WiFi: AP of Meshkit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-10 07:50
Ik zoek een?
Degelijke manier om mijn huis van WiFi te voorzien op alle 3 de woonlagen.

Wat is je budget?
Max 300 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het probleem: ik woon in een vrij typische jaren '70 doorzonwoning. Betonnen vloeren en 3 verdiepingen, inclusief slaapkamers op zolder. We wonen met 5 personen met allerlei devices en zijn allemaal continue online. Goede wifi is vrij cruciaal (voor wie niet). In het verleden gebruikten wij het standaard access point van de provider (een Zyxel VMG8825-T50) maar we merkten dat het bereik vooral op zolder te wensen overliet. Ik heb toen een jaar of 4 geleden een mesh setje gekocht die vrij goed in de reviews was, een Netgear Orbi RBR350 met een base unit en 2 satelites. Nu ben ik eigenlijk al sinds het begin niet echt te spreken over het geheel. De instelmogelijkheden zijn veel te beperkt, het switchen van satellite gaat lang niet altijd automatisch waardoor je soms op zolder alsnog met beneden verbonden bent en slecht bereik hebt, de satellites verliezen soms ineens hun verbinding en moet ik met een factory reset weer terug in het gareel krijgen en zo ongeveer dagelijks, soms zelfs meermaals, crasht het base station volledig waardoor we ongeveer 5 minuten lang in z'n geheel geen wifi meer hebben. Zeer leuk met een gamende puber die midden in z'n potje CoD zit ;)

Ik ben dus in de markt voor een vervanging van dat Orbi setje. Gezien ons budget heb ik denk ik twee keuzes: een mooie mid-range wifi7 router of een low-range mesh setje. Mijn vraag is eigenlijk: heb ik echt wel een mesh set nodig of kan ik ook af met een goeie router in de woonkamer die dekking door het hele huis geeft? Zeker als ik ga voor wifi7 en ik mogelijk minder last heb van de netwerken van onze buren?

Ik verwacht natuurlijk niet echt een panklaar antwoord op deze vraag, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen op dit gebied. Wat is nu slim: mesh of niet?

Rookworst zonder R is ook worst.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Laatst online: 07:39
Nee, mesh is niet slim, want je hebt nu ook mesh en dat is volgens je verhaal maar zo zo.
WiFi 7 moet je je niet blind op staren, want het bereik is vergelijkbaar met WiFi 6, dus daar ga je geen winst halen. WiFi 7 is wel beter qua efficiëntie en bandbreedte, maar dan moeten de clients dat ook ondersteunen en ik lees uit je verhaal dat dat het probleem niet is.

Heb je een ethernetkabel naar boven lopen? Zo nee, doen! En dan zet je op elke verdieping een fatsoenlijke access point neer die je dus bedraad aansluit (ik heb hier spul van TP-Link Omada) en dan doe je jezelf een heel groot plezier. Roaming gaat hier ook prima.
Gezien ons budget heb ik denk ik twee keuzes: een mooie mid-range wifi7 router of een low-range mesh setje.
Ik heb geen idee wat je budget is, maar deze twee keuzes zou ik dus allebei niet doen, want je schiet er niks mee op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Beste oplossing is denk ik de 300 euro gebruiken voor het aanleggen van kabels en goed instellen van je huidige set. Dan zou je rond de 600Mb/s kunnen halen op elke verdieping via WiFi en 940Mbp/s bekabeld met een zeer lage ping als je een 1Gbps abonnement hebt tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb een budget (met de natte vinger bepaald obv sentiment denk ik) van ca. 300 euro in gedachten.

Ik heb 2 x Cat7 naar zolder liggen, waar ik mijn werkkamer heb. Ik ben voor mijn werk dus niet afhankelijk van WiFi, gelukkig. Ik heb eerlijk gezegd de optie niet eens overwogen om 2 AP's te kopen en ze beiden bedraad aan te sluiten. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe dat dan werkt met roaming en hoe ze samen 1 netwerk kunnen vormen? Kunnen alle AP's dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-10 16:36
Ik stond nog niet zo lang geleden voor hetzelfde probleem. Een meshset, waarbij de satellieten (1 per verdieping) bedraad zijn verbonden, heeft gezorgd voor een probleemloze verbinding. Hier geen gamers, dus dat kan ik niet goed beoordelen. Uit jouw post denk ik op te maken dat de satellieten nu niet bedraad aangesloten zijn. Dat zou ik eerst eens proberen. Heb zelf ahv de BBG gekozen voor een setje van TP-link met shared backhaul. Aangezien de satellieten toch bedraad zijn aangesloten was dat de goedkoopste oplossing. Weinig aan in te stellen, maar werkt gewoon goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Pieter.txt op 28-10-2025 14:03 ]

