Testfunctie alle 3 aardlekschakelaar werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi1
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 27-10 15:07
Dag allen,
Ik heb gisteren kortsluiting gehad in mijn meterkast na een kapotte kabel van mijn stofzuiger. Het deel waar groep 3 zat werkt niet. Die heb ik nu verplaatst naast groep 9 zodat de aangesloten apparaten werken. Van alle 3 de aardlekschakelaars werken de testfuncties niet. Ook alle omcirkelde groepen werken niet. De groepen 1,2,5,6,7 en 9 werken wel.

Zal dit opgelost zijn door alle 3 de aardlekschakelaars te vervangen of moet er iets gebeuren in het deel waar groep 3 aan bevestigd was? Graag jullie advies

Beste antwoord (via Remi1 op 27-10-2025 11:55)

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:31
Zo te zien heb je een 3-fase aansluiting. Dan zou het heel goed kunnen zijn dat je met de kortsluiting een van de drie hoofdzekeringen hebt getriggerd, en er dus nu 1 fase in je groepenkast zonder stroom zit.
Op je elektrameter moet je kunnen zien of alle fasen nog spanning hebben.
Als je daar geen 3 fasen spanning hebt dan is de zekering onder je elektrameter uitgeschakeld. Als je daar automatische zekeringen hebt dan kun je die zelf weer inschalen, zoniet, dan moet je de netbeheerder bellen.
Aangezien je ook driefasen aardlekschakelaars hebt, kan het heel goed zijn dat het testknopje niet werkt, omdat dat maar van 1 fase de spanning gebruikt om te testen. Als als je net op die fase geen spanning hebt, dan werkt het testknopje dus ook niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-nsCvmagDN0Ls2vFwg3yz-Dyfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ImxRFLFrVb99QdoqDmlRmLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:22

Onbekend

...

Van alle aardlekschakelaars zouden de testknoppen gewoon moeten werken.
Als ze niet werken, zijn ze niet aangesloten, of ze zijn defect.

Als je verder geen ervaring met elektriciteit hebt, raad ik aan om iemand anders in te schakelen om naar dit probleem te kijken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:31
Zo te zien heb je een 3-fase aansluiting. Dan zou het heel goed kunnen zijn dat je met de kortsluiting een van de drie hoofdzekeringen hebt getriggerd, en er dus nu 1 fase in je groepenkast zonder stroom zit.
Als je daar geen 3 fasen spanning hebt dan is de zekering onder je elektrameter uitgeschakeld. Als je daar automatische zekeringen hebt dan kun je die zelf weer inschalen, zoniet, dan moet je de netbeheerder bellen.
Aangezien je ook driefasen aardlekschakelaars hebt, kan het heel goed zijn dat het testknopje niet werkt, omdat dat maar van 1 fase de spanning gebruikt om te testen. Als als je net op die fase geen spanning hebt, dan werkt het testknopje dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwwYNZNLjrFU6XpocYuEo1bhybE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzBNKSBVxgEp01BZPAoJShsG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi1
Dit is wat mijn elektrameter laat zien. Alles onder de eerste foto is in beheer van de netbeheerder. Ik zal ze later bellen.

[ Voor 53% gewijzigd door Remi1 op 26-10-2025 01:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:01
Remi1 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 01:03:
Dit is wat mijn elektrameter laat zien. Alles onder de eerste foto is in beheer van de netbeheerder. Ik zal ze later bellen.
L1 en L2 werken. L3 lijkt dus niet te werken (je derde fase), die zal waarschijnlijk zijn gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:55
Heb je automaten onder je hoofdschakelaar of schroefzekeringen? Als je automaten hebt kun je zelf L3 weer inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:58
Homer-Simpson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:40:
Heb je automaten onder je hoofdschakelaar of schroefzekeringen? Als je automaten hebt kun je zelf L3 weer inschakelen.
Kweenie hoe de boel bij jou zit aangesloten, maar alles onder de hoofdschakelaar hoort verzegeld te zijn, ook het kastje met de schroefzekeringen/automaten.
Je dient hiervoor iemand in te schakelen (pun intended) die zegelrecht heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:55
Yaksa schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:28:
[...]

Kweenie hoe de boel bij jou zit aangesloten, maar alles onder de hoofdschakelaar hoort verzegeld te zijn, ook het kastje met de schroefzekeringen/automaten.
Dat is niet correct. Installatieautomaten kunnen juist wel toegankelijk zijn. De kast waarin ze zitten is verzegeld maar ze zijn door de gebruiker wel te bedienen. Afhankelijk van hoe de netbeheerder eea heeft aangelegd.
Je ging iets te kort door de bocht dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-10 11:16
Yaksa schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:28:
[...]

