• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMZjgbn_iapDXSsFMOXkIkB7Z94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AfY21wBTlHPVGO6pcNoVCsEC.webp?f=fotoalbum_large

Vivo komt op 30 oktober 2025 met de X300 en X300 Pro naar Europa (helaas niet Nederland). Deze heeft alles wat de Chinese variant heeft, maar de Globale versie heeft een kleinere accu (5440 i.p.v. 6510 voor de Pro), draait op een andere versie van OriginOS 6, biedt ondersteuning voor e-sim en WearOS en heeft betere ondersteuning voor Googlediensten.

• Gerjannn
Ik heb dit topic aangemaakt omdat ik wel erg geïnteresseerd ben in de Vivo X300 Pro. Ik heb nu de Pixel 9 Pro XL, maar ben absoluut geen fan meer van de camera, de foto's vind ik vaak erg flets door de post-processing van Google.

Het liefst zou ik de globale versie van de X300 Pro willen, maar de grote nadelen zijn toch wel de flink kleinere accu (al is het vast nog genoeg voor een dag) en dat OriginOS 6 op de globale versie toch nog steeds minder is dan de Chinese versie (de eerste ervaringen zijn dat de Chinese versie nog wat vloeiender aanvoelt en meer features heeft).

Ik ben benieuwd naar de ideeën (en ervaringen) van anderen!

• Drexxon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:35
Ik heb nu ruim een week de chinese versie (X300 Pro) en deze volledig ontdaan van de chinese apps. Verder de Google Play Store geïnstalleerd en Google Pay werkt ook prima. De informatie hoe is gewoon te vinden op Youtube. E-sim was voor mij niet echt nodig en ik heb een Huawei GT6 smartwatch gekoppeld en deze werkt samen met de geïnstalleerde Health app van Huawei op de Vivo. De grotere accu is een voordeel en de camera is super. NFC werkt ook en ik ben tot nu erg tevreden. En ik heb echt geen aandelen en ben ook niet verbonden aan Vivo 🙂

• Gerjannn
Drexxon schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:25:
Ik heb nu ruim een week de chinese versie (X300 Pro) en deze volledig ontdaan van de chinese apps. Verder de Google Play Store geïnstalleerd en Google Pay werkt ook prima. De informatie hoe is gewoon te vinden op Youtube. E-sim was voor mij niet echt nodig en ik heb een Huawei GT6 smartwatch gekoppeld en deze werkt samen met de geïnstalleerde Health app van Huawei op de Vivo. De grotere accu is een voordeel en de camera is super. NFC werkt ook en ik ben tot nu erg tevreden. En ik heb echt geen aandelen en ben ook niet verbonden aan Vivo 🙂
Interessant, dank! Hoe zit het qua Chinese tekst in het OS, en in hoeverre kan je Chinese apps verwijderen? Ik ga zelf naar Pebble dus ook geen last van gebrek aan WearOS, maar zou dan wel weer een fysieke sim moeten kopen.

• Drexxon
Gerjannn schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:28:
[...]

Interessant, dank! Hoe zit het qua Chinese tekst in het OS, en in hoeverre kan je Chinese apps verwijderen? Ik ga zelf naar Pebble dus ook geen last van gebrek aan WearOS, maar zou dan wel weer een fysieke sim moeten kopen.
Ik heb alleen nog chinese tekst als ik kijk in de Vivo Appstore (V-Appstore) en bijv. de Themes app. Verder het standaard toetsenbord vervangen door GBoard te installeren, met Engels en Nederlands als taal en dit toetsenbord ook als default instellen. En gebruik een andere browser als de standaard browser. Pakweg de meeste apps kan je gewoon verwijderen via een normale "uninstall". De standaard brwoser is niet op deze manier te verwijderen, maar die staat in een aparte folder en gebruik ik gewoon niet. Ik heb overigens ook mijn vorige e-sim vervangen voor een fysieke sim.

[ Voor 21% gewijzigd door Drexxon op 27-10-2025 19:02 ]

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 17:55
Ben zelf ook tevreden met de Chinese OriginOS ROM! Ik heb een iQOO 12 en alles werkt eigenlijk. Zelfs Android Auto, wat de meeste Chinese ROMs niet ondersteunen

• Drexxon
Jotyjo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:31:
Ben zelf ook tevreden met de Chinese OriginOS ROM! Ik heb een iQOO 12 en alles werkt eigenlijk. Zelfs Android Auto, wat de meeste Chinese ROMs niet ondersteunen
Inderdaad, bij mij werkt Android Auto ook prima.

