Conflict met winkel over defecte Bosch oven (HBG856XC6)

Pagina: 1
Acties:

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-10 12:25
Hoi! Ik heb tijdje terug een oven gekocht bij de winkel , was toen al op zoek naar een oven met echte knoppen, maar die hadden ze niet in een stijl die bij onze keuken paste dus helaas toch voor eentje met touch screen gegaan.

Nou spijt dus, net 5 jaar later en hij is stuk. Reageert niet meer op touch. Beetje gegoogled, meer mensen met dit probleem. Oplossing: of nieuwe printplaat bestellen bij Bosch t.w.v. 400 euro of zelf gaan lopen hannesen met touch modules van aliexpress.

Wettelijke garantie zou je denken, want je kan toch niet verwachten dat een oven van 1200 euro stuk is na 5 jaar. Dus ik de winkel mailen. Krijg ik deze reactie:
Goedemorgen Tinco,

Bij ons is het niet bekend, dit soort meldingen komen meestal bij de fabrikant terecht.
Het beste is om even bij Bosch na te vragen of zij het herkennen en een oplossing hebben.
Hier vindt u de gegevens:
*knip*
Heel leuk, mail ik de Bosch, en die weten ook nergens van, bieden meteen hun dure reparatieservice aan. Dus ik de winkel weer mailen, zeggen zei:
Goedemiddag,

Er kan sprake zijn van wettelijke garantie, echter dient u hierbij aan te tonen dat er sprake is van non-conformiteit.
Ofwel, de bewijslast ligt bij u om aan te tonen dat het defect niet is ontstaan door verkeerd gebruik, normale slijtage of externe factoren.
Indien u dit kunt aantonen, zullen wij de kosten van reparatie aan u voldoen.
Heel lekker, hier zegt de ACM niets over op hun website, heb het daarna nog een keer geprobeerd met de iets formelere manier van de ACM, maar weer krijg ik een afwijzing:
Goedemorgen,

Zoals aangegeven ligt de bewijslast bij u.
Op voorhand kunnen wij hier geen uitspraken over doen.
We kunnen u dan ook geen gratis reparatie of vervanging aanbieden.
Wij zijn daarin niet in gebreke, u dient aan te tonen dat het defect niet is ontstaan door verkeerd gebruik, normale slijtage of externe factoren.
Na reparatie ontvangen wij dan ook graag het rapport, hierin moet duidelijk de oorzaak zijn aangegeven waarbij duidelijk wordt of er sprake is van non-conformiteit.
Zou een Bosch reparateur van hun eigen product zeggen dat het non-conform is? Je zou hopen van wel, maar liever laat ik een onafhankelijke reparateur dat zeggen, maar ja gaat een onafhankelijke reparateur indruk maken op de winkel ? Ik heb een reparateur gebeld (sipkes) prima kerel en klonk kundig. Zijn advies was om een Bosch reparateur te laten komen, want die geven korting op het onderdeel dat hij niet kan geven.

Anyway, ben een beetje pissed dat de winkel niet behulpzamer is. Ik denk dat ze nu toegeven dat ze het moeten betalen wanneer het niet conform is, maar waarom zeggen ze niet gewoon straight up dat als de Bosch monteur zegt dat het non-conform is, dat ze mijn reparatie vergoeden. En waarom zegt Bosch dat niet ook gewoon. Zo lame dit.

Iemand hier vergelijkbare ervaringen?

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 28-10-2025 16:06 ]

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik denk dat hier sprake is van coulance, niet van non conformiteit

• d-snp
Coulance, hoe bedoel je dat? Ik ervaar in ieder geval redelijk weinig coulance..

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:46
d-snp schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:19:
Coulance, hoe bedoel je dat? Ik ervaar in ieder geval redelijk weinig coulance..
Definities, zoals ik ze zou beschrijven:
Non-conformiteit: van een oven zoals deze mag je verwachten dat 'ie langer dan x jaar mee gaat. Als 'ie eerder kapot gaat is 'ie dus non-conform.

Coulance: de oven is conform maar het is sneu voor je dat 'ie kapot is, hier heb je een bedrag om je wat tegemoet te komen, ook al heb je er geen recht op.

