Tips en inschatting gebruikte muurverf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:01
Hi allemaal,

Ik ben momenteel bezig met de verbouwing van mijn jaren 30 klushuis. Nu ben ik op het punt gekomen waarop mijn aannemer vrij snel wil weten welke kleuren ik wil gaan gebruiken voor de muren, deuren, plafonds en plinten.

Ik neig zelf sterk naar beige/greige muren met witte accenten voor de plinten, deur en architrafen. Toen ik op funda wat rondkeek kwam ik dit (naar mijn mening) ontzettend stijlvolle huis tegen, wat qua bouwstijl redelijk overeenkomt met mijn huis.

Welke tinten denken jullie dat hier zijn gebruikt voor de muurverf? En of het houtwerk 9010 of eerder 9016 zou zijn? Dan kan ik vervolgens wat gerichten zoeken bij de verfwinkel.

Groet!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agkGOpPPdSnbBnyGLCo1-Nk6sJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9ENP3JDVg4fqN7ETXHveV5l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Leetness op 27-10-2025 08:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:14
9016 is echt spierwit (met een heel lichte grijstint), dat ziet niet uit bij beige. In ons vorige huis hadden we alles 9016 icm grijs en kleurtinten. Nu hebben we alle witte delen gewoon 9010 en de wanden licht beige. Ook wij hebben veel hout accenten op de bovenverdieping zoals oude spanten en hout look laminaat vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:06

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De trap is inderdaad 9010 (en niet 9016 a.k.a. verkeerswit). De muren lijken iets roder te zijn; bijna F&B Pink Ground. In elk geval, de plafonds zijn niet de standaardkleur 9016 en dat maakt een groot verschil.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:02
Je kan ook RAL 9003 overwegen, dat is iets witter dan 9010, maar niet spierwit.

Staar je trouwens niet blind op de kleuren in een plaatje. Door lichtinval, de kleur vloer en eventuele verlichting kan het er bij jou anders uit gaan zien. Vraag een kleuren waaier aan of leen er één van je aannemer en zoek dan uit wat je mooi vindt.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:06
De foto's zijn zwaar getoned, er zit een dik tint filter over. Ik betwijfel of de kleur op de foto's de werkelijke kleur is.

Waar je ook erg moet op letten is de rest van de kleuren (vloer/interieur) in je huis, bij het zonlicht waarbij het huis gefotografeerd is reflecteren de warme tinten op de witte muren (die zullen in het echt iets witter zijn dan op de foto's) en hebben behoorlijk wat impact op je kleurkeuze.

Let dus op hoe je huis georienteerd is en wanneer welk zonlicht op welke oppervlakken valt. Ik zou een paar punten in je huis uitkiezen en daar proef vlakjes schilderen en zo tot een keuze komen.

Verder is het goed om rekening te houden dat de lak op de deurlijsten en plinten anders oogt in licht dan de matte latex. De lak reflecteert wat meer en valt daardoor wat meer op.

Ik vermoed dat de muren licht ecru zijn, en niet roze, maar door de lichtinval en de toning van de foto's een beetje roze ogen. Je ziet namelijk de zelfde toning terug in de buitenfoto's, en ik vermoed niet dat ze daar met een kwast en een pot roze aan de gang zijn geweest.

|>