• kelleners
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:15
Hoe zit dat met de invoerrechten als je deze in China bestelt?

• Gerjannn
kelleners schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:25:
Hoe zit dat met de invoerrechten als je deze in China besteld?
Ik lees op Trustpilot dat mensen die bijv. bij Tradingshenzen hebben besteld geen extra invoerrechten of btw hoefden te betalen, dus dat is wel erg positief.

• Drexxon
Gerjannn schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Ik lees op Trustpilot dat mensen die bijv. bij Tradingshenzen hebben besteld geen extra invoerrechten of btw hoefden te betalen, dus dat is wel erg positief.
Via averagedad en Ik heb 29 euro betaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Drexxon op 28-10-2025 19:36 ]

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:29

Christiano007

Ich bin der champion

Drexxon schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:28:
[...]

Via averagedad en Ik heb 29 euro betaald.
Hoe lang is de levertijd geweest?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Drexxon
Christiano007 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:04:
[...]

Hoe lang is de levertijd geweest?
1 week. Besteld op de 14-10 en geleverd op 21-10.

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:56
Wat mij betreft moet de Chinese OriginOS je niet tegenhouden om een X300 (Pro) te bestellen.
Ik heb deze zomer in Shanghai fysiek in de winkel een Vivo X200 Ultra aangeschaft en gebruik 'm sindsdien in Nederland. Wat mij opvalt:

- Lange accuduur, software lijkt efficient
- Super soepele software (nog OriginOS 5 op mijne). Vind het denk ik de beste OS die ik ooit gebruikt heb, iets beter dan ColorOS, veel beter dan OneUI en HyperOS (zeker qua soepelheid)
- Geen issues met bereik oid, alleen band 32 ontbreekt, dus iets lagere snelheid op 4G
- Android Auto werkt perfect, draadloos & bedraad (zonder Hey Google)
- Google Pay werkt perfect
- Nederlandse taal is zelfs prima, soms zijn vertalingen een beetje gek of te lang
- Chinese tekst niet zichtbaar als je alle ''Slimme services'' etc. uitzet, zie ook de velen YT videos. Enige waar ik nog Chinese tekst zie is in de appdrawer bij ''Origin modules'' en bij de Appstore/Themas apps. Veel systeemapps zijn verwijderbaar.
- Geen Circle to Search & Hey Google is jammer

Het enige probleem is het actief blijven van apps. Alleen het écht vergrendelen van een app in het multitask menu werkt om een app open te houden. Maar autostart werkt niet altijd lekker, dus ik moet ervoor zorgen dat alle apps die ik open wil houden weer open 's ochtends ('s nachts gaat hij in batterijoptimalisatie modus waardoor apps gesluimerd worden)/bij een restart.

• Gerjannn
vandeven66 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:29:
Wat mij betreft moet de Chinese OriginOS je niet tegenhouden om een X300 (Pro) te bestellen.
Ik heb deze zomer in Shanghai fysiek in de winkel een Vivo X200 Ultra aangeschaft en gebruik 'm sindsdien in Nederland. Wat mij opvalt:

- Super soepele software (nog OriginOS 5 op mijne). Vind het denk ik de beste OS die ik ooit gebruikt heb, iets beter dan ColorOS, veel beter dan OneUI en HyperOS (zeker qua soepelheid)
- Geen issues met bereik oid, alleen band 32 ontbreekt, dus iets lagere snelheid op 4G
- Nederlandse taal is zelfs prima, soms zijn vertalingen een beetje gek of te lang
- Chinese tekst niet zichtbaar als je alle ''Slimme services'' etc. uitzet, zie ook de velen YT videos. Enige waar ik nog Chinese tekst zie is in de appdrawer bij ''Origin modules'' en bij de Appstore/Themas apps. Veel systeemapps zijn verwijderbaar.

Het enige probleem is het actief blijven van apps. Alleen het écht vergrendelen van een app in het multitask menu werkt om een app open te houden. Maar autostart werkt niet altijd lekker, dus ik moet ervoor zorgen dat alle apps die ik open wil houden weer open 's ochtends ('s nachts gaat hij in batterijoptimalisatie modus waardoor apps gesluimerd worden)/bij een restart.
Klinkt goed! :) de Oppo Find X9 Pro is als global versie +/- €500 duurder, dus zal voor de Vivo niet heel anders zijn.
Werkt spraak in Android Auto wel? Dus als je op spraakknopje op je stuur klikt, kan je dan wel via Spraak navigatie starten en appjes sturen e.d.? Dat gebruik ik wel erg veel.

