Goedemiddag, ik zou graag een vraag willen stellen namens een tante van mij. Zij heeft gedurende dit jaar regelmatig een bedrag geleend aan haar dochter van 44, omdat zij haar salaris vaak te laat ontvangt en er al vaste lasten worden afgehouden, dus om dat tijdelijk op te vangen, en een aantal andere problemen. Alles bij elkaar opgeteld is dat dit jaar zo'n 11.000 euro, waarvan zo'n 9000 euro tot nu toe terugbetaald is, soms vlak na de lening, soms een tijdje later. Er is verder niks vastgelegd, ze regelen dit onderling, en haar dochter betaalt ook geen rente, maar verder is er geen rekening gehouden met eventuele schenkbelasting, omdat ze dachten dat leningen niet telden, maar blijkbaar wel als er niks is vastgelegd.
De vraag is nu of haar dochter dit volgend jaar moet vermelden op de aangifte inkomstenbelasting en of ze inderdaad schenkbelasting moet betalen (omdat het bedrag geloof ik zo'n 6700 euro mag zijn) en zo ja, hoeveel dat ongeveer is. En ook of haar moeder zelf dit moet opgeven, het bedrag wat zij weer terug gehad heeft tot nu toe, en of zij dan ook schenkbelasting moet betalen, aangezien er nergens is vastgelegd dat het om een terugbetaling gaat.
De vraag is nu of haar dochter dit volgend jaar moet vermelden op de aangifte inkomstenbelasting en of ze inderdaad schenkbelasting moet betalen (omdat het bedrag geloof ik zo'n 6700 euro mag zijn) en zo ja, hoeveel dat ongeveer is. En ook of haar moeder zelf dit moet opgeven, het bedrag wat zij weer terug gehad heeft tot nu toe, en of zij dan ook schenkbelasting moet betalen, aangezien er nergens is vastgelegd dat het om een terugbetaling gaat.