Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:26
Hoi, we willen voor onze 9-jarige dochter een camera kopen om foto's te kunnen maken op onze vakantie naar Afrika. Het is echt voor de lol, dus willen er niet teveel geld aan uitgeven ( ca 100 euro). Vraag me nu af wat beter is om te doen; een nieuw model camera rond de 100 euro of een flink oud model die misschien wat meer mogelijkheden heden heeft. We zien bijvoorbeeld een Canon Powershot SX500 IS met 30x optische zoom te koop staan. Wat is wijsheid?

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 15:32
Koop dan een camera die de foto's direct uitprint, dat maakt het alleen maar leuker denk ik.

https://www.mediamarkt.nl...2-camera-wit-1754697.html

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:06
Nopheros schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:48:
Koop dan een camera die de foto's direct uitprint, dat maakt het alleen maar leuker denk ik.

Meteen printen, dat lijkt mij niet goedkoop.

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:57
Nopheros schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:48:

Heel leuk, maar ook zwaar in een rugtas voor kinderen. Plus die foto's zijn niet echt van kwaliteit, leuk voor een foto samen, maar als je op safari gaat in Tanzania, Kenia, Zuid-Afrika enz wil je toch wel wat meer?

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 15:32
mathy_ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Heel leuk, maar ook zwaar in een rugtas voor kinderen. Plus die foto's zijn niet echt van kwaliteit, leuk voor een foto samen, maar als je op safari gaat in Tanzania, Kenia, Zuid-Afrika enz wil je toch wel wat meer?
Nee ik denk persoonlijk niet dat een 9 jarige heel veel meer wil eigenlijk. Zoals de TS aangeeft is het voor de lol.

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn kinderen hadden op die leeftijd een eenvoudige waterdichte compactcamera. Een Olympus Tough (exacte type weet ik niet meer) en een Fujifilm XP (ook daarvan weet ik het exacte type niet meer). Alletwee een €150 in 2017-2018 ergens. Ze hebben daar heel veel plezier aan gehad, ook aan het onderwater kunnen fotograferen. In die prijsklasse is er op de kwaliteit uiteraard altijd wel een en ander aan te merken, maar de foto's zijn goed genoeg om er een klein fotoalbum mee te maken.

Ik heb even gezocht, maar ik vind op dit moment niet direct waterdichte compactcamera's in die prijsklasse. Lijken allemaal duurdere exemplaren te zijn.

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:57
Nopheros schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Nee ik denk persoonlijk niet dat een 9 jarige heel veel meer wil eigenlijk. Zoals de TS aangeeft is het voor de lol.
Ja echt veel lol, voor 1 dag. Daarna is het slepen met dat ding. Ik spreek uit ervaring.

• dft2
indigo79 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:02:
Mijn kinderen hadden op die leeftijd een eenvoudige waterdichte compactcamera. Een Olympus Tough (exacte type weet ik niet meer) en een Fujifilm XP (ook daarvan weet ik het exacte type niet meer). Alletwee een €150 in 2017-2018 ergens. Ze hebben daar heel veel plezier aan gehad, ook aan het onderwater kunnen fotograferen. In die prijsklasse is er op de kwaliteit uiteraard altijd wel een en ander aan te merken, maar de foto's zijn goed genoeg om er een klein fotoalbum mee te maken.

Ik heb even gezocht, maar ik vind op dit moment niet direct waterdichte compactcamera's in die prijsklasse. Lijken allemaal duurdere exemplaren te zijn.
Ja dat dus, compactcamera's lijken veel duurder te zijn dan vroeger. Zal wel iets met vraag te maken hebben.

• dft2
mathy_ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Ja, iets meer mag idd wel!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:07

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik zou voor een goede tweedehands gaan, met een goed scherm.

Onze dochter is van dezelfde leeftijd en heeft onze Panasonic Tz-90 overgenomen.

Zaken als ruis, instelmogelijkheden enz doen ze op die leeftijd niet. Goede zoom (zeker voor Afrika!) en autofocus is veel belangrijker. En ze kijken toch met name de foto's terug van het toestel scherm

• dft2
greatgonzo schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:49:
Ik zou voor een goede tweedehands gaan, met een goed scherm.

