Van koper naar glasvezel ander router als bridge

Pagina: 1
Acties:

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-10 18:12
Beste Tweakers,

Vandaag is mijn YouFone internet only glasvezel abonnement ingegaan. Hiervoor had ik koper bij CheapConnect. Bij deze provider gebruikte ik een eigen modem van het merk Draytek Vigor 130 (ADSL2+/VDSL2). Ten tijde van de koperaansluting had ik de Draytek in bridge modem gezet (VLAN), met daarachter een VILFO VPN router (OpenWRT).

Helaas is de huidige Modem Box 12 van Youfone niet in bridge mode te zetten. Ik heb geprobeerd de Draytek Vigor 130 aan te sluiten op de XGS-PON (TK01) glasvezelaansluitpunt (zelfde setup zoals bij de koperaansluting), maar werkt helaas niet. Ik heb dus een andere router nodig. Weet iemand een simpele glasvezelrouter (niet al te duur/zonder wifi) die uitsluitend dienst doet als bridge om de Draytek te vervangen en de Youfone Modem Box 12 te omzeilen?

[ Voor 7% gewijzigd door Urbanized op 27-10-2025 15:21 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Check even de verschillende XGS-PON topics (onder andere KPN en Delta), daar staat alle informatie (inclusief hardware) om dit werkend te krijgen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Urbanized
lier schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:57:
Check even de verschillende XGS-PON topics (onder andere KPN en Delta), daar staat alle informatie (inclusief hardware) om dit werkend te krijgen.
Waarschijnlijk heb ik verkeerde zoektermen gebruikt. Ik zal eens zoeken op XGS-PON.

Bedankt.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Urbanized check ook even in die topics welk vlan je moet gebruiken en bij pppoe welke instellingen je moet ... instellen.
Ik heb het werkend gehad op een unifi UX (mini routertje met wifi).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
Waarom wil je de Draytek op de ONT ipv de OpenWRT router?

Ik vermoed dat de Draytek het wel moet kunnen, OpenWRT kan het zeker: https://www.youfone.nl/kl...tinstellingen-eigen-modem

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Urbanized
franssie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:10:
@Urbanized check ook even in die topics welk vlan je moet gebruiken en bij pppoe welke instellingen je moet ... instellen.
Ik heb het werkend gehad op een unifi UX (mini routertje met wifi).
Als het goed is moet dat zo:

VLAN: VLAN 6
Gebruikersnaam: internet
Wachtwoord: internet

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Urbanized schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:44:
[...]

Als het goed is moet dat zo:

VLAN: VLAN 6
Gebruikersnaam: internet
Wachtwoord: internet
Ja dat is wat ik gebruikt heb als ik het mij goed herinner, al schijnt U/P niet gecontroleerd te worden. Dus ETH kabel van het glasdoosje in de WAN van je router (de experia er tussenuit), VLAN en PPPOE instellen en het zou moeten werken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Urbanized
Paul schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:11:
Waarom wil je de Draytek op de ONT ipv de OpenWRT router?

Ik vermoed dat de Draytek het wel moet kunnen, OpenWRT kan het zeker: https://www.youfone.nl/kl...tinstellingen-eigen-modem
Ik heb zojuist een mail van Draytek terug en volgens hen kan het niet met de Draytek Vigor 130. Zij adviseerden ethernet router Draytek Vigor 2136 aan.

Ik wil de Draytek op de ONT als bridge, waarna de VILFO VPN router alles overneemt, zo ook de firewall. Ik ging ervan uit dat de VILFO niet zou werken direct op de ONT. Als ik nu de VILFO werkend krijg direct op de ONT, werkt de firewall dan nog wel? Ik heb even een foto gemaakt, maar nog niet geactiveerd. Als ik het goed heb moet het er zo uitzien(?):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgzPc944mPDg4csXIeQObiiCJu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5GHU8FSk4EVVufQtlf1hWay4.png?f=fotoalbum_large

• Urbanized
franssie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

Ja dat is wat ik gebruikt heb als ik het mij goed herinner, al schijnt U/P niet gecontroleerd te worden. Dus ETH kabel van het glasdoosje in de WAN van je router (de experia er tussenuit), VLAN en PPPOE instellen en het zou moeten werken.
Ik ga dat zo proberen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
Urbanized schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:06:
Ik heb zojuist een mail van Draytek terug en volgens hen kan het niet met de Draytek Vigor 130. Zij adviseerden ethernet router Draytek Vigor 2136 aan.
Ik ken de 130 niet, heb hem net opgezocht en deze heeft geen ethernet WAN, alleen DSL. Dan gaat dat inderdaad niet werken, uit de ONT komt ethernet.
Als ik nu de VILFO werkend krijg direct op de ONT, werkt de firewall dan nog wel?
Waarom zou dat niet werken? De instellingen aan je WAN-kant doen niks met de firewall tussen WAN en LAN :)
Als ik het goed heb moet het er zo uitzien(?):
Je moet op de WAN-poort op VLAN 6 zetten (PVID op 6, en untagged lid van VLAN 6, ik weet zo niet hoe dat er op OpenWRT uitziet), dat staat niet op de screenshot, maar wat er wel op staat lijkt me goed.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Urbanized
Paul schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:20:

