Vrijstaande garage isoleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29
Hallo,
Ik wil graag mij vrijstaande garage isoleren met als doel dat ik mijn (dure) fietsen er kan ophangen zonder dat ze roesten, mijn gereedschap er bergen, bepaalde fietsproducten die niet te koud mogen worden bergen. Eigenlijk wil ik er een ruimte maken die laten we zeggen in de winter op minimaal 8 a 10 graden moet kunnen blijven. Daartoe wil ik als ondersteuning een thermostaat kacheltje ophangen om bij echte koude de temperatuur op te krikken tot 8 a 10 graden. het is dus geen leefruimte, maar het moet er enigszins comfortabel zijn als ik er wil klussen.

De ruimte is 6 lang, 3 breed en 2,8m hoog. het is een half steens garage met enkele ventilatiegaten. De isolatie vindt van binnenuit plaats. Ik denk eraan de muren met PIR platen te isoleren met OSB plaat als afwerking. Het dak zou met Rockwool Monosilver (tussen de balken) bijvoorbeeld afgewerkt kunnen worden. Mijn vraag is wat een acceptabele / realistische isolatiewaarde / rc waarde is in dit geval wat ik moet nastreven. Ik snap dat méér altijd beter is, maar het moet ook geen overkill worden Ik dacht zelf aan 4,5 (dat zouden dan ongeveer 100mm dikke PIR platen zijn).

Is rc 4,5 te hoog, of moet ik juist richting 5 of zelfs 6 gaan? Graag enig advies. Alvast dank...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat voor deur zit erin? Als dat een standaard blikken garagedeur is, is dat je grootste koubrug.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Er zit alleen een garagepoort in. Nu is dat nog een rolluik, maar die gaat op termijn ook vervangen worden door een wandje met een enkele deur. Die moeten we dan aanpassen aan de gewenste isolatiewaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Laatst online: 27-10 14:22
Weet je zeker dat het steens is, en niet half steens?

Er zijn kant in klare platen met PIR en OSB met mes en groef te krijgen. Dat het wel fijn werken. Dan hoef je alleen een regelwerk tegen de want te maken en dan plak je daar de platen op.

Ik ben wel benieuwd hoeveel je moet stoken om het boven de 8 te houden. Ik zie bij mijn garage (die aan het huis zit) dat het in de afgelopenwinter af en toe onder de 8 gaat, maar eigenlijk niet onder 7.
De garagedeur is vervangen door isolorende hormann deuren en de ventilatiesleuvel zitten dicht en er zit 8cm PR + OSB op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
@SiErRa Het zou idd half Steens kunnen zijn (ik ben geen kenner, zoals je merkt ;). In elk geval een simpele garage uit het jaar 2000, projectbouw. Is in elk geval niet geïsoleerd.

Je bedoelt 8cm PIR? Ik vraag me dan af of het bijvoorbeeld veel zou uitmaken (significant minder stoken) als ik niet 8cm PIR, maar 10cm PIR zou nemen. Vandaar mijn vraag welke isolatiewaarde 'acceptabel' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Laatst online: 27-10 14:22
Jackflash27 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:16:
@SiErRa Het zou idd half Steens kunnen zijn (ik ben geen kenner, zoals je merkt ;). In elk geval een simpele garage uit het jaar 2000, projectbouw. Is in elk geval niet geïsoleerd.

Je bedoelt 8cm PIR? Ik vraag me dan af of het bijvoorbeeld veel zou uitmaken (significant minder stoken) als ik niet 8cm PIR, maar 10cm PIR zou nemen. Vandaar mijn vraag welke isolatiewaarde 'acceptabel' is.
Steen is als de muur zo dik is als de hele lengte van een baksteen, en halfsteens dus de helft :)
Ik heb geïsoleerd voor zover de ruimte toeliet. Voordat de garage te smal werd om ooit nog een auto in te zetten (ook al doe ik dat zelf niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
dan is het inderdaad half Steens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:43

Wuursj

want worst is al bezet

8cm, 10cm, alles kan. Met 10cm pir zit je al op ongeveer de waarde van nieuwbouw woningen. Als je daar de ruimte en budget voor hebt... Met ubakus.de kan je gemakkelijk een warmteverlies berekening maken aangzien je maar 3 soorten schil hebt. Dan kan je ook met een binnen temp van 8 of 10 graden wel zien wat het verschil gaat zijn met verschillende diktes pir. 8 a 10 graden klinkt weinig maar met een dure cop=1 manier van stoken, is wat investeren in isolatie best een goed idee.

Voor je (houten?) dak zou je ook kunnen kijken naar houtvezel. Dat is wat vergevingsgezinder ivm vocht dan steenwol. Met aardig wat dikte lijkt een een folie niet eens nodig te zijn. Het kost ongeveer hetzelfde als Rockwool silver. Hoe hoog zijn de dragers?

