Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpals...
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53
..Ik ben geen gamer maar ben bezig met een aantal video’s te bewerken met het programma Shotcut, dit lukt niet omdat de grafische kaart totaal verouder is. Nu heb ik 2 vragen.
Welke kaart ter vervangen van de huidig zodat ik Shotcut vlot kan uitvoeren.
Momenteel werk ik nog via Windows 10 omdat voor windows 11 de pc niet voldoet. Welke aanpassingen zijn nodig op de pc wel te laten voldoen om windows 11 te draaien.
Mijn huidige pc bestaat uit:
Processor Intel(R) Core(TM) i7-4770 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 16,0 GB
Opslag 1.82 TB HDD ST2000DM001-1CH164, 238 GB SSD TOSHIBA THNSNH256GBST
Grafische kaart NVIDIA GeForce GTX 760 (192-bit) (1 GB)
Type computer 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Voeding : 450 W model nr. FSP 450 – 60 EMDN
Beeldscherm: PHL 276B9 1600x900 en 59,954 Hz

Beste antwoord (via jpals... op 27-10-2025 20:51)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik sluit mij eigenlijk ook wel aan bij de andere mensen en alleen vervangen van de GPU denkelijk niet echt veel snelheidswinst gaat opleveren. Blijft inderdaad ook nog maar de vraag of je huidige voeding een snellere videokaart aan kan.

Denk dat je dan beter cpu, moederboard en geheugen kan vervangen en qua videokaart heb je verder voor video-editing niet zo'n snelle videokaart nodig. Zo werk ik zelf b.v. met een Nvidia RTX3050 een relatief budget videokaart die prima voldoet voor video-edting. Snelheidswinst t.o.v. snellere videokaarten is vaak bij video-editing niet echt veel ten opzichte van de wel vaak stuk hogere aanschafprijs.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Tja, systeem van 12 jaar oud. Eerlijk gezegd kan je beter het complete systeem vervangen. Wil je dat niet of heb je de middelen daar niet voor dan volstaat vervanging van cpu, moederbord en RAM naar minimaal AMD Zen+ of 8e gen Intel Core i om officieel aan de w11 eis te voldoen. Er is een workaround met Rufus om W11 op niet ondersteunde hardware te installeren.

Shotcut vraagt een GPU die DX11 ondersteunt. GTX 7xx doet dat niet (behalve de Titan). Je zult dus moeten kijken naar GTX9xx en nieuwer. Bij AMD is dat Radeon HD 5xxx en nieuwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:44

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@jpals... de vraag is inderdaad echt even welk budget heb je, dit is nog een cpu met DDR3 geheugen. Er zijn eigenlijk 2 wegen: een tweedehands GPU + 16GB DDR3 op de kop tikken, of voor volledig nieuw gaan. Ik denk dat dat laatste wel slim is. Je kan al voor +/- €1000 een AM5 systeem in elkaar zetten met 32GB DDR5 en GPU met 16GB vram. Dat is echt al een wereld van verschil waar je heel blij van wordt.

Maar ja ik snap dat dat ook geen bedragen zijn die je zo even op de plank hebt liggen, ook al is het voor een PC relatief goedkoop.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor W11 moet je de CPU vervangen en daarmee het moederbord en werkgeheugen. W11 vereist TPM 2.0 en daarvoor moet je minstens Intel 8th gen of AMD Ryzen 2000 hebben. Voor een beetje moderne videokaart heb je ook een nieuwe voeding nodig tegenwoordig. Ik vrees dat je systeem gewoon op is. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik sluit mij eigenlijk ook wel aan bij de andere mensen en alleen vervangen van de GPU denkelijk niet echt veel snelheidswinst gaat opleveren. Blijft inderdaad ook nog maar de vraag of je huidige voeding een snellere videokaart aan kan.

Denk dat je dan beter cpu, moederboard en geheugen kan vervangen en qua videokaart heb je verder voor video-editing niet zo'n snelle videokaart nodig. Zo werk ik zelf b.v. met een Nvidia RTX3050 een relatief budget videokaart die prima voldoet voor video-edting. Snelheidswinst t.o.v. snellere videokaarten is vaak bij video-editing niet echt veel ten opzichte van de wel vaak stuk hogere aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpals...
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53
Bedankt voor de interesante antwoorden, ik ben er goed mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:13

HugoBoss1985

Xenotech

DaniëlWW2 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:05:
Voor W11 moet je de CPU vervangen en daarmee het moederbord en werkgeheugen. W11 vereist TPM 2.0 en daarvoor moet je minstens Intel 8th gen of AMD Ryzen 2000 hebben. Voor een beetje moderne videokaart heb je ook een nieuwe voeding nodig tegenwoordig. Ik vrees dat je systeem gewoon op is. :/
Volgens mij zijn er nog bios mods/beta biossen voor sommige Z97 borden (socket van TS) en 990FX borden met TPM 2.0 support.
Het grote probleem is dat SSE 4.2 cpu support nodig is vanaf 24H2 en daar zijn geen workarounds voor.
Dus dat gaat nooit meer lukken met een i7 4770(K).

TPM 2.0 (een externe insteek module) werkt vaak met officiële/ non-beta biossen prima i.c.m. een Intel 6th en 7th gen en die hebben ook SSE 4.2.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-10-2025 21:10 ]

Pagina: 1