Onze dochter is van dezelfde leeftijd en heeft onze Panasonic Tz-90 overgenomen.

Zaken als ruis, instelmogelijkheden enz doen ze op die leeftijd niet. Goede zoom (zeker voor Afrika!) en autofocus is veel belangrijker. En ze kijken toch met name de foto's terug van het toestel scherm
Dank je, dat was ook onze gedachte. Maar gezien de tweedehands prijs van die toestellen kom je zo maar op een toestel >10 jaar oud uit, zie bovengenoemde Canon powershot. Is dat dan nog beter dan een nieuwe toestel met mindere spec? Optica zal wel niet beter zijn geworden, maar software zeker wel...!?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:58
Dat vraag ik me af...
Wil je dochter echt een losse camera? Want anders kan je ook een smartphone pakken... Meeste telefoons schieten prima plaatjes...

• dft2
99ruud99 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:30:
Dat vraag ik me af...
Wil je dochter echt een losse camera? Want anders kan je ook een smartphone pakken... Meeste telefoons schieten prima plaatjes...
Tja..dat proberen we dus nog even uit te stellen...

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:56
En een simpele actioncam met zo’n handvatje?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• dft2
Joris748 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:49:
Ah, bestaan van die dingen zit nog niet zo in m'n systeem...zal er eens naar kijken, thnx!

• greatgonzo
  • Laatst online: 07:07

greatgonzo

schit-te-rend!

99ruud99 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:30:
Dat vraag ik me af...
Het is voor een reis naar Afrika. Die leeuw gaat niet poseren. Ik zou iets pakken met minimaal 10x zoom

Ik zit niet helemaal in de fotografie, maar ik denk dat vooral aantal mp, 4k video en lensgrootte is aangepast in die jaren.

Ik denk dat je bij gebruik overdag en point en shoot niet heel veel inleverd

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:46

SomerenV

It's something!

Joris748 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:49:
Zou ik persoonlijk niet doen. Werkt toch heel wat anders dan een fototoestel, dus geeft ook niet hetzelfde gevoel, en geen zoom. Dus die olifant of giraffe in de verte is maar een klein stipje.
dft2 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

Dank je, dat was ook onze gedachte. Maar gezien de tweedehands prijs van die toestellen kom je zo maar op een toestel >10 jaar oud uit, zie bovengenoemde Canon powershot. Is dat dan nog beter dan een nieuwe toestel met mindere spec? Optica zal wel niet beter zijn geworden, maar software zeker wel...!?
10+ jaar oud is prima. Mijn daily driver is een Sony A7ii uit 2014 en die doet qua veel zaken absoluut niet onder voor moderne versies. Heel veel zaken zijn aardig uitontwikkeld, al jaren lang. Vooral op het gebied van ruis en autofocus zijn er nog flinke stappen gemaakt. Dat geldt voor een full frame professionele camera, maar ook voor de compactcamera's. Sinds smartphones hun intrede hebben gemaakt staat die ontwikkeling aardig stil. M'n vader heeft een tijdje terug een nieuwe compactcamera gekocht en die presteerde eigenlijk hetzelfde als spul van jaren terug.

Als ik even snel zoek op Marktplaats naar compactcamera met een prijs tot 100 euro dan kom ik bijvoorbeeld de Casio Exilim EX-Z550 tegen voor 55 euro. Niet bijster veel zoom (4x) maar wel een prima camera. Of de waterdichte Nikon Coolpix S32 voor 8 tientjes. Ook een prima camera. En zo staat Marktplaats vol met vergelijkbare camera's. Als de camera je wel wat lijkt, kwestie van reviews opzoeken en als die goed zijn dan... is het goed :+ Camera's/smartphones van nu bieden ongetwijfeld betere beeldkwaliteit en leukere features, maar voor een kind is zo'n compactcamera waarschijnlijk een stuk toffer want het is een echte camera! Daarbij is zoom op een (goedkope) smartphone niks waard, dus alleen al daarom zou ik het links laten liggen.

