Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring gevraagd: Gigabyte M32U / M32UP Monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MGCHorsmans
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-10 13:35
Ervaring gevraagd: Gigabyte M32U / M32UP Monitor

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort een Gigabyte M32UP aan te schaffen en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft. Momenteel gebruik ik een Gigabyte G27QC A (2560x1440, 165Hz), maar ik twijfel of de overstap de moeite waard is.

Mijn huidige build ziet er als volgt uit:
• Moederbord: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
• Processor: AMD Ryzen 7 5800X (8-core, 3.8 GHz)
• Geheugen: 32 GB RAM
• Videokaart: Gigabyte RTX 4070 Super Eagle OC
• Voeding: Thermaltake Toughpower GF3 850W (ATX 3.0)
• Koeling: NZXT Kraken Z3 AIO
• Opslag: Samsung SSD 980 1TB

Ik gebruik mijn systeem voornamelijk voor gaming en wat contentcreatie, en ik ben benieuwd of de M32UP qua beeldkwaliteit, resolutie en kleurweergave een duidelijke upgrade zou zijn ten opzichte van mijn huidige 1440p-scherm.

Hoe zijn jullie ervaringen met deze monitor? En vinden jullie het een goede stap vooruit ten opzichte van de G27QC A?

Alvast bedankt voor jullie feedback🫶🏼👌🏼

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

De resolutie is zeker wel een mooie stap omhoog, qua beeldkwaliteit (kleuren) zou ik idd niet te snel meteen hoge verwachtingen hebben want wat je hebt is ook al echt prima. Ik heb zelf sinds een paar maanden een FO32U2, voor het eerst Oled. Ik had best wat verwachtingen komend vanaf een agon AG271UG, maar hoewel er wel echt kwaliteitsverschil te zien is, merk ik toch ook dat zo'n kwaliteitspaneel van 5 jaar oud echt prima mee blijft kunnen komen en de verschillen niet zo groot zijn. Vergeet niet dat er ook een hoop marketing omheen zit, die jaarlijkse releases doen bijna voorkomen alsof je monitor elke twee jaar vervangen moet worden maar niks is minder waar.

Dus kortom wil je naar 4K dan is die overweging de moeite waard, maar vergeet ook niet dat je daarmee qua gaming ook echt naar de topkaarten toe moet want een 4070 Super wordt daar afhankelijk van het spel toch wel te krap voor. Alles bij elkaar zou ik het zelf denk ik dus niet snel doen.

youtube.com/@hisrep

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:23

Major_ton

Shoot!

@DeNachtwacht Toch vraag ik mij af hoe het komt dat jij relatief weing verschil ervaart. Ik vind het verschil tussen een LCD paneel -zelfs met high-end local dimming- en (QD) OLED echt gigantisch. De huidige monitor van @MGCHorsmans is een 6-bit + FRC paneel en de stap naar een QD-OLED monitor gaat echt groot zijn. Uiteraard is het belangrijk dat je alles goed instelt zoals het RGB bereik, 10-bits kleuren en tone-mapping etc. Wanneer alles goed staat komt geen enkele LCD monitor meer in de buurt voor games en media consumptie.

Some infinities are bigger than others.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Major_ton schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:03:
Uiteraard is het belangrijk dat je alles goed instelt zoals het RGB bereik, 10-bits kleuren en tone-mapping etc.
Hoe stel je dit dan in? Ik heb in windows de monitor op 10 bits RGB gezet, HDR kleurprofiel aangemaakt en dan ben je er wel zo'n beetje? En natuurlijk zie ik wel iets aan verschil, zeker idd dat zwart echt zwart is, HDR is soms mooi fel etc. Maar ik had er alsnog wel meer van verwacht.

Maar ik laat me graag verrassen hoor als er nog iets te tweaken/in te stellen is verder

youtube.com/@hisrep

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Major_ton schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:03:
@DeNachtwacht Toch vraag ik mij af hoe het komt dat jij relatief weing verschil ervaart. Ik vind het verschil tussen een LCD paneel -zelfs met high-end local dimming- en (QD) OLED echt gigantisch. De huidige monitor van @MGCHorsmans is een 6-bit + FRC paneel en de stap naar een QD-OLED monitor gaat echt groot zijn. Uiteraard is het belangrijk dat je alles goed instelt zoals het RGB bereik, 10-bits kleuren en tone-mapping etc. Wanneer alles goed staat komt geen enkele LCD monitor meer in de buurt voor games en media consumptie.
Alleen zijn de M32U en M32UP IPS schermen en niet OLED
uitvoering: Gigabyte M32U Zwart
uitvoering: Gigabyte M32UP Zwart

• MGCHorsmans

• Miyazono
Ik denk zelf dat van je huidige monitor naar deze 4k IPS gaan het niet waard is, zeker aangezien je voor minder geld al een 1440p OLED hebt.

