Kan vul/aftapkraan niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinson00
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-10 17:15
Goedendag, ik wil graag een vraag stellen, ik wil mijn cv installatie bijvullen, dit heb ik wel eerder gedaan, maar begin dit jaar heb ik een andere cv ketel gekregen, maar deze heeft hele andere aansluitingen, nu weet ik het niet meer. Er zit een eind onder de ketel wel een hendel van VSH. Is dat zwarte deel aan de rechterkant de aansluiting?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fvQsx1t5KW6ZEPE58sw3xu_icE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNsEtp4Zu3I6lFcBmZeErMry.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Robinson00 op 26-10-2025 17:07)

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Op de tweede foto heb je een verbinding tussen het koud water en het cv water met een rode hendel (on / off) die nu omhoog staat. Deze kun je een kwartslag draaien om te vullen.

Aansluitingen onder de ketel
CV-water / Warm drinkwater rood / Gas geel / Koud drinkwater blauw / CV-water

Tegenwoordig is een vaste verbinding toegestaan, vroeger moest je met een slang vullen, ;)

[ Voor 14% gewijzigd door PeteSplit op 26-10-2025 16:30 ]

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gekregen, dus huur? Lijkt erop dat ze de vulkraan vergeten zijn. Ik ken overigens ook wel woningen waar de vulkraan helemaal ergens anders zit, bijvoorbeeld in de badkamer bij een radiator.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinson00
Ja, huur inderdaad. Ik voeg nog een foto toe van de onderkant van de ketel. De vulslang die er altijd bij zit is ook in ene weg, die hebben ze meegenomen blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinson00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmmL6-gRm124jTHcnPc72j-eHMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08qWE8jUVxVmNrvCxApWnjzD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-10 17:19
Dat is een kogelkraan met terugstroomklep en aftapper(het zwarte deel) Kon zo maar eens dat dat je koudwatervoorziening is waar je de boel mee kan vullen . Rare is wel hij staat nu al open . Heb je niet wat meer duidelijkheid hoe je leidingen vanuit de cv lopen / aansluitingen ? nog ff naar de foto gekeken maar je kan bij je inlaatcombinatie met de rode hendel(on off ) vullen . Je zet cv uit , je ziet op het linker schermpje dan de druk . Openen tot de juiste druk , en weer sluiten dus

[ Voor 27% gewijzigd door Cybersijp op 26-10-2025 16:15 ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vreemd. En nog vreemder is dat na installatie an de ketel het systeem wel op druk gebracht is.
Dus het kan wel.
Staat er iets over in de handleiding van je ketel die ze verplicht bij je hebben achtergelaten?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinson00
Staat er iets over in de handleiding van je ketel die ze verplicht bij je hebben achtergelaten?
Ja gewoon het standaard verhaal, sluit de slang aan op de vul/aftapkraan onder het toestel, maar nergens precies aangegeven welke, ook geen tekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Een foto van de hele installatie is wel handig, want je hebt, voor ik nu kan zien, nu ook geen gasaansluiting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinson00
nog ff naar de foto gekeken maar je kan bij je inlaatcombinatie met de rode hendel(on off ) vullen . Je zet cv uit , je ziet op het linker schermpje dan de druk . Openen tot de juiste druk , en weer sluiten dus
Ok, maar waar moet de slang dan precies op? Moet ik aan die grijze knop op de voorkant draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:44
franssie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:17:
Een foto van de hele installatie is wel handig, want je hebt, voor ik nu kan zien, nu ook geen gasaansluiting :P
Misschien even je bril opzetten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinson00
Een foto van de hele installatie is wel handig, want je hebt, voor ik nu kan zien, nu ook geen gasaansluiting
Ik had nog een tweede foto bijgevoegd later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Robinson00 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Ik had nog een tweede foto bijgevoegd later
Ah ik dacht dat die van de vorige ketel was.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Op de tweede foto heb je een verbinding tussen het koud water en het cv water met een rode hendel (on / off) die nu omhoog staat. Deze kun je een kwartslag draaien om te vullen.

