Eigen router KPN glasvezel - stroom besparen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riannevd
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 28-10 20:35
Hoi,

Ik heb al een tijdje dit forum doorgelezen maar kom er helaas niet uit, durfde me niet aan te melden maar om een vraag te stellen heb dat toch maar gedaan en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Deze week glasvezel gekregen van KPN en ik zoek een oplossing om stroom en plaats te besparen en mijn vraag is wat de mogelijkheden zijn om een router rechtstreeks op glas aan te sluiten, het betreft een GoF aansluitingstype met een FTU_TK01 glasvezelaansluitpunt (dit had ik gevonden via de servicetool waarvan ik een link op dit forum gevonden had).

Het moet beslist WiFi7 zijn (klaar voor de toekomst) en mijn appartement is ongeveer 280m2 met in de tuin een kantoor (loopt een kabel naartoe).

Iets wat eenvoudig te installeren is, liefst een Mesh oplossing voorbereid op de toekomst aangezien ik van de monteur begreep dat er in de nabije toekomst een snellere variant glasvezel komt die de GoF vervangt.

Alvast bedankt

Rianne

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:49
Je hebt het over stroom besparen, maar besef je wel dat het verbruik van een AON NTU nihil is(tussen de 2-3W). Besef ook dat voor XGS-PON je een prijzige SFP nodig hebt

Wil je toch verder hier mee gaan en toch een SFP willen gebruiken, kijk dan eens naar de Unifi serie. Makkelijk te installeren en eenvoudig te beheren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:11
riannevd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:46:
Deze week glasvezel gekregen van KPN en ik zoek een oplossing om stroom en plaats te besparen en mijn vraag is wat de mogelijkheden zijn om een router rechtstreeks op glas aan te sluiten, het betreft een GoF aansluitingstype met een FTU_TK01 glasvezelaansluitpunt (dit had ik gevonden via de servicetool waarvan ik een link op dit forum gevonden had).
De meest routers die je direct op glas aansluit zijn vaak én groter dan de Experiabox die je nu hebt én verbruiken meer stroom dan de NTU+Experiabox samen.
Het moet beslist WiFi7 zijn (klaar voor de toekomst) en mijn appartement is ongeveer 280m2 met in de tuin een kantoor (loopt een kabel naartoe).
Met zo'n groot appartement heb je denk ik meer nodig dan alleen router. Ik verwacht dat je ook een aantal accesspoints nodig hebt. Is je appartement daar op voorbereid?
Iets wat eenvoudig te installeren is, liefst een Mesh oplossing voorbereid op de toekomst aangezien ik van de monteur begreep dat er in de nabije toekomst een snellere variant glasvezel komt die de GoF vervangt.
Mesh en de snelheid van je glasvezel staan los van elkaar.

Wat is 'eenvoudig' te installeren voor jou?
Moet het direct werken als je het aanzet?
Is het acceptabel dat er een paar handelingen in een app gedaan moeten worden?
Ben je bereid nieuwe dingen te leren?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riannevd
Bedankt @mad-dog en @FredvZ helemaal duidelijk, stroom besparen wordt het dus niet als ik een router direct op glas aansluit. Als ik jullie goed begrijp is de KPN Box 12 behouden dan de beste optie dus dat kan ik alvast afvinken.

Ik heb inderdaad meer dan een router nodig en na het lezen van het forum, zou het volgende een optie zijn?

WiFi uitschakelen in de KPN Box 12 en dan bijvoorbeeld een TP-Link Deco BE65 3-pack (nabij modem voorkant appartement, achterkant appartement en eentje in het tuinkantoor? Of er is een betere optie ter vervanging van de KPN Box 12 die gecombineerd kan worden met de Deco BE65 waardoor een 2-pack voldoende is.

Ik heb op Youtube de Unifi bekeken maar ik vindt de software wel wat moeilijker te begrijpen, het is zeker acceptabel als er een paar handelingen in een app gedaan moeten worden en ik ben bereid nieuwe dingen te leren als het maar niet te moeilijk wordt voor mij.

[ Voor 11% gewijzigd door riannevd op 26-10-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Waarom de Wifi van de KPN-box 12 uitschakelen? Je kan eventueel een superwifi-punt van KPN aanschaffen en deze als versterker van je draadloos netwerk gebruiken. Hier heb ik een SuperWifi2 in de schuur hangen voor de tuin en schuur zelf. Werkt gewoon lekker met Wifi 6. Snel zat voor de meeste mensen.