--

De moeilijkheid voor je is om hard te maken dat de oven non-conform is. Ik denk dat het erg lastig wordt om experts te vinden die zullen erkennen dat je meer dan vijf jaar zou mogen verwachten. En als je non-conform niet hard kan maken, hou je dus hooguit coulance over als iets wat je van de winkel zou kunnen krijgen.

*knip*
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
...waarin ze zelf stellen dat "Met goed gebruik en regelmatig onderhoud kun je rekenen op een levensduur van 10 tot 15 jaar, of zelfs langer. Belangrijke factoren zoals de kwaliteit van de oven, hoe vaak je hem gebruikt en de manier waarop je hem onderhoudt, maken een groot verschil."
(misschien goed om deze pagina ergens op te slaan voor het geval je 'm in een juridisch traject nodig hebt...)

Ik denk dat het zinnig kan zijn om de winkel te vertellen dat je je aan de gebruiksvoorschriften hebt gehouden, onderhoud volgens de handleiding hebt gedaan en juist gekozen hebt voor een hoger kwaliteitssegment apparaat voor een lange levensduur. Maandelijkse schoonmaak met niet-agressieve middelen hebt gedaan. Dat soort statements, mits waargetrouw uiteraard. En dat je daarom mag verwachten dat de oven minstens tien jaar en eigenlijk veel langer meegaat, en dat juist omdat je je aan de gebruiksvoorschriften hebt gehouden het een non-conform apparaat is - en je je dus op garantie beroept.

Maar mijn voorspelling: de winkel zal hier niet in meegaan en blijven stellen dat je non-conformiteit moet bewijzen met een onderzoeksrapport ofzo. Ik gok dat ze hooguit gaan meebewegen als je een juridisch traject in gang zet.
Dus... heb je een rechtsbijstandverzekering?
(met daarbij als opmerking dat het doel van een rechtsbijstandverzekering zal zijn om met zo min mogelijk kosten de zaak te laten verdwijnen, dus die gaan wellicht proberen jou met een kluitje het riet in te sturen.)

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 31-10-2025 11:16 . Reden: Relevante link in mo-tags gezet ]

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:01
De tabel van UNETO-VTI heb ik zelf ook al eens gebruikt als leidraad bij een vergelijkbaar conflict. Dit is natuurlijk geen absolutete en binaire waarheid, maar kan wel goed gebruikt worden in je argumentatie. In deze tabel wordt vermeld dat je minimaal 8 jaar probleemloos gebruik mag verwachten binnen deze categorie en prijsklasse.

Het lastigste lijkt mij om voldoende aan te tonen dat het niet door verkeerd gebruik ontstaan is. Enkele zaken die je zou kunnen gebruiken (mits van toepassing natuurlijk):
- Geen visuele schade zichtbaar
- Controleren of er zaken in de handleiding staan beschreven die schade kunnen veroorzaken, en bevestigen dat je dit niet gedaan hebt
- Zoeken of dit een algemeen bekend probleem is, als dit heel vaak optreedt is dit een aanwijzing dat het geen normale slijtage of verkeerd gebruik is
- Aan de reparateur vragen of hij op z'n rapport kan zetten geen verkeerd verbruik geconstateerd te hebben. Je moet het dan helaas wel zelf voorschieten.

Als je een rechstbijstandsverzekering hebt zullen zij je waarschijnlijk schadeloos stellen door de oven of de reparatie te vergoeden.

[ Voor 6% gewijzigd door davasch op 28-10-2025 14:11 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:07
Volgens de welbekende lijst van Techniek Nederland, heeft een oven van dat bedrag een verwachte gebruiksduur van 8 jaar. Dat geeft in ieder geval wat houvast voor je claim op non-conformiteit.

Of dat het ook echt is, is inderdaad (helaas) afwachten. In gebruiksaanwijzingen van dergelijke apparatuur staat vaak dat je het alleen met een licht-vochtige doek mag afnemen en geen schoonmaakmiddelen mag gebruiken (of iets in die strekking). De enige manier waarop gebruikersschade te bewijzen valt, is door de expertise van een monteur. Aan jou de keuze hoe je dat laat uitvoeren en wat de reparatie jou waard is als blijkt dat er toch een externe oorzaak aan te wijzen is.

