Windows 11 eigendom, verwijderen enaccounttype uitdaging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:13

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
Mijn vraag
Ik loop nu al een tijdje tegen een aantal problemen aan op mijn desktop. Zoals vandaag wanneer ik een fotobestandje op mijn bureaublad de naam wil wijzigen. Dit lukt niet en ik krijg de melding : Het bestand of de map bestaat niet. wanneer ik het bestandje verplaats naar een andere schijf, dan lukt het wel. Nu staat er een eigengemaakt snelkoppeling op mijn bureaublad en als ik die naam wil wijzigen dan krijg ik eerst de melding dat ik admin rechten moet hebben, klik op doorgaan en de naam is gewijzigd. Bij een andere snelkoppeling krijg ik dan weer een melding dat het bestand of map niet bestaat. 8)7
Wanneer ik kijk in mijn gebruikersaccount (Administrator), accounttype wijzigen dan zie ik dat die op standaard staat en niet op Administrator. Die laatste kan ik wel aanklikken maar niet wijzigen. (greyed out)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 11 Desktop, 64GB RAM, Intel B580

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zoals al aangegeven heb ik al gekeken naar mijn gebruikersaccount die als Administrator in beeld staat maar bij type op normaal staat. Heb ook geen idee hoe dit ontstaan kan zijn en ook niet hoe ik dit opgelost krijg. Hopelijk heeft iemand een briljante ingeving...

Edit : als ik b.v. WinSCP gebruik, kan ik zonder problemen bestandsnamen veranderen.

...

[ Voor 3% gewijzigd door KL643 op 27-10-2025 21:44 ]

beeldaandemuur

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kijk eerst eens of de diskindeling wel in orde is: chkdsk c: /scan. C: is meestal de windows disk.

Met whoami /ALL kun je zien welke groepen en privileges je hebt in je account.

Staat UAC aan? Dat is de betere methode om als administrator iets te doen. Je hebt normaal gesproken geen administratorrechten nodig voor het bureaublad. De gewone gebruikersrechten moeten voldoende zijn om bestanden te wissen of te hernoemen.

Kijk eens welke rechten je hebt op de locatie bureaublad: cacls %USERPROFILE%\Bureaublad.

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
chkdsk geeft geen fouten.

whoami /all :

GROUP INFORMATION
-----------------

Group Name Type SID Attributes
============================================================== ================ ============================================================================================================= ===============================================================
Verplicht niveau\Hoog verplicht niveau Label S-1-16-12288
Iedereen Well-known group S-1-1-0 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group
NT AUTHORITY\Lokaal account en lid van de groep Administrators Well-known group S-1-5-114 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group
INGEBOUWD\Administrators Alias S-1-5-32-544 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group, Group owner
INGEBOUWD\Gebruikers Alias S-1-5-32-545 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group
NT AUTHORITY\INTERACTIEF Well-known group S-1-5-4 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group
AANMELDEN OP DE CONSOLE Well-known group S-1-2-1 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group
NT AUTHORITY\Geverifieerde gebruikers Well-known group S-1-5-11 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group
NT AUTHORITY\Deze organisatie Well-known group S-1-5-15 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group
MicrosoftAccount\XXXXXXXX@outlook.com User S-1-11-96-3623454863-58364-18864-2661722203-1597581903-3176606288-2676507280-4181799001-3194487305-3779181447 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group
NT AUTHORITY\Lokaal account Well-known group S-1-5-113 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group
LOKAAL Well-known group S-1-2-0 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group
NT AUTHORITY\Authenticatie van cloudaccount Well-known group S-1-5-64-36 Mandatory group, Enabled by default, Enabled group

