Nieuwe router installeren met zelfde instellingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:00
Mijn vraag
Heb een nieuwe Asus router gekocht om mijn oude Netgear te vervangen.
Ziggo modem staat in Bridge.
Heb nu een aantal vaste IP adressen ingesteld, en dit wil ik graag behouden.
Hoe pak ik dit aan? De nieuwe router aanzetten tegelijk met de oude router en dan configureren?
(IP range, SSID's, wachtwoorden, vaste IP adressen)
Geeft dit geen conflicten?
Als ik mijn oude router afkoppel en dan pas de nieuwe aansluit krijg ik dan allemaal andere IP adressen?
Belangrijk, ik wil dus dezelfde instellingen in de nieuwe router als in de oude router. Dus zelfde Wifi wachtwoorden, ip adressen, IP range.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Oude router; Netgear R7800
Nieuwe router; ASUS RT-AX88U Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb natuurlijk op Google gezocht, maar daar krijg ik (oa op Reddit) Heel veel antwoorden die er eigenlijk niks mee te maken hebben, of tegenstrijdige antwoorden.
...

Beste antwoord (via jannus66 op 27-10-2025 11:35)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jannus66 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:34:
Het modem is een Sagemcom zwart wifi 6 modem (nieuw)
Je bedoelt een Sagemcom F3896LG? Of een F5685LGB? Beide zijn zwart, beide WiFi-6, beide zou je als niewe Ziggo klant kunnen krijgen. Alleen de F5685LGB kan niet in bridge mode, dus ik gok dat het een F3896LG zou zijn. In dat geval inderdaad constante groene LED = online in bridge mode. Alleen gok ik liever niet...
jannus66 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

De nieuwe
router heeft een andere adres range, die wil ik dus veranderen. Gaat hij dan niet eerst adressen uitdelen in die andere reeks voordat ik de nieuwe reeks kan instellen?
Ja, hij gaat andere adressen uitdelen totdat je het instelt zoals je het wilt hebben - maar daar heb je weinig last van als de WiFi-instellingen nog niet aangepast zijn aangezien niets draadloos gaat verbinden. Pas nadat je alles ingesteld hebt kan het ook gaan verbinden. Zorg dat je IP-reeksen en adresreserveringen eerst instelt en dan pas WiFi en je devices gaan niet door hebben dat er een andere router hangt.
The_Doman schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:05:
[...]

Een screenshot maken vanuit browser en/of opslaan als bijvoorbeeld PDF van je instellingen is wat makkelijker.
Makkelijker dan copy/paste naar en van notepad? Tenzij je OCR hebt en kunt copy/pasten vanaf je PDF schiet dit niet op...
jannus66 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Dat is voor mij niet de beste oplossing.
Stroomverbruik geef ik niet om.
Hij heeft wel een punt. Ervan uitgaande dat je een Sagemcom F3896LG hebt, heeft het al nagenoeg zelfde specs als die AX88U Pro inclusief exact zelfde Broadcom 5GHz WiFi- en switchchips. Je bent hier behoorlijk aan het dupliceren. Enige reden om een eigen router te hangen is als je er geavanceerde dingen mee doet die niet kunnen op de F3896LG, en op basis van wat je in dit topic post lijkt dat niet het geval te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:00
Ik zou de nieuwe router eerst configureren en dan pas op de plek van de oude aansluiten. Dit zou ik doen zonder deze aan internet te hangen.
  • De nieuwe router inschakelen zonder aan te sluiten aan internet.
  • Vanaf een device bedraad danwel draadloos (met nog de factory wifi settings verbinden)
  • dhcp instellingen (range en reserveringen) goed invoeren
  • wifi instellingen goed zetten
  • oude router vervangen door de nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien Asus en Netgear geen onderlinge compatibiliteit hebben qua backup files oid zou ik dit gewoon op ouderwetse manier oplossen: met pen en papier. Of als je het digitaal wilt houden: in notepad.exe :P

Gewoon in bestaande situatie alle voor jou relevante instellingen noteren. Dan router vervangen. Dan op nieuwe router inloggen en dezelfde instellingen erin kloppen.

Addertje onder het gras: aangezien je modem in bridge mode staat kun je maar op een apparaat een publiek IP krijgen per boot. Je moet dus modem rebooten bij het verwisselen. Geen rocket science, wel kwestie van strak volgorde aanhouden:

- modem uit
- oude router loskoppelen
- modem aan
- wachten tot modem volledig online is (je zegt niet welke, dus kunnen wij ook niet zeggen hoe dat eruit ziet - meestal een constant groen LEDje onderin) - heb geduld, dit is een goed moment om een kop koffie te zetten.
- nieuwe router aankoppelen
- inloggen en het zou al internetverbinding moeten hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Eupeodes schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:56:
Ik zou de nieuwe router eerst configureren en dan pas op de plek van de oude aansluiten. Dit zou ik doen zonder deze aan internet te hangen.
  • De nieuwe router inschakelen zonder aan te sluiten aan internet.
  • Vanaf een device bedraad danwel draadloos (met nog de factory wifi settings verbinden)
  • dhcp instellingen (range en reserveringen) goed invoeren
  • wifi instellingen goed zetten
  • oude router vervangen door de nieuwe
Maar dan zijn er twee routers in de lucht met dezelfde instellingen, krijg ik dan geen conflicten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
dion_b schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:57:
Aangezien Asus en Netgear geen onderlinge compatibiliteit hebben qua backup files oid zou ik dit gewoon op ouderwetse manier oplossen: met pen en papier. Of als je het digitaal wilt houden: in notepad.exe :P

Gewoon in bestaande situatie alle voor jou relevante instellingen noteren. Dan router vervangen. Dan op nieuwe router inloggen en dezelfde instellingen erin kloppen.