Je moet op de WAN-poort op VLAN 6 zetten (PVID op 6, en untagged lid van VLAN 6, ik weet zo niet hoe dat er op OpenWRT uitziet), dat staat niet op de screenshot, maar wat er wel op staat lijkt me goed.
Ik heb het geprobeerd zoals op de foto aangegeven, helaas geen verbinding. Daarna heb ik de simpele VILFO interface overgeslagen en ben ik OpenWRT ingedoken. Daar VLAN op 6 geconfigureerd zoals boven aangegeven. Helaas ook geen verbinding (Unknown error (USER_REQUEST)). Ik denk dat ik maar gewoon de meegeleverde Modem Box 12 van YouFone ga gebruiken met daarachter de VILFO VPN router (router achter router principe). Alleen zit ik dan wel met een dubbel DHCP-server en NAT-instellingen.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:50

servies

Veni Vidi Servici

Urbanized schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Ik heb het geprobeerd zoals op de foto aangegeven, helaas geen verbinding. Daarna heb ik de simpele VILFO interface overgeslagen en ben ik OpenWRT ingedoken. Daar VLAN op 6 geconfigureerd zoals boven aangegeven. Helaas ook geen verbinding (Unknown error (USER_REQUEST)). Ik denk dat ik maar gewoon de meegeleverde Modem Box 12 van YouFone ga gebruiken met daarachter de VILFO VPN router (router achter router principe). Alleen zit ik dan wel met een dubbel DHCP-server en NAT-instellingen.
Waar heb jij die VLAN 6 op geconfigureerd? Dat moet echt op de wan poort en ik zie dat daarboven nergens staan.
Als ik het goed begrijp moet je voor OpenWRT de shell in om een VLAN te gebruiken voor de WAN poort...
Wat ik me alleen afvraag: gebruik je de VILFO software of is er een nieuwere versie van OpenWRT op geinstalleerd. Zoals je de benamingen gebruikt vind ik het nogal verwarrend...

[ Voor 15% gewijzigd door servies op 27-10-2025 22:09 ]

• Urbanized
servies schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:59:
[...]

Waar heb jij die VLAN 6 op geconfigureerd? Dat moet echt op de wan poort en ik zie dat daarboven nergens staan.
Als ik het goed begrijp moet je voor OpenWRT de shell in om een VLAN te gebruiken voor de WAN poort...
Wat ik me alleen afvraag: gebruik je de VILFO software of is er een nieuwere versie van OpenWRT op geinstalleerd. Zoals je de benamingen gebruikt vind ik het nogal verwarrend...
De foto is van de interface van Vilfo zelf, maar ben daarna letterlijk in de OpenWRTachter de schil ingedoken via een optie (op eigen risico). Ik heb deze tip gevolgd om de vlan aan te maken: https://www.reddit.com/r/...lan_tagging_issues/?tl=nl

P.S. De versie is overigens OpenWrt 21.02.3.

[ Voor 6% gewijzigd door Urbanized op 28-10-2025 00:31 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23
MTU kan op 1500, als je router dat ondersteunt icm PPPoE.

• Urbanized
hcQd schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 00:45:
MTU kan op 1500, als je router dat ondersteunt icm PPPoE.
Waarom 1500?

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-10 15:34
Als er openwrt op de vilfo kan, kan er dan ook opnsense op? Daarin is het niet zo moeillijk om een vLAN icm PPPoE te maken vanuit de GUI.

• Urbanized
valkenier schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:40:
Als er openwrt op de vilfo kan, kan er dan ook opnsense op? Daarin is het niet zo moeillijk om een vLAN icm PPPoE te maken vanuit de GUI.
Nou ik ga geen andere firmware op de VILFO installeren omdat het niet wil lukken. Daarnaast zit er een gebruikersinterface bovenop de OpenWRT die zeer vriendelijke is waarbij ik niet hoef te 'programeren'. Het is alleen balen dat er wel ppoee mogelijkheden zijn geimplenteerd in de gebruikersinterface, maar geen VLAN opties.