Volgens mij kan je trouwens de DECO rechtstreeks op de aansluiting zetten. Dan goed instellen voor KPN. Dan hoef je de KPN-box niet meer te gebruiken. Dan heb je alleen de DECO.

Wil je echt stabiel: Zoveel mogelijk de boel met een draadje aan elkaar knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riannevd
Ik wil geen superwifi-punten omdat ik wifi 7 nodig heb ivm apparatuur in tuinkantoor en toekomstgericht.

DECO met utp rechtstreeks op de aansluiting ipv de Box 12 was natuurlijk helemaal perfect geweest als dat mogelijk was maar dat krijg ik nergens gevonden binnen dit forum of dit mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:29
riannevd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:17:
Ik wil geen superwifi-punten omdat ik wifi 7 nodig heb ivm apparatuur in tuinkantoor en toekomstgericht.

DECO met utp rechtstreeks op de aansluiting ipv de Box 12 was natuurlijk helemaal perfect geweest als dat mogelijk was maar dat krijg ik nergens gevonden binnen dit forum of dit mogelijk is
Bij mij ging dit bij ziggo niet omdat de backhaul packets niet door de switch van de connectbox heen kwamen. Oplossing was toen om er een (unmanged) extra tp-link switch vóór te plaatsen. Die laten de pakketjes wel door. Dus dan krijg je modem > switch> deco A/ B/C. Overigens hebben sommige deco sets 3 poortjes dus wellicht kun je ook modem>deco1>deco 2 / 3 etc.

Tegenwoordig KPN met een Experiabox maar nooit opnieuw getest aangezien het netwerk nu zo in elkaar zit dat het fysiek handiger is het zo te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 26-10-2025 16:27 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:14

lier

MikroTik nerd

Wat zijn exact je eisen en wensen? Je noemt iets over stroomverbruik (en wilt alsnog Wifi7 8)7 ) Wifi 7 dat nodig is (waarom denk je dat nodig te hebben), over toekomstbestendig (mooi...hoe lang krijg je updates op de door jou gekozen apparatuur?) en eenvoudig installeren (wat is dat precies?). Weet je zeker dat je aan twee accespoints (of router + accespoint) genoeg hebt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riannevd
@lier Je hebt helemaal gelijk, het klinkt inderdaad tegenstrijdig, maar als je de specificaties vergelijkt met bijvoorbeeld de Fritz!Repeater 6000 (WiFi 6), dan is het stroomverbruik nagenoeg hetzelfde, terwijl de dekking juist minder is. Daardoor zou ik misschien één extra Fritz!Repeater nodig hebben waardoor het stroomverbruik zelf hoger uitvalt.

Het stroomverbruik dat ik in gedachten had (zoals ik ook schreef) was gebaseerd op de wens om e.e.a. direct op het glasvezel aan te sluiten. Die vraag werd overigens al door @mad-dog beantwoord. Je betweterige emoticon was derhalve ook niet nodig geweest.

Waarom WiFi 7? Dat schreef ik eerder al, maar om het wat preciezer te formuleren: vanwege mijn werkzaamheden met AR/VR. Met ‘eenvoudig installeren’ bedoel ik een gebruiksvriendelijke app. Aan twee accesspoints (of router + accesspoint) zou ik genoeg moeten hebben; eventueel kan ik later nog uitbreiden met een extra accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:14

lier

MikroTik nerd

Wil je de Repeater via wireless backhaul aansluiten, of kan deze met kabel aangesloten worden? Welke snelheid heb je minimaal nodig op de client? Kan de client waar je werkzaamheden mee uitvoert ook via een kabel aangesloten worden?

Ten aanzien van het stroomverbruik, leuk als je een apparaat minder gebruikt, maar op het moment dat je Wifi 6E of 7 gaat gebruiken heb je minstens 2 extra (6 GHz) radios extra die gevoed moeten worden.

Hoe belangrijk is de gebruiksvriendelijke app voor je? Verwacht je deze veel te gebruiken?
En niet onbelangrijk...wat is het budget ongeveer?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riannevd
De repeaters worden allemaal bedraad aangesloten, snelheid is op dit moment is 1 Gbit/s maar ik begreep van de KPN monteur dat hier binnenkort sneller internet komt. Waar ik mijn werkzaamheden uitvoer moet ik voor twee accessoires WiFi gebruiken om e.e.a. te testen, deze moet snel en stabiel zijn.

