Advies positionering Front heights of Atmos tops in cinema

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:15
Ik volg al een tijdje dit topic en ben bezig met het maken van mijn eigen home cinema in een nieuwe woning. Foto's zullen snel volgen en ik het wat advies nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIuAdByWXrEvW6bZB-kDkVbU8g4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HujbQR2q4gz2SJlzrZbXWJWw.png?f=fotoalbum_large

Mijn plafond is 2.8. De fronts en center zijn KEF R6/R7 Meta's. De surrounds nog oude canton vloerstaanders. De sub een SVS SB16 of 17 (moet ik nog krijgen). En heb net de Q8 Meta's besteld. De vraag is waar ik deze het beste kan ophangen. In-ceiling gaat helaas niet en ik moet ze dus wegwerken zodat de vrouw ze niet ziet.

Twee opties die ik overweeg: 1. Als Front Heights boven in de hoek net iets achter de Fronts. Of als Atmos midden in de kamer maar dan aan de zijkant (en dan ingesteld als atmos fronts ipv front heights). Wat is wijsheid? Het scherm is een projector, 150 inch visionmaster max pro - maar niet zo relevant voor het geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door n00bCoder op 27-10-2025 15:17 ]

Alle reacties

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:24
n00bCoder schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:16:
Ik volg al een tijdje dit topic en ben bezig met het maken van mijn eigen home cinema in een nieuwe woning. Foto's zullen snel volgen en ik het wat advies nodig.
[Afbeelding]

Mijn plafond is 2.8. De fronts en center zijn KEF R6/R7 Meta's. De surrounds nog oude canton vloerstaanders. De sub een SVS SB16 of 17 (moet ik nog krijgen). En heb net de Q8 Meta's besteld. De vraag is waar ik deze het beste kan ophangen. In-ceiling gaat helaas niet en ik moet ze dus wegwerken zodat de vrouw ze niet ziet.

Twee opties die ik overweeg: 1. Als Front Heights boven in de hoek net iets achter de Fronts. Of als Atmos midden in de kamer maar dan aan de zijkant (en dan ingesteld als atmos fronts ipv front heights). Wat is wijsheid? Het scherm is een projector, 150 inch visionmaster max pro - maar niet zo relevant voor het geluid.
Als je echt een dedicated ruimte hebt dan zou ik gewoon comform atmos standaard de speakers monteren aan eht plafond. Die kan je niet weg werken zodat de vrouw ze niet ziet.

Mocht je ze wel weg willen werken, dan zou ik er een verlaagd plafond in maken en gewoon alsnog voor in ceiling gaan.

• n00bCoder
Dat snap ik… in een ideale situatie. Maar het is nu eenmaal zo.. dat zijn de twee opties:) Dit is in de woonkamer - niet dedicated.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4q2mi67RcQL7MYbqrD3DWgdCxXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahH6Sh2TUXOVCuSh6sxrFIHq.jpg?f=fotoalbum_large

Ze komen dan links en rechts in de gordijn koof, uit het zicht. Of op de muur…

[ Voor 75% gewijzigd door n00bCoder op 27-10-2025 16:40 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Jag

n00bCoder schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:16:
[Afbeelding]

Gaaf dedicated ht ruimte!

Verlaagd plafond met in ceilings evt te combineren met absorptie ook. Anders zoveel mogelijk in de hoek op de plek waar je ze nu ingetekend hebt, evt met speakers die qua vorm en crossover gemaakt zijn voor on wall

• n00bCoder
Het is of fronts, of tops… mss later allebei maar welke als ik MOET kiezen?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

n00bCoder schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:37:
Het is of fronts, of tops… mss later allebei maar welke als ik MOET kiezen?
Dit topic is bedoeld voor het showen van je home cinema apparatuur/ruimte, maar niet geschikt voor installatie- of aankoopadvies. Dan verwijs ik je graag naar Beeld en geluid koopadvies waar zulke vragen beter tot hun recht komen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• n00bCoder
Ik zoek advies mbt de plaatsing van 2 extra home cinema speakers in een 5.1 opstelling. Mijn plafond is 2.8m. De fronts en center zijn KEF R6/R7 Meta's. De surrounds nog oude canton vloerstaanders. De sub een SVS SB16 of 17 (moet ik nog krijgen). En heb net de Q8 Meta's besteld. De vraag is waar ik deze het beste kan ophangen. In-ceiling gaat helaas niet en ik moet ze dus wegwerken zodat de vrouw ze niet ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIuAdByWXrEvW6bZB-kDkVbU8g4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HujbQR2q4gz2SJlzrZbXWJWw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4q2mi67RcQL7MYbqrD3DWgdCxXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahH6Sh2TUXOVCuSh6sxrFIHq.jpg?f=fotoalbum_large

De bedoeling is dat de speakers dan weggewerkt worden achter het gordijn in de koof, past net als het goed is.

Wat is wijsheid?