Overigens vind ik wel dat de winkel zich er gemakkelijk vanaf maakt door jou door te verwijzen naar de leverancier of reparatiediensten. Het zou zo geregeld moeten zijn dat je alleen contact hoeft te hebben met de winkel, ook in het geval van wettelijke garantie. De fabrikant of reparatiedienst zal namelijk weinig hebben aan het geven van coulance. De winkel daarentegen wel, omdat je bijvoorbeeld een hele keuken hebt afgenomen en toch na 5 jaar nieuwe onderdelen voor je oven nodig hebt. Of ze dat doen, is uiteraard een tweede.

Wat eventueel ook nog kan helpen in je zaak, is als er veel andere vergelijkbare klachten zijn over dit type oven. Dat zou erop kunnen duiden dat er een fabricage- of ontwerpfout is. Dat zal de winkel of fabrikant uiteraard niet snel toegeven en vereist wat onderzoek aan jouw kant. Maar als je het hard kan maken, wel de veiligste manier om tot een kostenloze reparatie/vervanging te komen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een klein schopje naar SF dit gaat niet over het apparaat, maar over het afhandelen van garantie.

[ Voor 50% gewijzigd door twain4me op 28-10-2025 16:11 ]

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:33
davasch schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:10:
De tabel van UNETO-VTI heb ik zelf ook al eens gebruikt als leidraad bij een vergelijkbaar conflict. Dit is natuurlijk geen absolutete en binaire waarheid, maar kan wel goed gebruikt worden in je argumentatie.
Ik wil je wel wijzen dat deze tabel gaat om een *gebruiksduur* van een artikel, en niet om de *levensduur* wat wettelijk is voorgeschreven.

Het vormt dus at-best een ondergrens. Je moet er dus wel correct mee omgaan.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:54
Sir_Lion schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

Ik wil je wel wijzen dat deze tabel gaat om een *gebruiksduur* van een artikel, en niet om de *levensduur* wat wettelijk is voorgeschreven.

Het vormt dus at-best een ondergrens. Je moet er dus wel correct mee omgaan.
Het probleem is dat de winkel een onmogelijke bewijslast probeert te gebruiken om onder de claim uit te komen. Wat TS zou kunnen proberen is om ze te laten bevestigen dat ze betalen wanneer hij zelf de reparatie/onderzoek laat uitvoeren door de door hun gekozen reparateur, en daar geen aantoonbaar gebruik schade uit komt.
Wat wel vaker zo is dat een winkel dit zelf voorstelt: "wij sturen een monteur, en als het aan u ligt kost het 100eu onderzoekskosten."

[ Voor 9% gewijzigd door sjaakwortel op 28-10-2025 18:49 ]

• SkiFan
  • Laatst online: 18:33
Gewoon het standaardtraject volgen, aanmanen, ingebreke stellen, in verzuim stellen en vervolgens dagvaarden.

Het argument van onjuist gebruik kun je pareren met enerzijds het feit dat er vaker over geklaagd wordt en anderzijds een verklaring dat je je aan hetgeen de handleiding instrueert gehouden hebt.

Succes ermee.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:50
Misschien nvt maar staat het kinderslot er niet op?
Mijn vrouw beweerde ook een poos terug dat de oven echt stuk was, tot ik thuis kwam en het slotje zag staan.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:42
Je geeft aan dat je online veel berichten hebt gevonden van mensen met hetzelfde probleem.
Ik denk dat je daarmee redelijk de non-conformiteit kunt aantonen, ondanks dat de fabrikant aangeeft het probleem niet als zodanig te herkennen.

Misschien kun je ook online vinden hoe die mensen e.e.a. hebben opgelost? Of zij ook contact hebben gehad met de fabrikant?

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:34

EiT

Als het die oven is met ronde draai circle: probeer touchscreen te bedienen met 2 vingers.
Wij hebben namelijk ook problemen met touchscreen en de onze is ook 5-6 jaar oud, maar werkt wel door met 2 vingers te tappen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• d-snp
Thanks voor de feedback iedereen! Truukjes zoals @EiT noemde waren inderdaad een tijdje de oplossing maar naar verloop van tijd werkte ook dat niet meer. Nu is alleen de linker onderhoek nog functioneel. Overigens is er een manier om in de calibratiemodus te komen, dat zou bij jullie nog kunnen helpen om hem weer enkele vingers te laten registreren. Zijn YouTube filmpjes van hoe je dat doet, het is een beetje tricky.