Ik verwacht de app niet veel te gebruiken maar het moet wel makkelijk te installeren zijn, ik ben geen tweaker.

Budget is niet helemaal onbelangrijk maar ik wil graag onder de 900,00 euro blijven aangezien er nog wat andere investeringen gedaan moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:49
riannevd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:27:
De repeaters worden allemaal bedraad aangesloten, snelheid is op dit moment is 1 Gbit/s maar ik begreep van de KPN monteur dat hier binnenkort sneller internet komt. Waar ik mijn werkzaamheden uitvoer moet ik voor twee accessoires WiFi gebruiken om e.e.a. te testen, deze moet snel en stabiel zijn.

Ik verwacht de app niet veel te gebruiken maar het moet wel makkelijk te installeren zijn, ik ben geen tweaker.

Budget is niet helemaal onbelangrijk maar ik wil graag onder de 900,00 euro blijven aangezien er nog wat andere investeringen gedaan moeten worden.
Wil je snel kunnen installeren neem gewoon superwifi en een Box12, echter heb je zelf geen invloed op wat KPN doet met updates en ik kan je uit ervaring vertellen dat dit niet altijd lekker gaat. Is uiteindelijk wel weer op te lossen, maar irritant is het wel.
Een Unifi UCG Fiber met 2x U7 Pro is een hele mooie setup, kost je iets meer tijd qua setup, maar qua onderhoud stelt het weinig voor.

De middenweg is een Fritzbox met bijbehorende repeaters, echter zal dit qua prijs weinig uitmaken met een Unifi setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10

bonzz.netninja

Niente baffi

riannevd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:40:
@lier Je hebt helemaal gelijk, het klinkt inderdaad tegenstrijdig, maar als je de specificaties vergelijkt met bijvoorbeeld de Fritz!Repeater 6000 (WiFi 6), dan is het stroomverbruik nagenoeg hetzelfde, terwijl de dekking juist minder is. Daardoor zou ik misschien één extra Fritz!Repeater nodig hebben waardoor het stroomverbruik zelf hoger uitvalt.

Het stroomverbruik dat ik in gedachten had (zoals ik ook schreef) was gebaseerd op de wens om e.e.a. direct op het glasvezel aan te sluiten. Die vraag werd overigens al door @mad-dog beantwoord. Je betweterige emoticon was derhalve ook niet nodig geweest.

Waarom WiFi 7? Dat schreef ik eerder al, maar om het wat preciezer te formuleren: vanwege mijn werkzaamheden met AR/VR. Met ‘eenvoudig installeren’ bedoel ik een gebruiksvriendelijke app. Aan twee accesspoints (of router + accesspoint) zou ik genoeg moeten hebben; eventueel kan ik later nog uitbreiden met een extra accesspoint.
Hoeveel bandbreedte denk je ong. nodig te gaan hebben voor je ' werkzaamheden met ar/vr' ?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riannevd
@mad-dog bedankt, ik ga me toch eens verdiepen in de Unifi UCG Fiber en U7 Pro

@bonzz.netninja Bandbreedte op dit moment ongeveer 800mbps maar dat zal binnenkort ongeveer 1200mbps zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Wifi 6 kan tot 10gbit theoretisch. Je wilt laag in stroom vol gas internet wat nu bij KPN maximaal 4gbit is. Vol gas en laag in verbruik gaat per definitie niet samen.

Vervolgens zie ik een focus op WiFi 7 en wil je toekomstvast.

Wat zoek je echt? Hoeveel devices hebben de wifi nodig? Hoe zou je de backbone (ethernet of mesh) in willen richten? Wat zijn de snelheidsrequirements?

Voor jouw beeld:
Hier draait een wifi 6 netwerk en haal ik in elke hoek van het huis 5-800mbit afhankelijk van het device en afhankelijk van positie en met welk accesspoint er verbinding is. Het kan ook lager zijn als het accesspoint anders is dan gewenst, maar dat geeft dan vaak al geen problemen door overlap. Alles is bedraad aangesloten.

