Mijn vraag
Ik heb een Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber (UCG-Fiber) en deze is met een Cat 6a-kabel aangesloten op de ONT van KPN. Deze heb ik aangesloten op poort 5 (10 Gb-poort, RJ45). De poort wordt door UniFi aangemerkt als een 1 GbE-poort, wat logisch is. Bij het uitschakelen van QoS heb ik gemerkt dat ik 100 Mbps aan snelheid heb gewonnen en ik vroeg me af of er nog andere zaken zijn die een bottleneck kunnen vormen.
/f/image/LSRsW5S4FvYwluS8xZNk033N.png?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
UCG-Fiber
6x U7 Pro XGS met 2.5GbE als backbone en geen Mesh
3x USW Flex 2.5G
UniFi OS 4.3.9
Network 9.5.21
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber (UCG-Fiber) en deze is met een Cat 6a-kabel aangesloten op de ONT van KPN. Deze heb ik aangesloten op poort 5 (10 Gb-poort, RJ45). De poort wordt door UniFi aangemerkt als een 1 GbE-poort, wat logisch is. Bij het uitschakelen van QoS heb ik gemerkt dat ik 100 Mbps aan snelheid heb gewonnen en ik vroeg me af of er nog andere zaken zijn die een bottleneck kunnen vormen.
/f/image/LSRsW5S4FvYwluS8xZNk033N.png?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
UCG-Fiber
6x U7 Pro XGS met 2.5GbE als backbone en geen Mesh
3x USW Flex 2.5G
UniFi OS 4.3.9
Network 9.5.21
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Heb verschillende firmware en network versies uitgeprobeerd zonder enig effect
- Nieuwe bekabeling uitgetest
- Alle speedtesten zijn uitgevoerd op de gateway zelf en op een macbook die ik met ethernet heb aangesloten op de gateway, dit geeft dezelfde resultaten
- Heb ook QoS uitgeschakeld, dit zorgde ervoor dat mijn download snelheid met 100 mbps omhoog is gegaan, dus dat heeft ook al heel wat uitgemaakt.