Slimme stekker wasmachine en droger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:37
Mijn vraag
ik ben op zoek naar een slimme stekker waarmee ik mijn wasmachine kan uitlezen en mijn droger.
Ik wil het stroom verbruik meten, en aan de hand hier van een melding krijgen wanneer ze klaar zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Home Assistant

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://www.action.com/nl...t-connect-slimme-stekker/
deze van de action, die moet de wasmachine en droger aankunnen. heeft iemand ervaring met deze plug en mogelijk al in HA zitten om uit te meten?

Alvast bedankt!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-10 22:31
De (meeste) LSC producten gebruiken het Tuya platform. Ik mijd deze zelf altijd door wat slechte ervaringen. De Tuya producten waar ik ervaring mee heb, hebben geen directe of lokale integratie met Home Assistant maar gaan via de Tuya cloud service. Daarom ben je afhankelijk van internet, en de beschikbaarheid van de Tuya cloud service. Gaan zij geld vragen, of stoppen ze met het aanbieden/ondersteunen van die dienst? Ben je je integratie kwijt.

Ik zou kijken (en gebruik dit zelf ook) naar een product met een lokale integratie die dus geen afhankelijkheid heeft van een cloud dienst. De Shelly producten zijn hier een uitstekend voorbeeld van. Maar ook de HomeWizard producten, die hebben een lokale API waardoor de cloud-feature niet nodig is voor de werking van de schakelaar.

Deze zitten natuurlijk wel weer in een andere prijscategorie - zo rond de 20-30 euro per slimme stekker.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:12

Mr-D.

interpunctie? no hero here

maubaan schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:14:
Mijn vraag
ik ben op zoek naar een slimme stekker waarmee ik mijn wasmachine kan uitlezen en mijn droger.
Ik wil het stroom verbruik meten, en aan de hand hier van een melding krijgen wanneer ze klaar zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Home Assistant

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://www.action.com/nl...t-connect-slimme-stekker/
deze van de action, die moet de wasmachine en droger aankunnen. heeft iemand ervaring met deze plug en mogelijk al in HA zitten om uit te meten?

Alvast bedankt!
ik gebruik op dit moment de slimme stekkers van Fritz omdat ik die nog had liggen.
De droger melding geeft wel soms issues omdat deze soms even still staat en geen stroom verbuikt.
HA wacht nu ook een minuut voordat hij een melding geeft op de mobiel en naar de keuken verlichting toe.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:45
Wellicht een slimme stekker van shelly een idee? Die kunnen in HA gebruikt worden en er zijn varianten die je zwaarder kunt belasten om meer vermogen van een wasmachine aan te kunnen. Deze dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Je zou ook die van athom.tech kunnen proberen, de ESPhome plugs van 16A.
Heb ze hier ook in gebruik, maar dan wel voor lampen. Specs lopen tot 16A, dus zou moeten werken.
https://www.athom.tech/blank-1/esp32-c3-eu-plug-for-esphome

Gaan via wifi, dus je hebt dan geen extra hardware nodig zoals een hub.

[ Voor 13% gewijzigd door Nicap op 27-10-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:12

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Of de Ikea stekkers van 10 euro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3uOzut8bAaC5nvWfXgSoToNqZo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tXEyUF1mTuPHVTn1buKlcdNb.png?f=user_large

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:18
Het is ook een beetje afhankelijk van welke protocol je gebruikt. 433Mhz (KaKu), Zwave, Zigbee, wifi, etc.
Ik zelf gebruik zwave powerplugs van Neo Coolcam voor zowel de wasmachine als voor de droger. Deze geeft veel informatie en werkt goed voor jouw genoemde doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:18
Edit: Die zwave versie zie ik niet meer op de website staan van Shenzen, maar wel Matter en zigbee versies.

[ Voor 62% gewijzigd door ahbart op 27-10-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Wellicht iets om rekening mee te houden, ik heb zelf een aantal smart plugs van Hombli (obv Tuya) Maar door oplopende voltages (door zonnepanelen) valt de smart plug soms uit, dit veiligheidsmechanisme lijkt wel erg voorzichtig te zijn ingesteld, mijn spanning in huis blijft nl wel onder de 253 volt maar toch valt de plug uit (en gaat als de spanning lager wordt niet automatisch weer aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
bedankt voor de snelle antwoorden! goedkoop is duurkoop dat had ik al door.

zelf nooit zn slechte ervaring gehad met Tuya vandaar dat ik er ook naar keek.

ik ga toch Shelly overwegen ja en een 16 Amp stekker kopen

Bedankt!

---
korte edit.
toch voor de leuk is zn stekker kopen, voor €6 is er geen man overboord :D
ga zn netwerk verkeer monitoren waar alles heen gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door maubaan op 27-10-2025 15:57 ]

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De Action LSC pluggen zijn wel te flashen met ESPhome. Makkelijk te openen maar moet je wel solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58
@Septillion Maar zo eenvoudig te solderen dat zelfs de (draadloze) soldeerbout van Action voldoende is. Daarna te flashen met een eenvoudig flasher van 2 - 3 euro. Met LibreTiny kun je er daarna eenvoudig ESPHome of Tasmota op zetten.

Stroommeting bij mijn stekkers aardig accuraat. Deze heb ik gekalibreerd met een TP-Link P110 en een losse (niet smart) meter. Van mijn vier stekkers geeft er één wat afwijkende metingen, maar voldoende voor wat TS er mee wilt doen. De stekker zou moeten werken tot 3.6kW of 16A, ruim voldoende voor een wasmachine droger. Vooral als je er niet mee schakelt.

De TP-Link P110 is overigens een mooi wifi alternatief, en voor Zigbee is de genoemde IKEA INSPELNING ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Hier al aantal jaar een Homewizard en aantal silvergear(lidl) stekkers vis wifi die een melding geven dat de was en vast klaar zijn over de nest in de woonkamer.
Voorheen met Google Home.
Sinds aantal maanden via ha en uitgebreid met wat zigbee stekkers. Allen ingesteld na 3min geen vermogen meer afgenomen dan melding over de nest.
Van de was en droger wou mijn vrouw ook graag melding op de mobiel dus die krijgt ze ook via ha.

Wel grappig met gezin op de bank tv kijken hoor je ineens de afwas is gedaan.. 2pubers zuchten diep kleuter roept blij dan hoef ik dat niet meer ...maar niemand die opstaat

Afhankelijk van de lunch en het diner is gasloos the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
update, ik heb 2 LSC smart stekkers gekocht, deze via de Tuya local app op mn Home Assistant aangesloten.
zo hou ik de Tuya cloud er buiten.

binnen de Tuya in home assistant moet je de voltage wel inschakelen onder de apparaat waardes maar daarna werkt het prima!

eerste wasje is gedraaid en ik was direct gewezen via een push notificatie dat ie klaar was.

Pagina: 1