• tormentor1985
n00bCoder schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:35:
Dat snap ik… in een ideale situatie. Maar het is nu eenmaal zo.. dat zijn de twee opties:) Dit is in de woonkamer - niet dedicated.[Afbeelding]

Ze komen dan links en rechts in de gordijn koof, uit het zicht. Of op de muur…
Nette ruimte maar ik vroeg me echt even af waar ik de rechter voor speaker kon vinden. Die blijkt achter een mega grote plant te staan. Dat is echt mega zonde want je blokkeert alle hoge tonen uit de speaker. Dan geef je veel geld uit aan mooie speakers en dan stop je ze weg achter een plant. Ik kan mij niet voorstellen dat dit jou idee is geweest :)

Kan die plant niet elders in de woonkamer staan? Dan zou ik dat gewoon doen met het argument 'dit zorgt ervoor dat mijn investering in goed geluid beter tot z'n recht komt'. Iedereen die goede oren heeft zal dat zelf ook wel kunnen horen en tot de conclusie komen dat dat beter is.

• n00bCoder
Die staat idd een beetje ongelukkig… maar maakt dat zoveel uit ja?

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:15
n00bCoder schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:35:
Eenvoudig te testen lijkt me?

• tormentor1985
n00bCoder schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:35:
Maakt bizar veel uit. Laat terwijl je aan het luisteren bent maar eens iemand voor je speaker gaan staan en dan weer weg laten lopen. Je zet ook niet je speaker omgekeerd met de tweeter naar de muur gericht maar dat is bijna hetzelfde.

Die plant is wel een onwijs mooie diffusor maar zorg ervoor dat de tweeter vanaf je luister positie zichtbaar is. Test het voor de lol met Bruce Springsteen - I'am on fire. Die heeft in het begin een mooi stereo geluid waar je het verschil duidelijk gaat horen.

Edit : ik heb je speakers ook nog even opgezocht omdat ik dacht wellicht is omdat ze zo ver uit elkaar staan een toe-in ook nog wel aan te raden. Maar KEF adviseert dat in eerste instantie niet te doen. Je kan dat eventueel altijd nog doen op basis van wat je fijn vind klinken.

Maar man man, speakers van meer dan 2500 euro per stuk die mogen wel gezien worden toch? Het is echt zonde van je investering om die weg te verstoppen achter een plant. Je hebt echt onwijs mooie spullen! 👍🏻

[ Voor 26% gewijzigd door tormentor1985 op 28-10-2025 11:26 ]

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:47
Als je planten voor je luidsprekers hebt staan, dan zou ik verder echt niet gaan investeren in een hele HT setup. Dit is echt dood en doodzonde man.

Overigens is de ruimte zo op het eerste gezicht erg hard qua materialen. Daar zou je nog een heleboel winst kunnen behalen.

• n00bCoder
Dank voor alle tips. De plant gaat weg. De linkerwand is glas en daar hangen gordijnen. Verder zachtere materialen toepassen kan - de rechterand krijg nog bekleding maar waarschijnlijk behang. Mss nog wat Akupanels - maar die komen dan waarschijnlijk achter de TV - en steenstrips rondom de haard. Heel veel meer is er niet te doen aan de ruimte.

Maar mijn main vraag - wordt die ook nog beantwoord? :)

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
n00bCoder schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:20:
Dank voor alle tips. De plant gaat weg. De linkerwand is glas en daar hangen gordijnen. Verder zachtere materialen toepassen kan - de rechterand krijg nog bekleding maar waarschijnlijk behang. Mss nog wat Akupanels - maar die komen dan waarschijnlijk achter de TV - en steenstrips rondom de haard. Heel veel meer is er niet te doen aan de ruimte.

Maar mijn main vraag - wordt die ook nog beantwoord? :)
Ik snap je helemaal hoor, je zoekt een oplossing wat binnen de WAF valt. Je leeft niet alleen in huis en soms moet je dan consessies doen. Kun je de speakers niet wrappen of verven in een kleur van de muur? En de grills op nieuw stofferen in een matchende kleur zodat ze minder opvallen aan het plafond of muur? Of een model die gemaakt is om "in de hoek" te passen.

Hier hebben we ook een beamer en 5.1 (binnenkort 5.2) set in de woonkamer, die geen dedicated ruimte is. De speakers zijn gewrapt in de kleur "oat milk" ende beamer staat in een kist aan het planfond in de kleur "vol dadel". Subwoofer twee gaat een kleur krijgen. Iets meer werk, ik de gewenste apparatuur in huis en de vrouw ook tevreden.

