Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterH52
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-10 19:19
Dag,
Ik heb een Dyness thuisaccu en een Solis S6 omvormer die het besturingssysteem Solis Cloud 9EMS) geïntegreerd heeft. In Solis Cloud zit de optie "piek-dal arbitrage". Je vult de tariefgrenzen in voor afname van het net en voor terugleveren aan het net. Dus handelen. Het is een retrofit systeem, mijn zonnestroominstallatie is van Solaredge.

Het handelen ging goed, totdat op 1 oktober de prijzen per uur veranderden in prijzen per kwartier bij Nordpool, waar Solis Cloud de tarieven weg haalt. Het besturingssysteem is echter niet aangepast door Solis. Laad- of ontlaad commando worden gegeven per half uur. En mijn energieleverancier is niet overgegaan op prijzen per kwartier en rekent af op prijzen per uur. Kortom chaos, die ik momenteel oplos door iedere dag de prijzen van 96 kwartieren te downloaden in een excel sheet om zo de meest optimale tariefgrenzen te vinden. Dit lukt nooit helemaal. Contact gehad met de servicedesk van Solis Cloud. Ze kijken er naar en er komt wellicht een update. Heb ook gevraagd naar een keuzemogelijkheid voor de tarieven: per uur of per kwartier. Kijken ze misschien ook naar. Kortom betaald voor een goed werkend EMS, die nu niet werkt. Door meerdere bugs in de EMS vertrouw ik hun AI functie ook niet.
Heeft iemand ook deze ervaring? Zo ja, is er een oplossing voor?
Heeft iemand ervaring met de AI functie in Solis Cloud?
Mvg
Peter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:26
Het probleem ligt bij je energie leverancier toch?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterH52
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-10 19:19
Nee, want een energieleverancier die stroomprijzen per kwartier aanbiedt (thans 3 leveranciers) lost niets op bij een EMS die werkt met prijzen per half uur (geen leverancier die dit aanbiedt).