Dag allen,
Ik heb een probleem met mijn net zelf gebouwde PC. Deze heb ik via de aankoop adviezen hier samen gesteld zonder eigen topic. Dat leek mij wat overbodig gezien de basic wensen. Het is een basic office, 3d modelling PC.
Ik heb last van vastlopers en zwarte schermen. Met random acties, alles onder lichte belasting, gebeurd er het volgende:
:
Ik heb contact met AMD support gezocht en na veel verzoeken tot testen en het sturen van de AMD log file vanuit mijn zijde is het voorstel nu: stuur de CPU maar op voor RMA.
Ik zou jullie graag willen vragen of je over een van de volgende gedachten wat zinnigs kan zeggen:
Ik heb een probleem met mijn net zelf gebouwde PC. Deze heb ik via de aankoop adviezen hier samen gesteld zonder eigen topic. Dat leek mij wat overbodig gezien de basic wensen. Het is een basic office, 3d modelling PC.
Ik heb last van vastlopers en zwarte schermen. Met random acties, alles onder lichte belasting, gebeurd er het volgende:
- Muis kan nergens op klikken, nog wel bewegen
- Hele scherm bevriest
- Scherm wordt zwart en komt na paar seconden weer terug
- Dan de AMD bug report tool een melding: detecte hat a driver timeout has occurred on your system
- Hierna kan ik min of meer normal verder, soms loopt er wat vast. In geval van remote desktop moet deze opnieuw gestart worden.
- Ik merk dat het op random momenten gebeurd maar een remote desktop met een VPN naar mijn werk lijkt het in ieder geval te triggeren echter ook niet op vaste momenten
- staat er in de windows event viewer geen entry op het tijdstip van crashen
- In de windows reliability monitor staat een van de volgende twee entries op tijdstip van crash: LiveKernelEvent 117 of 141.
- Sla ik een copy op van het AMD crash report maar daar kan ik niet zoveel wijs uit worden
- Moederbord: Gigabyte B650M D3HP AX
- CPU: AMD Ryzen 5 8600G
- CPU cooler: Artic freezer 36
- RAM: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K (2x16GB)
- Voeding: Be quiet! Pure Power 11, 80 PLUS bronze, 400 W
- SSD: WD_Black SN7100 2TB - SSD via m.2 slot op moederbord
- Twee case fans en wat keyboard en mouse dongles
- AMD drivers verwijderd met AMD tools en opnieuw GPU en chipset driver geinstalleerd van AMD site-> geen effect.
- Windows is update gefixt en helemaal up to date, waren wat issues met updates welke mislukte-> geen effect
- RAM setting default, EXPO1 of EXPO2 -> geen effect
- BIOS naar optimized defaults gezet -> Geen effect
- Een reepje RAM eruit gehaald -> Geen effect
- Diverse stress tests gedaan (memtest86 en OCCT) en nergens een fout kunnen vinden
- Temperaturen zijn ten tijde van de crash laag, <40 gr. Tijdens stress test prima binnen de norm (<75 gr voor CPU)
- Windows in safe mode gestart en daarna stuk voor stuk applicaties/services toevoegen -> geen effect, met het minimale blijft de crash voorkomen
- Windows helemaal clean geinstalleerd met minimale driver installatie (alleen chipset en GPU), eduVPN en virus scanner-> Geen effect
Ik heb contact met AMD support gezocht en na veel verzoeken tot testen en het sturen van de AMD log file vanuit mijn zijde is het voorstel nu: stuur de CPU maar op voor RMA.
Ik zou jullie graag willen vragen of je over een van de volgende gedachten wat zinnigs kan zeggen:
- Kan een CPU defect vertonen welke bij hele lichte belasting naar boven komt, zoals mijn issue?
- Is mijn 400W voeding genoeg? Ik dacht op basis van de aankoop adviezen en eigen inschatting van wel.
- Ik zie wisselende GPU spanningen via LibreHardwareMonitor maar volgens mij worden die geregeld op basis van de belasting. Klopt dit?
- Ik heb stom gedaan en het ram staan niet met exact dit part nummer in de QVL van Gigabyte. Kan dit het problem veroozaken? In de QVL staat PVVR532G620C40K en ik heb PVV532G600C30K . Wat ik begrijp is dat de latency en snelheid iets lager zijn van door mij geplaatste RAM. Kan dit het probleem geven?
- Kan het moederbord de oorzaak zijn? Ander moederbord+RAM halen (zo ja, welke) en proberen zinvol?
- Of is het inderdaad aannemelijk dat de CPU defect is?