• n00bCoder
Het gaat me vooral nu om fronts heights of front Atmos. Dus een van deze twee locaties. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9zjtzgYh8GLo-1mXFPaaRCA5nk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wlsRDQG2ZDKhfaz1gN1472yp.png?f=user_large

• tormentor1985
n00bCoder schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:43:
Het gaat me vooral nu om fronts heights of front Atmos. Dus een van deze twee locaties. [Afbeelding]
Ik had ooit eens gelezen en ben dus ook zelf begonnen met atmos aan de voorkant. Toch vond ik het verschil na het toevoegen van 2 extra atmos speakers achter wel meer dan noemenswaardig waardoor ik achteraf denk was het niet beter geweest te beginnen met de speakers achter.

Ik denk in jou geval dat het toch het beate is ook voor te beginnen. Voor echt atmos zouden ze dan echt op de daarvoor bestemde plekken moeten hangen. Dat is sowieso niet helemaal tegen de voorwand maar inderdaad zoals je die andere hebt ingekleurd. Richting de voorwand is meer geschikt voor dts-x bijvoorbeeld waar de speakers echt boven dezelfde speakers staan als de speakers op de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUhN_9JxhkI044M7D2yLXIUebEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Leis8FnA3lMYC19otKIJDiBp.png?f=fotoalbum_large

• n00bCoder
Thanks. Het zou dan een 5.1.2 worden. Mss later 4 als de vrouw gewend is aan de .2… speaker kabel is vooral een probleem voor de rechts achter speakers. Links kan ook de atmos achter het gordijn vallen.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
n00bCoder schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:22:
Thanks. Het zou dan een 5.1.2 worden. Mss later 4 als de vrouw gewend is aan de .2… speaker kabel is vooral een probleem voor de rechts achter speakers. Links kan ook de atmos achter het gordijn vallen.
Tip, zoek even op mijn user name naar foto’s van een soortgelijke setup in dit topic. Inclusief atmos luidsprekers en kabel goten. Krijg je er een idee van. ;)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• tormentor1985
Heb je de q8 al aangeschaft? Want ik zie dat ze ze ook in het wit hebben. Dan vallen ze nauwelijks op toch 😉

En ook bij atmos is het van belang om die tweeters niet weg te stoppen achter in dit geval een gordijn. Als je ze weg stopt kan je de speakers net zo goed niet ophangen en op je fronts leggen. Je wil ze juist ophangen zodat ze goed naar de luisterpositie gericht kunnen worden.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-10 14:32
Neem aan dat als jij de atmos plaatst zoals op de foto die je stuurde, je ook middenin gaat zitten? dus niet op de plek waar je nu zit? zou echt zonde zijn dan.

• n00bCoder
Eskimoo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:05:
Neem aan dat als jij de atmos plaatst zoals op de foto die je stuurde, je ook middenin gaat zitten? dus niet op de plek waar je nu zit? zou echt zonde zijn dan.
Ik zit toch in het midden? Vanuit daar is de foto gemaakt. En het worden inderdaad de witte Q8's.

• Jag

Jag

De ruimte heeft veel harde oppervlakten zie ik. Glas, stenen vloer, plafond beton? Ik denk dat absorptie toevoegen een hoop rust en vebetering van je surround geluid geeft (zelf denk ik met name voor ht/surround dat een droge akoestiek helpt). Heb je de mogelijkheid van een verlaagd plafond overwogen? Daarin kan je wel alles combineren. Ik heb om deze reden zelf ook een verlaagd plafond gemaakt met 2 surround en 4 atmos kanalen erin en 100mm dikke absorptie en ben super tevreden over het surround geluid. En de surround kanalen zijn ontzichtbaar en qua aanblik blijft het woonkamer. Vond de msises belangrijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fR8MnTJmfldPl1YTg4YRp0MUpxk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wG1CyePAucvFFxGWdTIxD8yn.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i75vyHPnshstQ5dsJvbmgk8it4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MUs0oH5Aonc2RLdpAlrPQIK.jpg?f=fotoalbum_medium
(oude foto, later nog een 2e laag doek toegevoegd voor minder doorzichtigheid en bank vervangen)

• n00bCoder
nice :) Nee - mss later ooit een keer maar er moet al teveel gebeuren in de woning. De vloer wordt op kortere termijn wel vervangen door hout. Welke bank is dat? zoiets zoeken wij ook :)

• Jag

Jag

n00bCoder schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:30:
nice :) Nee - mss later ooit een keer maar er moet al teveel gebeuren in de woning. De vloer wordt op kortere termijn wel vervangen door hout. Welke bank is dat? zoiets zoeken wij ook :)
Van decors amsterdam, weet niet meer hoe deze bank heette. Wij hebben hem net vervangen voor een rechte bank met twee losse stoelen; opener en uitnodigender om te zitten. Er komt nog een groot kleed bij, ander AV meubel, een 4e sub en denk andere kleur doek van het verlaagde plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT0r3T7YgkQjs0jJYS3sbTKowYA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vs9Gc3OpBg1vJF00pGvM4LX.jpg?f=fotoalbum_medium

• tormentor1985
Jag :) Leuk je setup weer eens te zien. Blijft echt een fantastische ruimte.
Pagina: 1