PRIVILEGES INFORMATION
----------------------

Privilege Name Description State
========================================= ========================================================================= ========
SeIncreaseQuotaPrivilege Geheugenquota voor een proces verhogen Disabled
SeSecurityPrivilege Controlebeleid en beveiligingslogboek beheren Disabled
SeTakeOwnershipPrivilege Eigenaar worden van bestanden of andere objecten Disabled
SeLoadDriverPrivilege Stuurprogramma's laden en verwijderen Disabled
SeSystemProfilePrivilege Systeemprestaties bekijken Disabled
SeSystemtimePrivilege Systeemtijd wijzigen Disabled
SeProfileSingleProcessPrivilege Een enkel proces bekijken Disabled
SeIncreaseBasePriorityPrivilege Prioriteit verhogen voor planning Disabled
SeCreatePagefilePrivilege Wisselbestand maken Disabled
SeBackupPrivilege Back-ups van bestanden en mappen maken Disabled
SeRestorePrivilege Bestanden en mappen terugzetten Disabled
SeShutdownPrivilege Systeem afsluiten Disabled
SeDebugPrivilege Fouten in programma's opsporen Disabled
SeSystemEnvironmentPrivilege Omgevingswaarden in firmware wijzigen Disabled
SeChangeNotifyPrivilege Controle op bladeren negeren Enabled
SeRemoteShutdownPrivilege Afsluiten vanaf een extern systeem Disabled
SeUndockPrivilege Computer uit basisstation verwijderen Disabled
SeManageVolumePrivilege Onderhoudstaken op volume uitvoeren Disabled
SeImpersonatePrivilege Een client nabootsen na authenticatie Enabled
SeCreateGlobalPrivilege Globale objecten maken Enabled
SeIncreaseWorkingSetPrivilege Een proceswerkset vergroten Disabled
SeTimeZonePrivilege Tijdzone wijzigen Disabled
SeCreateSymbolicLinkPrivilege Symbolische koppelingen maken Disabled
SeDelegateSessionUserImpersonatePrivilege Een imitatietoken verkrijgen voor een andere gebruiker in dezelfde sessie Disabled

UAC aangezet maar maakt geen verschil.

C:\Windows\System32>cacls %USERPROFILE%\Bureaublad
Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

beeldaandemuur

• mrmrmr
  • Niet online
KL643 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:11:
C:\Windows\System32>cacls %USERPROFILE%\Bureaublad
Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
icacls is de opvolger van cacls.

icacls %USERPROFILE%\Bureaublad in een cmd window.

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
Microsoft Windows [Version 10.0.26200.6901]

C:\Windows\System32>icacls %USERPROFILE%\Bureaublad
C:\Users\rasni\Bureaublad: Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
Successfully processed 0 files; Failed processing 1 files

beeldaandemuur

• mrmrmr
  • Niet online
Ok, dat betekent dat icacls werkt, maar dat Bureaublad als directorynaam er niet is.

Type dit in de Verkenner: shell:Desktop
Dit wordt dan vertaald naar de volledige directorypad voor het bureaublad. Als je erop klikt kun je het kopieren.

Je kan een lijst opvragen van alle directories: dir %USERPROFILE% /A:D /OD
Zie je daar een naam zoals Desktop of Bureablad staan?

Als je Windows ooit in een andere taal hebt gehad zou het kunnen dat de naam van het bureablad niet is wat bij de taalinstelling hoort.

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
Na het commando dir %USERPROFILE% /A:D /OD zie ik het bureaublad er niet tussen staan.

Als ik bij C gebruikers kijk, dan staat daar Openbaar en rasi (laatste dat ben ik natuurlijk). Alleen mijn gebruikers account heet Reinier. Zal het hem daar in zitten? Kan wel een nieuwe gebruiker aanmaken en alles opnieuw inrichten maar liever niet (als het makkelijker kan).

beeldaandemuur

• mrmrmr
  • Niet online
Wat geeft shell:Desktop?

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
In de verkenner: Bureaublad (geen hele directory)

[ Voor 28% gewijzigd door KL643 op 28-10-2025 12:57 ]

beeldaandemuur

• mrmrmr
  • Niet online
En als je een keer op de naam klikt?

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
Niets, Bureaublad

beeldaandemuur

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
C:\Users\rasni\Desktop

beeldaandemuur

• mrmrmr
  • Niet online
Dan opnieuw: icacls %USERPROFILE%\Desktop

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
C:\Windows\System32>icacls %USERPROFILE%\Desktop
C:\Users\rasni\Desktop DESKTOP\Reinier:(F)
NT AUTHORITY\SYSTEM:(OI)(CI)(F)
INGEBOUWD\Administrators:(OI)(CI)(F)
DESKTOP\Reinier:(OI)(CI)(F)

Successfully processed 1 files; Failed processing 0 files

C:\Windows\System32>

beeldaandemuur

• mrmrmr
  • Niet online
Op zich ziet dat er goed uit. Je hebt full acces (F) onder je accountnaam.
OI = object inherit
CI = container inherit

Even vooraf:
Als je sfc /scannow uitvoert, zie je dan problemen? Deze opdracht controleert de integriteit van de Windows bestanden. Als er geen probleem is, dan kun je de volgende stappen nemen:

Maak eerst een restore point zodat je terug kunt naar een oude situatie.