Echter… mijn internet is maar 100mbit en mijn vereiste per device is met 30mbit ook wel bekeken…

Mijn interne overkill zorgt voor betrouwbaarheid en schaalbaarheid, maar kost stroom… het is echter wel gebouwd met de prioriteiten op schaalbaar en betrouwbaar… binnen die context is het stroomverbruik wel proportioneel.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
riannevd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:06:

@bonzz.netninja Bandbreedte op dit moment ongeveer 800mbps maar dat zal binnenkort ongeveer 1200mbps zijn.
Een unif setje koop je als je wilt tweaken of geavenceerde zaken wilt als vlans.

Als je gewoon goed, simpel, snel en provider onafhankelijk wifi7 wil zou ik voor een fritzbox of deco (be65) gaan. Persoonlijk ligt mijn voorkeur bij deco maat als je meer wilt zoals een vpn server is fritz handiger. Qua simpelheid wint een deco het

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 26-10-2025 22:39 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

riannevd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:06:

Zoals vaker bij dit soort vraag moet je - zeker met dat soort eis qua snelheid - pas als laatste kijken naar de kastjes in kwestie. En als het zakelijk is beginnen bij de vraag: waarom ben jij degene die dit moet uitzoeken?

Ik lees namelijk een combinatie van hoge (en deels tegenstrijdige) eisen en betrekkelijk weinig kennis van de materie. Dat is voor puur residentieel gebruik geen geweldige combo maar zakelijk kan het je ook geld kosten als alles niet naar behoren werkt. Als het je in dat geval een dure grap kan zijn zou ik sterk overwegen om dit uit te besteden aan een partij die ook support kan leveren. Dat zal niet gratis zijn, maar zou wel eens goedkoper kunnen zijn dan het alternatief...

Maar goed, ervan uitgaande dat je dit zelf wilt/kunt/moet doen, dan is het zaak om goede volgordelijkheid aan te houden:
1) bepaal je situatie nu (wat heb je nu qua netwerkhardware en waarom voldoet het niet; welke apparaten moet je aansluiten specifieker: wat voor netwerkinterfaces hebben ze? en welke software draaien ze?); een ruwe kaart van de 260m^2 met vooral welke muren/vloeren betrokken zijn en waar ze van gemaakt zijn. Als je ook in de tuin dekking wilt, wat voor ramen heb je (HR++ of niet?) - als je boven de 1Gbps wilt gaan is het ook relevant welke categorie netwerkkabels je hebt (Cat5e? >=Cat6?)
2) bepaal je functionele eisen voor de nieuwe situatie
3) vertaal die functionele eisen naar technische eisen (daar kunnen wij bij helpen :) )
4) ga dan kijken wat nodig is om van huidige situatie naar nieuwe te gaan.
5) dan gaan kijken naar welke systemen geschikt zou zijn (je noemt al TP-Link Deco en Ubiquiti UniFi)
6) pas als laatste naar specifieke kastjes kijken binnen het gekozen systeem.

Mbt functionele eisen:
- je noemt 800-1200Mbps. Welk apparaat moet dat kunnen halen? Bedraad of draadloos? En waar moet je dat halen? (alle 260m^2?)
- welke prestaties zijn op overige plekken acceptabel?
- wat is de kennisniveau van degene die dit moet installeren en onderhouden? (als jij dat niet bent)
- wil je verschillende soorten verkeer (werk, prive, gasten etc) van elkaar scheiden over hele netwerk?

Besef dat zodra je voorbij de 1Gbps gaat, zowel kosten als verbruik flink gaan stijgen. Bedenk ook dat voor netwerkhardware hetzelfde geldt als voor overige computerhardware: prijzen dalen constant, dus als je nu koopt wat je pas morgen nodig hebt ben je nagenoeg altijd duurder uit dan nu nemen wat je nu nodig hebt en morgen kijken wat dan nodig is. Dat geldt nog harder voor stroomverbruik, aangezien je dat relevant vindt. Bleeding-edge nieuwe chips zijn nagenoeg altijd loeiheet. Na een paar generaties verbruiken ze maar een fractie daarvan.
Jouw thuis/werknetwerk zelf en de internetverbinding staan bovendien los van elkaar: je kunt een snellere (W)LAN neerzetten dan je internetverbinding als daar redenen voor zijn. Omgekeerd heeft het minder zin een snellere internetverbinding te nemen dat je (W)LAN aan kan. Feit dat je provider je een snellere verbinding *kan* leveren betekent niet dat je die ook hoeft te nemen.

