Warmtepomp op dakkapel: onderhoud?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:30
Beste Tweakers,

Ik sta op het punt een offerte voor een warmtepomp te tekenen (Weheat blackbird), waarbij ik 2 opties heb voor de plaatsing:
1. op het plattedak boven de voordeur: mogelijk, maar meer leidingwerk en lelijk.
2. op een van de twee dakkapellen

Over resonantie maak ik me geen zorgen: de blackbird is gemaakt voor minimale resonantie, en niemand slaapt in de technische ruimte of het washok. Vanuit esthetisch oogpunt heb ik een zeer sterke voorkeur voor de dakkapel: dan zie je er echt niks van, boven de voordeur zeker wel.
De extra kosten voor het plaatsen zijn onder aan de streep te verwaarlozen.

Vraag die blijft: het 2-jaarlijks onderhoud wordt bewerkelijker. Het onderhoudscontact is ~19e/maand (nu dan), waarbij er (nog) geen meerkosten zijn verbonden aan de locatie. Op z'n slechtst moeten we betalen voor het opbouwen van een stijger, maar uiteraard weten we niet hoe dit over 6 jaar qua kosten in elkaar steekt.

Heeft iemand van jullie ervaring met een warmtepomp op zo'n plek en onderhoud?

En tevens: de meest logische dakkapel, gaat over in die van de buren (2onder1kap); qua geluidseisen bij de erfgrens op de grond maak ik me geen zorgen, maar weet iemand wat regelgeving is tav resonantie die overgaat op de buren?
Mondeling hebben de buren geen bezwaar geuit, maar puntje bij paaltje weet je het natuurlijk niet.

Thanks alvast voor tips!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb ‘m ook op de dakkapel staan en je bent inderdaad beperkter in de onderhoudsbedrijven die dat überhaupt doen. Wij laten hetzelfde bedrijf als dat ‘m geïnstalleerd heeft (met een onderhoudscontract) het onderhoud doen want die kunnen moeilijk klagen dat ze dan de dakkapel op moeten. Voorlopig is dat gewoon een normale onderhoudsprijs, als die veel hoger wordt zal ik moeten gaan zoeken naar een partij die het ook wil doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:35
Ergens in de komende 20 jaar verkopen de buren de woning en er komt een gezin met veel kinderen. Nu wordt die kamer met de gedeelde dakkapel een slaapkamer. Vervolgens blijkt dat de resonantie toch wel duidelijk aanwezig is zodra het buiten vriest. Wat nu?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
busscherski schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:48:
Ergens in de komende 20 jaar verkopen de buren de woning en er komt een gezin met veel kinderen. Nu wordt die kamer met de gedeelde dakkapel een slaapkamer. Vervolgens blijkt dat de resonantie toch wel duidelijk aanwezig is zodra het buiten vriest. Wat nu?
Zij kopen dan natuurlijk het huis "as is" en ik weiger ook maar enige aanpassing.

Nee goed, dat is precies waar ik ook mee zit; vandaar mijn vraag of iemand "de regels" kent? Ik denk oprecht dat het mee zal vallen, want de blackbird is voor platte daken, maar het blijft een gok.
De andere dakkapel kan ook, maar daar zit tuin onder, dus dan ben je weer moeilijker een steiger aan het bouwen. En een hoogwerker is wel prijzig iedere 2 jaar.

Maar zou het contract meteen afsluiten bij de installateur die hem plaatst. Die kan dan niet te hard klagen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:35
Tegenwoordig (sinds 2021) zijn er wettelijke geluidsregels waar je aan moet voldoen.
Misschien dat de huidige buren geen last hebben van het geluid, maar dat kan veranderen natuurlijk.
Met behulp van deze link kun je een programma downloaden waarna je e.e.a. kunt uitrekenen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:35
Aeien schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:57:
[...]
Ik denk oprecht dat het mee zal vallen, want de blackbird is voor platte daken, maar het blijft een gok.
De mate van resonantie is slecht te voorspellen. Als het een vrijstaande woning was geen bezwaar.

Bijvoorbeeld de nieuwe Vaillant Split Plus heeft de compressor zo slap opgehangen dat er een compressor transportlock nodig is. (zo slap mogelijk ophangen helpt om de mate waarin trillingen aan het dak doorgegeven worden te verminderen) Een compressor transportlock zie ik in de handleiding van een Blackbird niet staan. Het lijkt me dus dat WeHeat Blackbird nog niet het maximale doet om doorgave van trillingen te voorkomen. Het apparaat moet het wat dat betreft hebben van de trilling dempende voeten. Maar die kun je toevoegen aan elke warmtepomp en dat is niet altijd voldoende gebleken.

Er is geen manier om de mate van resonantie te berekenen en er is ook geen drempelwaarde oid voor. Direct geluid wel en wat dat betreft zal het boven op een dakkapel vaak juist erg goed scoren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Onderhoud is leuk en aardig, even in de zomer met een lekker zonnetje en blauwe lucht het dakje op.

Maar storingsreparatie in de winter met een glad dak maken dat geen enkele monteur het dak opgaat tot het weer beter is. Dat is best vervelend als je hierdoor geen verwarming hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
...en dan op een gedeelde dakkapel.
Ik zou het risico nooit durven nemen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Dank voor jullie meedenken; allemaal punten die ik door mijn hoofd gingen.

Gelukkig kan ik de offerte tekenen, met nog bij technische schouw de keuze of hij boven de voordeur of op de dakkapel komt. Kan ik in de tussentijd nog even filosoferen :)

Iig zit er een backup heater bij de wp, dus als de buitenunit stuk gaat, heb ik nog 3kW verwarming ;)
Pagina: 1