Dimms meer dan 18 chips do not work

Pagina: 1
Acties:

• GeenHackman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-07 21:19
Op een Asus P3v4X kan Max 2 GB RAM, dus 4 x 512 MB.
In de Handleiding staat letterlijk:
"DIMMs that have more than 18 chips are not supported by this motherboard".
Nu zie je overal 512 MB Dimms met 64 x 4 of 32 x 8.
Werken die nu wel of niet op dit mobo.
(of is het soms max 18 per Row, dus 36 per dimm)
Natuurlijk een domme vraag, maar hoet zit dit nu??

Verwijderd

Een normale dimm heeft aan een of twee kanten chipjes zitten. Meestal 8 per kant, 2 x 8 = 16 chips. Sommige hebben er ook nog eentje in het midden, wat het 18 maakt, dus geen problemen voor jou. Maximaal 18 chips per DIMM.

Of misschien is dit duidelijker :

Een normale SDR chip heeft een of twee kanten met chipjes. Een normale kant heeft 8 of heel soms 9 chips per kant. Nou twee keer 9 = 18 chips op de DIMM. Het gaat hier dus niet om de grootte van de onderlinge chips, maar om het aantal, en de totale grootte van de hele DIMM bij elkaar. Dus geen problemen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Als er meer dan 18 opzitten heb je een zgn. 'double stacked' DIMM, zeg maar twee DIMM's op elkaar geplaatst. Die zie je niet veel (veelal registered 1GB DIMM's met 32 stuks 64Mx4 SDRAM's) en passen er dus niet in.
Als je voor een 512MB DIMM kan kiezen tussen eentje met zestien 32Mx8 SDRAM's en eentje met zestien 64Mx4 SDRAM's(hoewel beide DIMM's 8 SDRAM's aan beide zijden hebben is alleen degene met 32Mx8 double-sided, de 64Mx4 is single-sided) absoluut voor de 32Mx8 gaan. DIMM's met 64Mx4 kunnen veel problemen geven omdat ze eigenlijk alleen voor registered DIMM's zijn bedoeld. Maar omdat ze goedkoper te maken zijn (slechts 4 datalijnen per SDRAM) zie je ze dus ook toegepast worden op el cheapo unbuffered DIMM's.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

volgens mij is het geheugen wat je beschrijft VCM SDRAM

• GeenHackman
  • Laatst online: 21-07 21:19
O.K. thanks, Zo leer je nog eens iets

• ThaLaw
  • Laatst online: 03-02 17:01
Ja hier spuit 11 nog effe...

Heb toevallig net zo'n vraag.

Als ik het goed begrijp heeft dat 32x4 en 64x4 of 8 (wat is 't?)

Dus niks te maken met aantal chips? Dat kan je dus daar niet aan zien? dat x4 zijn de datalijnen en dat 32 of 64 is het aantal mbits per chippie?

Of snap ik het hele verhaal ook niet :?

in ieder geval wil ik graag weten welke dimss 18 chips of minder hebben! ;-)

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 22:14
moet kunnen

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

Pagina: 1