Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_City
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 26-10 17:07
Beste Tweakers,

Op het moment ben ik bezig mijn bekabelde internet af te maken in mijn huis.
Gisteren eindelijk het patch panel en netwerk switch opgehangen.

Toen de eerste zat dacht ik even testen, speedtest gaf 10mbps aan, beetje traag dus.
Alles gecontroleerd en toen zag ik dat op mijn gs116 v2 Netgear switch 1 groen lampje brand wat inderdaad overeenkomt met 10mbps, hier lijkt de switch dus een beperkende factor.

Om alles te testen heb ik het kanaal van de patch panel direct verbonden met de router, en toen gaf de speedtest 100mbps, een stukje beter.
Ik heb andere kabels geprobeerd, maar dat maakte geen verschil, zie ik iets over het hoofd? De switch zou het gewoon moeten aan kunnen dacht ik.

Hopelijk heeft iemand een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou beginnen met een kabeltester je kabels te testen, het lijkt erop dat niet alle adres goed zijn aangesloten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_City
Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik de zelfde kabels, als ik deze dus direct in de modem naar het patchpanel doe heb ik wel hoge snelheid, als ik het via de switch doe dan wordt ij 10x zo traag, nu snap ik even niet welke kabels dan eventueel verkeerd aangesloten zouden zijn.

Voor zowel de WCD's als het patchpanel heb ik de kleurvolgorde van de fabrikant aangehouden voor type 'B'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22

lier

MikroTik nerd

Als de switch (en het aangelsoten apparaat) aangeeft dat het met 10Mbps verbindt, dan weet je dat daartussen een probleem zit:

- switch port in orde?
- kabel in orde?
- apparaat in orde?

Niet elk apparaat reageert hetzelfde op een slechte verbinding (als dat het probleem is?), welke exacte patchkabel en installatiekabel heb je gebruikt? En welk patchpaneel? En welk apparaat gebruik je om mee te testen?

Speedtest is leuk, maar niet geschikt om mee te testen: je hebt teveel variabelen. Ik zou verwachten dat alle apparatuur met Gigabit verbindt, controleer dus eerst de verbindingssnelheden. Alle info kan je in de aangesloten apparaten vinden, op de switch moet je op de kleurtjes afgaan.

Ben het met @Frogmen eens...grootste kanshebber is de bekabeling.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:35
100mbit is ook niet goed, alle hardware van de afgelopen (20jaar?) zal gigabit zijn. Kabels zijn dus niet goed.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

T_City schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:31:
Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik de zelfde kabels, als ik deze dus direct in de modem naar het patchpanel doe heb ik wel hoge snelheid, als ik het via de switch doe dan wordt ij 10x zo traag, nu snap ik even niet welke kabels dan eventueel verkeerd aangesloten zouden zijn.

Voor zowel de WCD's als het patchpanel heb ik de kleurvolgorde van de fabrikant aangehouden voor type 'B'.
100Mbps link is ook niet bepaald goed; je hebt een switch met Gigabit poorten. Je meldt niet wat voor modem je hebt en wat je aan andere uiteinde van de kabel aansluit, maar tenzij het low-end IoT is of apparatuur uit het jaar kruik zou je 1Gbps link moeten hebben. Haal je maar 100Mbps link, dan heb je minimaal een ader die niet goed aangesloten is. 10Mbps is nog verdachter: dat is geen kwestie van een ontbrekende ader of op verkeerde plek aangesloten ader, maar een te hoge weerstand op de aders = slecht contact.

Ik sluit me dus aan bij het advies alle kabels door te meten.

Daarnaast helpt het ons jou te helpen als je volledig bent:
- welke "modem" heb je? (merk+model, niet "standaard ding van $provider")
- welk apparaat cq welke netwerkkaart gebruik je om de andere kant van de verbinding te testen?
- welke merk+type UTP gebruik je tussen "modem" en switch?
- welke merk+type UTP gebtuik je tussen switch en patchpanel?
- voorzover die zelfgeknepen zijn: welke connectoren gebruik je?
- welke merk+type UTP gebruik je in de muur van patchpanel naar WCD?
- welke merk+type WCD zit aan andere kant van die kabel?
- welke merk+type UTP gebruik je tussen WCD en apparaat waar je op test?

Elk van deze zaken - of meerdere - zou oorzaak kunnen zijn van problemen - ofwel door niet geschikt zijn, danwel door niet goed aangesloten te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_City
Bedankt voor alle reacties.
De benodigde informatie:
- internet:Odido glasvezel
- modem: ZYXEL T-54
- kabel naar switch: DANICOM CAT6A made from cat7 s/FTP RAW Cable
- Switch: Netgear GS116
- kabel naar patchpanel: DANICOM Patch Kabel
- patchpanel: deleyCON CAT 6a Patchpaneel 12 Poorten
- Kabels in de muur: 16mm met S/FTP Cat7 - rol 100m - CPR: Cca a1 d2 s1
- WCD: Rutenbeck cat6a artikelnummer: 136104030
- Kabel van WCD naar docking: DANICOM CAT6A made from cat7 s/FTP RAW Cable
- I-tec dockingstation (https://i-tec.pro/nl/produkt/cadua4kdockpdl-8/)
- kabel naar laptop: I-tec USB-C
- Laptop Samsung NP750XEE (geen netwerk ingang, vandaar de dockingstation)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39
Zeker bij zelf kabels aansluiten op de WCD of op patchpanels is het goed mogelijk om aders niet goed aan te sluiten, of om kortsluiting te maken. Het beste is echt om even op alle verbindingen een kabeltester te gebruiken zodat je weet welke ader(s) problemen geven.

