Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalduck
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-10 12:05
Mijn vraag
...Ik zou graag buiten een stopcontact plaatsen. Echter, de enige kabels die in de buurt komen, zijn die van de wasmachine en droogkast. De wasmachine en droogkast zitten achter verliesstroomschakelaar en elk achter een aparte automaat 20A.
Mag ik de kabel van de wasmachine gebruiken om een buitenstopcontact erbij te plaatsen. Dan zit er op de automaat 20A van de wasmachine, het stopcontact van de wasmachine en stopcontact buiten.
Of moet het stopcontact van de wasmachine exclusief achter een automaat zitten?

alvast bedankt!
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:07
Gezien de term verliesstroomschakelaar, en een groep afgezekerd op 20A lijkt me dit in België te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:13
Zolang je geen arei keuring nodig hebt is er niemand die je tegen houdt hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In Nederland is het geen probleem om de groep van de wasmachine te delen. Daar mag het alleen geen 20A zijn omdat de stopcontacten maar voor 16A zijn.

Maar dit klinkt inderdaad als België, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:33

prein2

Monument verduurzamen is leuk

FTFY
Septillion schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:44:
In Nederland is het geen probleem niet toegestaan om de groep van de wasmachine te delen. Daar mag het alleen geen 20A zijn omdat de stopcontacten maar voor 16A zijn.

Maar dit klinkt inderdaad als België, klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:41
Ik ben wel benieuwd hoe dit inderdaad precies zit. Want huidige drogers en Wasmachines zijn geregeld dusdanig minder gaan verbruiken dat het ruim binnen de 16A blijft. Dus een trekschakelaar zou niet meer nodig moeten zijn als je de groep zou delen. (in mijn geval 3100 Watt maximaal vermogen) Dit is de praktijk; maar ben inderdaad benieuwd wat de NEN theorie erover zegt ?

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:51

Bezulba

Formerly known as Eendje

Gwindorian schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe dit inderdaad precies zit. Want huidige drogers en Wasmachines zijn geregeld dusdanig minder gaan verbruiken dat het ruim binnen de 16A blijft. Dus een trekschakelaar zou niet meer nodig moeten zijn als je de groep zou delen. (in mijn geval 3100 Watt maximaal vermogen) Dit is de praktijk; maar ben inderdaad benieuwd wat de NEN theorie erover zegt ?
Ben ik ook benieuwd naar want zoals je zegt, moderne drogers verbruiken een heel stuk minder dan vroeger waardoor ik ook mijn trekschakelaar heb vervangen door een normale dubbel stopcontact omdat ze zelf op maximaal vermogen nooit over de limiet gaan komen.

blup

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@prein2 Gewoon toegestaan (in Nederland) hoor :) Eis voor eigen groep voor zware apparaten is al tijd komen te vervallen. Toegegeven, ga ik er wel vanuit dat er 30mA aardlekbeveiliging aanwezig is.

Zo kunnen warmtepompdroger en wasmachines prima op een groep. Wasmachine en conventionele droger zou ik niet doen want die wil zet je makkelijk tegelijk aan. Ook al zou dat rekkende met een gelijktijdigheidsfactor van 50-60% ook mogen.

[ Voor 63% gewijzigd door Septillion op 27-10-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:33

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Irritant.. die NEN normen die ontoegankelijk zijn en die wijzigen.

Maar inderdaad: Volgens de NEN 1010:2007+C1:2008 moet een toestel met een vermogen van 2 kVA of meer op een eigen eind­groep worden aange­sloten.

In de NEN 2020 staat:
De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eind­groepen om gelijk­tijdig gebruik van te voor­ziene appa­ra­tuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor speci­fieke appa­raten met een hoge aansluit­waarde worden voorzien in afzon­der­lijke eind­groepen.

Met andere woorden: het is wat vager omschreven nu. Niet per se een verbetering als je het mij vraagt. precies om wat je aangeeft: een wasmachine en warmtepompdroger kan wel, maar een wasmachine en ouderwetse droger kan niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:40
prein2 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:37:
Irritant.. die NEN normen die ontoegankelijk zijn en die wijzigen.

Maar inderdaad: Volgens de NEN 1010:2007+C1:2008 moet een toestel met een vermogen van 2 kVA of meer op een eigen eind­groep worden aange­sloten.

In de NEN 2020 staat:
De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eind­groepen om gelijk­tijdig gebruik van te voor­ziene appa­ra­tuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor speci­fieke appa­raten met een hoge aansluit­waarde worden voorzien in afzon­der­lijke eind­groepen.

Met andere woorden: het is wat vager omschreven nu. Niet per se een verbetering als je het mij vraagt. precies om wat je aangeeft: een wasmachine en warmtepompdroger kan wel, maar een wasmachine en ouderwetse droger kan niet..
Wel grappig, wanneer ik in mijn keuken, de oven, plus vaatwasser en eventueel de waterkoker en de gril en de airfryer aanzet... dan is het gelijktijdig evht wel te veel en toch is er maar 1 groep voor de keuken.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:18
Gaat hij ook niet tof vinden...
Pagina: 1