PhilipsFan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 02:20:
Zoals al eerder gezegd, als de speakers (ongeveer) op oorhoogte staan is dat in ieder geval het probleem niet. Maar we kennen jouw budget en wensen niet. Wil je er voornamelijk mee naar muziek luisteren? Dan heb je met een paar goede (niet te kleine) boekenkastspeakers vaak al meer dan genoeg bas. Zeker als je ze in een hoek plaatst zoals op je foto.
Maar wil je films kijken met explosies die de kamer laten trillen, dan kun je beter gaan voor wat kleinere speakers en een goede subwoofer. Het hangt allemaal van je wensen, voorkeuren en budget af. Ik heb zelf zuilen (en een subwoofer) in de woonkamer en bookshelfspeakers op de werkkamer, beide van hetzelfde merk uit dezelfde serie (Monitor Audio Silver). Beide sets klinken echt mooi.
De set zal voornamelijk gebruikt worden voor muziek, maar moet ook het geluid van de TV weergeven, zal allicht beter zijn dan de TV speaker zelf.
Ik heb, op basis van jullie adviezen, nu de keuze uit:
ELAC DBR62
ELAC UBR62 (volgens mij wat beter segment)
Wharfedale Evo 5.1
Dali Menuet (SE)
Deze hebben allemaal een Bass reflex aan de onderzijde, behalve de Dali. Maar die moet dan juist weer dicht tegen de muur volgens de beschrijving.
Aangestuurd door een Bluesound Powernode N331, kan ik altijd nog door met een center speaker mocht dat nodig zijn, en, ook niet geheel onbelangrijk het ondersteund later ook Dirac live.
Tenminste dat is mijn idee om aan te schaffen.
Is alleen jammer dat ik de speakers helaas nergens vooraf kan beluisteren.
[
Voor 10% gewijzigd door
brtkpr op 29-10-2025 07:24
. Reden: Dali speaker toegevoegd, reden aangepast. ]