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Pieter.txt schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:02:
Ik stond nog niet zo lang geleden voor hetzelfde probleem. Een meshset, waarbij de satellieten (1 per verdieping) bedraad zijn verbonden, heeft gezorgd voor een probleemloze verbinding. Hier geen gamers, dus dat kan ik niet goed beoordelen. Uit jouw post denk ik op te maken dat de satellieten nu niet bedraad aangesloten zijn. Dat zou ik eerst eens proberen. Heb zelf ahv de BBG gekozen voor een setje van TP-link met shared backhaul. Aangezien de satellieten toch bedraad zijn aangesloten was dat de goedkoopste oplossing. Weinig aan in te stellen, maar werkt gewoon goed.
Het probleem met de huidige meshset is niet direct het bereik of de snelheid, maar meer de betrouwbaarheid. De satelites gaan soms ineens een eigen leven lijden en het systeem als geheel valt meerdere keren per dag compleet uit de lucht (inclusief de management interface via UTP). Ik denk dus dat het gewoon defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Ik zit nu te kijken naar 2 UniFi AP's met een controller erbij. Een AP op de begane grond, een AP op zolder en de controller voor het roamen en andere settings. Dan ben ik er ook, denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:57
Een mesh set met een wired backhaul lijkt mij inderdaad de meest logische oplossing. TP-Link heeft prima kant en klare setjes in de deco range. Ik gebruik al jaren een Deco M4 set waar er 2 bedraad en 1 draadloos is aangesloten. Daar kun je per device instellen of mesh wel of niet aanstaat (en dus ook de preferente AP) en hetzelfde voor 2.4 Ghz vs 5 Ghz. Dat setje kreeg ik gratis van Ziggo en werkte boven verwachting goed. Zo goed dat mijn Nighthawk ligt te verstoffen.

Toevallig recent in een aanbieding een X55 3-pack op de kop getikt (Wifi 6 ipv 5) maar nog niet de tijd genomen om hem uit te rollen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

BezurK schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:51:
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb een budget (met de natte vinger bepaald obv sentiment denk ik) van ca. 300 euro in gedachten.

Ik heb 2 x Cat7 naar zolder liggen, waar ik mijn werkkamer heb. Ik ben voor mijn werk dus niet afhankelijk van WiFi, gelukkig. Ik heb eerlijk gezegd de optie niet eens overwogen om 2 AP's te kopen en ze beiden bedraad aan te sluiten. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe dat dan werkt met roaming en hoe ze samen 1 netwerk kunnen vormen? Kunnen alle AP's dat?
De RBR350 router is aan te sluiten als access point door deze bedraad aan te sluiten. In de Internet poort gaat dan de verbinding vanaf beneden, en 1 van de 4 ethernet poorten gaan dan naar boven naar jouw pc. In de instellingen moet je hem vervolgens dan wel weer als access point instellen, maar dat is met google/chatgpt vrij simpel uit te vogelen.

Je kan zelfs eventueel die 2 satellieten daar dan weer bekabeld op aansluiten, wat uiteindelijk altijd het snelst werkt. Maar ik gok dat het al een prima stap omhoog is door halverwege dit bedraad aan te leggen, de 2 satelietten op diezelfde verdieping kunnen draadloos vast al wel lekker mee dan.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-10 16:36
BezurK schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:13:
Ik zit nu te kijken naar 2 UniFi AP's met een controller erbij. Een AP op de begane grond, een AP op zolder en de controller voor het roamen en andere settings. Dan ben ik er ook, denk ik?
Zelf geen ervaring met UniFi, maar dat zou goed moeten zijn. Al denk ik wel dat het met goedkopere alternatieven net zo goed moeten werken als je de instellingen en beheermogelijkheden eigenlijk niet nodig hebt. Misschien heb je gewoon pech met de set die je nu hebt? Ik heb hier nu al een jaar of 2 de set van TP-Link uit de BBG en die draait probleemloos. Je zou ook nog naar de set van AVM kunnen kijken. Dat is over het algemeen een zeer betrouwbaar merk met veel instelmogelijkheden, maar zonder dat je direct de premium prijs van UniFi moet neerleggen.

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
sdk1985 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:28:
Een mesh set met een wired backhaul lijkt mij inderdaad de meest logische oplossing. TP-Link heeft prima kant en klare setjes in de deco range. Ik gebruik al jaren een Deco M4 set waar er 2 bedraad en 1 draadloos is aangesloten. Daar kun je per device instellen of mesh wel of niet aanstaat (en dus ook de preferente AP) en hetzelfde voor 2.4 Ghz vs 5 Ghz. Dat setje kreeg ik gratis van Ziggo en werkte boven verwachting goed. Zo goed dat mijn Nighthawk ligt te verstoffen.