Hoe ga je nu de de ventilatie regelen? Dat zou meer kunnen uitmaken dan meer of minder centimeters Pir.

Hoe zit het met de vloer?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:38
Voor het dak zou ik de ruimte tussen de balken opvullen met naturoll. Isolatiedikte gelijk aan de balkdikte en dan afwerken met een dampvariabel folie.

Voor de gevel is een Rd-waarde van 3,5 prima. Je kan dan gebruik maken van PIR+OSB. Eerst regelwerk maken met geïmpregneerde ventilatielatten waar je vervolgens de PIR platen op bevestigd.
Totale opbouwdikte is dan rond de 11 cm.

Je kan ook voor glaswol gaan. Dat is goedkoper maar vergt wel een ander opbouw. De totale dikte is dan meer dan 11 cm. Ook is dit geluiddempend, dat heb je met PIR een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-10 00:16
Er is mij altijd verteld dat je op moet passen met condens. Bij een warm dak (isolatie aan de buitenkant) en idem muren, heb je dat probleem niet. De wand die ik heb laten zetten staat een stukje van de muur af. Ze hebben gaten in de vloer geboord zodat condens weg kan lopen. Als je een plafond isoleert, kun je vocht opsluiten tussen de isolatie en het dak. Je zou dan moeten ventileren. Ik ben geen expert, maar dit is wat een aannemer tegen mij zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:09
gron74 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:22:
Er is mij altijd verteld dat je op moet passen met condens. Bij een warm dak (isolatie aan de buitenkant) en idem muren, heb je dat probleem niet. De wand die ik heb laten zetten staat een stukje van de muur af. Ze hebben gaten in de vloer geboord zodat condens weg kan lopen. Als je een plafond isoleert, kun je vocht opsluiten tussen de isolatie en het dak. Je zou dan moeten ventileren. Ik ben geen expert, maar dit is wat een aannemer tegen mij zei.
Condens achter zo'n muur is geen vocht in vloeibare vorm wat door een gaatje wegstroomt. Het is warme lucht waarvan het vocht neerslaat op koude delen achter de isolatie, zoals bijv. houten balken. Dat gaatje kan hooguit zorgen voor extra ventilatie.

Zeker in geval van TS kan dat een probleem veroorzaken, als de dakbalken in de half steense muur liggen. (balkkoppen blijven dan koud). Als de dakbalken zijn opgehangen met balkdragers zal het probleem niet zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
We doen het altijd zo dus het kan niet..

Er bestaat tegenwoordig klimaatfolie of actieve folie. Die kan vocht uit de constructie laten terwijl er geen nieuw vocht kan binnendringen. Zo kun je dus toch onder platte daken isoleren met de juiste materialen.
Ook aannemers moeten met de tijd meegaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:59
Jackflash27 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:03:
Er zit alleen een garagepoort in. Nu is dat nog een rolluik, maar die gaat op termijn ook vervangen worden door een wandje met een enkele deur. Die moeten we dan aanpassen aan de gewenste isolatiewaarde.
Dan mag je nagaan bij de gemeente of je dat zomaar zonder vergunning mag doen. Je gaat namelijk één van de aanzichten / gevels veranderen. Dat mag over het algemeen niet zomaar. Daarvoor dien je een vergunning aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
@RonnieKo Garage ligt volledig opgesloten in de tuin, je kan het beter een schuur noemen. Er is dus geen ''aanzicht'' naar buiten toe. Maar goed, dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
@Wuursj Vloer is een cementdekvloer waar ik betonverf op wil gooien. Heb niet direct plannen om die ook te isoleren. Ventilatie: er zitten de muur twee plekken met van die ventilatie spleten. Ik zou nog kunnen overwegen wat iemand ander al aangaf om een ventilatie unit op de muur of in het dak te plaatsen. Maar misschien is dat wel overkill, en zijn de huidige ventilatie gaten voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvandeveen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:39
Als je vloer een cementdekvloer is zonder isolatie, dan is het inderdaad niet per se nodig om daar meteen iets aan te doen, zeker niet als de ruimte maar tot ±10 graden hoeft te blijven.

Wel iets om rekening mee te houden: een koude vloer kan condensvorming bevorderen, vooral als de luchtvochtigheid binnen wat hoger is (bijv. door fietsen of nat gereedschap). Misschien is het handig om even te meten hoe vochtig het er wordt in de winter, dan weet je of extra ventilatie of een vochtregulerende unit nuttig is.

