Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-10 15:13
Dag mede-Tweakers. Sinds twee weken klapt de aardlekschakelaar van mijn zonnepanelen er bijna dagelijks uit. Het zijn 18 panelen met 5,8 kWp. De panelen zijn in 2020 geÏnstalleerd en volgens de vorige bewoner is dit nooit eerder voorgekomen. De omvormer is een Goodwe GW5K-DT. Zie onderstaand een foto van de aardlekschakelaar. Ik heb hier zelf weinig verstand van, maar zou dit kunnen komen doordat de aardlekschakelaar niet 'zwaar' genoeg is? Of duidt dit eerder op een defect in het systeem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTSXaXK63CM6lh5OuSNoStDRfVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RAljdc51HuFdYZI6KNtHfga.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10 15:50
dit is een 3 fase 16a aardlekautomaat (zou dus 10kw aan moeten kunnen) dus die kan het totale net wel aan, ik denk dat je moet gaan kijken verderop in de omvormer/panelen of daar nergens wat fout gaat..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is een aardlekautomaat, niet een aardlekschakelaar.

Maar ik verwacht dat hij er wel op een aardfout uit gaat, niet op overbelasting. Heeft zo'n SEP daar een indicator voor?

En met dit weer (lees, veel regen) is extra lek niet zo gek. Er is dan ook een aardlekautomaat van 30mA toegepast. De handleiding van de omvormer schrijft 300mA of meer voor (pagina 27). Ofwel, ongeschikte aardlekautomaat...

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 27-10-2025 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:45

AlphaRomeo

FP PowerMod
Het is zoals hierboven al gezegd een aardlekautomaat. Die combineert overstroom samen met lekstromen. Het rode vakje op het ding geeft aan of hij er op lekstroom of overstroom uitgaat. Als je op de testknop drukt zal het rode vakje zwart worden (gok ik), als dat zo is sowieso moet je even een foto posten van de automaat op het moment dat hij er net uitgeklapt is. Aan het vakje kun je dan zien of het een kortsluiting (overstroom) of aardlekkage is geweest. Vanaf daar kun je verder rechercheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-10 07:39
Het is een "aardlek schakelaar" dus er lekt ergens stroom / spanning weg.
heeft niks met 16A of 10Kw te maken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
gunnie_nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:31:
Het is een "aardlek schakelaar" dus er lekt ergens stroom / spanning weg.
heeft niks met 16A of 10Kw te maken
Het is een aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunnie_nl
Differenzschutzschalter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Het staat zelfs op het DYMO labeltje eronder :P

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunnie_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
AlphaRomeo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:28:
Het rode vakje op het ding geeft aan of hij er op lekstroom of overstroom uitgaat.
Weet je dat zeker bij deze SEP? Kan het namelijk niet vinden. Bij ABB is zo'n vakje alleen rood (ingeschakeld) of groen (uitgeschakeld). En is de indicator voor aardfout een blauw vakje in de schakelaar dat alleen naar buiten komt bij een aardfout.

@gunnie_nl En wat is nu precies je punt? Het is een aardlekautomaat (Engels een RCD, Amerikaans een GFCI) dus beschermd zowel tegen aardfouten als overbelasting. In dit geval 30mA en B16 respectievelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

gunnie_nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

altijd geweest, het schakeld automatisch
Je haalt zelf "Schalter" aan. Dat is schakelaar.
"Automat" is automaat.

Een ALS is een "schalter" een ALA een "Automat"
Dus Differenzschutsschalter + Leitungsschutzschalter = Fehlerstrom-Schutzschalter mit Überstromschutz
offtopic:
hard op uitspreken
Efficiënte taal dat Duits :+

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 27-10-2025 14:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:32:
[...]

Weet je dat zeker bij deze SEP? Kan het namelijk niet vinden. Bij ABB is zo'n vakje alleen rood (ingeschakeld) of groen (uitgeschakeld). En is de indicator voor aardfout een blauw vakje in de schakelaar dat alleen naar buiten komt bij een aardfout..
Volgens de datasheet op deze site:
https://en.solarsolutions...n-50-en-63a-6BACB2B3.html

Rood/groen: contact position indicator
Wit: earth fault indicator

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:42

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:58
en weer terug naar de eigenlijke vraag. Is het een zonnepanelen set op een plat dak of schuin dak?
Lopen er kabels over het dak? schuren er kabels over een dakrand?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:33
Horen zonnepanelen niet achter een type b aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-10 15:13
hcQd schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:12:
Horen zonnepanelen niet achter een type b aardlek?
Volgens de handleiding van de omvormer kan hij op een type A maar wel van 300mA. Dat is dus de eerste stap die ik ga nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:22
Een aardlekschakelaar (of automaat) zal niet het DC deel beschermen tegen aardfouten. Zoals DC stekkers of panelen met lekstroom, dit omdat het een inverter is.
In mijn ogen doet een ALS voor een omvormer dan weinig qua veiligheid behalve de kabel beschermen tot aan de omvormer.

Een omvormer heeft zelf intern een DC aardfout meting met afschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-10 16:28
Tjenok schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

Volgens de handleiding van de omvormer kan hij op een type A maar wel van 300mA. Dat is dus de eerste stap die ik ga nemen.
Weet niet of dat heel zinvol is, aangezien het daarvoor 5 jaar probleemloos heeft gewerkt.
Denk eerder dat je ergens een lek naar aarde hebt.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
@Tjenok zou je een foto willen plaatsen van de schakelaar nadat hij afgevallen is? Zoals eerder vermeld kunnen we dan met zekerheid zeggen dat hij er door een aardfout uit gaat en niet door overstroom.

Ik denk ook dat een aardfout het meest waarschijnlijke is, maar tegelijkertijd is dat ook weer erg raar omdat de kabel naar de omvormer waarschijnlijk alleen door droge ruimtes loopt. Voor hetzelfde geld is er een contact losgeschoten en krijg je wel een kortstondige kortsluiting die zichzelf na afkoeling weer opheft. Omdat je automaat dat gewoon netjes aangeeft snap ik niet waarom we zoveel moeten speculeren hier.
Pagina: 1