Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVDK007
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-10 22:29
Beste mede-tweakers,

Ik kon geen zelfstandig topic vinden over Dolby Vision en ben om deze reden de topic gestart. Ik ben benieuwd naar ervaringen, adviezen maar ook vragen die erover zijn zodat we elkaar kunnen helpen.

Dolby Vision, you hate it or love it zeg ik maar want die verhouding heb ik ermee. Met sommige films of series is DV hartstikke goed gedaan maar het overgrote deel wat in DV uitgebracht wordt maakt het beeld fletch, donker en soms zelfs bijna kleurloos. Dit ligt niet aan de tv want met een Dolby Demo, Alien: Earth, Blade Runner 2047 of IT 1 & 2 op blu-ray straalt DV. Heb ik content wat echt te donker is dan kan ik DV pushen wat ik wil maar het is gewoon niet mooi.

Wie ervaart dit ook zo? Hebben jullie misschien tips of wil je juist wat kwijt?

Mijn set-up is:
TV: Panasonic 65Z90A (voorheen de CX) en had dezelfde problemen.
Receiver: Denon 4500H
Kef T301 speakers met 2 Kef cubes 10
Panasonic blu-ray speler 824 (rechtstreeks aangesloten op tv)
Alle kabels zijn van AudioQuest (Forest en Cinnamon)

Content wordt afgespeeld op:
1 - Apple TV 4K
2 - Shield 4K Pro
3 - Blu-ray's

:)

[ Voor 3% gewijzigd door PVDK007 op 27-10-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:08
PVDK007 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:48:
Beste mede-tweakers,

Ik kon geen zelfstandig topic vinden over Dolby Vision en ben om deze reden de topic gestart. Ik ben benieuwd naar ervaringen, adviezen maar ook vragen die erover zijn zodat we elkaar kunnen helpen.

Dolby Vision, you hate it or love it zeg ik maar want die verhouding heb ik ermee. Met sommige films of series is DV hartstikke goed gedaan maar het overgrote deel wat in DV uitgebracht wordt maakt het beeld fletch, donker en soms zelfs bijna kleurloos. Dit ligt niet aan de tv want met een Dolby Demo, Alien: Earth, Blade Runner 2047 of IT 1 & 2 op blu-ray straalt DV. Heb ik content wat echt te donker is dan kan ik DV pushen wat ik wil maar het is gewoon niet mooi.

Wie ervaart dit ook zo? Hebben jullie misschien tips of wil je juist wat kwijt?

Mijn set-up is:
TV: Panasonic 65Z90A (voorheen de CX) en had dezelfde problemen.
Receiver: Denon 4500H
Kef T301 speakers met 2 Kef cubes 10
Panasonic blu-ray speler 824 (rechtstreeks aangesloten op tv)
Alle kabels zijn van AudioQuest (Forest en Cinnamon)

:)
Waar speel je mee af? Een PC? Dan is DV niet ondersteund.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVDK007
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-10 22:29
Devian schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:58:
[...]
Waar speel je mee af? Een PC? Dan is DV niet ondersteund.
Dat is een goede. Ik heb het erbij gezet maar ik speel mijn content af op DV ondersteunende apparaten. Allemaal de laatste versies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:07
PVDK007 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Dat is een goede. Ik heb het erbij gezet maar ik speel mijn content af op DV ondersteunende apparaten. Allemaal de laatste versies :)
De Apple TV en Shield ondersteunen beide een simpele DV implementatie en niet volledig. Heb zelf de Vero V die op eenzelfde manier DV afspeelt en daar gaat het bij mij prima. Misschien heb jij toevallig andere content dan ik, maar dat zou wel erg toevallig zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Koldur op 28-10-2025 10:56 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@PVDK007 Een topic over Dolby Vision kan zeker meerwaarde bieden, mits je ook de startpost actief wilt bijhouden met informatie, tips, oplossingen, officiële demo's, nieuws en dergelijke zodat het een goed begin is voor iedereen die meer wil weten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als dit een algemeen thema wordt over de ervaringen met Dolby Vision, dan zou ik de titel beschrijvender maken, die is nu wat te kort van stof om mensen de discussie te doen laten vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[verwijderd]

Ik voeg wel weer wat extra informatie toe indien dit topic werkelijk een beetje gaat leven. Op dit moment is dat nog niet nodig lijkt het 😉

[ Voor 86% gewijzigd door hardware-lover op 29-10-2025 16:00 . Reden: Twijfel of dit topic gaat leven, daarom verwijderd. ]

Testing, one, two ...

Pagina: 1