Je hebt ook voor een paar tientjes extra ook deze monitor van Acer uitvoering: Acer Nitro XV275K P5 Zwart. Deze is 4K 160hz en miniled met full array local dimming, 1152 zones, dus qua zwartwaarden komt dit soort van in de buurt van OLED. Ook HDR zou redelijk goed moeten zijn ivm de max brightness en dergelijke.

Nu is het wel dat 4K OLED schermen bij 650 beginnen, dus misschien is het nog interessant om een paar weekjes te wachten en te kijken wat die prijzen met black friday gaan doen.

• MGCHorsmans
Miyazono schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 01:08:
Ik denk zelf dat van je huidige monitor naar deze 4k IPS gaan het niet waard is, zeker aangezien je voor minder geld al een 1440p OLED hebt.

Je hebt ook voor een paar tientjes extra ook deze monitor van Acer uitvoering: Acer Nitro XV275K P5 Zwart. Deze is 4K 160hz en miniled met full array local dimming, 1152 zones, dus qua zwartwaarden komt dit soort van in de buurt van OLED. Ook HDR zou redelijk goed moeten zijn ivm de max brightness en dergelijke.

Nu is het wel dat 4K OLED schermen bij 650 beginnen, dus misschien is het nog interessant om een paar weekjes te wachten en te kijken wat die prijzen met black friday gaan doen.
Welke zou jij dan aanraden van de OLED? :*)

• Miyazono
Voor 1440p OLED zijn er wat mij betreft twee leuke opties.
uitvoering: LG UltraGear 27GS95QE-B Zwart Is een paar keer in de sale geweest nu voor 430-440 euro wat een hele mooie prijs is.
uitvoering: Gigabyte MO27Q28G Zwart Is uitverkocht op dit moment (komt wss binnenkort weer binnen bij Megekko en Alternate gok ik), maar deze heeft het nieuwste WOLED paneel van LG en komt enorm goed uit de reviews.

4K OLED's kan ik helaas niet zo veel over zeggen.

• MGCHorsmans
Miyazono schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 01:25:
Voor 1440p OLED zijn er wat mij betreft twee leuke opties.
uitvoering: LG UltraGear 27GS95QE-B Zwart Is een paar keer in de sale geweest nu voor 430-440 euro wat een hele mooie prijs is.
uitvoering: Gigabyte MO27Q28G Zwart Is uitverkocht op dit moment (komt wss binnenkort weer binnen bij Megekko en Alternate gok ik), maar deze heeft het nieuwste WOLED paneel van LG en komt enorm goed uit de reviews.

4K OLED's kan ik helaas niet zo veel over zeggen.
Die Gigabyte lijkt mij wel iets!!
Kan mijn build deze wel aan denk je?

• Miyazono
Het is een 1440p 240hz scherm, dus dezelfde resolutie als je nu hebt. Dus als alles nu soepel draait zal daar geen verschil in zitten ;)

Je zal er voornamelijk qua kleurweergave, zwartweergave, en response time heel erg op vooruit gaan vanwege het OLED scherm.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:23

Major_ton

Shoot!

Mama Mia!! Dat is ook waar ook. Vergeet mijn verhaal dan maar 7(8)7

Some infinities are bigger than others.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MGCHorsmans schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 01:32:
[...]

Die Gigabyte lijkt mij wel iets!!
Kan mijn build deze wel aan denk je?
Zeker, maar alsnog staat mijn verhaal dan wat mij betreft hoor… alleen een upgrade naar oled levert je betere zwartwaardes op en iets betere contrasten, maar verwacht er niet teveel van. Ik heb dus zelf ook wat spijt van 4K ips -> 4K oled.

Als je iets doorspaart en naar 4K oled gaat heb je iig in Windows al de upgrade van 1440p naar 4K, wat ook bij YouTube e.d. natuurlijk wel echt mooi is, maar ook in lichtere / medium spellen lukt dat met de 4070S wel. Mocht je dan ooit nog eens een gpu upgrade doen dan heb je iig ook de monitor die daar vol gebruik van kan maken al klaar staan.

youtube.com/@hisrep

• Miyazono
Geen monitor maar ik ben zelf een paar jaar terug van een reguliere 4K tv naar een 4K OLED tv gegaan en voor mij was dat toch echt wel een groot verschil en ik vond het het zeker waard.
Ik heb zelf een 1440p 144hz IPS monitor op dit moment en ben toevallig ook aan het kijken om te upgraden naar een 1440p OLED. Zelf vind ik het verschil tussen non-OLED en OLED groot genoeg om te verantwoorden te upgraden, zeker als de huidige monitor al weer aan de wat oudere kant is. Maar ja, dit is natuurlijk allemaal ook wel weer een beetje persoonlijk, zijn ook mensen bijvoorbeeld die liever een 1080p VA scherm hebben enz :)

Als het budget er is, of de mogelijkheid om nog een klein beetje door te sparen. Dan is een 4K OLED wel helemaal tof natuurlijk :)
Ik zou dan even een kijkje nemen bij Monitors Unboxed op youtube en https://www.rtings.com/, deze twee partijen hebben toch wel de beste monitor reviews vind ik.
Pagina: 1