GPU voor voor AI en wat gaming - wachten op Black Friday?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansow
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:42
Ik zoek een?
Videokaart

Wat is je budget?
600, maar minder mag ook

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse, maar ik geef de voorkeur aan een stille kaart en geen coil whine (hoewel ik begrijp dat dat een gok is, maar dacht dat Asus een goede zet zou kunnen zijn ). 16 GB VRAM. 12 wordt te krap ben ik bang.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?

• CPU: Ryzen 7 7700
• MoBo: MSI B650 Tomahawk WiFi
• RAM: 32 GB Kingston Fury Beast 6000 MHz
• PSU: be quiet! 850W
• SSD: WD Black SN850X 1TB
• Monitor: iiyama ProLite X4373UHSU

Topaz Gigapixel, Photo AI, experimenteren met Video AI en Stable Diffusion en een beetje gamen. Heb series x, maar het kopen van een kaart geeft mogelijkheden om bijv the last of us weer eens in hoge kwaliteit te spelen of uncharted. Liefst in 4k.

Hey allemaal,
Na jaren zonder dedicated videokaart te hebben gewerkt (laatste was een 8800GT, ja echt 😅) ben ik van plan om weer eens iets nieuws aan te schaffen. In mei heb ik een nieuw systeem gebouwd — ik kwam van een i5-4460 — en ben inmiddels bezig met Topaz Gigapixel, Photo AI, en wil ook gaan experimenteren met Video AI en Stable Diffusion. Daarvoor merk ik dat een dedicated GPU eigenlijk onmisbaar is.
Als ik dan toch bezig ben, wil ik er natuurlijk ook af en toe een game mee spelen (al heb ik nog geen high-end gamingmonitor — dat komt later wel 😉).

Ik heb al even op het forum rondgekeken en begreep dat videokaarten vaak niet echt in de aanbieding zijn tijdens Black Friday, omdat de marges vrij klein zijn. Toch wilde ik even een topic openen om te kijken hoe anderen daarover denken.

Zou dat ook kunnen betekenen dat ik de kaart die ik wil juist nu beter kan kopen — voordat prijzen eerst oplopen en daarna pas weer zakken rond Black Friday?

Ik overweeg om een RTX 5060 Ti 16GB te nemen, maar ik twijfel nog een beetje:
Ik weet dat gamen met deze kaart kan in 4k, maar dat het niet ideaal is. Gezien mijn budget denk ik dat dit toch de beste keuze is.

• Is het slim om te wachten op Black Friday (hopend op een goede deal, bijvoorbeeld een 5070 Ti 16GB rond €600 of een 5060 Ti voor onder de de huidige prijs 489 a 559)?
Zou balen zijn als ik nu iets koop en er straks achter kom dat ik voor 600 iets beters had kunnen krijgen, bijv die 5070 ti 16 gb
• Of kan ik beter nu al iets kopen en lekker aan de slag gaan met mijn AI-projectjes? Nog een maand wachten met het risico dat er geen echte aanbiedingen zijn voelt ook een beetje zonde.
Ik heb op zich geen haast, maar ik merk dat ik lekker in de flow zit en nu vastloop omdat ik geen GPU heb. Als je eenmaal bezig bent, wil je eigenlijk gewoon verder 😄
Wat denken jullie — wachten of gewoon nu pakken wat er is?

En welke kaarten zijn op dit moment prijs/prestatie-technisch interessant voor mijn usecase (AI + beeldbewerking + wat gaming)? Ik begrijp dat voor ai 16 gb video geheugen gewenst is, anders had ik de 5570 wel gekozen.

Thanks alvast voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Als iemand een werkende glazen bol heeft, houd ik me aanbevolen. Zonder gekheid, anders dan wat koffiedik kijken zal het niet worden. Je kunt eenvoudig het prijsverloop van afgelopen black fridays bekijken en je conclusies trekken.

We kunnen je verder natuurlijk prima helpen bij de beste keus maken met betrekking tot de videokaart zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Precies wat @br00ky zegt. Maar dan wel met de kanttekening dat er volgens mij weinig te verwachten is met GPU’s hoor. Met Black Friday zie je altijd de oudere monitormodellen, SSD’s en andere partijen van hardware van “vorig jaar” die nu tegen leuke prijsjes het magazijn weer legen.

De nieuwe series grafische kaarten zijn net uit en de prijzen zijn langzaam wel gestabiliseerd. Dus idd blijft het allemaal speculatie, maar ik zou er zelf niet te snel op rekenen dat er meer dan wat tientjes te winnen zijn.

Met jouw wensen zou ik wel doorsparen richting een 5070 ti; aangezien je monitor 4K is én je wil met AI aan de slag dan is het budget net iets oprekken wel de moeite. Rond deze prijs is de RX 9070 XT normaal wel de meeste bang for the buck, maar voor AI is nvidia simpelweg een stuk geschikter.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansow
He br00ky.

Ik begrijp het. Nou, ik ben hier toch even, dus tja… opzich is die 5070 ook wel interessant.
Ik vraag me alleen af of ik problemen ga krijgen met de hoeveelheid VRAM. De kaart is aanzienlijk sneller, maar heeft minder geheugen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met AI-tools op een kaart als deze?
Want ja, de 5070 is sneller en valt binnen mijn budget, maar ik wil voorkomen dat ik straks tegen beperkingen aanloop.

Ik ga in ieder geval eens wat vergelijkingsvideo’s bekijken tussen deze twee kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het probleem met kleinere vram is simpelweg dat elk model groter dan 12gb niet meer op je pc draait. Of eigenlijk; het wordt echt súpertraag.

