Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mathieuuu
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-11 20:14
Hallo Tweakers!

Zo'n 13 jaar geleden heb ik mijn eerste PC gebouwd en deze over de jaren hier en daar geupgrade met nieuwere videokaart, meer ram en nvme ssd, maar ondertussen begint de CPU (i5 3570K) de bottleneck te worden voor games die ik wil spelen.

Daarnaast gebruik ik al een tijdje mijn oude Dell XPS 9550 als home lab, maar vind dat toch een beetje spannend worden met zo'n oude batterij er in.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik had bedacht dat ik deze usecases misschien wel kon combineren. Wat ik zou willen is een headless home lab met GPU. Hierop wil ik Linux draaien met wat docker containers en services (o.a. Plex) met daarnaast een VM met Windows 11, GPU op PCI passthrough en Sunshine om games op 1080p te streamen naar mijn beamer. Aangezien het systeem dus altijd aan zal staan is het verbruik in idle een belangrijk punt (verbruik tijdens gamen of processing vind ik niet ernorm van belang).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ligt er aan wat ik allemaal mee kan nemen, maar ik hoef geen over-de-top systeem en het lijkt me dat het niet meer dan het 1080p game systeem uit de BBG (€950) zou moeten kosten mocht ik alleen mijn SSD en behuizing mee kunnen nemen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

SSD: NVMe SK Hynix PC601 1TB
Behuizing: Fractal Define S
Voeding: OCZ-ZS750W-EU
GPU: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval een nieuwe CPU, koeler, moederbord en geheugen.

Misschien een nieuwe voeding ivm energiezuinigheid.
Misschien ook een nieuwe GPU, maar wellicht kan ik nog even vooruit door er een 2de RX 580 met CrossFire bij te pluggen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
High/Ultra 1080p games streamen (Baldurs Gate 3 & Hogwarts Legacy) en zo laag mogelijk idle energie verbruik. Het zou nog een mooie plus zijn als ik LLM modellen zou kunnen draaien, maar dit is niet noodzakelijk.

Ga je overklokken?
Niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik weet niet goed welke CPU (of APU) voor mijn usecase geschikt is. Het idle verbruik van de 1080p game pc uit de BBG zit met ~60W aan de hoge kant en laat misschien wat te wensen over als er naast gamen ook nog andere processen op draaien. De CPU+MB combi uit de thuisserver BBG is weer het andere uiterste vrees ik. Wat zou een goede CPU en MB zijn waarmee ik nog wel kan gamen, maar welke ook een laag idle energieverbruik heeft?

Zou ik daarnaast naar een nieuwe voeding moeten kijken of ga ik daar het verschil nauwelijks in merken qua energieverbruik?

Wat betreft de GPU hoop ik deze volledig te kunnen uitschakelen als de Windows VM uit staat om idle energieverbruik te minimaliseren, maar ik lees gemixte berichten of dit mogelijk is. Is het uberhaupt een goed idee om mijn RX 580 mee te verhuizen en eventueel uit te breiden met een 2de? Of kan ik beter een nieuwere versie kopen welke misschien uit zichzelf (bijna) geen energie verbruikt als deze niet gebruikt wordt?

Beste antwoord (via Mathieuuu op 29-10-2025 00:36)

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:39
Je voeding komt uit 2011 en heeft 3 jaar garantie, dus ik denk dat een nieuwe voeding zeker een goed idee gaat zijn.

Als ik een beetje rondkijk op Techpowerup zit je met de RX 580 toch wel zo op 12w idle voor de videokaart, dus om daar nog een RX 580 bij te stoppen (wat mij ok totaal niet interessant lijkt voor de performance in het algemeen) is denk ik niet de beste oplossing.
De RX 9060 XT lijkt het zuinigst te zijn van de nieuwere kaarten met 6w idle. RTX 5050, 5060, en 5060 Ti zitten daar ietsjes boven met 10w.
Wil je voor de CPU een laag idle verbruik ben je toch al snel gebonden aan Intel, alleen loop je dan wel wat performance mis tegenover AMD. De Core Ultra 5 245K bijvoorbeeld zit volgens de Tweakers review rond 13w idle.