Bewaar de huidige permissies voor de Desktop en alles eronder, en gelinkt:
icacls %USERPROFILE%\Desktop /save "desktoppermissies.txt" /t /c /l

Als dat gelukt is, reset dan de permissies met icacls %USERPROFILE%\Desktop /reset /t /c /l
Let op: dit is destructief en kan potentieel problemen veroorzaken. Een backup is aan te raden.

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
sfc /scannow geeft geen problemen. Daarna icacls %USERPROFILE%\Desktop /reset /t /c /l uitgevoerd.

Zou dit het op moeten lossen?

beeldaandemuur

• mrmrmr
  • Niet online
Daarmee zijn permissies opnieuw weggeschreven, ook in gelinkte bestanden. Als je de computer herstart en inlogt zijn dan de toegangsproblemen verholpen?

Het zou kunnen dat er problemen zijn met gelinkte bestanden of met environment variabelen (set) in sommige programma's. Sommige programma's nemen domweg aan dat alles in een bekende locatie staat.

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
Desktop opnieuw opgestart maar na het inloggen is het nog steeds hetzelfde. Het jpeg bestandje op mijn bureaublad kan nog steeds de naam niet van gewijzigd worden. Ook een bestandje wat ik net heb gedownload van het web, laat z.ijn naam niet wijzigen. Niet dat dit een enorm probleem is. Workaround is het gebruik van WinSCP. Ik heb nog een hele oude (2022) backup van de desktop, die zou ik t.z.t. eens terug kunnen zetten. Kan het alleen niet uitstaan dat dit niet werkt |:(

In ieder geval heel erg bedankt voor de tijd en moeite die je erin hebt gestoken, wordt erg gewaardeerd _/-\o_

beeldaandemuur

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Er is een Onedrive gekoppeld, dus mogelijk staat de desktop in de Onedrive map.

• mrmrmr
  • Niet online
Misschien houd iets het bestand open of is er een Read only attribuut aanwezig. Sommige applicaties overschrijven read-only bestanden zonder vragen. Je kan van een bestand zien welke attributen het heeft: attrib /D

Een tool als Total Commander laat attributen ook zien. In de Verkenner onder eigenschappen ook.

Hier een soortgelijk probleem:
https://www.reddit.com/r/..._or_move_them_to_desktop/
dit werd opgelost door de Desktop directory van de gebruiker opnieuw aan te maken vanaf een (ander) administrator account en alle bestanden erheen te kopieren.

Je kan alleen de Desktop directory restoren vanaf een oude kopie, maar beter niet de hele gebruikersomgeving want daar staan instellingen van programma's en de registry. Je verliest misschien wat iconen of bestanden op de Desktop. Altijd eerst een volledige backup maken van de Desktop directory.

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
Met Onedrive doe ik helemaal niets mee, ook nooit wat mee gedaan.

Dat van reddit is wel heel herkenbaar. Een tijdje geleden had ik ook slotjes op mijn files (Bureaublad) zitten maar dat heb ik op 1 of andere manier kunnen fixen.

Maar goed, vooralsnog geloof ik het wel even en ga ik t.z.t. of een nieuwe user aanmaken of ik zit een oude backup terug.

beeldaandemuur

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
Ik zie nu trouwens dat er een slotje hangt op mijn bureaublad icoon in /users/rasni

beeldaandemuur

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
Toch wel irritant, net nieuwste drivers gedownload voor mijn Intel Arc. De installatie stopt met een warning (powershell) :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYV1qNT9IqicmDOgd1y6WSZCdq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z9Tf71aGoXN2gzv14SVAOlMh.png?f=fotoalbum_large

Edit : inmiddels ben ik een oude backup aan het terugzetten. Kan dus een slotje op (topic)

Edit : Inmiddels staat mijn backup erop en staat mijn accountype op administrator (i.p.v. standaard) en is het slotje van het bureaublad verdwenen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door KL643 op 30-10-2025 17:26 ]

beeldaandemuur

Pagina: 1