Om toch iets te zeggen over merken/systemen die je noemt:
- TP Link Deco is erg beperkt qua opties, waarschijnlijk beperkter dan de spullen van je provider.
- WiFi-7 is een standaard, niet een eis an sich. Volgens marketingblaat zou het tig keer sneller moeten zijn dan WiFi-6, maar in praktijk valt dat onder veel omstandigheden zwaar tegen. Je gaat alleen betere prestaties halen bij absoluut perfect signaal (<5m afstand in zelfde kamer als waar de WiFi-AP staat) en/of bij hardware met meerdere radio's die tegelijk in verschillende banden kunnen werken (en ik moet de eerste client device nog tegenkomen die dat ondersteunt). Wat zijn de specs van het apparaat dat volgens jou specifiek WiFi-7 nodig heeft?
- Ubiquiti's UniFi is een populaire prosumer-oplossing, met heel veel leuke knoppen om aan te draaien. Als je je graag wilt verdiepen in hoe WiFi en netwerken werkt mogelijk een goede keuze. Maar achilleshiel ervan is dat updates betrekkelijk vaak fout gaan. Dat herstellen is voor een gepokte en gemazelde netwerkadmin nog geen kwartiertje werk, maar ik heb vrienden met UniFi gehad die een week zonder WiFi gezeten hebben tot ik langs kon komen omdat ze het zelf niet voor elkaar kregen. Gezien je kennisniveau vraag ik me af of dit de beste keuze zou zijn...

Maar goed, dit is een discussie voor later. Op basis van je eisen wordt duidelijk wat wel en niet een optie is. Dat is moment om te kijken welke van die opties het beste voor je is. Niet nu.

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 27-10-2025 02:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21

franssie

Save the albatross

Had iemand al gezegd dat je met kabels een stabiele, snelle, netwerkverbinding hebt? :+

Verder eens met de opmerkingen, overdenk je wifi netwerk niet als je de enige gebruiker bent. Met een nette Deco kom je een eind (en wat kabels liefst)

enne, welkom.

edit: enne, vast een leuke monteur maar lees je even in hoeveel bandbreedte je kan verbruiken. het zal je verbazen hoe weinig dat is. Tenzij je een bedrijf runt dat de distributie doet van films, maar dat zijn echt uitzonderingen.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 27-10-2025 02:43 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

franssie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 02:39:
Had iemand al gezegd dat je met kabels een stabiele, snelle, netwerkverbinding hebt? :+

Verder eens met de opmerkingen, overdenk je wifi netwerk niet als je de enige gebruiker bent. Met een nette Deco kom je een eind (en wat kabels liefst)

enne, welkom.

edit: enne, vast een leuke monteur maar lees je even in hoeveel bandbreedte je kan verbruiken. het zal je verbazen hoe weinig dat is. Tenzij je een bedrijf runt dat de distributie doet van films, maar dat zijn echt uitzonderingen.
TS noemt bedrijfsmatig met VR/AR bezig te zijn. Dat is uitgerekend een van de weinige toepassingen waar zeer forse bandbreedtes daadwerkelijk vereist zijn - en waar kabels geen goede opties zijn.

Ik heb een promofilm van Nokia en Google voor 25GPON mogen aanschouwen waar ze een 'typical' use case voor die tech demonstreerde, namelijk iemand die thuis 7 gelijktijdige '4k HDR' VR streams hostte. Dat lukte met 5Gbit/s symmetrisch waarbij ze hun eigen argument voor 25GPON vs 'ouderwetse' XGS-PON ondermijnenden - het punt dat het vooral vanuit capaciteitsoogpunt handig is als veel mensen zoveel verbruiken maakten ze niet :+ 5Gbps/7 = ~715Mbps dus de getallen die TS noemt zijn niet uit de lucht gegrepen. Behalve dan dat ze blijkbaar pas nu glas heeft en dit werk voorheen met iets anders (DOCSIS/DSL) met veel lagere (upload)bandbreedte dit ook al kom doen. Als je met 100Mbps of minder toe kon zie ik een spagaat - tenzij de bandbreedte alleen binnenshuis nodig is, maar dan mis ik het verband met snelheid van de internetverbinding...