Om de switch uit te sluiten: krijg je bij de volgende opstellingen wel gigabit?
1. Modem -> patch kabel -> Docking station -> Laptop. (Zo nee, kan het je kabel of docking station zijn, probeer een te wisselen en probeer opnieuw. Als deze opstelling problemen geeft zou ik zelf het docking station verdenken)
2. Modem -> patch kabel -> switch -> patch kabel -> docking station -> Laptop (Zo nee, probeer andere kabels, en anders zou het wel de switch kunnen zijn, maar die kans is klein)
3. Modem -> patch kabel -> patch paneel -> muur -> WCD -> patch kabel -> docking station -> laptop (Zo nee, waarschijnlijk toch de aansluiting patch paneel / WCD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Foto's van alle componenten en aansluitingen gaan hier ook bij helpen met oplossen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_City
Wederom bedankt,

Als ik de laptop aansluit via de docking op de switch dan branden inderdaad beide lampjes dus gigabit.
Speedtest nog steeds 100mbps, maar prima.

Dan zal het betekenen dat het probleem toch ergens in de muur (aansluitingen) zit. Ik zal even foto's maken van beide en straks maar even bij de bouwmarkt een kabeltester halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_City
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLcMZukjP81j64Si8ULd_QVVzxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsdY6MU5gw5PuCMO7Tl5L6pr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeETQDFGXRh4EKKXTrZVS-A8PBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AVzRo0xceDXi4wmdYdPSj3H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_City
Ok
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik bij de patch panel voor de foto even de kabel netter had gemaakt en nu werkt het wel, haha.
Dus idd kabeltje die niet goed zat lijkt het probleem geweest te zijn.

Dank voor alle hulp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Probleem kan ook een aardlus geweest zijn waarbij je per ongeluk die lus weer verbroken hebt.

Nooit afgeschermde kabel gebruiken in een thuissituatie, want dan moet je heel zorgvuldig op een punt aarden en de afscherming van een kabel raakt erg gemakkelijk ergens in een wcd een muur en dan krijg je aardlussen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_City
Tja ik kan nu lastig alle kabels er weer uit gaan halen, beetje zonde van het geld en de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:11
Denk eerder de torsing uit de aders te veel verwijderd.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53

pistole

Frutter

Ben(V) schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:35:
Probleem kan ook een aardlus geweest zijn waarbij je per ongeluk die lus weer verbroken hebt.

Nooit afgeschermde kabel gebruiken in een thuissituatie, want dan moet je heel zorgvuldig op een punt aarden en de afscherming van een kabel raakt erg gemakkelijk ergens in een wcd een muur en dan krijg je aardlussen.
:?

Het is allemaal UTP (unshielded twisted pair) dus ik begrijp jouw punt niet helemaal. De aders zijn allemaal (verrassing) twisted pair en hebben niets met aarde te maken.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zie toch echt een mantel bij die foto met de patch paneel.
Tip van flip: de twist in de draden laten voor zover mogelijk. Dit zal niet je huidige probleem zijn maar die twist zit er niet voor niets in.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

pistole schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:58:
[...]

:?

Het is allemaal UTP (unshielded twisted pair) dus ik begrijp jouw punt niet helemaal. De aders zijn allemaal (verrassing) twisted pair en hebben niets met aarde te maken.
Ik zien FTP kabel.

@T_City ik kan je aanraden om een punch tool te kopen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 26-10-2025 21:21 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53

pistole

Frutter

Ja, inderdaad op de eerste foto duidelijk te zien. Dus is het van belang om de mantel af te schermen/niet met aarde te verbinden?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
T_City schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:15:

- Kabels in de muur: 16mm met S/FTP Cat7 - rol 100m - CPR: Cca a1 d2 s1
Kan ik hieruit opmaken dat er CCA (Copper Clad Aluminium) kabels zijn gebruikt i.p.v. CU (100% koper)?
Dat is ook vragen om problemen.

Je hebt het gelukkig kunnen oplossen, hopelijk blijft het stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:12
Sacul schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:59:
Kan ik hieruit opmaken dat er CCA (Copper Clad Aluminium) kabels zijn gebruikt i.p.v. CU (100% koper)?
Dat is ook vragen om problemen.
Cca zegt iets over de brandveiligheid van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
pistole schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:53:
Ja, inderdaad op de eerste foto duidelijk te zien. Dus is het van belang om de mantel af te schermen/niet met aarde te verbinden?
Waar het om gaat is dat je de afscherming niet op twee plekken aan aarde legt.
Als je toch een kabel met afscherming hebt, aard je die bij het patchpanel en moet je er zorgvuldig voor zorgen dat je hem bijvoorbeeld niet per ongeluk in de wcd aard(de muur is ook aarde).
Ook moet je uitkijken dat je geen apparaat aansluit van metaal, dan moet je perse een patchkabel zonder shield gebruiken.

Kortom een hoop gedoe zonder enig nut door die afscherming.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 26-10-2025 22:07 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1