Zoals vaker bij dit soort vraag moet je - zeker met dat soort eis qua snelheid - pas als laatste kijken naar de kastjes in kwestie. En als het zakelijk is beginnen bij de vraag: waarom ben jij degene die dit moet uitzoeken?
Ik lees namelijk een combinatie van hoge (en deels tegenstrijdige) eisen en betrekkelijk weinig kennis van de materie. Dat is voor puur residentieel gebruik geen geweldige combo maar zakelijk kan het je ook geld kosten als alles niet naar behoren werkt. Als het je in dat geval een dure grap kan zijn zou ik sterk overwegen om dit uit te besteden aan een partij die ook support kan leveren. Dat zal niet gratis zijn, maar zou wel eens goedkoper kunnen zijn dan het alternatief...
Maar goed, ervan uitgaande dat je dit zelf wilt/kunt/moet doen, dan is het zaak om goede volgordelijkheid aan te houden:
1) bepaal je situatie nu (wat heb je nu qua netwerkhardware en waarom voldoet het niet; welke apparaten moet je aansluiten
specifieker: wat voor netwerkinterfaces hebben ze? en welke software draaien ze?); een ruwe kaart van de 260m^2 met vooral welke muren/vloeren betrokken zijn en waar ze van gemaakt zijn. Als je ook in de tuin dekking wilt, wat voor ramen heb je (HR++ of niet?) - als je boven de 1Gbps wilt gaan is het ook relevant welke categorie netwerkkabels je hebt (Cat5e? >=Cat6?)
2) bepaal je functionele eisen voor de nieuwe situatie
3) vertaal die functionele eisen naar technische eisen (daar kunnen wij bij helpen

)
4) ga dan kijken wat nodig is om van huidige situatie naar nieuwe te gaan.
5) dan gaan kijken naar welke systemen geschikt zou zijn (je noemt al TP-Link Deco en Ubiquiti UniFi)
6) pas als laatste naar specifieke kastjes kijken binnen het gekozen systeem.
Mbt functionele eisen:
- je noemt 800-1200Mbps. Welk apparaat moet dat kunnen halen? Bedraad of draadloos? En waar moet je dat halen? (alle 260m^2?)
- welke prestaties zijn op overige plekken acceptabel?
- wat is de kennisniveau van degene die dit moet installeren en onderhouden? (als jij dat niet bent)
- wil je verschillende soorten verkeer (werk, prive, gasten etc) van elkaar scheiden over hele netwerk?
Besef dat zodra je voorbij de 1Gbps gaat, zowel kosten als verbruik flink gaan stijgen. Bedenk ook dat voor netwerkhardware hetzelfde geldt als voor overige computerhardware: prijzen dalen constant, dus als je nu koopt wat je pas morgen nodig hebt ben je nagenoeg altijd duurder uit dan nu nemen wat je nu nodig hebt en morgen kijken wat dan nodig is. Dat geldt nog harder voor stroomverbruik, aangezien je dat relevant vindt. Bleeding-edge nieuwe chips zijn nagenoeg altijd loeiheet. Na een paar generaties verbruiken ze maar een fractie daarvan.
Jouw thuis/werknetwerk zelf en de internetverbinding staan bovendien los van elkaar: je kunt een snellere (W)LAN neerzetten dan je internetverbinding als daar redenen voor zijn. Omgekeerd heeft het minder zin een snellere internetverbinding te nemen dat je (W)LAN aan kan. Feit dat je provider je een snellere verbinding *kan* leveren betekent niet dat je die ook hoeft te nemen.
Om toch iets te zeggen over merken/systemen die je noemt:
- TP Link Deco is erg beperkt qua opties, waarschijnlijk beperkter dan de spullen van je provider.
- WiFi-7 is een standaard, niet een eis an sich. Volgens marketingblaat zou het tig keer sneller moeten zijn dan WiFi-6, maar in praktijk valt dat onder veel omstandigheden zwaar tegen. Je gaat alleen betere prestaties halen bij absoluut perfect signaal (<5m afstand in zelfde kamer als waar de WiFi-AP staat) en/of bij hardware met meerdere radio's die tegelijk in verschillende banden kunnen werken (en ik moet de eerste client device nog tegenkomen die dat ondersteunt). Wat zijn de specs van het apparaat dat volgens jou specifiek WiFi-7 nodig heeft?
- Ubiquiti's UniFi is een populaire prosumer-oplossing, met heel veel leuke knoppen om aan te draaien. Als je je graag wilt verdiepen in hoe WiFi en netwerken werkt mogelijk een goede keuze. Maar achilleshiel ervan is dat updates betrekkelijk vaak fout gaan. Dat herstellen is voor een gepokte en gemazelde netwerkadmin nog geen kwartiertje werk, maar ik heb vrienden met UniFi gehad die een week zonder WiFi gezeten hebben tot ik langs kon komen omdat ze het zelf niet voor elkaar kregen. Gezien je kennisniveau vraag ik me af of dit de beste keuze zou zijn...
Maar goed, dit is een discussie voor later. Op basis van je eisen wordt duidelijk wat wel en niet een optie is. Dat is moment om te kijken welke van die opties het beste voor je is. Niet nu.
[
Voor 17% gewijzigd door
dion_b op 27-10-2025 02:10
]