Geen kinderslot dus.

Ik heb de reparateur van de Bosch toch maar besteld, hopelijk gaat uit zijn rapport blijken dat er geen sprake is van gebruikersschade en kan ik dat gebruiken om de *knip* Naam winkel te overtuigen de rekening te betalen.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 31-10-2025 11:15 ]

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:34

EiT

Ah, bedankt voor de tip, al verwacht ik dat de onze ook wel een keer sneuvelt. Ik had ze in Duitsland gekocht ivm kleur. Vind sowieso dat ronde draai circle al waardeloos.
Overigens hebben beide ovens bij ons hetzelfde probleem.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• d-snp
Ja die ring is echt verschrikkelijk, had in de winkel het getest en het leek wel ok maar in de praktijk werkt het helemaal niet. Extra stom want ik had eigenlijk verwacht dat ik door die ring minder met de touch screen te maken zou hebben, maar de UI maakt echt matig gebruik van de ring. Als de ring goed had gewerkt hadden ze het touch screen weg kunnen laten en was het een prima apparaat geweest. Maar de ring werkt niet goed en de touch screen gaat stuk na 5 jaar. 1 out of 5 zou niet weer een Bosch oven kopen.

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23

-d-

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:07
Er is geen sprake van non-conformiteit als de oven volgens Bosch maar vanuit de fabriek een levensgarantie van twee jaar mee krijgt. Als langere levensduur was beloofd door de winkelier of fabriek had je je op non-conformiteit kunnen beroepen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

FrostHex schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:16:
Er is geen sprake van non-conformiteit als de oven volgens Bosch maar vanuit de fabriek een levensgarantie van twee jaar mee krijgt. Als langere levensduur was beloofd door de winkelier of fabriek had je je op non-conformiteit kunnen beroepen.
Als je reageert, reageer dan onderbouwd, wat jij hier aangeeft klopt niet. Een oven van 1200 euro mag je meer van verwachten, de eigen branchorganisatie uneto geeft al anders aan. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gadgeteer
FrostHex schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:16:
Zoals al aangegeven klopt dit niet. De regels zijn nogal wat ingewikkelder, ook al roept de fabrikant of verkoper dat je slechts 2 jaar garantie hebt.

Een goed startpunt om je in te lezen voordat je dit soort antwoorden plaatst is de site van de overheid: LINK

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:58
Voor wat het waard is. Zelfde probleem gehad, touchscreen werkte niet. Via Ali een vervangend scherm gekocht en geplaatst. Je raar het al paar maanden later stopte de andere er mee. Ding is ondertussen verkocht als defect.

• FrostHex
Gadgeteer schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:24:
[...]

Zoals al aangegeven klopt dit niet. De regels zijn nogal wat ingewikkelder, ook al roept de fabrikant of verkoper dat je slechts 2 jaar garantie hebt.

Een goed startpunt om je in te lezen voordat je dit soort antwoorden plaatst is de site van de overheid: LINK
Ja je hebt recht op een goed product. Als die te vroeg stuk gaat is het non-conform, bijv na een jaar al. Als de fabrikant een levensduurgarantie van 2 jaar meegeeft, is het binnen die 2 jaar non-conform. Daarna niet.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:57
Een garantie is iets anders dan een verwachte levensduur.
Wat jij zegt zou kloppen als Bosch groot op de doos zou zetten: Gaat circa twee jaar mee.
Maar dat doen ze niet.

• Gadgeteer
FrostHex schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:57:
[...]

Ja je hebt recht op een goed product. Als die te vroeg stuk gaat is het non-conform, bijv na een jaar al. Als de fabrikant een levensduurgarantie van 2 jaar meegeeft, is het binnen die 2 jaar non-conform. Daarna niet.
Nee, de fabrikant kan wel meer roepen. Nogmaals, lees je even in voordat je dit soort reacties plaatst.
Waarop baseer jij je antwoorden eigenlijk? Bedenk je ze zelf of haal je deze informatie ergens vandaan?

