Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huren voordat ik begin met werken

Pagina: 1
Acties:

• Boohooyoohoo
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21-11 07:53
Hoi, ik zit in een lastig pakket en hoop dat iemand advies kan geven.

Momenteel ben ik inwonend bij mijn ouders. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd en na solliciteren heb ik mijn droombaan gevonden, met een contract voor 5 jaar. Daar mag ik in januari beginnen. Echter is deze baan in de Randstad en ik woon nu in Twente. Het is natuurlijk ontzettend lastig een huurwoning te vinden in de Randstad. Waar ik tegen aanloop is dat vrijwel alle websites die appartementen aanbieden vereisen dat je een bewijs van inkomen upload (bijvoorbeeld loonstrookjes van de afgelopen drie maanden, mijn inkomen over 2024, of zelfs DigiD koppeling zodat ze toegang hebben tot mijn volledige arbeidsverleden). Ik heb tijdens mijn studie niet dusdanig verdiend dat ik aan de minimum inkomenseis voldoe, en ik ben bang dat ik daarom overal al bij de screening eruit geknikkerd wordt. Ondanks dat ik mijn getekende arbeidsovereenkomst upload. Vanaf januari verdien ik ruim genoeg om het wel te betalen.

Wat zijn mijn opties? Moet ik minimaal drie maanden forenzen (2 uur enkele reis) of is er een manier dat ik toch een makelaar kan overtuigen dat ik aan mijn financiële verplichtingen kan voldoen? Bij bellen wordt vaak niet eens opgenomen, of verwijst een bandje dat je alleen via de site een bezichtiging kan aanvragen. Forenzen kan wel maar dat zal ontzettend zwaar worden. Ik zit eraan te denken een aanhuurmakelaar in te schakelen, heeft iemand daar ervaring mee?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
snip: onnodig

Je zou kunnen kijken of een werkgeversverklaring ka krijgen

[ Voor 26% gewijzigd door We Are Borg op 27-10-2025 07:43 ]

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:15

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

418O2 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:41:
Wel goed dat je daar nu pas over nadenkt.

Behulpzame reactie... Wanneer had TS er over moeten nadenken?

@Boohooyoohoo heb je misschien vrienden/bekenden in de buurt waar je tijdelijk kan slapen?

Misschien heeft je werkgever nog ideeën/contacten?

Steam/Discord: Flimovic

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:46
Het is OF heel veel geluk met goodwill krijgen of forenzen inderdaad....

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of ergens iets van een vakantiehuis voor een beetje fatsoenlijke prijs weten te huren voor een tijdje. In Juni hoef je dat niet te proberen, maar nu is het een poging waard iig.

• Boohooyoohoo
418O2 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:41:
Wel goed dat je daar nu pas over nadenkt.

Het liefst was ik natuurlijk een half jaar geleden al begonnen met zoeken, maar elke sollicitatie was in een andere stad dus dat was helaas niet mogelijk. Goede tip van de werkgeversverklaring, die heb ik wel en upload ik ook. Maar vaak is dat een optionele upload en geen vereiste upload (dat vaak een MijnUWV inkomensverklaring is).

• Boohooyoohoo
Flimovic schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

Behulpzame reactie... Wanneer had TS er over moeten nadenken?

@Boohooyoohoo heb je misschien vrienden/bekenden in de buurt waar je tijdelijk kan slapen?

Misschien heeft je werkgever nog ideeën/contacten?
Bedankt voor je bericht! Helaas kan de werkgever niks voor mij betekenen, ik val net buiten de huisvesting regeling die zij hanteren. Ook ken ik maar 2 personen in de regio Utrecht, en daar kan ik helaas niet slapen...

• Boohooyoohoo
99ruud99 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:47:
Het is OF heel veel geluk met goodwill krijgen of forenzen inderdaad....
Ik inderdaad denk dat mensen kennen/een contact ontzettend veel waard is voor het vinden van een woning.
Als er niks anders op zit dan is forenzen inderdaad de enige optie.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-11 23:10
Heb je eventueel banksaldo wat je als borg kan inzetten? Ik weet niet hoe het in het westen zit, maar mogelijk kun je daar nog mee overtuigen dat je het kan overbruggen en dat er wel een soort garantstelling is?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:45
Zoals gezegd zul je een beetje moeten hopen op wat goodwill, bovenop een krappe markt.. ik zou ook kijken naar wat alternatieven om het je die drie maanden forensen wat draaglijker te maken.