Edit: staat los van de camera, maar na de vakantie zou ik de foto's uitprinten bij de HEMA en er samen een fysiek fotoboek van maken ;) Kost je niet veel, maar is wel een leuke bezigheid en een leuke fysieke herinnering voor later.

[ Voor 11% gewijzigd door SomerenV op 26-10-2025 19:40 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Een "echt" fototoestel is natuurlijk veel leuker dan een smartphone of action camera. Marktplaats staat echt vol met leuke compactcamera's <150€ en voor minder lukt het ook nog wel. Ook gewoon gerenommeerde merken waar je je eigenlijk geen buil aan kunt vallen. Ik zou lekker een leuk tweedehandsje scoren voor dochterlief.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• dft2
evilution schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:39:
Een "echt" fototoestel is natuurlijk veel leuker dan een smartphone of action camera. Marktplaats staat echt vol met leuke compactcamera's <150€ en voor minder lukt het ook nog wel. Ook gewoon gerenommeerde merken waar je je eigenlijk geen buil aan kunt vallen. Ik zou lekker een leuk tweedehandsje scoren voor dochterlief.
Dank allen, we hebben een Canon SX 420 IS voor een zacht prijsje op de kop weten te tikken. Met 42x zoom moet dat vast goedkomen in Afrika!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Leuk om te horen dat je wat moois gevonden hebt :)
dft2 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:22:
[...]

Ja dat dus, compactcamera's lijken veel duurder te zijn dan vroeger. Zal wel iets met vraag te maken hebben.
Toch nog op reageren, de onderkant van de cameramarkt is gewoon volledig opgeslokt door smartphones en de vraag ook hogerop gekelderd daardoor.

Gabriël AM5

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:57
dft2 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Dank allen, we hebben een Canon SX 420 IS voor een zacht prijsje op de kop weten te tikken. Met 42x zoom moet dat vast goedkomen in Afrika!
Hou er wel rekening mee dat 42x zoom niks voorstelt, belabberde kwaliteit, bij 3 a 4 x zoom houdt het al wel op qua kwaliteit.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:06
ramrodwillem schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:28:

Hou er wel rekening mee dat 42x zoom niks voorstelt, belabberde kwaliteit, bij 3 a 4 x zoom houdt het al wel op qua kwaliteit.
Volgens mij is het optische zoom, dus nee.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
W1ck1e schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

Volgens mij is het optische zoom, dus nee.
Zal ook wel afhangen van de stabilisatie. 42x zoom betekent waarschijnlijk aardig wat tele. Dat valt doorgaans niet mee.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:44
dft2 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Goede keus, daar kan ze leuk plaatjes mee schieten.
Waar gaan jullie heen? Een wildlife gids (boek) met de lokale dieren is ook leuk voor kinderen (en volwassenen). Dan kan ze aanvinken wat ze heeft gezien

• dft2
jan390 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Goede keus, daar kan ze leuk plaatjes mee schieten.
Waar gaan jullie heen? Een wildlife gids (boek) met de lokale dieren is ook leuk voor kinderen (en volwassenen). Dan kan ze aanvinken wat ze gezien heeft
Dank je! We gaan naar Namibië. Wildlife gids staat iid ook op het plan.

• mjl
  • Laatst online: 10:17

mjl

Ugh

ramrodwillem schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Hou er wel rekening mee dat dit voor een 9 jarige is…. Ik neem aan dat de ouders iets groter materieel mee hebben voor het schieten van de dieren ver weg…

Onze dochter destijds onze oude Eos 30d met iets van een 28-135 kittens gegeven, heeft zich prima vermaakt met hagedisjes en bloemen fotograferen en enthousiast de overzichts foto’s gemaakt tijdens de game drives, maar vooral ook de omgeving en de mensen (vriendjes in lokale dorpjes etc.) juist de foto’s die ik lastig vind te maken vind men geen punt als een kind dat doet :). Tegenwoordig doet ze mee met het grote werk om de beesten te schieten :) het is nog net geen ruzie om de beste body met de grootste lens 🤣

[ Voor 9% gewijzigd door mjl op 01-11-2025 12:23 ]

-------

Pagina: 1