Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ipconfig niet gelijk aan IP van mijn modem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:03
Hoi,

Ik ben Belg en heb mijn thuis internetverbinding via Orange afgesloten. Daarvoor heb ik een model en router in 1 van Orange.

1. Ik merkte op dit als ik ga ipconfig'en, ik een bepaald IP adres krijgen als publiek IP voor mijn ethernet adapter.

2. Als ik dan Google op 'whats my ip' en op de gebruikelijke website ga, krijg ik een ander IP (terug een publiek IP).

3. Als derde kan ik dan ook nog het IP adres bekijken die in mijn Orange profiel te vinden is onder de modem- en routerinstellingen: di tis dan weer een ander public IP adres.

Kan iemand mij kort verder helpen waarom deze alle 3 verschillende zijn? Ik heb toch maar 1 publiek IP adres dat mijn aansluiting naar de buitenwereld moet voorstellen?
Bedankt

Alle reacties

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38
1) heel logisch, via ipconfig zie je (normaal) nooit je publiek ip. Je ziet daar onder andere het IP dat je router je via DHCP heeft gegeven, dat kan elke dag anders zijn
2) hier zie je je publieke ip, dit zou gelijk moeten zijn aan wat je bij 3 kunt vinden.
3) je modem en router instellingen bevatten mogelijks héél wat ip gegevens (gateway, etc), ben je zeker dat je daar naar je "WAN" ip kijkt?

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDot op 27-10-2025 13:33 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:26

DataGhost

iPL dev

DoubleDot schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:32:
3) je modem en router instellingen bevatten mogelijks héél wat ip gegevens (gateway, etc), ben je zeker dat je daar naar je "WAN" ip kijkt?
Heel waarschijnlijk wordt er CG-NAT gebruikt waardoor het "WAN"-IP van het modem alsnog intern is bij de provider, analoog aan hoe het IP van de netwerkkaart dat is in het thuisnetwerk. Verder kan het natuurlijk ook zo zijn dat er een IPv6-adres vermeld wordt op de "whats my ip"-website.

In ieder geval is dit niet iets waar je je normaal bezig zou moeten houden als je het hoe en waarom niet weet. Maar als je het toch wilt weten is doorgaans het IP vermeld op zo'n website leidend.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:05
BramCoding schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:29:
1. Ik merkte op dit als ik ga ipconfig'en, ik een bepaald IP adres krijgen als publiek IP voor mijn ethernet adapter.
De kans is heel klein, nagenoeg nul, dat je als consument met de standaard instellingen van van een commerciële provider een publiek adres krijgt van de router. Grote kans dat het IP begint met 192, 172 of 10 en dat het (dus) een private IP-adres is.
2. Als ik dan Google op 'whats my ip' en op de gebruikelijke website ga, krijg ik een ander IP (terug een publiek IP).

3. Als derde kan ik dan ook nog het IP adres bekijken die in mijn Orange profiel te vinden is onder de modem- en routerinstellingen: di tis dan weer een ander public IP adres.
De kans bestaat dat je provider CGNAT gebruikt. Als dat het geval is, dan begint het IP-adres bij 3 meestal ook met 192, 172 of 10.

Spel en typfouten voorbehouden

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

1. is dit een 10.x.x.x, 172.16.x.x of 192.168.x.x IP adres?
2. is dit een IP adres die niet in de ranges van #1 en #3 valt?
3. is dit een 100.x.x.x IP adres?

Als alle 3 de vragen 'ja' zijn, dan is alles zoals het hoort te zijn.
Kan iemand mij kort verder helpen waarom deze alle 3 verschillende zijn? Ik heb toch maar 1 publiek IP adres dat mijn aansluiting naar de buitenwereld moet voorstellen?
De IP adressen zijn op. Al een tijdje. Daarom worden thuis PCs niet meer voorzien van publieke IPs, maar private IPs, die kan iedereen gebruiken zoals je wil, maar zijn niet internet routeerbaar. Ergens zal er een adres translatie mechanisme moeten zijn (i.e. NAT). Voorheen lag dit op de ISP router, welke een publiek IP heeft. Deze zou je ook bij whats my IP moeten kunnen zien. Het adres tekort is tegenwoordig al zo groot dat Orange niet alle thuis routers meer een publiek kan geven. Zij passen die IP adres vertaalslag nog een keer toe in hun netwerk (CG-NAT). Je thuis router krijgt een IP adres uit de 100.64/10 range welke ook niet internet routeerebaar is. Bij orange staan gigantische routers die deze adressen weer mappen naar echter publieke IPs op rotatie basis (en overladen, i.e. meerdere klanten op 1 IP).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-11 10:31
DataGhost schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Heel waarschijnlijk wordt er CG-NAT gebruikt waardoor het "WAN"-IP van het modem alsnog intern is bij de provider, analoog aan hoe het IP van de netwerkkaart dat is in het thuisnetwerk. Verder kan het natuurlijk ook zo zijn dat er een IPv6-adres vermeld wordt op de "whats my ip"-website.

In ieder geval is dit niet iets waar je je normaal bezig zou moeten houden als je het hoe en waarom niet weet. Maar als je het toch wilt weten is doorgaans het IP vermeld op zo'n website leidend.
Behalve als je een vpn opzet naar je eigen huis.

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:03
Alles nagelezen en even update:

1) Mijn 'autoconfiguration IPv4 address' via ipconfig is een 169.xxx.xxx.xxx. Dit staat onder 'Ethernet adapter Npcap Loopback Adapter:' Ik dacht dat dit dus en publiek adres was.