Wat opties / ideetjes
- 1 nacht per week in een (budget) B&B / hotel kost je vast wel iets meer dan heen en weer rijden, maar het helpt wel als je alweer 1 dagje minder hoeft (ik heb in het verleden ook geregeld een forse dagelijkse reistijd gehad, ik weet wat het is: een dag minder kan echt wel verlichten)
- Bespreek met je nieuwe werkgever tzt of je na je inwerk weekjes misschien 1 dag thuis mag werken (indien van toepassing)
-blijf ondertussen gewoon jagen op die woningen, wie weet!
-Download goede podcasts, maakt het reizen wat draaglijker :D

Gwindorian's Diablo Profiel

• Boohooyoohoo
Arjan90 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:01:
Heb je eventueel banksaldo wat je als borg kan inzetten? Ik weet niet hoe het in het westen zit, maar mogelijk kun je daar nog mee overtuigen dat je het kan overbruggen en dat er wel een soort garantstelling is?
In principe kunnen mijn ouders garant staan. Ik heb niet zoveel spaargeld, wel genoeg om de huur een aantal maanden te betalen maar geen bedrag wat indruk zal geven

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 13:53

BLACKfm

O_o

snip: niet constructief

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 27-10-2025 10:51 ]

• Boohooyoohoo
Gwindorian schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:02:
Zoals gezegd zul je een beetje moeten hopen op wat goodwill, bovenop een krappe markt.. ik zou ook kijken naar wat alternatieven om het je die drie maanden forensen wat draaglijker te maken.

Wat opties / ideetjes
- 1 nacht per week in een (budget) B&B / hotel kost je vast wel iets meer dan heen en weer rijden, maar het helpt wel als je alweer 1 dagje minder hoeft (ik heb in het verleden ook geregeld een forse dagelijkse reistijd gehad, ik weet wat het is: een dag minder kan echt wel verlichten)
- Bespreek met je nieuwe werkgever tzt of je na je inwerk weekjes misschien 1 dag thuis mag werken (indien van toepassing)
-blijf ondertussen gewoon jagen op die woningen, wie weet!
-Download goede podcasts, maakt het reizen wat draaglijker :D
Bedankt voor je ideeën. Ik heb besloten een aanhuurmakelaar in te schakelen om te kijken wat mogelijk is. En anders wordt het inderdaad forenzen voor de eerste paar maanden met af en toe een hotelletje tussendoor, of als ik een vakantiehuisje kan vinden wat Sissors aanraadde doe ik dat.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou nog een tussenoplossing kunnen proberen; niet 2 uur reizen, maar 1 uur reizen. Afhankelijk van waar je precies moet zijn kun je best ver komen, helemaal als het met OV kan, zo is Amsterdam Centraal vanaf Utrecht Centraal nog geen half uurtje met de trein.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:45
BLACKfm schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:04:
Dat je voor een dergelijk vraagstuk helemaal een account gaat aanmaken op tweakers. Volgens mij kun je dit beter op Reddit ofzo vragen...

Wie gaat er solliciteren op een 'droombaan' en die aan de andere kant van het land is?
En een contract voor 5 jaar? Welke bedrijf doet zoiets? Als jij een paar keer te laat komt doordat je 'forenzenrit' uitloopt sta je gewoon weer op staat.

Ik vind dit maar een raar topic, maar het zal aan mij liggen.
Poepoe, stond de azijn tussen de limonade? :+

Op die manier kan je elke baankans wel dood redeneren. Gewoon ervoor gaan en dan een oplossing zoeken, komt vast wel goed.
En niet elke werkgever en baan staat met de klok in de hand bij de ingang te controleren. Het zal vast geen baan zijn waarbij je lopende bandwerk moet doen (want dan staat de rest van de productie op je te wachten, als je te laat bent...).