En als apps in de slaapstand gaan, werken notificaties dan ook niet meer? Ik lees ook wel veel ervaringen van mensen die de batterij optimalisatie per app waar ze notificaties van moeten krijgen uitzetten en dat het dan zonder problemen werkt.

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:56
Gerjannn schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:44:
[...]
Werkt spraak in Android Auto wel? Dus als je op spraakknopje op je stuur klikt, kan je dan wel via Spraak navigatie starten en appjes sturen e.d.? Dat gebruik ik wel erg veel.
Mijn stuur heeft helaas geen spraak knopje, maar vanuitgaande dat het spraak knopje op het scherm hetzelfde doet: Ja dat werkt gewoon. Alleen geen Gemini samenvatting bij lange berichten is mij opgevallen.
Gerjannn schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:44:
[...]
En als apps in de slaapstand gaan, werken notificaties dan ook niet meer? Ik lees ook wel veel ervaringen van mensen die de batterij optimalisatie per app waar ze notificaties van moeten krijgen uitzetten en dat het dan zonder problemen werkt.
Ik moet echt de apps vergrendelen in het geopende apps scherm, anders sluiten ze af na zoveel tijd. Zelfs met batterijbesparing van de app uit en autostart aan. Ik krijg als de app gesloten is dan ook geen notificaties van die app. Heb dit met bijvoorbeeld Authenticator, die heb ik niet vergrendeld staan, alle optimalisaties staan uit maar ik krijg geen meldingen totdat ik de app open. (behalve als ik de app vergrendel dan natuurlijk)

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:51
De Oppo x9 pro (Global) is nu tot 2 november "goedkoop" te krijgen bij een KPN telefoon abbonement. Maar €600,-

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:29

Christiano007

Ich bin der champion

Epep schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:20:
De Oppo x9 pro (Global) is nu tot 2 november "goedkoop" te krijgen bij een KPN telefoon abbonement. Maar €600,-
Dank voor de tip.

Heb bij KPN 1 jarig 15 euro abbo genomen. Betaal je 608 euro. Is voor een jaar goedkoper dan het toestel zo los kopen.

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Gerjannn
Epep schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:20:
Oef, dat kon ik niet laten liggen.. Na vele camera comparisons heb ik iets een voorkeur voor de Vivo, maar met de vele filters e.d. kan ik zeer goed leven met de camera. Thanks voor de tip!

• Drexxon
vandeven66 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:29:

Circle to Search werkt prima met Micts :)

• Gerjannn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOcnUE6HFiq7gdytwdYuFkumKZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cMcJS4fPUsaHC8tCFoWxb0bJ.png?f=fotoalbum_large

Extreem prijzig in vergelijking met de Chinese versie, en dan ook nog kleinere accu natuurlijk.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Wellicht beetje conspiracy, maar waarom zou het niet zo zijn...Kep echt het gevoel alsof China de Ultra's e.d. voor zichzelf houdt, zodat ze Ultra-prijzen kunnen vragen voor de Pro modellen in Europa en Pro-prijzen voor de non-pro modellen.
Overigens geldt het niet alleen voor Vivo maar ook voor Oppo....Zowel de Vivo's als de Oppo's zijn echt in China zo goedkoop...Het is nu geen kwestie meer van china-prijs + btw + wat andere admin/winstmarges = EU prijs, want er zit zo'n groot verschil in de prijzen...

1400 euro voor de X300 Pro en 1050 euro voor de non-pro...en dan ook nog een battery-cutdown krijgen vanwege de EU logistiek/transport wetten die zeggen maximaal xxxx mAh per batterycell....De Find X9 modellen hebben ook veel meer (in 2 cellen), dus het is een keuze van China om dit gewoon zo te doen.
En dan ook nog 'slechts' in 5 of 6 EU landen uitbrengen en de rest niet....Ik ga al bijna automatisch denken of het politiek gemotiveerd is en dat china alleen wilt leveren aan EU landen die geen/de minst politieke menignen over china hebben ofzo...

Consipracy aside, wat zou er qua gedachte achter zitten?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:39

woutur

Klauwtjes uit!

Ik zat eigenlijk een beetje uit te kijken naar de release van de X300. Mooi compact, grote accu en niet duur volgens de eerste berichten. Na de bekendmaking van prijzen in Europa ben ik wel genezen. Jammer, het leek me een toptoestel tegen een schappelijke prijs.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Pagina: 1