Als je hoofdautomaten hebt van de netbeheerder zijn deze gewoon vrij in/uit te schakelen. De aansluitingen daarvan zijn uiteraard wel verzegeld. Schroefzekeringen zitten wel achter een dichte verzegelde kap. Hiervoor moet je altijd de netbeheerder bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-10 11:16
Overigens, als je het voor nu red. Over het algemeen zijn de kosten van de storingsdienst goedkoper op werkdagen dan in het weekend.
Iets om bij stil te staan als je ze uitnodigt voor een nieuwe zekering 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
S-te-fan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:07:
[...]Als je hoofdautomaten hebt van de netbeheerder zijn deze gewoon vrij in/uit te schakelen. De aansluitingen daarvan zijn uiteraard wel verzegeld. Schroefzekeringen zitten wel achter een dichte verzegelde kap. Hiervoor moet je altijd de netbeheerder bellen.
Ik ging even uit van de schroefzekeringen. Vindt het overigens wel vreemd dat hoofdautomaten onder de hoofdschakelaar wel zomaar in/uit te schakelen zijn. Dat zou betekenen dat een amateur de uiterst gevaarlijke situatie weer in kan schakelen. Maar goed, daar zal dan wel over nagedacht zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17
OverTheTop schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:49:
Dit. Ik heb zelf 2 maal gehad dat ik bij het klussen kortsluiting heb veroorzaakt en dat een van de groepen te veel belast werd.
Eerste wat opviel toen was dat de aardlek het niet meer deed, inclusief testknop en de groepen erachter.

Paniek sloeg toe omdat ik dacht dat ie stuk was. Uiteindelijk bleek de fase er uit gesprongen te zijn.

Die kon ik met een schakelaar weer aanzetten, waarna alles gewoon weer naar behoren functioneerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:56
@Yaksa Waarom zou dat zo gevaarlijk zijn? Als de sluiting iets minder hard zou zijn geweest en alleen de automaat van de eindgroep was uitgeschakeld, dan kun je die ook weer zelf inschakelen. Je zult in alle gevallen er zelf voor moeten zorgen dat de oorzaak van de kortsluiting is weggenomen voordat je de boel weer inschakelt. Of dat met je eigen eindgroep gebeurt of met de hoofdautomaat van de netbeheerder maakt m.i. niet zo heel veel verschil.

En bij het zelf inschakelen van de hoofdautomaat is er ook nog altijd de automaat van de eindgroep, voor het geval de kortsluiting er nog steeds is en je toch inschakelt op een kortsluiting.

Het is vooral een hoop gemak voor de consument (en minder gedoe voor de netbeheerder) dat je zelf de automaat weer kunt inschakelen en er geen bezoek van de netbeheerder nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik verhuis je topic even naar het juiste hoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53

paQ

Remi1 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 01:03:
Je hebt daar niet 3 losse automaten zitten maar een dicht zwart kastje?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjSx0ZgtMGi1fYqFG5LoAixu0A0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/on2umRlhOCgdwlccGmHCPB8B.jpg?f=fotoalbum_large
Hierbij een volledige foto. Let niet op de aantal groepen die uitstaan. Daar komt geen stroom op, daarom uitgezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

In dat kastdeel waar HOLEC op staat zitten de smelt/schroefzekeringen van je netbeheerder (Stedin) en daar is er waarschijnlijk nu één van stuk (L3).

Het Nederlandse HOLEC bestaat overigens al sinds jaar en dag niet meer als 'Eigen Merknaam' maar is een onderdeel van Eaton sinds 2003.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 26-10-2025 20:43 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gewoon even bellen met netbeheer. Staan ze met een uurtje of 2 wel op de stoep..

Doorgaans kost 't de eerste keer niks..

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

SMSfreakie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:57:
Gewoon even bellen met netbeheer. Staan ze met een uurtje of 2 wel op de stoep..

Doorgaans kost 't de eerste keer niks..
Bij Enexis is het 3x per jaar gratis, wist de monteur mij te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:09
TS je mag nog 2 keer dit jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
rens-br schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:08:
[...]

Geen idee hoe liander dat hier tegenwoordig doet. Maar om het nu even te gaan uit proberen gaat ook wat ver

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

rens-br schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:08:
[...]

Beter laat je er bij de éérste keer meteen al automaten in zetten, als ze daar aan mee willen werken :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:50
Will_M schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:56:
In dat kastdeel waar HOLEC op staat zitten de smelt/schroefzekeringen van je netbeheerder (Liander) en daar is er waarschijnlijk nu één van stuk (L3).
Stedin, niet Liander. ;) Staat op de grote sticker op dat kastje.

@Remi1 Doe de monteur van de netbeheerder een plezier en zorg dat de hoofdzekeringenkast fatsoenlijk bereikbaar is voordat je belt. Die waterontharder staat in de weg zo.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Will_M schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

Beter laat je er bij de éérste keer meteen al automaten in zetten, als ze daar aan mee willen werken :9
Bij Liander niet, alleen als een groepenkast/meterkast wordt verplaatst naar een locatie elders in een pand.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Will_M schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
We gaan wat offtopic, maar bij het vervangen van de meter heb in de monteur daarover gesproken en die zei dat dat niet standaard gebeurd, ook omdat volgens hem de automaten veel sneller afslaan dan smeltzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi1
Zojuist een medewerker van Stedin langsgeweest. Hij heeft in het verzegelde kastje 1 van de 3 schroefzekeringen vervangen (voor de L3). Dat is kosteloos gedaan. Dank iedereen voor het meedenken!
Pagina: 1