@Boohooyoohoo Je zou ook eens een oproep op LinkedIN kunnen plaatsen. Ik zie hier en daar wel meer oproepen voorbij komen voor (tijdelijke) woonruimte. Verder zijn recreatieparken e.d. wellicht een oplossing ter overbrugging. Of antikraak ofzo.

iRacing Profiel

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Schrijf je in bij de woningbouwverenigingen in de regio waar je gaat werken en iets daarbuiten en begin met reageren. Sommige aanbieders hebben ook lotingwoningen, de DAK in Utrecht bijvoorbeeld. Dat zijn niet alleen sociale huurwoningen maar er is van alles wat qua huurprijzen en categorieën. Verder op je werk als je straks gaat beginnen goed rondvragen en laten weten dat je naar een woning zoekt. Van je netwerk moet je het hebben! :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Boohooyoohoo schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:04:
In principe kunnen mijn ouders garant staan. Ik heb niet zoveel spaargeld, wel genoeg om de huur een aantal maanden te betalen maar geen bedrag wat indruk zal geven
Ik zou nooit of te nimmer spaargeld in een huurwoning steken, dat geld zie je immers nooit meer terug.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CH4OS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 01:25:
[...]

Ik zou nooit of te nimmer spaargeld in een huurwoning steken, dat geld zie je immers nooit meer terug.
Leuke quote maar ook als je niet kunt kopen moet je ergens wonen. Ik heb nu een koophuis maar zou 3x liever zelfstandig huren en geld weggooien dan op mijn 23e bij pa en ma wonen. (Wat ik dus ook niet heb gedaan)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Boohooyoohoo schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:36:
Het is natuurlijk ontzettend lastig een huurwoning te vinden in de Randstad. Waar ik tegen aanloop is dat vrijwel alle websites die appartementen aanbieden vereisen dat je een bewijs van inkomen upload (bijvoorbeeld loonstrookjes van de afgelopen drie maanden, mijn inkomen over 2024, of zelfs DigiD koppeling zodat ze toegang hebben tot mijn volledige arbeidsverleden).
Je ouders zouden garant kunnen staan als ze dat willen en voldoende inkomen of spaargeld hebben. Al is het maar om die paar maanden te overbruggen.

Ga beter niet in zee met sites (ook niet grote sites) die tevoren bewijzen vragen. Dat is meestal onnodig en ook een overtreding van de AVG.
Sommige sites zadelen je eerst op met een hele hoop werk, waarna je psychologisch geneigd bent nog meer te doen (bv. geld betalen) om al dat werk niet voor niets te laten zijn. Deze en andere manieren van overreden mensen iets te laten doen noemt men "dark patterns". Wikipedia

Zoals @Frieda schrijft: neem contact op met woningbouwstichtingen en zeg dat je binding hebt met de regio in verband met werk en op grote afstand woont. Woningbouwstichtingen vragen meestal niet van tevoren alles op, maar misschien wel voor de inschrijving.

Kijk niet alleen naar de stad waar je gaat werken maar ook bij omliggende woonkernen.

Sommige werkgevers bieden een gehele of gedeeltelijke vergoeding voor openbaar vervoer. Er zijn meer mensen die vanuit het oosten van het land naar de randstad reizen. Dat zul je vanzelf merken als je bij een grote werkgever terecht komt.

Je kan ook carpoolen proberen, met iemand meerijden en de kosten delen. Of huren bij een hospita. Inwonen bij iemand waarvan je een kamer huurt. Dat kun je daar bijvoorbeeld van maandagavond tot vrijdagochtend wonen en in het weekend naar je ouders met de was.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11

Yucon

*broem*

(jarig!)
B&B's hebben typisch flinke gaten in de bezetting. Als je bij een particuliere B&B verhuurder eens informeert voor langdurig verblijf doordeweeks heb je kans dat je een flink gereduceerd tarief kun krijgen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
er is nog zoveel tussen Twente en de Randstad. Kun je niet ergens halverwege een woonplek krijgen, dan halveer je het reizen al. Dan kun je vanuit daar weer verder zoeken naar dichterbij.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een volwaardige huurwoning zal lastig worden, maar er zijn vaak wel tijdelijke opties te vinden, zoals drie of zes maanden bij afwezigheid van de eigenaar of antikraak (al is dat ook een stuk minder tegenwoordig). Andere optie is nog om op zoek te gaan naar een kamer / studio met gedeelde voorzieningen. Allemaal niet ideaal, maar wel geschikt om een (korte) periode te overbruggen om van daar uit verder te zoeken (met de vereiste inkomenspapier tot je beschikking).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-11 12:32
Hoe flexibel is je werk? je kunt een combinatie maken van enkele suggesties hierboven.
Bijvoorbeeld 3 dagen 10 uur werken, twee nachten in een B&B/vakantie park en nog een halve of hele dag thuis werken.