Als je graag onder de 950 euro wilt blijven dan zou je kunnen kijken naar zoiets.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245KF Boxed€ 191,99€ 191,99
1MoederbordenASRock B860 Pro-A€ 137,17€ 137,17
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 359,99€ 359,99
1Geheugen internCrucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B€ 101,99€ 101,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 75,99€ 75,99
Totaal€ 867,13
+ een zeer goede koeler van Thermalright https://www.amazon.nl/dp/B0D97QJJ3Y

Hiermee zou je denk ik heeeel lang kunnen doen, aangezien je nu nog op een 3570K en RX 5080 zit ;)
Ik heb geen idee wat je nog hierbij moet rekenen qua idle verbruik voor het moederbord, geheugen, ssd, fans etc. Maar voor de videokaart en processor zou je iig op 19w moeten zitten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Miyazono
Je voeding komt uit 2011 en heeft 3 jaar garantie, dus ik denk dat een nieuwe voeding zeker een goed idee gaat zijn.

Als ik een beetje rondkijk op Techpowerup zit je met de RX 580 toch wel zo op 12w idle voor de videokaart, dus om daar nog een RX 580 bij te stoppen (wat mij ok totaal niet interessant lijkt voor de performance in het algemeen) is denk ik niet de beste oplossing.
De RX 9060 XT lijkt het zuinigst te zijn van de nieuwere kaarten met 6w idle. RTX 5050, 5060, en 5060 Ti zitten daar ietsjes boven met 10w.
Wil je voor de CPU een laag idle verbruik ben je toch al snel gebonden aan Intel, alleen loop je dan wel wat performance mis tegenover AMD. De Core Ultra 5 245K bijvoorbeeld zit volgens de Tweakers review rond 13w idle.

Als je graag onder de 950 euro wilt blijven dan zou je kunnen kijken naar zoiets.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245KF Boxed€ 191,99€ 191,99
1MoederbordenASRock B860 Pro-A€ 137,17€ 137,17
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 359,99€ 359,99
1Geheugen internCrucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B€ 101,99€ 101,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 75,99€ 75,99
Totaal€ 867,13
+ een zeer goede koeler van Thermalright https://www.amazon.nl/dp/B0D97QJJ3Y

Hiermee zou je denk ik heeeel lang kunnen doen, aangezien je nu nog op een 3570K en RX 5080 zit ;)
Ik heb geen idee wat je nog hierbij moet rekenen qua idle verbruik voor het moederbord, geheugen, ssd, fans etc. Maar voor de videokaart en processor zou je iig op 19w moeten zitten.

• Mathieuuu
Bedankt voor je suggestie! Een paar vragen en toelichtingen:
Miyazono schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:23:
Vanwege de verbeterde efficientie in nieuwe voedingen neem ik aan? Of doelde je hiermee op veiligheid?
Als het inderdaad niet mogelijk blijkt om de GPU(s) compleet uit te schakelen als de Steam VM niet draait dan zal de RX 9060 inderdaad een goede en zuinige optie zijn zo te zien. De reden dat ik zat te kijken om er nog een extra RX 580 bij te stoppen is dat het voor veel games wel zo'n 90% extra FPS lijkt te geven volgens de gelinkte website (mits de game CrossFire ondersteunt). Op het moment kan ik BG3 al wel op medium/high spelen dus dat leek mij het proberen waard.
Scheelt een hoop met AMD zo te zien inderdaad! Als ik naar die review kijk, kan ik dan trouwens niet beter voor de Intel Core i5-14600K gaan? Iets ouder zo te zien, maar verbruikt 60% van de Ultra 5 in idle, kost een tientje minder en presteert in games hetzelfde (ondanks de iets lagere specs). Of zie ik dan iets over het hoofd?

Ben benieuwd wat je er van denkt. Nogmaals bedankt!

• Miyazono
Voeding voornamelijk vanwege de veiligheid. Zo'n oude budget voeding wil je absoluut niet meer gebruiken. En daarnaast zal idd de efficientie van een fatsoenlijke nieuwe voeding ook best een verschil zijn.

Als je wilt proberen om de GPU uit te schakelen tijdens idle en wel graag beeld wilt hebben voor een beetje webbrowsen en dergelijke dan heb je uitvoering: Intel Core Ultra 5 245K Boxed nodig, aangezien de KF zonder iGPU komt.

De 14600K zit op een dood platform zonder upgrade mogelijkheden. De 13e en 14e generatie i7's en i9's hebben designfouten waardoor deze snel kapot gaan, ook zijn ze vrijwel onmogelijk koel te houden. Dus dan lijkt mij de Core Ultra de betere keuze.

• Mathieuuu
Ah dat verklaart een hoop idd. Dank voor de uitleg!