB is waarschijnlijk redelijk overkill, wellicht dat ik beter toch voor 32G kan gaan?
Maar de kans dat ik later ga uitbreiden/vervangen is klein (heb ik ook niet gedaan met huidige PC).
Qua videokaart is 16G VRAM wel het minimum wat ik wil aanhouden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua videokaart neig ik eerder naar NVIDIA ipv AMD, vooral ivm zaken zoals DLSS. Zou normaliter ook een ASUS mainboard hebben gekozen ("want heb dat altijd al gehad") .
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoewel de knoppen op mijn toetsenbord fancy kleurtjes hebben, liever niet voor de PC zelf.
Geen RGB, displays of windows nodig dus. (ja ik weet dat beide genoemde cases een glazen sidepanel hebben)
Liefst geen luidruchtige PC, de huidige is ook vrijwel onhoorbaar zelfs met hoge GPU belasting.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Advies of ik niet te ver van het BBG-pad ben gegaan met mijn upgrades, hebben deze upgrades/vervangingen überhaupt zin of moet ik de boel verder omgooien? En verdere verbeterpunten zijn ook welkom.
BF6 loopt alleen niet zo lekker. CQB werkt prima maar zodra ik in de grotere maps ga met 64 players/chaos/vehicles heb ik last van haperingen. Heb je net iemand in je crosshairs.. hapert ie net een seconde en lig je.. Wellicht dat het met de komende updates nog wel verbeterd gaat worden (o.a. qua netcode enzo) maar na 7 jaar is het opzich wel tijd voor wat nieuws denk ik.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Voornamelijk gamen (nu BF6 en straks 007: Dying Light) naast huis-tuin-en-keuken gebruik / devven.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur rond 2000,-, maar aangezien ik daar nu zelf al overheen ben gedaan max 2500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige systeem uit 2017:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-8600K Boxed | € 438,66 | € 438,66 |
| 1 | Moederborden | Asus ROG Strix Z370-E GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1080 ARMOR 8G OC | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue WD30EZRZ, 3TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 123,17 | € 123,17 |
| 2 | Monitors | Iiyama G-Master GB2770QSU-B1 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Toetsenborden | Steelseries Apex Pro, Qwerty US | € 187,- | € 187,- |
| 1 | Muizen | Logitech G703 Lightspeed (910-005640) | € 95,- | € 95,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 88,- | € 88,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne SSD's | Intel 600p 1TB | € 204,80 | € 204,80 |
Wil op termijn de monitors waarschijnlijk ook wel gaan vervangen maar voor nu voldoen ze prima.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Tray | € 249,35 | € 249,35 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | € 253,99 | € 253,99 |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition | € 879,00 | € 879,00 |
| 1 | Behuizingen | Chieftec APEX AIR | € 65,65 | € 65,65 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 31,39 | € 31,39 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 | € 279,- | € 279,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2024) | € 149,40 | € 149,40 |
| 1 | Interne SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 274,- | € 274,- |
| Totaal | € 2181,78 | |||
Heb tot nu toe alleen maar Intel-based PC's gehad dus de uitstap naar AMD is een "nieuwe", maar levert waarschijnlijk wel de beste prijs-kwaliteit verhouding op.
Qua case twijfel ik nog tussen deze of de NZXT H5 Flow, die is net wat cleaner maar oogt wel kleiner. De case moet niet heel veel breder worden dan mijn huidige aangezien het tussen bureau en ladenkast in moet passen.
64GB ipv 32GB is waarschijnlijk redelijk overkill, wellicht dat ik beter toch voor 32G kan gaan?
Maar de kans dat ik later ga uitbreiden/vervangen is klein (heb ik ook niet gedaan met huidige PC).
Qua videokaart is 16G VRAM wel het minimum wat ik wil aanhouden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua videokaart neig ik eerder naar NVIDIA ipv AMD, vooral ivm zaken zoals DLSS. Zou normaliter ook een ASUS mainboard hebben gekozen ("want heb dat altijd al gehad") .
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoewel de knoppen op mijn toetsenbord fancy kleurtjes hebben, liever niet voor de PC zelf.
Geen RGB, displays of windows nodig dus. (ja ik weet dat beide genoemde cases een glazen sidepanel hebben)
Liefst geen luidruchtige PC, de huidige is ook vrijwel onhoorbaar zelfs met hoge GPU belasting.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Advies of ik niet te ver van het BBG-pad ben gegaan met mijn upgrades, hebben deze upgrades/vervangingen überhaupt zin of moet ik de boel verder omgooien? En verdere verbeterpunten zijn ook welkom.