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:23
Probeer via onderhuur een studentenkamer te vinden. Veel studenten gaan een periode reizen of studeren in het buitenland en zetten hun kamer 3 tot 6 maanden in de onderhuur. In mijn ervaring zijn deze vaak makkelijk te vinden... probeer facebook/reddit/vrienden.

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

Fe2O3

Ja das roest

Hoe zijn de OV faciliteiten op loop, en, op fietsafstand van je werkgever? Hoe ver is het van het dichtbijstte (sp?) NS station? De randstad is groot.

Is die 2 uur met de auto, of het OV?

Ik weet niet waar je nu aan het zoeken bent, klinkt als beetje googlen en shady zooi mailen/bellen? Dat zou ik niet doen.

Je verdient straks vast te veel voor woningbouw, maar, die kijken een jaar terug ....

Dus als je bijv. op 1 uur auto of treinen van de randstad in een of ander gehucht een woning kan vinden is dat ook goed, toch? Daar maak je veel meer kans op (sociale) huur.

In de randstad zelf ga je denk ik kunnen vergeten tussen nu en 1 januari.

Dum de dum

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:54

ThunderNet

Flits!

Kijk ook naar longstay opties in hotels :) zijn soms verrassend betaalbaar.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:29
Voor nu zou ik een klein(er) hotel zoeken en daar 3 of 4 nachten per week verblijven. Je kunt vast een week of maandbedrag afspreken voor de eerste (winter)maanden. Ik heb er ervaring mee. Je kunt natuurlijk ook om-en-om in een hotel verblijven en heen en weer gaan.

Het beste is om je uren in 4 dagen/week te maken, maar bij een nieuwe baan en nog nauwelijk werkervaring in het bedrijfsleven ligt dat vaak wat moeilijk. Veel uren/dag kan in zo'n situatie ook erg uitputtend worden waarbij ook je sociale leven, als je dat hebt, in de knel kan komen. Realiseer je dat gebrek aan slaap je ook kan gaan opbreken en bij heen en weer reizen effect heeft op je alertheid. Ook daar heb ik ervaring mee ;) Even niet opletten kan flinke gevolgen hebben.

Als je inkomen voldoende is zou ik voorlopig in een simpel hotel/B&B gaan verblijven. Ga ervan uit dat huisjes op de campings allemaal bezet zijn door "internationale medewerkers" zoals ze dat hier tegenwoordig omschrijven.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hospita-(ver)huur totdat je iets anders hebt gevonden? Nieuwsbericht van dit weekend: Jacob vindt binnen één dag een kamer: 'Ik betaal een eerlijke prijs'.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:51

FreakNL

Well do ya punk?

Over het algemeen is OV in de Randstad goed geregeld. Dus als dat bedrijf op loop-afstand zit van metro/tram/bus/trein dan zou ik dat als uitgangspunt kiezen.

Wil je anders delen waar het bedrijf zit (ongeveer)?

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-11 18:08
Kijken of je een ritme met 2 dagen thuiswerken, 3 dagen kantoor kunt afspreken. Als starter is thuiswerken soms best lastig, daarom is het handig om die twee dagen niet opeenvolgend en met goede ondersteuning te organiseren.

Weet je dan ook nog een slaapplaats voor een nacht te organiseren, dan hou je nog maar 4 enkele reizen over per week, dat is prima te doen.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02:07
DjoeC schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:22:
Als je inkomen voldoende is zou ik voorlopig in een simpel hotel/B&B gaan verblijven. Ga ervan uit dat huisjes op de campings allemaal bezet zijn door "internationale medewerkers" zoals ze dat hier tegenwoordig omschrijven.
Wie niet waagt wie niet wint. Ik zou zeker ook de campings proberen.

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:23
Een simpele zoektocht op vakantieparken laat ook genoeg opties aan de kust zien in zuid Holland, van Ma-Vr te boeken voor 200-300€ (in november roompot kijkduin voor 248€)
Voor een tijdelijke oplossing erg betaalbaar, en je hebt een eigen keuken in een chaletje zodat je niet elke dag 20€ aan conveniencefood uit hoeft te geven

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:51

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zie op Hitland (dat is op 10 minuten fietsen van station Nieuwerkerk) ook een vakantie-woning. 1700 euro voor 1 december tm 24 december. Dan heb je december in ieder geval ook al te pakken.

