Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies aanschaf wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Linalina
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-11 11:20
Mijn huidige Whirlpool.van bijna 20 jaar is het aan het begeven. Er moet dus snel een andere komen.

Ik las op dit forum terug dat het een idee kan zijn om een goedkoper model te nemen met daarbij 5 jaar garantie. En heel eerlijk, mijn Whirlpool was destijds ook een van de goedkopere.

Ik heb een 1e selectie gemaakt en twijfel tussen deze:
Frilec KOBLENZ8214WA-030B €388,- inclusief. 5 jaar garantie
Beko B3WT58410M2 €450,- incl. 5 jaar garantie (selective line geven ze extra garantie op)
Inventum VWM8010B of VWM 8030 €430,- incl. 5 jaar garantie.

Ik neig richting BEKO, omdat ik daar ook een warmtepompdroger van heb (sinds 2015). Ik lees alleen wel terug dat de kwaliteit van Beko achteruit is gegaan.

Wat is het betere merk / de betere keuze? Of moet ik nog een andere meenemen in de afweging?

Alle reacties

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-11 18:12
Beko is idd sterk in kwaliteit achteruit gegaan, dat zou ik niet aanraden. Frilec en Inventum kopen hun machines beiden bij Midea, de kwaliteit is goed en bij beide merken dus hetzelfde. Je kan je keuze baseren op of gratis aansluiten mogelijk is. Machines die regelrecht door Bol worden verkocht worden gratis op hun plek gezet en aangesloten. Sommige verkooppartners leveren maar tot over de eerste drempel. Je kan als je het belangrijk vindt geluidsniveau bij centrifugeren ook laten meewegen bij je keuze.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Houd er bij Frilec rekening mee dat er standaard 2 jaar garantie op zit, waarbij je na registratie 3 jaar extra op onderdelen krijgt. Dus als je wasmachine na 4 jaar kapot gaat krijg je de onderdelen gratis, maar de monteur moet je gewoon betalen.

Naar mijn weten hebben Everglades, Inventum en Beko gewoon de volle 5 jaar.

• Linalina
_JGC_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:49:
Houd er bij Frilec rekening mee dat er standaard 2 jaar garantie op zit, waarbij je na registratie 3 jaar extra op onderdelen krijgt. Dus als je wasmachine na 4 jaar kapot gaat krijg je de onderdelen gratis, maar de monteur moet je gewoon betalen.

Die had ik gemist. Dan vervalt Frilec ook. Bij Haier doen ze hetzelfde. Dus die had ik al geschrapt.

Everglades heeft geen 8 kilo, dus daar kon ik niks vinden.

Nou, alvast 1 keuze minder. Bedankt!

• _JGC_
@Linalina Everglades heeft wel 7 en 9kg. Zou 9kg ook gewoon in overweging nemen. Ook handig als je een keer je dekbed uit wilt wassen bijvoorbeeld.

Edit: je hebt specifiek op zwarte machines gezocht, die van Everglades zijn titaniumgrijs ipv zwart.

[ Voor 25% gewijzigd door _JGC_ op 27-10-2025 11:08 ]

• Linalina
Techfreak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:46:
Beko is idd sterk in kwaliteit achteruit gegaan, dat zou ik niet aanraden. Frilec en Inventum kopen hun machines beiden bij Midea, de kwaliteit is goed en bij beide merken dus hetzelfde. Je kan je keuze baseren op of gratis aansluiten mogelijk is. Machines die regelrecht door Bol worden verkocht worden gratis op hun plek gezet en aangesloten. Sommige verkooppartners leveren maar tot over de eerste drempel. Je kan als je het belangrijk vindt geluidsniveau bij centrifugeren ook laten meewegen bij je keuze.
Beko geeft in principe 2 jaar garantie. Op de selective lijn modellen 5 jaar. Daarom dacht ik dat dit wellicht betere kwaliteit was.
Hun wasprogramma's passen beter bij wat we gewend zijn. Daarom neig ik die kant uit. Maar goed, bij een ander programma zal het ook wel lukken.