Tegenwoordig is een vaste verbinding toegestaan, vroeger moest je met een slang vullen, ;)

[ Voor 14% gewijzigd door PeteSplit op 26-10-2025 16:30 ]

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinson00
Op de tweede foto heb je een verbinding tussen het koud water en het cv water met een rode hendel die nu omhoog staat. Deze kun je een kwartslag draaien om te vullen.
Maar de slang moet dan vooraan aangesloten worden? Die grijze knop aan de voorkant waarop o.a 1/2" en 8 bar staat kan ik losdraaien en daarachter zit de
aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Robinson00 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:29:
[...]

Maar de slang moet dan vooraan aangesloten worden? Die grijze knop aan de voorkant waarop o.a 1/2" en 8 bar staat kan ik losdraaien en daarachter zit de
aansluiting?
GEEN slang en zwarte knop NIET draaien !!! Is druk overloop, komt veel water uit

Rood on / off kraantje een kwartslag naar rechts draaien om te vullen, zonder slang, is vaste verbinding

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 26-10-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PeteSplit schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:25:

oh wauw dat dat mag tegenwoordig. Ik kreeg al op mijn flikker omdat er een terugslagklep bleek te missen in mijn installatie waardoor in theorie er CV water in het drinkwater deel zou kunnen komen (niet dat dat makkelijk te realiseren is als je maar een beetje nadenkt maar soit). Bij een vaste verbinding is het makkelijker om per ongeluk de kraan open te duwen als er iets tegenaan valt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinson00
GEEN slang en zwarte knop niet draaien !!! On / off kraantje een kwartslag naar rechts om te vullen
Ooh, ik snap het nu, dat is alles? Er is helemaal geen slang meer nodig, hij vult zelf bij als je dat kraantje naar rechts draait? Vandaar dat ze mijn vulslang hadden meegenomen bij het plaatsen van deze ketel. Ik wist helemaal niet dat het tegenwoordig zonder slang kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PeteSplit schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:31:
[...]

GEEN slang en zwarte knop NIET draaien !!! Is druk overloop, komt veel water uit

Rood on / off kraantje een kwartslag naar rechts draaien om te vullen, zonder slang is vaste verbinding
_/-\o_

En voor @Robinson00

Dat 'Zwarte Ding' (Knop) is het overdrukventiel van een zogenaamde 'Inlaat Vul Combinatie' (Oftewel een IVC, zoals er ook opstaat).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

franssie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:34:
[...]

oh wauw dat dat mag tegenwoordig. Ik kreeg al op mijn flikker omdat er een terugslagklep bleek te missen in mijn installatie waardoor in theorie er CV water in het drinkwater deel zou kunnen komen (niet dat dat makkelijk te realiseren is als je maar een beetje nadenkt maar soit). Bij een vaste verbinding is het makkelijker om per ongeluk de kraan open te duwen als er iets tegenaan valt oid.
Als het goed is, zit in de verbinding een eenrichtingsklep
het cv-water mag inderdaad niet in het drinkwater komen
maar het mag tegenwoordig aan elkaar vast zitten

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 26-10-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PeteSplit schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:38:
[...]

Als het goed is, zit in de verbinding een eenrichtingsklep
het cv-water mag inderdaad niet in het drinkwater komen
Lijkt me logisch, ik doelde eigenlijk meer op het risico dat dat kraantje per ongeluk open blijft staan en zo de druk in het CV circuit te hoog wordt. Daarom altijd de slang loshalen 'vroeger' ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

franssie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:39:
[...]

Lijkt me logisch, ik doelde eigenlijk meer op het risico dat dat kraantje per ongeluk open blijft staan en zo de druk in het CV circuit te hoog wordt. Daarom altijd de slang loshalen 'vroeger' ...
De rode knop is beveiliging tot 3 bar , is ongeveer water leiding druk en beveiligd de ketel
De zwarte knop is beveiliging van de installatie en is tot 8 bar
Dus er kan eigenlijk niets mis gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinson00
Het is gelukt hoor, wist echt niet dat het tegenwoordig zonder vulslang kan, dit is echt heel simpel nu, bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-10 17:19
AtRi schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Misschien even je bril opzetten. :)
Was een ninja edit , eerst stond t plaatje er nog niet . En heb standaard een bril op mijn giechel B) 8) (8>

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Pagina: 1