Ik zie ook nog een 192.168.xxx.xxx wat niet gewoon 0.1. is. Maar zoals al werd aangegeven is dit dus gewoon mijn thuisnetwerk IP van het device waar ik op werk die dit van de router kreeg via DHCP. Dit is mijn private LAN adres van mijn device dus.

2) De whats my IP testen geven een 178.xxx.xxx.xxx adres. Valt dus buiten de ranges van 1 en 3.

3) Het IP dat op mijn routerpagina ingesteld staat als public IP is een 100.xxx.xxx.xxx adres.

Ik lees me kort eens in over CG-NAT. Bedankt voor de uitleg en hulp!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:15

nelizmastr

Goed wies kapot

BramCoding schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:55:

2) De whats my IP testen geven een 178.xxx.xxx.xxx adres. Valt dus buiten de ranges van 1 en 3.

3) Het IP dat op mijn routerpagina ingesteld staat als public IP is een 100.xxx.xxx.xxx adres.
Dit bewijst inderdaad dat je CG-NAT gebruikt. Concreet betekent dit dat je provider een extern IP-adres koppelt aan een (voor de provider interne) IP-adres pool. Je deelt dan één extern IP met andere Orange klanten.
Dit heeft voor- en nadelen.

Voordeel is dat je provider niet snel door haar IP-adressen heen is (IPv4 is immers bijna op).

Nadeel is dat je als je thuis zelf diensten wilt hosten waarvoor een port forward nodig is, dit niet zal werken* omdat dat verkeer nooit exact bij jouw router uit zal komen maar verdwijnt in de CG-NAT pool. Ander nadeel is dat wanneer iemand anders in deze pool illegale/ongewenste activiteiten onderneemt dan kan het IP-adres worden geblokkeerd, wat alle huishoudens in die pool treft. De provider zal dit normaliter zelf oplossen.

Draai je thuis zelf geen dingen die van buiten bereikbaar moeten zijn op die manier dan is dit geen probleem.

*
Hier zijn uitzonderingen op maar om het geheel eenvoudig te houden laat ik dit achterwege.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 28-10-2025 11:39 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Kleine correctie, 100.64.0.0/10 is niet public (i.e. niet internet routable), maar gedefineerd als shared address space in RFC 6598.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:26

DataGhost

iPL dev

JackBol schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Kleine correctie, 100.64.0.0/10 is niet public (i.e. niet internet routable), maar gedefineerd als shared address space in RFC 6598.
In dit geval meldt de router dat dat het "public IP" (a.k.a. WAN IP) is, niet dat het een "public" IP is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alles nagelezen en even update:

1) Mijn 'autoconfiguration IPv4 address' via ipconfig is een 169.xxx.xxx.xxx. Dit staat onder 'Ethernet adapter Npcap Loopback Adapter:' Ik dacht dat dit dus en publiek adres was.
169.254 is een APIPA-adres,oftewel wat Windows (en sommige andere systemen) automatisch toekent als er geen vast IP toegekend is en DHCP niet lukt of niet begonnen is - maar dat is niet gek aangezien dit een andere (virtuele) interface is en niet je fysieke Ethernetinterface :o
Ik zie ook nog een 192.168.xxx.xxx wat niet gewoon 0.1. is. Maar zoals al werd aangegeven is dit dus gewoon mijn thuisnetwerk IP van het device waar ik op werk die dit van de router kreeg via DHCP. Dit is mijn private LAN adres van mijn device dus.
Dat klopt. Je noemt hier de locale IP's op van netwerkadapters op je computer. Hier ga je - als je achter eender welke router zit - nooit publieke IP-adressen teruggeven.
Dat is een publiek IP inderdaad.
Dat is geen public IP maar een CG-NAT IP. Zoals andere denk ik dat je WAN--IP en public IP door elkaar haalt.
Ik lees me kort eens in over CG-NAT. Bedankt voor de uitleg en hulp!
Niets ingewikkelders dan router-achter-router maar dan met dank aan je provider. Je hebt dus drie netweken:

<jouw LAN met privaat IP> - jouw modemrouter - <CG-NAT netwerk met CG-NAT IP> router van provider <publiek internet met publieke IPs>

Op jouw LAN:
- privaat IP (RFC1918) netwerk
- modemrouter is gateway voor dat netwerk aan LAN-zijde
- modemrouter deelt IP's binnen dat netwerk uit
- jouw PC krijgt zo'n privaat IP

In CG-NAT netwerk
- CG-NAT IP (RFC6598) netwerk
- router van provider is gateway voor dat netwerk aan LAN-zijde
- DHCP server (kan die router zijn, hoeft niet) deelt IP's uit binnen dat netwerk
- jouw modemrouter krijgt zo'n CG-NAT IP op z'n WAN

Op publiek internet
- Publieke IP-adressen
- de WAN van de router van je provider heeft een (of meerdere) toegekende publieke IP-adressen
- dit is het IP dat je bij evt externe tools zult zien.

Oslik blyat! Oslik!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DataGhost schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

In dit geval meldt de router dat dat het "public IP" (a.k.a. WAN IP) is, niet dat het een "public" IP is.
Dat maakt het nog geen public IP, dan is het gewoon een stuk el-cheapo home-router software die zich niet aan de gelende nomenclature houdt (of niet geüpdatet is voor het CGNAT tijdperk).

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:44

ep667

It doesn't hurt to help

JackBol schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:08:
[...]

Dat maakt het nog geen public IP, dan is het gewoon een stuk el-cheapo home-router software die zich niet aan de gelende nomenclature houdt (of niet geüpdatet is voor het CGNAT tijdperk).
Nou nee. Gewoon een algemene router die via DHCP een IP-adres krijgt dat toevallig CG-NAT is.

EP

Pagina: 1