• valkenier
Urbanized schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:39:
[...]

Nou ik ga geen andere firmware op de VILFO installeren omdat het niet wil lukken. Daarnaast zit er een gebruikersinterface bovenop de OpenWRT die zeer vriendelijke is waarbij ik niet hoef te 'programeren'. Het is alleen balen dat er wel ppoee mogelijkheden zijn geimplenteerd in de gebruikersinterface, maar geen VLAN opties.
Tja, ik vind opnsense veel toeganklijker dan openwrt, maar goed, wat jij wil.

• Urbanized
valkenier schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Tja, ik vind opnsense veel toeganklijker dan openwrt, maar goed, wat jij wil.
Ik heb nog wel een andere boxje met pfsense. Misschien dat ik die eens ga proberen.

Trouwens, weet jij misschien of een managed switch met gebruik van vlan wel direct op de mediaconverter kan?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

valkenier schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:40:
Er 'kan' ook helemaal geen OpenWrt op de Vilfo. De OEM firmware is gebouwd rond een SDK op basis van een relatief recente OpenWrt. Da's iets heel anders dan een echte port. 90% van het consumentenspul draait op zo'n vendor SDK's.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:39
@Urbanized .. kan je niet "gewoon" de OpenWRT configuratie volgens hun eigen documentatie doen?

https://openwrt.org/docs/...onfigurations#netherlands

• Urbanized
Borromini schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:02:
[...]

Er 'kan' ook helemaal geen OpenWrt op de Vilfo. De OEM firmware is gebouwd rond een SDK op basis van een relatief recente OpenWrt. Da's iets heel anders dan een echte port. 90% van het consumentenspul draait op zo'n vendor SDK's.
Volgens de maker (vertaald):

"Vilfo draait op LEDE/OpenWrt, dus het maakt veel gebruik van opensourcesoftware. De gebruikersinterface is door ons geschreven en is in die zin propriëtair.

De gebruikersinterface maakt uitgebreid gebruik van de Ubus API om commando's uit te voeren, maar omdat de shell en LUCI direct beschikbaar zijn, is het eenvoudig om de acties die door onze gebruikersinterface worden uitgevoerd te inspecteren."

• Urbanized
duvekot schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:06:
@Urbanized .. kan je niet "gewoon" de OpenWRT configuratie volgens hun eigen documentatie doen?

https://openwrt.org/docs/...onfigurations#netherlands
Bedankt. Ik ga de link doornemen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Urbanized schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:49:
Volgens de maker (vertaald):

"Vilfo draait op LEDE/OpenWrt, dus het maakt veel gebruik van opensourcesoftware. De gebruikersinterface is door ons geschreven en is in die zin propriëtair.
Bewust wollig taalgebruik dat OpenWrt misbruikt, maar dat doen ze allemaal. Eer dat juridisch aangepakt wordt zijn we weer een paar jaar verder. Maar dat doet hier niet terzake, je hebt 't aan de praat gekregen en da's wat telt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Urbanized
Borromini schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:08:
[...]

Bewust wollig taalgebruik dat OpenWrt misbruikt, maar dat doen ze allemaal. Eer dat juridisch aangepakt wordt zijn we weer een paar jaar verder. Maar dat doet hier niet terzake, je hebt 't aan de praat gekregen en da's wat telt.
Nou, ik heb 'm nog niet aan de praat gekregen rechtstreeks op het PON kastje. Ik kom het OpenWRT omgeving ook niet meer in. Zodra ik erop klik, kom ik weer bij de Interface uit zoals op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw6SOCvkIluVl4luy2WALPZ6rv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DAWjs5zJbSOJwF1iMFXi4Mvy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Urbanized op 28-10-2025 20:21 ]

• valkenier
Urbanized schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:01:
[...]

Ik heb nog wel een andere boxje met pfsense. Misschien dat ik die eens ga proberen.

Trouwens, weet jij misschien of een managed switch met gebruik van vlan wel direct op de mediaconverter kan?
ik weet niet of dat kan, je kan er eens mee experimenteren. Maar mijn voorkeur zou niet nog een switch tussen ont en router zijn.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Urbanized schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:18:
[...]

Nou, ik heb 'm nog niet aan de praat gekregen rechtstreeks op het PON kastje. Ik kom het OpenWRT omgeving ook niet meer in. Zodra ik erop klik, kom ik weer bij de Interface uit zoals op de foto.
[Afbeelding]
Kan je een config backup maken, daar plukjes config uit halen met iets als 7zip, bewerken met kladblok en teruggooien via 7zip?