• Techfreak
_JGC_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:49:

Dat was vroeger zo bij frilec, net als bij Inventum. Nu hebben ze bij Frilec ook gewoon 5 jaar volledige garantie, de garantievoorwaarden staan op frilec.nl

• Techfreak
Linalina schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Beko geeft in principe 2 jaar garantie. Op de selective lijn modellen 5 jaar. Daarom dacht ik dat dit wellicht betere kwaliteit was.
Hun wasprogramma's passen beter bij wat we gewend zijn. Daarom neig ik die kant uit. Maar goed, bij een ander programma zal het ook wel lukken.
Het vulgewicht bij wasmachines is een beetje lastig tegenwoordig. Je hebt 8kg wasmachines met een trommelinhoud waar we vroeger 6kg in zouden doen en wasmachines met een grote inhoud. Aan de diepte van de wasmachine kan je wel zien, als de inhoud in liters niet wordt vermeldt, hoe diep je trommel is. De inventum 8kg machines zijn bijvoorbeeld 47,5cm diep. Dat is even diep als de 7kg Everglades, dus in de praktijk kan daar evenveel in. De 9kg Everglades is een stuk dieper en heeft 4 schokbrekers ipv 3 bij het 7kg model. Everglades wast erg schoon maar centrifugeert iets minder goed als Frilec en Inventum. Frilec heeft in 2024 het garantiebeleid geupdate, je krijgt nu wel 5 jaar volledige garantie. Beko raad ik echt af, ook de selective lijn. Tenzij je van hard gerammel tijdens centrifugeren houdt ga je dat echt niet waarderen.

• _JGC_
Techfreak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Dat was vroeger zo bij frilec, net als bij Inventum. Nu hebben ze bij Frilec ook gewoon 5 jaar volledige garantie, de garantievoorwaarden staan op frilec.nl
Ik zie het... onder "garantievoorwaarden" kan je een PDF downloaden, die stelt 5 jaar voor Frilec zonder registratie.

Ik was het hier ergens op GoT in een ander topic tegengekomen en met een snelle Google actie kwam ik uit op de FAQ waar het nog steeds vermeld staat :X.

• Techfreak
_JGC_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Ik zie het... onder "garantievoorwaarden" kan je een PDF downloaden, die stelt 5 jaar voor Frilec zonder registratie.

Ik was het hier ergens op GoT in een ander topic tegengekomen en met een snelle Google actie kwam ik uit op de FAQ waar het nog steeds vermeld staat :X.
Ja klopt, vroeger was het ook zo. Slordig dat die faq niet is geupdate, maar de garantievoorwaarden zijn het rechtsgeldige document. Ik zou die bij aanschaf ook altijd downloaden zodat je ze hebt indien je er een beroep op moet doen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:50
@Linalina
Hoeveel was je? Want dat maakt natuurlijk ook wel wat uit. Een gezin die 2 wasjes per dag doet of een stel die met 2 wasjes per week doet. In het eerste geval is garantie iets belangrijker, in het tweede geval haalt hij veel makkelijker die 5 jaar.

Persoonlijk zou ik mij niet zo druk meer maken om de levensduur omdat een kapotte machine vervangen zo makkelijk is. Vandaag kapot, nieuwe bestellen en morgen heb je een nieuwe machine op z'n plek staan. Machines worden ook keurig gerecycled dus het is ook nog redelijk duurzaam.

Tenslotte zou ik eens kijken bij Coolblue. Die hebben vaak leuke tweedekans machines te koop staan met een goede korting. Bijna altijd is er een cosmetische beschadiging en verder helemaal nieuw.
Voor onder de 500 euro een hoop machines te krijgen, ook van A-merken:
https://www.coolblue.nl/w...ja?sorteren=laagste-prijs

• Techfreak
chrisborst schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:27:
@Linalina
Hoeveel was je? Want dat maakt natuurlijk ook wel wat uit. Een gezin die 2 wasjes per dag doet of een stel die met 2 wasjes per week doet. In het eerste geval is garantie iets belangrijker, in het tweede geval haalt hij veel makkelijker die 5 jaar.

Persoonlijk zou ik mij niet zo druk meer maken om de levensduur omdat een kapotte machine vervangen zo makkelijk is. Vandaag kapot, nieuwe bestellen en morgen heb je een nieuwe machine op z'n plek staan. Machines worden ook keurig gerecycled dus het is ook nog redelijk duurzaam.