• vanaalten
FrostHex schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:57:
[...]

Als fabrikant 2 jaar geeft, maar winkel geeft 10 jaar - dan lijkt die 10 jaar mij geldig voor conformiteit. Tenslotte is de winkel hier je aanspreekpunt.

Maar als fabrikant 10 jaar geeft en winkel slechts 2 jaar, dan denk ik dat je alsnog die 10 jaar bij de winkel kan claimen: de 10 jaar die de fabrikant noemt is dan volgens mij een produkteigenschap die je als consument van de winkel mag verwachten.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:46

PinusRigida

I put the p in pool.

d-snp schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:05:
...want je kan toch niet verwachten dat een oven van 1200 euro stuk is na 5 jaar...
Oh jawel hoor, "planned obsolescence" heet dat.
Meer zelfs: BSH (Bosch-Siemens Hausgeräte) is een grote, bekende en bewezen veelpleger van planned obsolescence.

Vaatwassers, wasmachines, droogkasten, ovens, koelkasten,... van dit (en de meeste andere grote) merk(en) zijn specifiek ontworpen om na x jaar defect te gaan. Ze bouwen bewust één of meerdere zwakke schakel(s) in érgens, zij het iets elektronisch op de printplaat, zij het iets mechanisch, iets structureels dat ze van plastic maken i.p.v. metaal zodat het slechts x jaar meegaat i.p.v. xx jaar, dingen die snel stuk gaan en op-zich makkelijk te vervangen zouden zijn, onbereikbaar maken, etc, of zelfs gewoon grofweg (cycle)counters. :X

YouTube: The Secret Counter in Your Washing Machine Bosch, Siemens series 4 &...

Video gaat over wasmachines, maar je kan het gewoon doortrekken naar andere toestellen.

En ze gaan er sowieso van uit dat het overgrote deel van de consumenten ervoor kiest om;
- geen dure reparaties te laten uitvoeren met bijkomende papierwinkel en bewijsstukken, terugsturen, wachttijden, gedoe met steeds onbereikbare, niet-meewerkende klantendiensten etc...
- niet de juridische weg en rompslomp kiest voor dit soort bedragen
- maar dan maar gewoon een nieuw toestel koopt.

...en voor wie dacht dat dit een conspiracy-theory is:

Google 's 'Phoebus Cartel'. hier ontstond die "filosofie".

[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 03-11-2025 10:51 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:04
PinusRigida schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:40:
[...]

Oh jawel hoor, "planned obsolescence" heet dat.
Meer zelfs: BSH (Bosch-Siemens Hausgeräte) is een grote, bekende en bewezen veelpleger van planned obsolescence.

Vaatwassers, wasmachines, droogkasten, ovens, koelkasten,... van dit (en de meeste andere grote) merk(en) zijn specifiek ontworpen om na x jaar defect te gaan. Ze bouwen bewust één of meerdere zwakke schakel(s) in érgens, zij het iets elektronisch op de printplaat, zij het iets mechanisch, iets structureels dat ze van plastic maken i.p.v. metaal zodat het slechts x jaar meegaat i.p.v. xx jaar, dingen die snel stuk gaan en op-zich makkelijk te vervangen zouden zijn, onbereikbaar maken, etc, of zelfs gewoon grofweg (cycle)counters. :X

YouTube: The Secret Counter in Your Washing Machine Bosch, Siemens series 4 &...

Video gaat over wasmachines, maar je kan het gewoon doortrekken naar andere toestellen.

En ze gaan er sowieso van uit dat het overgrote deel van de consumenten ervoor kiest om;
- geen dure reparaties te laten uitvoeren met bijkomende papierwinkel en bewijsstukken, terugsturen, wachttijden, gedoe met steeds onbereikbare, niet-meewerkende klantendiensten etc...
- niet de juridische weg en rompslomp kiest voor dit soort bedragen
- maar dan maar gewoon een nieuw toestel koopt.