Qua ventilatie zijn die spleten meestal genoeg, zolang de lucht wat kan circuleren. En als je de muren en het dak goed isoleert, blijft het sowieso al veel stabieler qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:43

Wuursj

want worst is al bezet

Jackflash27 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:55:
@Wuursj Ventilatie: er zitten de muur twee plekken met van die ventilatie spleten. Ik zou nog kunnen overwegen wat iemand ander al aangaf om een ventilatie unit op de muur of in het dak te plaatsen. Maar misschien is dat wel overkill, en zijn de huidige ventilatie gaten voldoende.
Maar als je die wand met een laag pir afsluit, doen die openingen niet meer veel ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:38
Ik snap niet waarom aannemers niet gewoon kunnen zeggen: "Sorry mijn kennis is groot en breed maar dit is te specifiek dus daar kan ik momenteel geen antwoord op geven".
Of in geval van twijfel dat er wordt gezegd dat je dan maar een spouw moet creëren. Een niet-geventileerde spouw onder een platdak is niet bepaald wenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jackflash27 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:53:
Hallo,
Ik wil graag mij vrijstaande garage isoleren met als doel dat ik mijn (dure) fietsen er kan ophangen zonder dat ze roesten, mijn gereedschap er bergen, bepaalde fietsproducten die niet te koud mogen worden bergen. Eigenlijk wil ik er een ruimte maken die laten we zeggen in de winter op minimaal 8 a 10 graden moet kunnen blijven. Daartoe wil ik als ondersteuning een thermostaat kacheltje ophangen om bij echte koude de temperatuur op te krikken tot 8 a 10 graden. het is dus geen leefruimte, maar het moet er enigszins comfortabel zijn als ik er wil klussen.

De ruimte is 6 lang, 3 breed en 2,8m hoog. het is een half steens garage met enkele ventilatiegaten. De isolatie vindt van binnenuit plaats. Ik denk eraan de muren met PIR platen te isoleren met OSB plaat als afwerking. Het dak zou met Rockwool Monosilver (tussen de balken) bijvoorbeeld afgewerkt kunnen worden. Mijn vraag is wat een acceptabele / realistische isolatiewaarde / rc waarde is in dit geval wat ik moet nastreven. Ik snap dat méér altijd beter is, maar het moet ook geen overkill worden Ik dacht zelf aan 4,5 (dat zouden dan ongeveer 100mm dikke PIR platen zijn).

Is rc 4,5 te hoog, of moet ik juist richting 5 of zelfs 6 gaan? Graag enig advies. Alvast dank...
4,5 is prima of zelfs hoger dan je zou denken. geisoleerd vergelijken met geisoleerd is vrij simpel, je kan puur het warmteverlies via de isolatie nemen omdat ventilatie, luchtdicht etc gelijk zijn. Jij hebt de keuze genomen om het 10 graden te laten zijn en dat is je grootste besparing, heel simpel gerekend is het warmte verlies door de isolatie bij Rc 4,5 gelijkwaardig aan rc 9 bij 20 graden (wat voor wanden en dak dus ver boven de nieuwbouweis komt) ;) Als je 4,5 kwijt kan is het goed, als het max 2,5 kan zijn is het ook goed. Als je denkt dat je het in de toekomst wil gebruiken als leefruimte, plaats dan wat je kwijt kan. De grootste besparing is om je ventilatie geheel of gedeeltelijk gestuurd te maken en/of wtw toe te passen.

Zelf zou ik dat doen.. een beetje beperkt isoleren, heel goed letten op koudebruggen en tocht dichting een decentrale wtw plaatsen en een kacheltje. ik vermoed dat je dan een beter rendement hebt dan met RC6 en natuurlijke ventilatie.

de voor jou meest belangrijke formule is

Q=U×A×ΔT

Waarbij:

Q = warmtestroom (in watt, W)
U = warmtedoorgangscoëfficiënt (W/m²·K)
A = oppervlak van het bouwdeel (m²)
ΔT = temperatuurverschil binnen–buiten (K of °C)

Hier zie je direct bij dat je wens om het 10 graden te maken enorm veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met mijn garage (identieke maten, bouw etc). Het is geen leefruimte, dus heb gekozen voor een beperkte isolatie (er wordt ook niet continue gestookt).

De garagedeur eruit gehaald en vervangen voor een enkele deur (kunststof). Wanden geisoleerd met Rockwool icm een luchtspouw (geventileerd via de stootvoegen) en folies (dampopen / dampdicht). De vloer voorzien van een laagje XPS (3cm meen ik). Resultaat: een droge, en nog behoorlijk comfortabele werk- en opslagruimte. Verwarming (en koeling) overigens via een split-airco..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VihgqNv2EqSbfZyzu6pYTnC3quc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrFwSLU2lrZA3we6mLnEEnVN.jpg?f=fotoalbum_large

Sommige mensen noemen dit inderdaad niet 'isoleren', maar qua budget en werkzaamheden is het prima te doen. En voornamelijk het goed luchtdicht maken doet het meeste voor zo'n ruimte.
Pagina: 1