Tenslotte zou ik eens kijken bij Coolblue. Die hebben vaak leuke tweedekans machines te koop staan met een goede korting. Bijna altijd is er een cosmetische beschadiging en verder helemaal nieuw.
Voor onder de 500 euro een hoop machines te krijgen, ook van A-merken:
https://www.coolblue.nl/w...ja?sorteren=laagste-prijs
Het probleem is dat de kwaliteit van merken als Bosch/Siemens en Aeg sterk achteruit gegaan is. Ik durf er, ook bij een 2persoonshuishouden, niet mijn hand voor in het vuur te steken dat die machines de 5 jaar halen zonder reparatie. Dan is de zekerheid dat het geld dat je uitgeeft 5 jaar wassen garandeerd wel prettig.

• _JGC_
Houd er ook rekening mee dat garantie op B keus machines vanuit de fabrikant sowieso een dingetje is. Bij Frilec wordt het genoemd in de voorwaarden: B-keus en showroommodel geven ze geen 5 jaar fabrieksgarantie op.

En ja, je hebt recht op een machine die de volledige economische levensduur moet halen, maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit bij veel verkopers een dagvaarding (ook bij de blauwe jongens).

• Linalina
@chrisborst ik denk gemiddeld 5 -7 wasjes per week. Soms iets meer. Maar daar zitten ook korte programma's tussen.
Ik zoek dus ook echt naar een wasmachine met een korte was programma, waarbij hij ook gewoon op 1400 toeren centrifugeert. Maar volgens mij bestaat dat niet meer.

Heel eerlijk, ik heb met mijn huidige wasmachine nog nooit iets gehad. Maar als ik zo om me heen hoor en lees, is dat tegenwoordig anders. Daarom leek 5 jaar me een mooi compromis. Ik hoef inderdaad geen wasmachine wat 15 jaar meegaat. Ik heb nu namelijk nog een 5 kilo wasmachine, ik wilde 10 jaar terug al een grotere, maar hij bleef maar gaan, haha.

Bij de garantievoorwaarden worden tweedekans /retour vaak uitgesloten.Ik heb geen zin in discussie.

• Linalina
@_JGC_ ik zoek trouwens niet specifiek een zwarte. Ik heb geen voorkeur. Dat ding staat op zolder. Zolang hij maar lekker wast, een paar jaar meegaat en niet teveel herrie maakt.

Maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer.

• Linalina
Welk machine zouden jullie aanraden op basis van deze gegevens:
3 persoonshuishouden (+harig gezinslid)
Gemiddeld 5-7 wasjes per week
Kort wasprogramma met 1400 toeren (of in ieder geval genoeg) en het moet wel schoon wassen
5 jaar garantie
Ik selecteer ook op dat deze boven op zolder gezet wordt. Aansluiten kunnen we in principe zelf ook wel, maar ik ben niet sterk en groot genoeg om goed mee te kunnen tillen.

• _JGC_
Persoonlijk zou ik een 9kg machine selecteren ipv 8kg. Wij hebben een 4-persoons huishouden en die krijgen we gewoon vol. Past een mand vol handdoeken in, dat is inmiddels 2x per week (3x per week naar zwembad, grote handdoeken mee).
Houd er ook rekening mee dat een grotere trommel ook beter droogresultaat geeft bij hetzelfde toerental.

Schoon wassen doen ze eigenlijk allemaal wel. Korte programma's hebben de meesten wel. Wat ik zelf bij mijn huidige Beko machine doe is het katoenprogramma selecteren en dan het programma korter maken. Express programma heeft 'ie ook maar die doet idd minder toeren.