In ieder geval is stroombesparing een groot goed (reden dat ik op event aanwezig was waar ik genoemde promofilm mocht aanschouwen ;) ), maar besef dat je je hier redelijk op bleeding-edge bevindt qua performance-eisen en dat dat onherroepelijk hoger stroomverbruik met zich meebrengt dan huis-tuin-keukentoepasisngen. Neemt niet weg dat het - voorzover mogelijk - willen beperken ervan een zinnige en relevante eis is, maar besef dat je zelfs met compromissen hoger uit gaat komen dan iemand die alleen een Netflix filmpje en paar Teams meetings hoeft te doen. Het is een cliche maar je kunt doorgaans max twee kiezen uit goed-goedkoop-makkelijk. Hier lijkt makkelijk een redelijk noodzakelijke eis te zijn en dan zul je waarschijnlijk moeten kiezen tussen goed en goedkoop.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 27-10-2025 08:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
Waarom WiFi 7? Dat schreef ik eerder al, maar om het wat preciezer te formuleren: vanwege mijn werkzaamheden met AR/VR.
De vraag is waar heb je allemaal de hoogste snelheid nodig. Als je een kantoor hebt waar je werkt dan is dat de eerste plaats waar je de hoogste snelheid nodig. Dan is een eigen wifi-accesspoint voor het thuiskantoor mogelijk een betere oplossing dan "overal" van de 260 m2 van je woning dezelfde snelheid willen hebben. Je zorgt ervoor dat het thuiskantoor de beste (snelste) wifi heeft. Daar zet je dan alleen je werkapparatuur op. Niet de rest van de meuk thuis. Je hebt dan natuurlijk nog een paar zaken:

- 800 mbps: Dat is met een standaard 1 Gbit/s internet aansluiting nog te halen. Wil je sneller dan zal je een andere internetaansluiting moeten hebben. Of KPN dat nu aanbied? Dan krijg je ook een andere KPN-box met de juiste ethernet-aansluitingen om meer dan 1Gbit/s internet op je interne netwerk te kunnen gebruiken. Nu kom je bedraad met de KPN-box 12 niet hoger.

- Wifi KPN 12-box en superwifi 2.0 punt: Geeft standaard aan bij de Samsung S25 Wifi6 aan en snelheden volgens de box > 1200mbs. Of het de echte snelheid is natuurlijk de vraag. Bij de SuperWifi 2.0 punt is hetzelfde verhaal. Daar worden de apparaten met een hogere Wifi-snelheid verbonden met het AP. Terwijl het AP met 1 Gbit/s met de rest van het netwerk en KPN-Box 12 verbonden is.

- Bedraad interne netwerk: complete draadloze oplossing is voor de snelheid niet handig. Daarvoor heb je toch echt een bedrade "backhaul" voor nodig. Dat moet dan ook geschikt zijn voor een snelheid dan meer dan 1 Gbit/s. Dan mag ook je switches en opslag apparatuur dat aan kunnen. Zoveel mogelijk bedraad aansluiten. Dan heb je zo min mogelijk op de Wifi. Wifi is toch gedeeld en gevoelig voor storende elementen. Dat betekend dat alle apparaten op een accesspoint dezelfde bandbreedte delen. Ook storende elementen zoals mensen en objecten kunnen al zorgen voor een minder bereik.

Toekomstgericht
Je geeft aan dat je "toekomstgericht" wil zijn. Als je een eigen bedrijf hebt dan mag je de computerapparatuur bedrijfsmatig afschrijven. Daardoor kan je over een paar jaar vervangen. Ik neem aan dat je dat in je bedrijfsplan opgenomen hebt. Als je alleen thuiswerkt omdat je werkgever dat toestaat is de situatie iets anders. Dan kan je ook met je werkgever in overleg of zij een deel vergoeden c.q. appratuur beschikbaar stellen.

Stroombesparing
Als je een eigen bedrijf hebt: Je kan de kosten voor de bedrijfsvoering op de juiste plek leggen. Dus je bedrijf een rekening geven voor de gemaakte stroomkosten. Daar zijn wel regels voor. Als je thuis mag werken van je werkgever kan je vaak een dagvergoeding voor het thuiswerken. Die vergoeding is dan voor de kosten van verwarmen, elektra, water e.d. Goed, je wordt er niet rijk van maar het is iets. Anders moet je eens met je werkgever overleg of er iets mogelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door RonnieKo op 27-10-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riannevd
Mijn vraag heeft een flinke schop gekregen, waarvoor mijn dank!