...en voor wie dacht dat dit een conspiracy-theory is:

Google 's 'Phoebus Cartel'. hier ontstond die "filosofie".
Dit geldt niet allen voor door jou genoemde merken maar ook voor (bijvoorbeeld) onze <duur Duits merk> vaatwasser. Na 6 jaar "printplaat defect" (€ 400,- + voorrijkosten), geen lampjes meer, geen programma's kiezen. Gelukkig doet ie t al een paar jaar met wat geklooi nog op de ECO stand. Maar <duur Duits merk> is zeker geen merk waar ik dit van verwacht had gezien hun slogan: "Wij geloven dat duurzaamheid voortkomt uit een lange levensduur, en daarom hechten we bij de productie van onze apparaten sterk aan hoge kwaliteit en een langdurige levensduur.".

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:03
Wij hebben ook problemen met de rechterkant van het touchscreen van onze Etna oven( 3 jaar oud), wat nog wel eens werkt is de stroom er een paar minuten eraf.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:46

PinusRigida

I put the p in pool.

Hier een zo'n Whirlpool Vitrokeramische kookplaat met touch-bediening. En """veiligheid-sensoren"" die omgekeerd werken. 8)7

Dus ten eerste moet je je vingertoppen opwarmen wil je de plaat bedienen, heb je ietwat koude, of droge, of nog erger: koude én droge vingertoppen: geen reactie... :X

...maar nog vele malen irritanter zijn de veiligheids-sensoren die ervoor zouden moeten zorgen dat je kookplaat automatisch uit gaat wanneer je je kom of pan van het vuur haalt, werkt dus omgekeerd: je pakt je pan van een heet vuur: je vuur blijft branden, geen reactie; je moet het manueel uit zetten, terwijl hier eigenlijk de veiligheidsfunctie zou moeten ingrijpen...

...maar ben je bezig met koken, potten en pannen OP de vuren, hoor je, random, 4x de beep toon "beep, beep, beep, beep" en hup, vuur wordt uitgeschakeld terwijl je bezig bent... leuk... :( :r
Het gebeurt gelukkig niet elke keer, zo'n 30% van de tijd, maar wanneer het gebeurt kan ik me er ZO aan ergeren.

Het ding is nu 8 jaar oud, eerste jaren geen problemen, na zo'n 5, 6 jaar begon het, ik overweeg serieus om naar een ouderwets gasvuur met gasflessen !en draaiknoppen! over te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 03-11-2025 13:22 ]

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:27
PinusRigida schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:17:
Hier een zo'n Whirlpool Vitrokeramische kookplaat met touch-bediening. En """veiligheid-sensoren"" die omgekeerd werken. 8)7

Dus ten eerste moet je je vingertoppen opwarmen wil je de plaat bedienen, heb je ietwat koude, of droge, of nog erger: koude én droge vingertoppen: geen reactie... :X

...maar nog vele malen irritanter zijn de veiligheids-sensoren die ervoor zouden moeten zorgen dat je kookplaat automatisch uit gaat wanneer je je kom of pan van het vuur haalt, werkt dus omgekeerd: je pakt je pan van een heet vuur: je vuur blijft branden, geen reactie; je moet het manueel uit zetten, terwijl hier eigenlijk de veiligheidsfunctie zou moeten ingrijpen...

...maar ben je bezig met koken, potten en pannen OP de vuren, hoor je, random, 4x de beep toon "beep, beep, beep, beep" en hup, vuur wordt uitgeschakeld terwijl je bezig bent... leuk... :( :r
Het gebeurt gelukkig niet elke keer, zo'n 30% van de tijd, maar wanneer het gebeurt kan ik me er ZO aan ergeren.

Het ding is nu 8 jaar oud, eerste jaren geen problemen, na zo'n 5, 6 jaar begon het, ik overweeg serieus om naar een ouderwets gasvuur met gasflessen !en draaiknoppen! over te gaan.
Net zoals die leuke discussie dat ze voor sealed drums gaan. Zo hebben we onze laatste Bosch kunnen vervangen na ongeveer 4000 wasbeurten was het klaar de trommel zo vast als een huis niet te repareren want dan moest je een nieuwe sealed drum bestellen a 500 euro. Dus maar weer een nieuwe gekocht. Na een jaar weer gezeik besturing opgeblazen. Onder garantie vervangen maa rhet lijkt er op dat ze alleen maar slechtere kwaliteit bouwen.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:54
Dus 5 jaar oud, nu stuk. Jij zegt ik ben er goed mee omgegaan. Dan is het een kwestie van De winkelier de optie te geven om reparatie uit te laten voeren of geld terug. Of anders dat jijzelf de Bosch monteur laat komen en dat jij daarna de factuur doorstuurt.

