Tips gevraagd: vaatwasser opent en sluit niet meer goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 08:58
Door lekkage van onze boiler (deze gaan we vervangen), is het mdf-frame waar onze vaatwasser in staat wat dikker geworden, en het lijkt iets verschoven. Ik denk dat het mdf water heeft opgenomen en is gaan uitzetten.

Hierdoor schuurt de vaatwasser deur tegen het frame en gaat de vaatwasser bijna niet open of dicht. Op de foto zie je dat er geen speling meer is.
Iemand tips om dit te repareren? Het frame vervangen lijkt mij een zeer grote operatie: dan moet de hele keuken eruit.
Ik dacht zelf aan een stuk weg schuren/snijden zodat het mdf dunner wordt. En dan sealen. Maar ook dat is een beste klus (ik wil het frame dan niet uit elkaar halen) en ik zou niet goed weten met wat voor apparatuur ik dat kan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXQEKasRJYI-6FzCxPBJ4QIUnhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70LoiOKBwkdg0J4WRFOSQDDB.jpg?f=fotoalbum_large
Ideeën?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De houten plaat die voor op je vaatwasser zit, kun je d'r van af halen.

Misschien kun je 'm nog een beetje verstellen, dat de plaat wat meer naar links gaat (als daar nog wel plek is) en anders moet je de plaat of het frame wat opschuren.

Dat kan met een schuurpapiertje of schuurmachintje.

Wordt wel lastig om het zo netjes af te lakken, maar de binnenkant van die plaat zie je alleen als je de vaatwasmachine open hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als het frontje dat op de vaatwasser zit links ruimte heeft dan proberen iets op te schuiven.

Als de vaatwasser zelf een mm ruimte heeft in zijn holte dan een metalen plaat pakken van een mm en rechtsonder tussen vaatwasser en kastje slaan (zal een rubber zitten wat eerst even los moet).

Anders gewoon de onderkant van het vaatwasser frontje iets smaller maken. Schuurmachine, beitel, schaaf, multitool zijn je vrienden daarbij. Houd er rekening mee dat de kunststof toplaag erg hard kan zijn.

Ga je door de toplaag heen dan moet je vervolgens een randsealer gebruiken op het mdf.

Er is ook nog wel een kans dat over tijd het zelf schuurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 26-10-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Is het zeker weten mdf en geen spaanplaat? Want dan wordt het wel wat vervelender. Overigens is een enkel kastje vervangen misschien ook wel mogelijk zonder al te veel sloopwerk, maar dat is een beetje afhankelijk van de rest van de opbouw van de keuken