Inmiddels heb ik een afspraak met een hardwareleverancier kunnen maken om zowel de TP-Link Deco als de Ubiquiti UniFi op locatie uit te testen (daarnaast wil hij nog een Microtic netwerk opzetten voor een vergelijk), over twee weken als o.a. de nieuwe AR/VR apparatuur binnen is.

Nogmaals dank voor jullie advies, aan- en opmerkingen, ik zal het nog eens allemaal goed doorlezen en houdt jullie op de hoogte wat de uiteindelijke keuze geworden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:16
riannevd schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:08:
Inmiddels heb ik een afspraak met een hardwareleverancier kunnen maken om zowel de TP-Link Deco als de Ubiquiti UniFi op locatie uit te testen (daarnaast wil hij nog een Microtic netwerk opzetten voor een vergelijk), over twee weken als o.a. de nieuwe AR/VR apparatuur binnen is.
Bij TP-Link kun je beter kijken naar de Omada lijn, dat is bedoeld voor zakelijk (mkb) gebruik en ligt meer in lijn met die andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21

franssie

Save the albatross

En wat ik van Mikrotik begrijp, is het machtig krachtig spul, maar wel met een steile leercurve. Wat geen probleem is als je leverancier dit goed kan inregelen, maar creëert waarschijnlijk daar wel een afhankelijkheid bij wijzigingen.
[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mikrotik is inderdaad absoluut geen beginnersspul. Schoolvoorbeeld van goed&goedkoop maar *niet* makkelijk. Als de leverancier alle support levert voor je netwerk potentieel een interessante optie, zo niet: verre van blijven.

Ik blijf het uitermate raar vinden dat jij (of die leverancier) zowel Deco als UniFi laat staan MikroTik overweegt. Deco is ultiem dumbed-down consumentenspul dat het doet of niet (en dan heb je pech), UniFi is heel veel knopjes, bij Mikrotik moet je je eigen knopjes eerst in elkaar zetten. Ik kan vrijwel geen enkele use-case of eis bedenken waarbij Deco en UniFi beide zinnige opties zijn - maar aangezien je nauwelijks details geeft over exact wat hier moet gebeuren kan ik niet zeggen welke de betere zou zijn in jouw geval.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
Je geeft weinig informatie over wat je positie is of je zelfstandig bent of werknemer. De vraag is natuurlijk als je een werknemer bent je zoveel bandbreedte en wifi
MikroTik staan niet echt bekend om het volgende:
Met ‘eenvoudig installeren’ bedoel ik een gebruiksvriendelijke app.
Eigenlijk moet jij het netwerk opzetten en niet de specialist. En kijken of je het werkend kan krijgen. Anders blijf je afhankelijk van je leverancier voor "onderhoud" en bij problemen met je netwerk.
Nogmaals dank voor jullie advies, aan- en opmerkingen, ik zal het nog eens allemaal goed doorlezen en houdt jullie op de hoogte wat de uiteindelijke keuze geworden is.
Je zit vooral op het gedeelte van de WiFi te kijken. Denk dat je eens eerst moet kijken / bedenken hoe je het een en ander wil hebben. Want je doel moet zijn een stabiel (en snel) netwerk in je tuinkantoor kan krijgen. Want daar ga je werken. Dat is van meer belang dan de snelste WiFi. Want een |(tuin)kantoortje van 30 m2 kan heel goed met één accespoint bestreken worden.

Het is een kwestie van een goede stabiele verbinding tussen de locatie van het binnenkomen van het internet en het tuinhuiskantoor. In je openingspost geef je aan dat er een kabel naar het tuinhuis ligt. Op welke snelheid is deze getest? Kan deze meer dan 1 Gbit/s aan? Want bij WiFi 7 zijn de snelheden groter dan 1 Gbit/s. Het is dus beter om te onderzoeken of je de bestaande kabel kan gebruiken voor 2,5 Gbit/s of hoger. Als dat niet het geval is dan mag aan het werk om een nieuwe kabel trekken. Als je de kabel kan gebruiken is het niet meer dan een goede router van de provider die een RJ45-poort heeft die meer dan 1 Gbit/s aan kan en een AP met een 2,5 Gbit/s-poort. Anders heb je nog niets aan de hoge snelheid op je WiFi.
Pagina: 1