Keuken elektra in kastje of los?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:36
Bij de plaatsing van mijn keuken is er door de elektroman 2 stopcontacten niet vast gemonteerd op de muur voor de vaatwasser en de quooker.

Door de keukenboer zijn deze ook niet vastgezet en onder de plint los neergelegd.

Nu vraag ik mij echter af of ik ze niet beter in het kastje op de muur kan vastmaken.
Zitten hier nadelen aan? Of had de keukenboer dit eigenlijk gewoon meteen moeten doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0h3rg4NpGC7-jj1kUFGLvOCzECw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JszCX6FFw2XSJOBUH2TEFua2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGicfYtPkXJB-FOuSYWacWfDXz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EmvgrK94CHndZXZXclrEDha.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzidwTwvLHeEu1pbzQHK7jUfv6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQkSgxbIAxGxCI5ydNRRYaTi.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via theorganiser op 27-10-2025 13:12)

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:34
Dit zou ik niet accepteren. Bij lekkage liggen je stopcontacten gewoon in het water. Of het nou in het kastje gemonteerd moet worden of niet, ik zou willen dat de installateur dit af komt maken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:34
Dit zou ik niet accepteren. Bij lekkage liggen je stopcontacten gewoon in het water. Of het nou in het kastje gemonteerd moet worden of niet, ik zou willen dat de installateur dit af komt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:49
NEN1010 stelt iirc ook dat stopcontacten deugdelijk moeten zijn bevestigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
dit zit vaker zo maar dan meestal op een plankje. dan liggen ze wat hoger ivm eventuele lekkage en blijven ze ook met de onderkant naar beneden liggen. achter het kastje op de muur kun je niet meer bij die stekker. liggen op de grond wel, plint eraf en je kunt ze loshalen.

ik had het in het vorige huis zo en in het huidige huis ook weer zo.

ik zie dat jij een kast hebt zonder achterkant, daar hadden ze dus makkelijk op de muur gekund.

[ Voor 23% gewijzigd door No Hands op 26-10-2025 11:34 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:28

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

‘Zweven’ al die leidingen nou? Ik zie nergens iets aan de muur bevestigd (iig de kraantjes). De elektra los eronder is vragen om problemen. Netjes weg laten werken, zeker met het oog op je verzekering :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Ik snap dat u elektricien ze tijdelijk los laat liggen, wetende dat die keuken komt.
Maar ze netjes monteren had de keukenplaatser toch wel even mogen doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

theorganiser schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:20:
Bij de plaatsing van mijn keuken is er door de elektroman 2 stopcontacten niet vast gemonteerd op de muur voor de vaatwasser en de quooker.
Wat is er afgesproken? In de meeste gevallen krijg je van je keukenboer een installatietekening waar de stopcontacten horen te zitten. Een keukenboer is geen electricien...

Had jij niet vooraf voor de stopcontacten moeten zorgen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:08
@theorganiser
Keukenboeren maken onderscheid tussen plaatsen en installeren. Plaatsen is letterlijk plaatsen, dus neergooien en klaar. Installeren is ook alles aansluiten en soms ook leidingen/afvoeren etc. aanpassen.
Maar meestal willen ze dat alles netjes op z'n plek zit qua stopcontacten.

Wat ze nu hebben gedaan is niet echt netjes, maar de eerste vraag is waar je voor betaald hebt.

Persoonlijk zou ik netjes 2 stopcontacten op de achtermuur maken. Eventueel de Electra verlengen met een lasdoos ertussen. Ook alle leidingen zou ik netjes op de muur laten vastmaken.
Als je handig bent, ik dat allemaal prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoe lang geleden is deze installatie gedaan? Het vocht in de kap van de Quooker hoort namelijk niet zo (behalve als hij net uit elkaar is geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Er is voor mij toch een verschil tussen theorie.. En dan een kleine moeite om die stopcontacten even netjes te hangen.
Als plaatser zou je toch een beetje trots op je werk mogen zijn en laat je dat toch deftig achter?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eerlijk is eerlijk, bij mij liggen ze ook met een paar meter overlengte op de grond achter de plint. Makkelijk als je een stekker er uit wil halen, of x jaar later de keuken aanpast en niet wil klooien met het oplengen of aftakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
theorganiser schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:20:

Of had de keukenboer dit eigenlijk gewoon meteen moeten doen?
Wat staat er in het contract? Bij ons stond er met rood dik gedrukt dat ze geen installatiewerk deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

renegrunn schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

Wat staat er in het contract? Bij ons stond er met rood dik gedrukt dat ze geen installatiewerk deden.
De 'keukenboer' levert meestal alleen een tekening aan met daarop de locaties waar gas/water/elektra vóór de plaatsing van de keuken afgemonteerd dienen te worden. De keukenmonteur heeft daar vervolgens niets mee van doen, die sluit géén van die drie zelf aan en laat dit over aan mensen welke dáár vervolgens weer verstand van hebben.