En wilt de verkoper niet meewerken rechtsbijstand? Minimaal 8 jaar is minimaal 8 jaar.

How are you doing?

• topcat1602
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-11 17:53
Weinig bij te dragen, behalve dat de duitse kwaliteit niet meer bestaat, we hadden een miele van 1300 euro die defect was op 6 jaar, niet te herstellen want de kost is 700 euro. Daar bovenop is het zo dat miele 10 jaar lang dezelfde types maakt, eigenlijk koop je dan een verouderd model.

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:50
Bij onze oven precies hetzelfde probleem, net na de 5 jaar garantie periode. Na zoeken bovenstaande oplossing gevonden. De volgorde van calibreren kan iets verschillen per model, maar na de calibratie werkt het weer ruim een jaar goed. Dan gaat ie weer "scheeflopen" en moet je het opnieuw doen.
Natuurlijk waardeloos dat het nodig is, maar prima zelf op te lossen.

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

• FrostHex
Gadgeteer schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:10:
[...]

Nee, de fabrikant kan wel meer roepen. Nogmaals, lees je even in voordat je dit soort reacties plaatst.
Waarop baseer jij je antwoorden eigenlijk? Bedenk je ze zelf of haal je deze informatie ergens vandaan?
7:17 BW: “De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.”

Beantwoorden aan en verwachtingen op grond de overeenkomst, staat gewoon in de wet…dus als in jouw koopovereenkomst staat dat werking niet langer 2 jaar is gegarandeerd (‘garantie’), is het product dat na 3 jaar stuk gaat niet opeens non-conform de overeenkomst.

• Gadgeteer
FrostHex schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:00:
[...]

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.”

Beantwoorden aan en verwachtingen op grond de overeenkomst, staat gewoon in de wet…dus als in jouw koopovereenkomst staat dat werking niet langer 2 jaar is gegarandeerd (‘garantie’), is het product dat na 3 jaar stuk gaat niet opeens non-conform de overeenkomst.
Je quote klopt vast en zeker. Je interpretatie slaat de plank weer mis. Gewoon even goed inlezen voordat je een tweaker verkeerd adviseert. Ik had al een link gedeeld in mijn eerdere post. Voor mij nu wel genoeg discussie geweest hierover.

• vanaalten
[...]

"Mede gelet op de aard van de zaak": een oven uit het hogere segment waarvan je mag verwachten dat het duidelijk langer meegaat dan twee jaar. Dat "mede gelet..." heb je in jouw tekst buiten beschouwing gelaten en je enkel gericht op "en de mededelingen die de verkoper..."

Daarnaast heeft winkel zelf op z'n website geschreven "Met goed gebruik en regelmatig onderhoud kun je rekenen op een levensduur van 10 tot 15 jaar, of zelfs langer. Belangrijke factoren zoals de kwaliteit van de oven, hoe vaak je hem gebruikt en de manier waarop je hem onderhoudt, maken een groot verschil.". Ook dat is onderdeel van "aard van de zaak" (de aard, een eigenschap, van de oven is dat 'ie 10 to 15 jaar of zelfs langer meegaat) en tevens ook een mededeling van de verkoper.

• FrostHex
Ja dan wel, als dat inderdaad zo medegedeeld staat op hun site.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:31

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Dit is gewoon niet waar.
2 jaar garantie betekent niet dat de verwachtte levensduur maar 2 jaar is.

Hou op met misinformatie verspreiden. De tegenargumenten zijn hierboven al meerdere malen gegeven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• SkiFan
FrostHex schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:16:
Ja dan wel, als dat inderdaad zo medegedeeld staat op hun site.
FrostHex, het gaat erom wat je van het apparaat gezien de koopprijs mocht verwachten. De mededelingen van de fabrikant zijn daar een onderdeel van, maar eerder aan de kant van het minimum dat je mag verwachten.