Juist omdat 16gb steeds meer “de standaard” wordt krijg je ook dat steeds meer ai modellen hierop worden getraind. Als je er gewoon eens mee wil spelen is dat niet meteen een probleem, een kleiner model kun je ook leuk mee experimenteren. Maar als je het echt serieuzer wil doen zou ik lekker voor 16gb gaan dan hou je gewoon meer mogelijkheden open.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-10-2025 23:03 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansow
Ik heb eerlijk gezegd nog geen ervaring met Stable Diffusion, maar wel met Midjourney. Ik vind het allemaal superinteressant en wil me er graag verder in verdiepen.

Ik ben eigenlijk wel blij dat je de 5070 Ti noemt, want dat heeft me aan het denken gezet. Ik ga eens kijken hoe ik dat financieel kan regelen. De kaart is wel een stuk duurder, maar ik verwacht dan ook dat hij een aantal jaren mee kan — liefst een jaar of acht. Als ik ergens een hekel aan heb, is het dingen half doen. 😄

Qua gaming: kun je hier ook goed mee uit de voeten in 4K 60 FPS met alles op high of ultra? Ik las dat de kaart daar soms wat moeite mee heeft, maar eerlijk gezegd — voor dit bedrag mag je toch wel wat verwachten.

De goedkoopste 5070 Ti die ik nu zie, is de Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G voor €769. Heeft iemand hier persoonlijke ervaring mee?

In hoeverre maakt het trouwens uit dat mijn moederbord pci-e 4 x16 is en de kaart pci-e 5?
Ik las dat de fans een klikgeluid maken bij het uitschakelen, en dat lijkt me nogal irritant. In een review zag ik dat je via MSI Afterburner (vreemd genoeg bij een Gigabyte-kaart 😅) kunt instellen dat de fans altijd op 30 % blijven draaien. Dat zou het probleem kunnen voorkomen, want ik houd echt van stilte.

Ook zag ik iemand die de kaart had verkocht vanwege een ratel bij het stoppen van de fans. Betekent dat dat de fans standaard steeds aan- en uitgaan, tenzij je ze op een constante snelheid instelt? En is dat iets waar veel mensen overheen kijken, terwijl het vrij eenvoudig te verhelpen is?

Ik gebruik trouwens een Fractal Design North XL, dus een SFF-kaart is voor mij niet echt nodig. Het is alleen dat deze toevallig de goedkoopste is, maar misschien is het verstandiger om voor een normale variant te gaan.
Ik begrijp dat er instellingen zijn voor Performance en Silent Mode — en ik vind die laatste eigenlijk het belangrijkst.

Mijn moederbord ondersteund pci-e 4 x16 geen pci-e 5. Klopt het dat dit helemaal niet uitmaakt?

[ Voor 4% gewijzigd door Hansow op 28-10-2025 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hansow schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:51:
De kaart is wel een stuk duurder, maar ik verwacht dan ook dat hij een aantal jaren mee kan — liefst een jaar of acht.
Weggegooid geld... Dit gebied is nu volop in ontwikkeling.
Veel slimmer om nu een goedkopere kaart te kopen en over 3 jaar te kijken wat de nieuwe ontwikkelingen zijn.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Hansow Inderdaad is PCI-e 4.0 geen probleem, alleen met een RTX 5090 zijn er marginale verschillen maar die zijn voor zover ik weet niet eens problematisch. En daarmee komt ook het antwoord op je andere vraag: ik heb zo'n RTX 5090 draaien in een wat verouderd bord met PCI-e 4.0 en haal ongeveer 90% van de performance door ook verouderd ram. Maar op 4K alles ultra 100pfs zonder DLSS Quality is zelfs voor zo'n topkaart af en toe nog een uitdaging. De nieuwe Indiana Jones bijvoorbeeld is echt maar 35FPS, en nu is dat met een topsysteem met DDR5, PCI-5.0 en een AM5 processor wel 40FPS, dat is natuurlijk nog steeds niet speelbaar.

Natuurlijk kom je met DLSS Quality aan daarna in prima speelbaar terrein uit en is het ineens anders, maar met een 5070 Ti of zelfs 5080 gaat je dat op ultra zonder DLSS niet lukken. De RX 9070 XT en 5070 Ti zijn allebei een beetje de ultieme 1440P gaming kaarten (waarbij de laatste ook in raytracing beter is). Daarmee kun je op 4k overigens nog steeds veel plezier hebben, met mijn RTX 3080 (die presteert iets minder dan de 5070 Ti) ook op 4K al genoeg spellen die prima draaiden. Zeker als 60FPS genoeg voor je is kun je echt ook heel veel wél op 4K prima spelen. Het is puur even de verwachtingen temperen dat dat niet altijd bij de allermodernste spellen lukt als je DLSS uit hebt staan.

Het nadeel van een stapje naar beneden zoals Juup zegt is wat ik al zei, met AMD kun je simpelweg veel minder goed aan de slag met AI ivm ontbrekende CUDA cores, dus dat zou ik gewoon niet doen. Een 5070 wil je niet want dan is de RX 9070 XT de betere value. Dus ja dan is het denk ik in dit geval het meest logisch toch dat stapje omhoog naar een 5070 Ti te doen, je krijgt er in games ook betere raytracing voor en dus die 16GB is echt wel fijn.

Kijk en tsja wachten tot iets beters kan ook maar dat hou je altijd natuurlijk, en of je nu een 5070 Ti of een 5070 gaat doorverkopen, er is wat verlies, tsja. Beide zitten momenteel in een vrij competatief veld dus het is niet alsof er daar schokkende dingen zijn om rekening mee te houden. Een RTX 4090 gaat tweedehands nog steeds voor €1700-1750 (dat was ergens begin vorig jaar nog de nieuwprijs volgens mij). Dus ik zou me daar niet te druk om maken.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1