Ik heb zelf ook Youfone glas, eth0 zit op de WAN.
In file ETC>CONFIG>network werkt onderstaand knipsel voor mij. Wellicht kan je het handmatig infreubelen? DNS servers en eth0 wil je misschien aanpassen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
config device
    option name 'eth0'
    option mtu '1512'

config device
    option type '8021q'
    option ifname 'eth0'
    option vid '6'
    option name 'eth0.6'
    option mtu '1508'

config interface 'wan'
    option proto 'pppoe'
    option device 'eth0.6'
    option username 'internet'
    option password 'internet'
    option mtu '1500'
    option peerdns '0'
    list dns '9.9.9.9'
    list dns '1.1.1.2'
    option ipv6 '1'
    option metric '1'

config interface 'wan6'
    option proto 'dhcpv6'
    option device '@wan'
    option reqaddress 'try'
    option reqprefix 'auto'
    option peerdns '0'
    list dns '2620:fe::9'
    list dns '2606:4700:4700::1002'
    option metric '0'

Wat ik gebruik is in regel 26 nét iets anders dan de gelinkte https://openwrt.org/docs/...onfigurations#netherlands, het voldoet ook aan de standaard https://openwrt.org/docs/...ation#native_ipv6_connect.

Mijn ervaring is dat na een hickup vanaf de glasvezel converter of ONT, wan6/IPv6 soms niet meer online komt bij 'pppoe-wan' gebruik, wél altijd bij '@wan'.

• Urbanized
Chris.nl schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 03:18:
[...]

Kan je een config backup maken, daar plukjes config uit halen met iets als 7zip, bewerken met kladblok en teruggooien via 7zip?

Ik heb zelf ook Youfone glas, eth0 zit op de WAN.
In file ETC>CONFIG>network werkt onderstaand knipsel voor mij. Wellicht kan je het handmatig infreubelen? DNS servers en eth0 wil je misschien aanpassen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
config device
    option name 'eth0'
    option mtu '1512'

config device
    option type '8021q'
    option ifname 'eth0'
    option vid '6'
    option name 'eth0.6'
    option mtu '1508'

config interface 'wan'
    option proto 'pppoe'
    option device 'eth0.6'
    option username 'internet'
    option password 'internet'
    option mtu '1500'
    option peerdns '0'
    list dns '9.9.9.9'
    list dns '1.1.1.2'
    option ipv6 '1'
    option metric '1'

config interface 'wan6'
    option proto 'dhcpv6'
    option device '@wan'
    option reqaddress 'try'
    option reqprefix 'auto'
    option peerdns '0'
    list dns '2620:fe::9'
    list dns '2606:4700:4700::1002'
    option metric '0'

Wat ik gebruik is in regel 26 nét iets anders dan de gelinkte https://openwrt.org/docs/...onfigurations#netherlands, het voldoet ook aan de standaard https://openwrt.org/docs/...ation#native_ipv6_connect.

Mijn ervaring is dat na een hickup vanaf de glasvezel converter of ONT, wan6/IPv6 soms niet meer online komt bij 'pppoe-wan' gebruik, wél altijd bij '@wan'.
Welke router gebruik jij hiervoor? Welke tool gebruik je om de config terug te plaatsen na bewerken?

P.S. Waarom staat de mtu boven de 1500? En moet die bij pppoe niet op 1492 staan ipv 1500?

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Urbanized schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:12:
[...]

Welke router gebruik jij hiervoor? Welke tool gebruik je om de config terug te plaatsen na bewerken?

P.S. Waarom staat de mtu boven de 1500? En moet die bij pppoe niet op 1492 staan ipv 1500?
Ik gebruik voor m'n 100/100 verbinding de NanoPi r3s met case, 2GB RAM, no eMMC versie. Goed te vinden op AlieExpr. Draait gewoon OpenWRT, tegen 1,74watt idle.

Ik durf hem blind aan te bevelen qua pppoe en wireguard rekenkracht tot zo'n 250/250, wil je meer dan zou ik me serieus verdiepen in andere opties.

Fysieke poort 'eth0' op mtu 1512 want daarover loopt VLAN 'eth0.6' op mtu 1508 zodat de pppoe verbinding een mtu van 1500 kan hebben. Ik weet niet beter dan dat ik ooit had uitgevogeld op dit forum dat dit best practice is.

MTU op 1492 werkt, maar Youfone zegt zelf ook 1500.

Ik weet niet welke gui jou Vilfo heeft, maar via Luci kan ik hier een (aangepaste) backup config gewoon weer importeren 😅

[ Voor 12% gewijzigd door Chris.nl op 30-10-2025 23:37 ]

Pagina: 1