Een docent Burgerlijk Recht 1 vroeg eens: Hoe noem je een stuk papier dat je rechten probeert te beperken beneden hetgeen je op grond van de wet hebt? Antwoord: Een garantiebewijs.

Je hebt dus veel meer rechten dan hetgeen jij nu aangeeft. De fabrikant hoeft je echter die rechten niet te waarborgen, die staat daarvoor ook niet garant. Daarvoor moet je bij de verkoper zijn. Die kan dan weer regres hebben op de producent (maar hoeft niet).

In het kort: Je mag van zo'n oven in alle redelijkheid verwachten dat ie een jaar of 10 probleemloos werkt. Het is een premium apparaat, wat dus ook gewoon gedurende langere tijd goed moet werken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SkiFan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:44:
Gewoon het standaardtraject volgen, aanmanen, ingebreke stellen, in verzuim stellen en vervolgens dagvaarden.

Het argument van onjuist gebruik kun je pareren met enerzijds het feit dat er vaker over geklaagd wordt en anderzijds een verklaring dat je je aan hetgeen de handleiding instrueert gehouden hebt.

Succes ermee.
De winkel heeft wel degelijk een punt. Bewijslast non-conformiteit ligt na een half jaar geloof ik, wel degelijk bij de consument. Dus dan heeft in gebreken stellen weinig zin, men hoeft nog niets aan te nemen als (wettelijke) garantie. Dat anderen er ook last van hebben, omdat je er specifiek naar zoekt, geeft natuurlijk altijd resultaat na een periode van 5 jaar, dat hoeft vervolgens ook niet te zeggen dat het defect ook daadwerkelijk dezelfde oorzaak heeft.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SkiFan schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:38:
In het kort: Je mag van zo'n oven in alle redelijkheid verwachten dat ie een jaar of 10 probleemloos werkt. Het is een premium apparaat, wat dus ook gewoon gedurende langere tijd goed moet werken.
Het is ook niet alsof de winkel dit betwist. De winkel stelt alleen: wie eist bewijst. In dit geval ligt dat stukje dus bij de consument, omdat het product langer dan een half jaar gebruikt is. Was het binnen dat half jaar, waren de rollen omgedraaid.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

vanaalten schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:38:
Daarnaast heeft winkel zelf op z'n website geschreven "Met goed gebruik en regelmatig onderhoud kun je rekenen op een levensduur van 10 tot 15 jaar, of zelfs langer. Belangrijke factoren zoals de kwaliteit van de oven, hoe vaak je hem gebruikt en de manier waarop je hem onderhoudt, maken een groot verschil.". Ook dat is onderdeel van "aard van de zaak" (de aard, een eigenschap, van de oven is dat 'ie 10 to 15 jaar of zelfs langer meegaat) en tevens ook een mededeling van de verkoper.
Maar de winkel geeft aan dat die periode behaald wordt, mits er goed onderhoud is geweest. Dat is wel een belangrijke nuance, helaas geeft men dan weer niet aan hoe dat er dan weer uit moet zien volgens hun.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 05-11-2025 13:55 ]

• SkiFan
@Chaos Die periode is verlengd naar 1 jaar per wet van Stb 2022, 164

Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak of de zaak met digitale elementen bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien de afwijking van hetgeen is overeengekomen zich binnen één jaar na aflevering openbaart, tenzij de verkoper anders aantoont of de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-164.html

De bewijsplicht in deze is redelijk beperkt voor consumenten. Veel meer dan stellen dat je er gewoon conform de handleiding mee om bent gegaan kun je in deze niet.

En om de onjuistheden van @FrostHex nog even te verduidelijken:

7: 18 lid 2

Voorts moet de zaak:

Sub d: de hoeveelheid hebben en de kenmerken bezitten, onder meer met betrekking tot duurzaamheid, functionaliteit, compatibiliteit en beveiliging, die voor hetzelfde type zaken normaal zijn en die de koper redelijkerwijs mag verwachten gelet op de aard van de zaak, rekening houdend met publieke mededelingen die zijn gedaan door of namens de verkoper of andere personen in eerdere schakels van de transactieketen, waaronder de producent, in het bijzonder in reclameboodschappen of op de etikettering.

Vet door ondergetekende.

Pagina: 1