Maar het hangt er helemaal vanaf waar die WG zit... Als dat Rotterdam Alexander, Gouda of Rotterdam Centrum is dan is Hitland "ideaal"...

/edit
Oeps je begint pas in januari :)

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 27-10-2025 13:51 ]

• Boohooyoohoo
Wat veel reacties en tips, hartstikke bedankt iedereen! Mooi dat je via zo'n forum zoveel mensen kunt bereiken. Ik heb nu genoeg tips om hiermee verder te kunnen. Ook heb ik een gesprek gepland met een aanhuurmakelaar, misschien dat die wat kan betekenen. Voor de personen die vroegen waar in de Randstad ik kom te werken: in het UMC Utrecht. Gelukkig ligt dat aan de oostelijke rand van de Randstad, en mijn zoekgebied is daarom Utrecht zelf met alle omliggende gemeenten (Amersfoort, Nieuwegein, Hilversum, Woerden, Veenendaal etc). Er moet vast wat te vinden zijn.

Of als iemand nog iets te huur heeft staan, stuur mij een DM (haha). Mijn budget is ca. €1300 - €1400,-..

Ik laat het weten zodra ik iets vind! Bedankt!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-11 16:19
ja kan altijd tijdelijk opeen camping gaan zitten in de buurt, niet het leukst maar beter als niks.
Vraag eens rond of er toevallig iemand gaat backpacken waar je kan "kamer zitten" of de ellende van op en neer en zo nu en dan een hotel/hostel.

advies, ga buiten de randstad op zoek naar een huis, liefst in een stad met een fatsoenlijke verbinding met je werkplek. zo hou je mega veel geld over.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• xatduty
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-11 20:44
Misschien is dit een optie voor jou:
The social hub
Een familielid van mij heeft een tijdje zo'n kamer gehuurd, had het heel leuk daar.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:37

-tom-562

Oliesjeik

Boohooyoohoo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:01:
Wat veel reacties en tips, hartstikke bedankt iedereen! Mooi dat je via zo'n forum zoveel mensen kunt bereiken. Ik heb nu genoeg tips om hiermee verder te kunnen. Ook heb ik een gesprek gepland met een aanhuurmakelaar, misschien dat die wat kan betekenen. Voor de personen die vroegen waar in de Randstad ik kom te werken: in het UMC Utrecht. Gelukkig ligt dat aan de oostelijke rand van de Randstad, en mijn zoekgebied is daarom Utrecht zelf met alle omliggende gemeenten (Amersfoort, Nieuwegein, Hilversum, Woerden, Veenendaal etc). Er moet vast wat te vinden zijn.

Of als iemand nog iets te huur heeft staan, stuur mij een DM (haha). Mijn budget is ca. €1300 - €1400,-..

Maar dan kan je toch ook gaan zoeken in b.v. Arnhem, of Ede of zelfs Den Bosch? Met alle 3 die opties ben je met een uur op locatie vanaf het centraal station van de desbetreffende stad

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 27-10-2025 16:18 ]

Vaak bu'j te bang!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11 13:49
Boohooyoohoo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:01:

Mocht het echt niet lukken: zoek een wat grotere (studenten)kamer in de nabijgelegen dorpen (Houten, Bunnik, Zeist, Soest). Zit je op fietsafstand van je nieuwe werk en heb je in ieder geval een dak boven je hoofd. Kan je vanaf daar rustig verder kijken en (desnoods) in de weekenden lekker terug naar Twente :)

Overigens is Twente > UMC, beetje afhankelijk van je locatie in Twente, +/- 1.5 uur rijden. Zou te doen zijn voor een wat langere periode. Source: woon daar vlakbij en kom oorspronkelijk uit Twente :+

[ Voor 8% gewijzigd door Knul op 27-10-2025 16:30 ]

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zie als ik even snel op Kamernet kijk echt een enorm aanbod in alleen al Utrecht zelf. Dan heb ik nog niet eens gekeken naar Maarssen, Houten, Nieuwegein, Woerden of bijvoorbeeld Hilversum, Ede en nog 20 plaatsen die prima met OV bereikbaar zijn.

