Boekenplank luidsprekers op (laag) tv meubel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:52
Ik heb mijn soundbar verkocht en ben nu rustig om mij heen aan het kijken voor een 2.1 stereo opstelling met boekenplank luidsprekers. Ik vroeg mij alleen af; zijn er nog beperkingen wanneer een speaker op 50cm vanaf de grond op een tv meubel staat? Klinkt het dan nog goed of moet ik de speakers schuin zetten onder een hoek? (Met een accessoire ) Of beter gewoon recht op het tv meubel met viltjes?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9QQg-AwhIHQ7Krii1LqQhkvitQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shuC4znuVEqHDJsqoU6aP27i.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:36

Cheezus

Luiaard

De tweeters moeten ongeveer op oorhoogte staan. Afhankelijk van het formaat van de speakers en de hoogte van je bank komt dat wel aardig in de buurt als ze gewoon op het tv meubel staan. Dat ze krap in een nis komen te staan heeft waarschijnlijk meer (negatieve) invloed dan de hoogte.
Een speaker met een bassreflex poort aan de voorzijde kun je dichter bij de muur plaatsen, daar zou ik rekening mee houden bij de speakerkeuze :)

• brtkpr
Cheezus schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:02:
De tweeters moeten ongeveer op oorhoogte staan. Afhankelijk van het formaat van de speakers en de hoogte van je bank komt dat wel aardig in de buurt als ze gewoon op het tv meubel staan. Dat ze krap in een nis komen te staan heeft waarschijnlijk meer (negatieve) invloed dan de hoogte.
Een speaker met een bassreflex poort aan de voorzijde kun je dichter bij de muur plaatsen, daar zou ik rekening mee houden bij de speakerkeuze :)
Slim, goed punt. Gelukkig zat ik te kijken naar een Wharfedale evo 4.1 (of de nieuwere 5.1) en die lijken een bassreflex aan de onderzijde te hebben, maar die wil ik eerst ergens gaan beluisteren...

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
Er moeten wel voetjes onder, viltje zal wel iets doen, maar de speaker moet loskomen van het meubel. Hout gaat in trilling en dat hoor je nogal sterk in de sound terug (ervaring mee🙄)

Dit soort oplossingen heeft verschillende prijsklasses, je kan naar de hifi audio speciaalzaak gaan en dan ben je weer een paar honderd euro kwijt of je besteld even 8 voetjes op aliexpress voor weinig.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het hangt natuurlijk ook van de speakers af.
Geef je €12 uit, dan klinkt het altijd ruk, ga je naar €1200 dan is het weggegooid geld als je ze niet optimaal plaatst.

Doordat je met 2.1 alvast minder bas nodig hebt, kun je aardig goed wegkomen qua resonantie.

Heb je al iets op het oog?
Waarschijnlijk is het sowieso beter dan je soundbar. En als ik naar de foto kijk ga je meer uitdaging krijgen voor 'perfect' geluid. Dan denk ik dat ze gewoon neerzetten een prima begin is.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-11 16:55
Zoals al eerder gezegd, als de speakers (ongeveer) op oorhoogte staan is dat in ieder geval het probleem niet. Maar we kennen jouw budget en wensen niet. Wil je er voornamelijk mee naar muziek luisteren? Dan heb je met een paar goede (niet te kleine) boekenkastspeakers vaak al meer dan genoeg bas. Zeker als je ze in een hoek plaatst zoals op je foto.

Maar wil je films kijken met explosies die de kamer laten trillen, dan kun je beter gaan voor wat kleinere speakers en een goede subwoofer. Het hangt allemaal van je wensen, voorkeuren en budget af. Ik heb zelf zuilen (en een subwoofer) in de woonkamer en bookshelfspeakers op de werkkamer, beide van hetzelfde merk uit dezelfde serie (Monitor Audio Silver). Beide sets klinken echt mooi.

• brtkpr
PhilipsFan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 02:20:
Zoals al eerder gezegd, als de speakers (ongeveer) op oorhoogte staan is dat in ieder geval het probleem niet. Maar we kennen jouw budget en wensen niet. Wil je er voornamelijk mee naar muziek luisteren? Dan heb je met een paar goede (niet te kleine) boekenkastspeakers vaak al meer dan genoeg bas. Zeker als je ze in een hoek plaatst zoals op je foto.

Maar wil je films kijken met explosies die de kamer laten trillen, dan kun je beter gaan voor wat kleinere speakers en een goede subwoofer. Het hangt allemaal van je wensen, voorkeuren en budget af. Ik heb zelf zuilen (en een subwoofer) in de woonkamer en bookshelfspeakers op de werkkamer, beide van hetzelfde merk uit dezelfde serie (Monitor Audio Silver). Beide sets klinken echt mooi.
De set zal voornamelijk gebruikt worden voor muziek, maar moet ook het geluid van de TV weergeven, zal allicht beter zijn dan de TV speaker zelf.