Toevallig recent in een aanbieding een X55 3-pack op de kop getikt (Wifi 6 ipv 5) maar nog niet de tijd genomen om hem uit te rollen.
Update: Heb boven even getest en de X55 zit bedraad in een andere kamer op de eerste verdieping. De primaire X55 staat bedraad in de voorraad kast op de begane grond en de losse X55 staat in de keuken (voor de tuin). Ik haal terwijl ik in een andere kamer op de eerste etage zit 553 Mbps / 245 Mbps. In de kamer met het AP haal ik 895/912 Mbps. Er zijn nu 20 clients verbonden. Ik heb hem overigens in AP mode staan dus dat betekent geen dhcp, portfowarding, vpn, prioriteiten, etc. Mesh werkt wel prima.

product: TP-Link Deco X55

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 28-10-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Laatst online: 07:39
sdk1985 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:28:

Je zegt hier mesh, maar je bedoelt roaming. Mesh is draadloze verbinding tussen twee access points, iets dat je hier juist niet wil, want je wil hier een 'wired backhaul'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Saekerhett schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:53:
[...]

Je zegt hier mesh, maar je bedoelt roaming. Mesh is draadloze verbinding tussen twee access points, iets dat je hier juist niet wil, want je wil hier een 'wired backhaul'.
Nee hoor;
Mesh networks: In computing, a mesh network is a network where all devices are interconnected, allowing data to travel through multiple paths to find the most efficient route
In geval van de Deco app beheert de Mesh toggle 'seamless roaming' tussen AP's. Bedraad of onbedraad maakt daarbij niet uit. Het gaat over alle verbonden nodes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxPQsRPFqrqCMDjPGTMRmDm7WiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmYNxx261RaNDIjqvAnLO9ro.jpg?f=fotoalbum_large

Laat je het aanstaan dan kun je overigens alsnog een voorkeur AP per device kiezen.

Overigens heeft het gasten netwerk een toggle voor toegang tot je lokale netwerk (handig voor smart devices).

[ Voor 28% gewijzigd door sdk1985 op 28-10-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Bedankt voor alle zinnige reacties! Ik denk dan dat het een mesh setje met wired backhaul wordt, dus zonder dedicated backhaul en dus goedkoper. Ik had me al redelijk verdiept in mesh setjes en wist het verschil tussen dedicated backhaul en shared backhaul, maar het kwartje was nog niet gevallen dat een shared backhaul niet erg is zo lang je ze bedraad aansluit. Goeie tip!

Voor nu denk ik dat het de ASUS ZenWiFi XD5 wordt, gezien de reviews. Ik "durf" de aanbevolen TP-Link Deco X50 uit de BBG niet aan omdat ik in de review lees dat die hoge latency heeft? Mijn kinderen gamen graag via WiFi dus dat schrikt me een beetje af. Misschien overbodig, ik weet ook niet precies of de latency van de ASUS minder slecht is, maar volgens mij is die ASUS set ook een prima keuze als ik de reviews moet geloven.

[ Voor 4% gewijzigd door BezurK op 29-10-2025 10:10 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
BezurK schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:09:
Bedankt voor alle zinnige reacties! Ik denk dan dat het een mesh setje met wired backhaul wordt, dus zonder dedicated backhaul en dus goedkoper. Ik had me al redelijk verdiept in mesh setjes en wist het verschil tussen dedicated backhaul en shared backhaul, maar het kwartje was nog niet gevallen dat een shared backhaul niet erg is zo lang je ze bedraad aansluit. Goeie tip!

Voor nu denk ik dat het de ASUS ZenWiFi XD5 wordt, gezien de reviews. Ik "durf" de aanbevolen TP-Link Deco X50 uit de BBG niet aan omdat ik in de review lees dat die hoge latency heeft? Mijn kinderen gamen graag via WiFi dus dat schrikt me een beetje af. Misschien overbodig, ik weet ook niet precies of de latency van de ASUS minder slecht is, maar volgens mij is die ASUS set ook een prima keuze als ik de reviews moet geloven.
Ging dat niet specifiek over de responsetijd op de draadloze backhaul die jij niet gaat gebruiken? Dat heb ik wel voorbij zien komen namelijk 'De responstijd van de verbinding is niet om over naar huis te schrijven als je afhankelijk bent van een draadloze backhaul'. Maar goed kwestie van even zoeken naar de beste set met prijs/prestatie. Persoonlijk zou ik vooral focussen op het zoeken van reviews waarbij mensen melding maken van wegvallende verbindingen en reboot zoals je nu aangeeft te hebben. Mijn netgear had destijds ook wel e.e.a aan rariteiten. Asus zelf nooit geprobeerd omdat elk apparaat wat ik ooit heb gekocht achteraf tegenviel omdat ze op papier het beste/coolste product hebben maar het in de praktijk altijd gedoe is met software bugs. Maar wie weet hebben ze het bij wifi wel onder controle,

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 29-10-2025 13:52 ]

Pagina: 1