Warmtepomp bijvullen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:39
De werkdruk van mijn warmtepomp lijkt (?) redelijk laag te zijn. Zoals je ziet heb ik een Metro Therm systeem. Deze meter zit bovenop de warmtepomp. Wil die rode pijl zeggen dat de minimale werkdruk 2 bar is? Of is dat de maximale?

Daarnaast zie ik op sommige YouTube filmpjes dat het systeem bij de vloerverwarmingsverdeler bij moet vullen. Echter zit er ook een vul-aansluiting aan de onderkant van de warmtepomp. Iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kqh8efaMZuDlk35i0FgTnFSU91g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnVK6Bqjycj0l3fwsmXjpnsp.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:04
Ik neem aan dat je pomp nu koud is, of is deze toestand als hij volledig opgewarmd is?

Je kan prima bijvullen tot 1.5 bar normaal gesproken...

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 27-10-2025 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
99ruud99 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:15:
Ik neem aan dat je pomp nu koud is, of is deze toestand als hij volledig opgewarmd is?

Je kan prima bijvullen tot 1.5 bar normaal gesproken...
De warmtepomp is denk ik idd wat jij bedoelt met “warm”. Hij is het huis aan het verwarmen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:04
En is die meter aan de waterleiding of aan de koudemiddel leiding aangesloten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-10 12:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dit kan geen koudemiddel leiding zijn. Er zit namelijk een PVC overstort aan vast.
Gewoon bijvullen tot 2 bar, wel even kijken of deze druk niet na een aantal dagen weer zakt. Dan is er meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
99ruud99 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:22:
En is die meter aan de waterleiding of aan de koudemiddel leiding aangesloten?
Is idd voor het water. Waar kun je de druk van de koudmiddel zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Die rode pijl kan je verdraaien. Het idee is dat je hem bijvult tot de gepaste druk (hoger als die drukmeter in de kelder zit, lager als ie op zolder staat; zie de handleiding van je warmtepomp); en dan de rode pijl zet waar de zwarte staat; dan zie je zo dat de druk aan het zakken is en je een lek hebt (als je veel bijvult verwacht je enige daling in druk door opgeloste lucht in het water wat ontsnapt in de automatische ontluchters).

Druk in het koudemiddel kan je niet zien. Dat zijn dure meters en die kan je toch niet (gemakkelijk) interpreteren (er is een flinke spreiding in 'normale' druk, je ziet veel sneller of iets foutloopt aan de werking van de warmtepomp).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:11
De rode naald is wat ze een 'sleepnaald' noemen. Hier zit een palletje aan die meegaat met de zwarte naald (echter maar 1 kant op), hierdoor kun je aflezen wat de maximale druk is geweest in het systeem.

Normaal op het laagste punt van je systeem zorg je voor +-2Bar(g), Als je WP/ketel op zolder staat of hangt haal je hier +- 1 bar(g) vanaf. Ander heb je door de 10m vloeistof kolom nog eens een bar te pakken beneden.

De druk kan hier en daar wel wat wijzigen door de temp verschillen (echter zou jouw expansivat dit moeten opvangen). Mocht deze wel blijven zakken heb je ergens een lek. Mocht je deze 1x per jaar bij moeten vullen is er nog weinig aan de hand.

TL;DR. waar staat de pomp, en vul bij waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
epicfailguy23 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:42:
De rode naald is wat ze een 'sleepnaald' noemen. Hier zit een palletje aan die meegaat met de zwarte naald (echter maar 1 kant op), hierdoor kun je aflezen wat de maximale druk is geweest in het systeem.

Normaal op het laagste punt van je systeem zorg je voor +-2Bar(g), Als je WP/ketel op zolder staat of hangt haal je hier +- 1 bar(g) vanaf. Ander heb je door de 10m vloeistof kolom nog eens een bar te pakken beneden.

De druk kan hier en daar wel wat wijzigen door de temp verschillen (echter zou jouw expansivat dit moeten opvangen). Mocht deze wel blijven zakken heb je ergens een lek. Mocht je deze 1x per jaar bij moeten vullen is er nog weinig aan de hand.

TL;DR. waar staat de pomp, en vul bij waar nodig.
De WP staat beneneden. Het is de eerste keer in 4 jaar tijd dat ik bij moet vullen (of het had al eerder gemoeten maar is het mij nooit opgevallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:11
Dan is het niet echt een issue, gewoon bijvullen naar 1,5Bar(g) ish. Je kunt de naald met de hand terug plaatsen als je wilt.

Daarnaast 1x in de zoveel tijd een keertje kijken (of gewoon wanneer de WP een storing geeft :+ )
Het maakt verder ook niet uit waar je hem bijvult (waarschijnlijk is bij de WP het meest eenvoudige omdat daar waarschijnlijk een kraantje zit en je kunt er de manometer aflezen)

Owja voordat je de slang aansluit, zorg dat deze gevuld is met water, mocht je deze zonder water aansluiten druk je het lucht van de slang in de leiding (en schrik je er morgen van dat de druk ineens 0,3bar is gezakt, terwijl dat de lucht is die je ontlucher eruitgedrukt heeft :o )
Pagina: 1