Ik heb, op basis van jullie adviezen, nu de keuze uit:

ELAC DBR62
ELAC UBR62 (volgens mij wat beter segment)
Wharfedale Evo 5.1
Dali Menuet (SE)

Deze hebben allemaal een Bass reflex aan de onderzijde, behalve de Dali. Maar die moet dan juist weer dicht tegen de muur volgens de beschrijving.

Aangestuurd door een Bluesound Powernode N331, kan ik altijd nog door met een center speaker mocht dat nodig zijn, en, ook niet geheel onbelangrijk het ondersteund later ook Dirac live.

Tenminste dat is mijn idee om aan te schaffen.
Is alleen jammer dat ik de speakers helaas nergens vooraf kan beluisteren.

[ Voor 10% gewijzigd door brtkpr op 29-10-2025 07:24 . Reden: Dali speaker toegevoegd, reden aangepast. ]

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ik denk dat je wel veilig zit met een willekeurige speaker in dit segment. Die voldoen allemaal wel aan jouw eisen. Zelf ook recent een setje speakers gekocht ter vervanging van een 5.1 set (vond dat uiteindelijk maar een lompe set blokken in de kamer) en was onder andere wel gecharmeerd van de Wharfedale evo's. Mede door de WAF echter uitgekomen op een paar groene Focal Evo X n1. Bij Amazon fr waren deze <€1000 (prijzen liggen hier hoger).
Looks zijn ook belangrijk voor een paar flinke blokken waar je toch de hele dag tegenaan loopt te kijken :)

• brtkpr
Cheezus schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:01:
Ik denk dat je wel veilig zit met een willekeurige speaker in dit segment. Die voldoen allemaal wel aan jouw eisen. Zelf ook recent een setje speakers gekocht ter vervanging van een 5.1 set (vond dat uiteindelijk maar een lompe set blokken in de kamer) en was onder andere wel gecharmeerd van de Wharfedale evo's. Mede door de WAF echter uitgekomen op een paar groene Focal Evo X n1. Bij Amazon fr waren deze <€1000 (prijzen liggen hier hoger).
Looks zijn ook belangrijk voor een paar flinke blokken waar je toch de hele dag tegenaan loopt te kijken :)
Willekeurige speaker in de zin van met front/bottom ported of gewoon ook met rear ported?

Denk even navragen 😉

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Aangezien de keuze reuze is zou ik vooral op zoek gaan naar front ported :)

• brtkpr
PhilipsFan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 02:20:

Mijn budget is tot maximaal 1800, exclusief subwoofer dat kan later nog. Heb mijn oog laten vallen op een Dali Menuet (niet de SE) of een iets minder Opticon 1 mk2. Beide mogen namelijk door de speciale bassreflex dicht tegen of zelfs tegen de muur aan. Vervelende bij de speakers van horen zeggen is dat ze erg veel vermogen nodig hebben, en dat maakt weet een lastige keuze richting de versterker (moet hdmi hebben)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:05
brtkpr schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:07:
[...]

De set zal voornamelijk gebruikt worden voor muziek, maar moet ook het geluid van de TV weergeven, zal allicht beter zijn dan de TV speaker zelf.

Ik heb, op basis van jullie adviezen, nu de keuze uit:

ELAC DBR62
ELAC UBR62 (volgens mij wat beter segment)
Wharfedale Evo 5.1
Dali Menuet (SE)

Deze hebben allemaal een Bass reflex aan de onderzijde, behalve de Dali. Maar die moet dan juist weer dicht tegen de muur volgens de beschrijving.

Aangestuurd door een Bluesound Powernode N331, kan ik altijd nog door met een center speaker mocht dat nodig zijn, en, ook niet geheel onbelangrijk het ondersteund later ook Dirac live.

Tenminste dat is mijn idee om aan te schaffen.
Is alleen jammer dat ik de speakers helaas nergens vooraf kan beluisteren.
Hoeveel ruimte zit er tussen het meubel en de tv? Ik denk dat een grote (of "normal" sized) speaker er esthetisch uit zal zien alsof je een splinter in je oog hebt :X Ik zou daarom de speaker aanpassen aan de ruimte en dus een kleine speaker kopen. Van de 4 die je noemt is alleen de Dali Menuet echt klein te noemen. Je zou ook kunnen kijken naar de Focal Sib Evo: https://www.focal.com/products/sib-evo-20. Of als je atmos wil gaan doen is hij er ook met omhoog gerichte atmos speakers: https://www.focal.com/products/sib-evo-dolby-atmos-20. Dan zou een center speaker ook nog wel passen van hetzelfde type. Of de Wharfedale Diamond 12.0 of Q-acoustics 3010i, ook kleine speakers.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-11 16:55
brtkpr schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:59:
[...]