Addertje onder het gras: aangezien je modem in bridge mode staat kun je maar op een apparaat een publiek IP krijgen per boot. Je moet dus modem rebooten bij het verwisselen. Geen rocket science, wel kwestie van strak volgorde aanhouden:

- modem uit
- oude router loskoppelen
- modem aan
- wachten tot modem volledig online is (je zegt niet welke, dus kunnen wij ook niet zeggen hoe dat eruit ziet - meestal een constant groen LEDje onderin) - heb geduld, dit is een goed moment om een kop koffie te zetten.
- nieuwe router aankoppelen
- inloggen en het zou al internetverbinding moeten hebben.
De nieuwe
router heeft een andere adres range, die wil ik dus veranderen. Gaat hij dan niet eerst adressen uitdelen in die andere reeks voordat ik de nieuwe reeks kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
dion_b schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:57:
Een screenshot maken vanuit browser en/of opslaan als bijvoorbeeld PDF van je instellingen is wat makkelijker.
De nieuwe router heeft een andere adres range, die wil ik dus veranderen. Gaat hij dan niet eerst adressen uitdelen in die andere reeks voordat ik de nieuwe reeks kan instellen?
Je nieuwe modem even vooraf apart configureren met de gewenste IP range instellingen vanaf een PC/phone?
Daarna pas aansluiten/omwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
jannus66 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:35:
[...]
Maar dan zijn er twee routers in de lucht met dezelfde instellingen, krijg ik dan geen conflicten?
Bedraad geen conflict. Draadloos connecten devices misschien al met de nieuwe router, en hebben hoogstens geen internet. Verander de wifinaam/ssid pas als je de routers heb omgewisseld, dan is dat ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
JaDatIsPeter schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:41:
[...]

Bedraad geen conflict. Draadloos connecten devices misschien al met de nieuwe router, en hebben hoogstens geen internet. Verander de wifinaam/ssid pas als je de routers heb omgewisseld, dan is dat ook opgelost.
Dan ga ik dat proberen! Bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:07
Beste oplossing is die Asus retour doen en gewoon die Ziggo box gebruiken.
Die Asus is niks beter en staat dus voor niks stroom te verbruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Ben(V) schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:31:
Beste oplossing is die Asus retour doen en gewoon die Ziggo box gebruiken.
Die Asus is niks beter en staat dus voor niks stroom te verbruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jannus66 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:34:
Je bedoelt een Sagemcom F3896LG? Of een F5685LGB? Beide zijn zwart, beide WiFi-6, beide zou je als niewe Ziggo klant kunnen krijgen. Alleen de F5685LGB kan niet in bridge mode, dus ik gok dat het een F3896LG zou zijn. In dat geval inderdaad constante groene LED = online in bridge mode. Alleen gok ik liever niet...
[...]

De nieuwe
Ja, hij gaat andere adressen uitdelen totdat je het instelt zoals je het wilt hebben - maar daar heb je weinig last van als de WiFi-instellingen nog niet aangepast zijn aangezien niets draadloos gaat verbinden. Pas nadat je alles ingesteld hebt kan het ook gaan verbinden. Zorg dat je IP-reeksen en adresreserveringen eerst instelt en dan pas WiFi en je devices gaan niet door hebben dat er een andere router hangt.
The_Doman schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:05:
[...]

Makkelijker dan copy/paste naar en van notepad? Tenzij je OCR hebt en kunt copy/pasten vanaf je PDF schiet dit niet op...
jannus66 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Hij heeft wel een punt. Ervan uitgaande dat je een Sagemcom F3896LG hebt, heeft het al nagenoeg zelfde specs als die AX88U Pro inclusief exact zelfde Broadcom 5GHz WiFi- en switchchips. Je bent hier behoorlijk aan het dupliceren. Enige reden om een eigen router te hangen is als je er geavanceerde dingen mee doet die niet kunnen op de F3896LG, en op basis van wat je in dit topic post lijkt dat niet het geval te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
het gaat om een Sagemcom F3896LG.
De router heb ik al even geleden gekocht van iemand en deze week kreeg ik (ongevraagd) een nieuw modem van Ziggo. (ben geen nieuwe klant) Dan gelijk maar de nieuwe router installeren.
Die geavanceerde dingen wil ik misschien wel doen, maar dat komt later.

[ Voor 4% gewijzigd door jannus66 op 26-10-2025 17:38 ]

Pagina: 1