Maar dit lijkt me zo'n enorme no-brainer dat ik me afvraag of je tegelijk met je droombaan misschien ook vanaf dag 1 in je droomwoning wilt? ;)

Ik ben eigenlijk niet veel anders gewend dan dat starters op de arbeidsmarkt een woning delen. Sowieso is een willekeurige kamer in Utrecht in een huis met andere werkende mensen een veel beter startpunt om eens om je heen te kijken dan een woning op jezelf waar je meteen voor minstens een jaar voor moet tekenen.

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:19
Wat natuurlijk ook een optie is anti-kraak (gegarandeerd dat je 30 dagen kan blijven wonen) of tijdelijk huur (half jaar gegarandeerd dat je er kan blijven wonen, daarna opzeg termijn van 3 maanden). Dit is een sector die volledig draait op mensen die volgende week komen bezichtigen, akkoord gaan en direct de sleutels krijgen. In mijn ervaring is het meestal tussen de half jaar en 4 jaar dat je op 1 plek kan blijven wonen.

De grote organisaties zijn:

https://www.gapph.nl/woonruimte
https://www.adhocbeheer.n...-woonruimte/woningaanbod/

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-11 16:27
Zonder bewijsbaar inkomen ben je een risico huurder, ookal heb je een contract dat zegt dat je in Januari begint.
Voor jou heeft een verhuurder meerdere kandidaten die minder risico hebben (reeds stabiel inkomen, bewezen inkomens historie, mogelijke buffer).

Zakelijk gezien ben je geen interresante huurder in dat opzicht. N.m.i. maakt dat je kansen zeer klein.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11 08:30
Duke of Savage schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:40:
Zonder bewijsbaar inkomen ben je een risico huurder, ookal heb je een contract dat zegt dat je in Januari begint.
Voor jou heeft een verhuurder meerdere kandidaten die minder risico hebben (reeds stabiel inkomen, bewezen inkomens historie, mogelijke buffer).

Zakelijk gezien ben je geen interresante huurder in dat opzicht. N.m.i. maakt dat je kansen zeer klein.
Hoe lullig dan ook, in de huidige markt zal het voor 99% van de verhuurders zo zijn. Als je echt geluk hebt en er toevallig iemand is die de emotie meeneemt, kan het lukken, maar de kans is hierdoor erg klein.
De markt is gewoon zo verziekt, dat verhuurders het voor het uitkiezen hebben.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-11 12:31
Nikel schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:39:
Ik zie als ik even snel op Kamernet kijk echt een enorm aanbod in alleen al Utrecht zelf. Dan heb ik nog niet eens gekeken naar Maarssen, Houten, Nieuwegein, Woerden of bijvoorbeeld Hilversum, Ede en nog 20 plaatsen die prima met OV bereikbaar zijn.

Maar dit lijkt me zo'n enorme no-brainer dat ik me afvraag of je tegelijk met je droombaan misschien ook vanaf dag 1 in je droomwoning wilt? ;)

Ik ben eigenlijk niet veel anders gewend dan dat starters op de arbeidsmarkt een woning delen. Sowieso is een willekeurige kamer in Utrecht in een huis met andere werkende mensen een veel beter startpunt om eens om je heen te kijken dan een woning op jezelf waar je meteen voor minstens een jaar voor moet tekenen.
Er is een enorm aanbod, te concluderen door de aantallen te bekijken op een site vol nep woningen, woningen die reeds al zijn verhuurd, woningen die 50+ reacties krijgen 8)7

Iedereen die in de afgelopen 5 jaar naar een woning heeft geprobeerd te zoeken weet dat er absoluut geen grote aantallen aan legitieme woningen zijn van onder de 1500 EUR.

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-11 12:31
Mijn advies is om eens op marktplaats en facebook marketplace te kijken. Daar kan je via de informele route nog wel eens wat huren. Verkoop je zelf, als je een VOG of VGB hebt dan benoem je dat als argument waarom jij betrouwbaarder bent dan de rest. Als je spaargeld hebt dan noem je dat ook. De verhuurder is enkel geinteresseerd in het mitigeren van de risico's die een potentiele huurder met zich meebrengt.

[ Voor 16% gewijzigd door Stronk op 02-11-2025 23:39 ]

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11 20:52
Misschien een tikje avontuurlijk gezien aankomend seizoen, maar een collega die in tijdelijke woningnood zit/zat kocht een klein yachtje en woont nu in Antwerpen centrum :)
nadeel: ouchen in gemeenschappelijk gebouw en geen bedraad internet maar wel rustgevend water geklots!
Pagina: 1