Mijn budget is tot maximaal 1800, exclusief subwoofer dat kan later nog. Heb mijn oog laten vallen op een Dali Menuet (niet de SE) of een iets minder Opticon 1 mk2. Beide mogen namelijk door de speciale bassreflex dicht tegen of zelfs tegen de muur aan. Vervelende bij de speakers van horen zeggen is dat ze erg veel vermogen nodig hebben, en dat maakt weet een lastige keuze richting de versterker (moet hdmi hebben)
Wat een ontzettend mooie speakers zeg, vooral die Menuet. Heel bescheiden van omvang. Heb je ze al ergens beluisterd? Ik heb ooit toevallig ergens een boekenplanksetje van Q-acoustics gehoord, die klonken ook erg mooi. Boekenplankspeakers kunnen echt prima klinken.

Ik denk dat dat vermogen wel meevalt, de instapreceivers van Marantz bieden al 75W per kanaal, Dali adviseert voor deze speakers tussen de 20 en 100W. Ik zou me daar geen zorgen over maken, tenzij je echt van plan bent om de buren van hun bank te blazen. Houd er wel rekening mee dat die basreflexpoort alsnog aan de achterkant zit, al is de constructie meer downfiring, maar ik vermoed dat als je deze speakers in een hoek zet, je alsnog best veel bas krijgt. Je kunt in dat geval de reflexpoort gedeeltelijk dempen met iets van schuimplastic. Bij mijn Monitor Audio werd dat zelfs bijgeleverd.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:27

franssie

Save the albatross

Ik zou de TV 20 10 cm hoger hangen (kijkt ook fijner) en er dan twee minipods onder zetten.

Tenminste, zo heb ik het, klinken goed voor zowel films als muziek.(edit: en staan wat leuker in je interieur dan die vierkante doosje)

edit2: Enne ik draai ze 2.0.
edit3: vraag wel of de spikes (pootjes) er nog bij zitten.
zoals te zien op deze foto van een willekeurige marktplaats advertentie (ik heb zelf rode)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEZEfpty_Nk1uv1RTgE42LxBFr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CCSSTFRny7WnYtNyxMvSIMTh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door franssie op 29-10-2025 18:57 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• brtkpr
PhilipsFan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Wat een ontzettend mooie speakers zeg, vooral die Menuet. Heel bescheiden van omvang. Heb je ze al ergens beluisterd? Ik heb ooit toevallig ergens een boekenplanksetje van Q-acoustics gehoord, die klonken ook erg mooi. Boekenplankspeakers kunnen echt prima klinken.

Ik denk dat dat vermogen wel meevalt, de instapreceivers van Marantz bieden al 75W per kanaal, Dali adviseert voor deze speakers tussen de 20 en 100W. Ik zou me daar geen zorgen over maken, tenzij je echt van plan bent om de buren van hun bank te blazen. Houd er wel rekening mee dat die basreflexpoort alsnog aan de achterkant zit, al is de constructie meer downfiring, maar ik vermoed dat als je deze speakers in een hoek zet, je alsnog best veel bas krijgt. Je kunt in dat geval de reflexpoort gedeeltelijk dempen met iets van schuimplastic. Bij mijn Monitor Audio werd dat zelfs bijgeleverd.
Ja de Menuet SE heb ik gehoord bij een grote winkelketen >:) alleen de versterking erachter heb ik toen niet echt meegekregen. Op de offerte stond in ieder geval de Powernode en daaronder de NAD C700.

Het geluid uit die kleine speakers was fenomenaal goed, uiteraard geen hele diepe bas, maar dat wordt later gecompenseerd met een subwoofer.
Ik ga maar weer eens de winkel zoeken :*)

• brtkpr
franssie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:38:
Ik zou de TV 20 10 cm hoger hangen (kijkt ook fijner) en er dan twee minipods onder zetten.

Tenminste, zo heb ik het, klinken goed voor zowel films als muziek.(edit: en staan wat leuker in je interieur dan die vierkante doosje)

edit2: Enne ik draai ze 2.0.
edit3: vraag wel of de spikes (pootjes) er nog bij zitten.
zoals te zien op deze foto van een willekeurige marktplaats advertentie (ik heb zelf rode)
[Afbeelding]
Oh dat zijn ook mooie speakers hoor! Eens googlen...
Pagina: 1