• Techfreak
Linalina schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:34:
Welk machine zouden jullie aanraden op basis van deze gegevens:
3 persoonshuishouden (+harig gezinslid)
Gemiddeld 5-7 wasjes per week
Kort wasprogramma met 1400 toeren (of in ieder geval genoeg) en het moet wel schoon wassen
5 jaar garantie
Ik selecteer ook op dat deze boven op zolder gezet wordt. Aansluiten kunnen we in principe zelf ook wel, maar ik ben niet sterk en groot genoeg om goed mee te kunnen tillen.
Korte programma's met volle trommel kan niet echt meer omdat machines tegenwoordig weinig water verbruiken. Maar zolang je niet het eco programma gebruikt duren ze meestal niet langer dan 2 uur. De frilec die je gekozen had is net als de Inventum 47,5cm diep, ik denk dat de grootte van de trommel je tegen zal vallen. Kijk eens naar de Frilec Koblenz9314wa-342 ook op Bol, wordt ook aangesloten. Of het 9kg model van Everglades, is iets stiller maar centrifugeert iets minder droog. Ik zou tussen deze 2 kiezen.

• Techfreak
Ik wil nog 1 optie toevoegen. Hierbij heb je maar 2 jaar garantie, maar voor het geval je korte wasprogramma's echt de dealbreaker vindt zou ik deze nog eerder adviseren dan een Beko met 5 jaar garantie. Ook deze wordt door Bol geplaatst en aangesloten. Chiq CFL80-14586IM3XA. De Frilec en Everglades uit het vorige bericht zijn een betere optie vanwege de 5 jaar garantie en ze zijn ook iets stiller. Maar de Chiq is de enige met korte programma's, mix 40 duurt bijvoorbeeld 89 minuten en kan 1400 toeren centrifugeren.

• Linalina
@Techfreak ik zat ook nog te kijken naar Heinner HWM-M914IVNA. Ik weet niet of ik de instructies goed begrijp, maar zoals ik het lees heb je daar veel meer mogelijkheden qua instellingen / programma's. Maar deze is door jullie niet eens genoemd. Dus ik ben nog even aan het kijken naar iets soortgelijks. Ook wordt deze volgens mij alleen bezorgd. Ik weet nu wel wat beter wat ik zoek dankzij jullie inbreng, waarvoor dank.

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:47
Weet iemand of Everglades ook Midea is? Of misschien Haier, ze lijken veel op de Haier machines, maar naar mijn weten doet Haier niet aan OEM rebrands zoals Midea?

Oh en ook een dingetje, volgens mij is gewicht ook een goede indicator voor de kwaliteit van de machine. Een zwaardere machine lijkt mij beter te kunnen centrifugeren vanwege het contragewicht (neem ik aan?), bijv. bij beddengoed, een lichte machine (onder de 70kg?) zal er dan langer over doen om de was te verdelen of met een lager RPM kunnen centrifugeren vergeleken met een zwaardere unit. Wat denken jullie?

[ Voor 56% gewijzigd door D-TECH op 28-10-2025 11:20 ]

• Techfreak
Linalina schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:09:
@Techfreak ik zat ook nog te kijken naar Heinner HWM-M914IVNA. Ik weet niet of ik de instructies goed begrijp, maar zoals ik het lees heb je daar veel meer mogelijkheden qua instellingen / programma's. Maar deze is door jullie niet eens genoemd. Dus ik ben nog even aan het kijken naar iets soortgelijks. Ook wordt deze volgens mij alleen bezorgd. Ik weet nu wel wat beter wat ik zoek dankzij jullie inbreng, waarvoor dank.
ik wilde je niet helemaal overvoeren met merken. Heinner is een prima optie. Ik geloof dat ze tegen 25 euro extra ook op verdieping leveren, dat zou je moeten navragen. Wel is deze machine vrij ondiep maar als je da niet erg vind kan het prima.

• Techfreak
D-TECH schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:15:
Weet iemand of Everglades ook Midea is? Of misschien Haier, ze lijken veel op de Haier machines, maar naar mijn weten doet Haier niet aan OEM rebrands zoals Midea?

Oh en ook een dingetje, volgens mij is gewicht ook een goede indicator voor de kwaliteit van de machine. Een zwaardere machine lijkt mij beter te kunnen centrifugeren vanwege het contragewicht (neem ik aan?), bijv. bij beddengoed, een lichte machine (onder de 70kg?) zal er dan langer over doen om de was te verdelen of met een lager RPM kunnen centrifugeren vergeleken met een zwaardere unit. Wat denken jullie?
Everglades wasmachines worden gemaakt door Hisense. Zwaar is tegenwoordig niet echt nodig omdat de balans systemen sterk verbeterd zijn.
Pagina: 1