Een koel-vries combinatie en/of een combi-oven willen ze vaak nog wel inprikken (standaard ~230V WCD werk, maar aan een Perilex (2x~230V / ~400V) / Gas en/of Water aansluiting wagen ze zichzelf niet om zo d'r eigen aansprakelijkheid en dus risico af te dekken).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:02:
Eerlijk is eerlijk, bij mij liggen ze ook met een paar meter overlengte op de grond achter de plint. Makkelijk als je een stekker er uit wil halen, of x jaar later de keuken aanpast en niet wil klooien met het oplengen of aftakken.
Gebeurt vaker inderdaad.

Vaak omdat het makkelijker is om er bij te kunnen.. Ipv met 2 armen onder je keuken te liggen spinhakken om een stekker er uit of weer in te krijgen..

Bij de TS had het netjes in het spoelkastje gepast. Op de achterwand...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:06

franssie

Save the albatross

Bij ligt het ook los achter de plint, wat inderdaad makkelijk is als ik iets wil meten met een slimme stekker.
De genoemde tussenoplossing met plankjes is iets wat ik ga toepassen bij mijn volgende deep-clean van de keuken (waar dus de plinten bij loskomen). Probleem is dat die clips van de plinten vaak breken bij de stelpoot, ben nu al aan mijn derde merk toe denk ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:08
Sorry , maar ik zou dit echt niet oke vinden. De achterkant van die ‘stopcontacten’ is gewoon open.

De beste manier mi is dit, maar met opbouw mss niet haalbaar; netjes weggewerkt en toch toegankelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V73oMDKee819ba8m-bJR0TdnNqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDdCWKn12UE7Is5fkXH7yLvQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door SalexSun op 26-10-2025 18:13 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sonina schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:49:
Ik snap dat u elektricien ze tijdelijk los laat liggen, wetende dat die keuken komt.
Maar ze netjes monteren had de keukenplaatser toch wel even mogen doen..
Keukenboer doet standaard geen andere electra dan een stekker in een stopcontact doen.
Die hebben tenzij expliciet anders afgesproken geen electro monteur mee voor dit soort dingen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het zit normaal zo
  • Klant besteld keuken.
  • Keukenleverancier geeft aan waar stopcontacten en andere aansluitingen moeten zitten. dit staat op de instalatie tekening.
  • Klant zorgt aan de hand van die instalatie tekening dat die aansluitingen er zijn door het zelf te doen of een loodgieter/elektricien te bellen
  • Keukenmonteur stopt de stekker in het stopcontact. (of vloekt flink als ze niet op de afgesproken plek zitten of zijn baas ze verkeerd op tekening heeft gezet)
Er zijn ook keukenboeren die het allemaal voor je regelen , maar dat is zeker niet de norm. Nu zou ik het persoonlijk in het kastje maken.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 26-10-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:29
SalexSun schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:13:
Sorry , maar ik zou dit echt niet oke vinden. De achterkant van die ‘stopcontacten’ is gewoon open.

De beste manier mi is dit, maar met opbouw mss niet haalbaar; netjes weggewerkt en toch toegankelijk
[Afbeelding]
Sorry, maar dit netjes weggewerkt noemen..... _O-

De norm zou moeten zijn: netjes een uitsparing zagen en afwerken met een rubberen profiel.

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 26-10-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:50

Asteroid9

General Failure

GioStyle schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Sorry, maar dit netjes weggewerkt noemen..... _O-

De norm zou moeten zijn: netjes een uitsparing zagen en afwerken met een rubberen profiel.
Ladegeleiders niet zien zitten zeker?

Deze zitten dus volledig verstopt achter de lades en zie je dus alleen als je zelf eerst de lade er uit klikt en op je knieen op de grond er naar gaat zitten kijken....

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:29
Asteroid9 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:44:
[...]

Ladegeleiders niet zien zitten zeker?

Deze zitten dus volledig verstopt achter de lades en zie je dus alleen als je zelf eerst de lade er uit klikt en op je knieen op de grond er naar gaat zitten kijken....
Lol, dus als je het niet gaat zien, dan is het prima afgewerkt? Lage eisen hebben jullie. En vervolgens wel topics openen dat keukenboeren slecht werk afleveren. Nee, gelukkig doe ik zoiets zelf wel. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:36
bedankt allemaal voor de antwoorden.
De keuken is al even geleden geplaatst(2019), maar ik liep nu tegen lekkage aan in de Quoocker ( scherp opgemerkt @LoneGunman ) en lekkage op de grond en dacht ik hoort dit nu eigenlijk en had de elektroboer dit beter moeten doen.
Ik zal zeker niet mensen nu nog verantwoordelijk gaan houden maar vroeg het mij meer af of er een reden was dat het onder plint geplaatst was.

Ik ga zelf de contacten er achter weghalen en monteren op de muur.
Pagina: 1